Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 9:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boerka verbod
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 13 van 21 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15 ... 19, 20, 21  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voordat mensen hierop gaan inhakken graag nog wat nuancering over vraag 1. Als die vraag geformuleerd wordt als: Ben je ervoor dat mensen in principe vrij moeten zijn om in het openbaar een burka te dragen? De beperkingen die jij er aangeeft impliceren wellicht toch van niet. Als je hier ja op antwoord dan is het antwoord op vraag 2 te beperkend. Misschien moet dit toch nee worden voor jou. Want dat een mens in zijn eigen huis kan dragen wat ie wil is nogal wiedes eigenlijk. Het gaat om "in het openbaar". Een beperking van "alleen in de eigen straat" vind ik nogal een erg vreemde beperking, maar ik wil hier pas op terugkomen als je dit bericht hebt beantwoord.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 26 feb 2007 1:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan is mijn antwoord op vraag 1 nee.
De beperkingen die ik gaf zijn natuurlijk voor discussie vatbaar aangezien ik er vanuit ga dat ik niet aan alles gedacht heb. Maar in grote lijnen geven ze wel aan hoe ik erover denk.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zojuist het beste argument tot nu toe gehoord vóór een burkaverbod (Pauw & Witteman afgel. vrijdag):

"Als iemand helemaal bedekt is, is dat een beetje eng. Je ziet namelijk niet wie eronder zit, of het een man of een vrouw is..."

Brick wall
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eh, en jij kan wel met zekerheid zeggen dat het een vrouw is omdat het een kledingstuk voor vrouwen betreft ?

Cella

Leeftijd: 51
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het hier om het 'beetje eng' gaat Michealm. Cool
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Eh, en jij kan wel met zekerheid zeggen dat het een vrouw is omdat het een kledingstuk voor vrouwen betreft ?

Nee, niet met zekerheid nee.

van Dale schreef:

hu·mor (de ~ (m.))
1 situatie of uitspraak die vrolijke verbazing en gelach opwekt

Maar als je bovenstaande definitie in het achterhoofd houdt, heeft de onzekerheid over het geslacht van de boerkadrager toch wel iets typisch. Smile
arizona

Leeftijd: 49
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 0:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry, maar wat gaat dit over?? Sinds wanneer is het strafrechtelijk verboden (of zou het dat moeten zijn) om onduidelijkheid te laten bestaan over je sexe. Is dat nou ook al gevaarlijk? Die neiging om alles wat we eng of raar vinden maar te gaan verbieden, die ik hier bij sommige mensen bespeur, dát vind ik pas eng!
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EJB_CH schreef:
Sorry, maar wat gaat dit over??

Het boerka verbod.

Quote:
Sinds wanneer is het strafrechtelijk verboden (of zou het dat moeten zijn) om onduidelijkheid te laten bestaan over je sexe. Is dat nou ook al gevaarlijk?

Dat wordt niet bedoeld en is op zich ook niet gevaarlijk. Gevaarlijk wordt het pas in de juiste context.

Quote:
Die neiging om alles wat we eng of raar vinden maar te gaan verbieden, die ik hier bij sommige mensen bespeur, dát vind ik pas eng!

Ik ben zeker dat JanMaat je hier gelijk in gaf Wink
Persoonlijk vind ik overdreven politieke correctheid veel gevaarlijker.

BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
EJB_CH schreef:
Sorry, maar wat gaat dit over??

Het boerka verbod.

Ja dat weet ik, ik heb de thread zelf geopend :S. Ik uitte even mijn frustratie over de kant die de discussie op ging/gaat.

Quote:
Persoonlijk vind ik overdreven politieke correctheid veel gevaarlijker.

Ik vrees dat we het fundamenteel oneens zijn over de invulling van "overdreven" in dit verband.
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De schijnheiligheid van nep-politieke correctheid voegt net zo min iets toe als een toeter op je onderbuik. Beide manieren missen realiteitszin.

Wat juristen echter proberen te doen is een zaak of situatie rationeel bekijken. Dat is heel wat anders dan overdreven politieke correctheid!
(Ik zeg proberen, want dat lukt natuurlijk niet altijd. Juristen zijn net mensen, en kunnen soms ook doorslaan, ja.)

Als je echter rationele argumenten onderuit wilt halen, zal je toch echt met andere rationele argumenten moeten komen. Enkel constateren dat men met overdreven politieke correctheid geen juist beeld van de maatschappij kan vormen is niet alleen onvoldoende, maar ook een volkomen loos verwijt.

Maar kennelijk is een beeld van een ivoren toren ontstaan, waar ik me ook wel wat bij voor kan stellen. Daarom de volgende, persoonlijke nuancering:
Ik vind burka's vre-se-lijk. Voor zover ik weet is de traditie erop gebaseerd dat de vrouw ervoor verantwoordlelijk is dat de man geen onzedelijke gedachten zal hebben. Screw it! Met het excuus dat vrouwen (en minderheden) 'bescherming' nodig hebben is 2000 jaar onderdrukking goedgepraat. Daar geloof ik dus niet in.

Het belangrijke punt is nu, dat wat ik vind helemaal niet relevant is. In die zin, dat enkel omdat ik iets wel of niet afkeurenswaardig vind, dat nog geen legititmatie is om iemands GRONDrechten af te nemen.
Respect uit zich juist in dat je accepteert dat een ander er anders over denkt, ook al ben je het er niet mee eens.
Bovendien kan mijn persoonlijke mening altijd nog veranderen. Je leert dingen bij, komt tot nieuwe inzichten, en blijft dan bij je mening of niet. Dat staat volledig los van het raamwerk van fundamentele vrijheden wat we in Nederland hebben opgebouwd. Dat mag niet afhankelijk zijn van de welwillendheid van mensen om zoiets ongrijpbaars als een persoonlijke mening aan te passen.
arizona

BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

100% eens met Michèle.
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn opmerking over 'overdreven politieke correctheid' was niet specifiek op iemand gericht van dit forum maar meer op de Politiek die Nederland sinds begin/ midden jaren 80 heeft gevoerd. Ik kan me nog goed herinneren wat voor discussies er toen niet allemaal waren omtrent JanMaat bijvoorbeeld.
Er werd in ieder geval goed ingestampt dat discriminatie slecht is en dat klopt ook. Er wordt alleen, naar mijn mening, sinds die tijd om bijna elke scheet discriminatie geroepen, zelfs waar dat helemaal niet van toepassing is. Waarschijnlijk omdat duidelijk werd dat je met het roepen van het wonder woord 'discriminatie' veel meer gedaan kreeg dan als je het zonder 'discriminatie' probeerde te regelen.

Het boerkaverbod gaat mij helemaal niet om de islam of persoonlijke vrijheden. Voor mij gaat het puur erom dat ik geen gesluierde mensen over straat wil zien lopen vanwege de veiligheid. De veiligheid van andere mensen en natuurlijk mijzelf. En ik vind het gewoon een geval van achter de feiten aanlopen als er eerst gewacht moet worden tot iemand in een boerka eens iets crimineels doet. Of het nu een vrouw is of een man, dat doet er dan niet meer toe.
De wet zal ook alle gezichtsbedekkende kleding gaan verbieden en niet alleen boerka's.

Het overdreven politieke correctheid gevoel komt voort uit het gegeven dat er geroepen wordt dat het om de islam gaat en men mensen in hun godsdienstvrijheid wil beperken.
Voor mij persoonlijk doet die hele islam er helemaal niet toe maar sommigen willen mij wel als racist betitelen omdat ik voor het boerkaverbod ben.

Stel ik ben aan het werk met een donker persoon en die maakt een foutje.
Dan mag ik ongestraft 'stomme mongool' of 'achterlijke mafkees' of 'lulletje rozenwater' zeggen. Maar als ik gewoon, feitelijk juist, 'stomme zwarte' zeg dan kan dat als discriminatie uitgelegd worden terwijl het dat helemaal niet is. Maar als ik een fout zou maken en hij zou zeggen 'stomme kaaskop' dan zijn er ineens veel minder mensen in Nederland die zoiets als discriminatie betitelen.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sowieso niets gaan verbieden.... c'mon: in wat voor land leven wij?
VRIJHEID boven alles Wink
Als je de burka gaat verbieden, is het einde zoek.... dan wil ik ook dat die "enge" bivakmutsen en die intimiderende bomberjacks van het straatbeeld verdwijnen.

Wat een ongelooflijke crap zeg.
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alsmede de combi naveltruitjes-heupbroek, met name wanneer gedragen door te dikke vrouwen Mr. Green
komodo

komodo

Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Alsmede de combi naveltruitjes-heupbroek, met name wanneer gedragen door te dikke vrouwen Mr. Green

Om maar te zwijgen over de moeder van bijna 50 in de legging Laughing .....(gelukkig nu ze bijna 70 is niet meer Very Happy )
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 13 van 21 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15 ... 19, 20, 21  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds