Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 2:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boerka verbod
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 21 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 19, 20, 21  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2006 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Welke dingen gebeuren er om ons heen?

AIVD'ers infiltreren groepjes randjongeren en transformeren deze tot "terroristische netwerken". De belangrijkste getuige in het recente proces lijkt zo'n infiltrant te zijn en schijnt zich binnen het groepje het meest radicaal te hebben uitgelaten. Bij een uitzending een paar weken geleden over Nijmeegse linksradicalen werd ook al opgemerkt dat het vaak de infiltranten waren geweest die tot geweld hadden aangezet.

In 2001 kende Nederland zulke jongeren niet. In 2002 besloot men actief te gaan zoeken. In 2003 werd de Hofstadgroep "gevonden". Stuk voor stuk jongeren die in 2001 zich hooguit aan "gewone" criminaliteit schuldig maakten.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2006 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

edit: ik begon al met typen voor de reactie van Bon Fides, mijn reactie slaat dan ook op de poster daarvoor.

Haha,

Nee hoor, sterker nog, dat heb ik al verteld. Probleem is, om op Michele te reageren, dat op dit soort onderwerpen vaak erg heftig wordt gereageerd. Er zijn een hoop mensen die andermans mening in dit soort onderwerpen niet respecteren, en, hoewel ik serieus altijd mijn best doe, is juist die nuance voor mij soms moeilijk toe te passen. Maar ik doe een poging.

Er wordt hier met dit verbod gereageerd op terrorisme. Nu heb ik nog nooit iemand met een carnavalsmasker een aanslag zien plegen op een stadsbus. In veel plaatsen is het dragen van een bivakmuts en het dragen van een helm zonder dat je motor of brommer rijdt ook verboden. Het is eigenlijk hetzelfde als handsfree bellen in het verkeer. Een krant lezen is nog veel gevaarlijk, maar handheld bellen gebeurt nu eenmaal vaker en daarom wordt het expleciet verboden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2006 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Er wordt hier met dit verbod gereageerd op terrorisme.

Volgens mij gaat het toch echt in de eerste plaats om een verbod op het dragen van boerka's. Dat er een veiligheidsargument achter zit is duidelijk van secundair belang. Weliswaar wordt dit argument aangegrepen ter (juridische) rechtvaardiging van deze inmenging op ons privéleven, maar het gaat de minister en de Tweede Kamer om die "vrouwonvriendelijke" en "anti-integratie" boerka's. Verdonk gaat immers ook helemaal niet over veiligheid of terrorisme, maar over integratie.

Quote:
Nu heb ik nog nooit iemand met een carnavalsmasker een aanslag zien plegen op een stadsbus.

En ik heb nog nooit iemand met een boerka een aanslag zien plegen. Waarom zou de kwaadwillende terrorist naar een boerka grijpen ipv een carnavalsmasker? (In films zie je carnavalsmaskers overigens vrij regelmatig gebruikt worden voor het plegen van een overval.)

Quote:
In veel plaatsen is het dragen van een bivakmuts en het dragen van een helm zonder dat je motor of brommer rijdt ook verboden.

Klopt, in zuidelijke steden maakt de APV die zo'n verbod kent vervolgens een uitzondering voor carnaval. In die periode mag men gemaskerd rondlopen, maar moet men het masker even afdoen wanneer de politie daarom vraagt.

Wanneer zo'n algemeen lokaal verbod juridisch mogelijk is (en dan twijfel ik aan de noodzakelijkheid en de proportionaliteit om in termen van het EVRM te spreken), is het landelijk natuurlijk ook mogelijk. Wel kan ik me voorstellen dat Straatsburg zich de nogal expliciete bedoeling van het verbod, namelijk om boerka's te verbieden, aan zal trekken en zo door het veiligheidsargument heen zal prikken.

JBA schreef:
dat op dit soort onderwerpen vaak erg heftig wordt gereageerd

Dus laten we in ons achterhoofd houden dat we het allemaal niet persoonlijk menen en dergelijke Wink.

Laatst aangepast door bona fides op ma 20 nov 2006 20:15, in totaal 1 keer bewerkt
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2006 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
MiriamvL schreef:
Welke dingen gebeuren er om ons heen?

AIVD'ers infiltreren groepjes randjongeren en transformeren deze tot "terroristische netwerken". De belangrijkste getuige in het recente proces lijkt zo'n infiltrant te zijn en schijnt zich binnen het groepje het meest radicaal te hebben uitgelaten. Bij een uitzending een paar weken geleden over Nijmeegse linksradicalen werd ook al opgemerkt dat het vaak de infiltranten waren geweest die tot geweld hadden aangezet.

In 2001 kende Nederland zulke jongeren niet. In 2002 besloot men actief te gaan zoeken. In 2003 werd de Hofstadgroep "gevonden". Stuk voor stuk jongeren die in 2001 zich hooguit aan "gewone" criminaliteit schuldig maakten.

Dat lijkt me een heel goede reden om tegen een maatregel als een verbod op het dragen van een boerka, in het kader van "terrorismebestrijding" te zijn, in plaats van er voor.. Think
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2006 20:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Dat lijkt me een heel goede reden om tegen een maatregel als een verbod op het dragen van een boerka, in het kader van "terrorismebestrijding" te zijn, in plaats van er voor.. Think

Wat nu als die AIVD'ers boerka's dragen? Cool

MiriamvL

BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2006 20:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
JBA schreef:
Nu heb ik nog nooit iemand met een carnavalsmasker een aanslag zien plegen op een stadsbus.

En ik heb nog nooit iemand met een boerka een aanslag zien plegen. Waarom zou de kwaadwillende terrorist naar een boerka grijpen ipv een carnavalsmasker? (In films zie je carnavalsmaskers overigens vrij regelmatig gebruikt worden voor het plegen van een overval.)

Ik heb nog nooit iemand een aanslag zien plegen, daarom vind ik het boerka-verbod in het kader van veiligheid overdreven...

Ik vloog niet zo heel lang na 11/9 naar Londen, en toen wij instapten zat er voorin een echtpaar, waarvan de vrouw een niqaab droeg, en ik leef nog steeds! Puh wink
Pet Shop Boys - Integral
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2006 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
MiriamvL schreef:

Wat nu als die AIVD'ers boerka's dragen? Cool

Dan kunnen ze niet meer zo makkelijk infiltreren en aanzetten tot geweld? Hee! Goed punt! Verbieden die boerka!
Pet Shop Boys - Integral
JBA

BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2006 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja,

dat het Verdonk inderdaad om integratie zal gaan zal waarheid zijn. Ik zie er het nut van veiligheid ook wel in. En, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook het nut van de integratie er wel van in zie. Als je mij deze vraag een paar jaar geleden had gesteld en ik had nu mijn eigen antwoord gelezen dan was ik het er niet mee eens geweest. Alleen, meerdere gebeurtenissen en ook ervaringen op persoonlijk gebied hebben mij in dat opzicht wel wat rechtser gemaakt. En dan niet in de zin dat ik een hekel heb gekregen aan de allochtone medemens, maar dat het nu eenmaal moeilijk is om mensen met verschillende culturen en geloven vreedzaam naast elkaar te laten leven. En daarom, en ook alleen daarom, ben ik voorstander om mensen die in een lang gaan wonen zoveel mogelijk te laten leven naar de cultuur in dat land. Ik snap dat dit een gevoelig punt is, en ik snap ook dat er hier ooit mensen naar Nederland zijn gekomen als gastarbeider, en dat een hoop mensen hierheen gevlucht zijn en dat het haast onmenselijk is om te zeggen: pas je maar aan, en je gaat het nu anders doen dan dat je het ooit hebt gedaan, dus dat het nooit haalbaar is snap ik ook.
Maar, hele grote verschillen dienen ook weer niet de integratie.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2006 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar wat is integratie? M.i. een kwestie van elkaar respecteren zoals je bent, en dat moet van beide kanten komen, en daar schort het aan beide kanten aan. Een verbod op het dragen van een boerka bevordert integratie niet, het veroorzaakt juist irritatie en verzet.. En persoonlijk zal het mij een zorg zijn of de buurvrouw al dan niet een boerka draagt, dat is toch volkomen 'harmless', daar heb ik toch geen last van? Het zou niet mijn smaak zijn, en ik vind het moeilijk te begrijpen, maar een interessant gesprek over het hoe en waarom levert veel meer op, misschien inzichten voor mij, misschien inzichten voor de buurvrouw, misschien voor ons allebei, maar in ieder geval is er dan sprake van wederzijds respect...
Pet Shop Boys - Integral
JBA

BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2006 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar dat is nu eigenlijk wat ik wilde zeggen met mijn kennelijk onduidelijke bericht. Dat is allemaal prachtige theorie, maar de praktijk heeft volgens mij uitgewezen dat dit zelden werkt.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2006 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet zolang de politiek roept dat dit soort maatregelen genomen moeten worden omdat moslims zogenaamd een bedreiging vormen...

In Australie, Canada en de VS schijnt het heel goed te gaan met de immigranten uit de jaren '50 en eerder... misschien heeft het meer tijd nodig?
Pet Shop Boys - Integral
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 21 nov 2006 9:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het stomme is dat dit wetsvoorstel op verzoek van de Tweede Kamer is gekomen..! Shocked
clauclau

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 21 nov 2006 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat dit probleem nog lang niet is opgelost. Het in nederland nog steeds niet mogelijk om met meerdere culturen naast elkaar op harmonieuze wijze te leven. Met meerdere culturen en geloven in één land leven betekend dat alle partijen, dus zowel de autochtonen als de allochtonen, zich af en toe eens zullen moeten aanpassen. iedereen heeft recht op een goed leven en mag dit leven op zijn eigen manier invullen. Dit waarborgt de grondwet en hiervoor behoort de overheid m.i. ook te staan. Dus ook als dat betekend dat men graag een boerka wil dragen. Dit vraagt van de andere partijen om een beetje tolerantie en aanpassing. het is immers ook zo dat zij zich aanpassen met betrekking tot onze kledingkeuze; korte rokjes, blote armen en geen boerka. Ik denk dat zij dat niet altijd prettig vinden om naar te kijken, net zoals wij het misschien niet prettig vinden om hen in een boerka te zien.
maar ze hebben er net zoveel recht op om dat te dragen, als wij hebben op onze rokjes, korte broeken en dergelijke.

Maar ik denk doordat dat er zoveel wederzijdse irritatie is op sommige punten (waarvan eerlijk gezegd ook best veel wordt veroorzaakt door de politiek met dat eeuwige integratiebeleid en aanpassing en respect e.d.) dat mensen in nederland nog niet bereid zijn dergelijke dingen van elkaar te tolereren. In ieder geval de politiek niet, vandaar het boerka verbod. maar ik denk dat er juist door dit beleid en zulke verboden alleen maar meer wordt gewezen op de verschillen tussen de culturen, waardoor de irritaties alleen maar groter worden.

Ik denk dat het eens tijd wordt dat de politiek nu eens probeert om iedereen daadwerkelijk wat dichter bij elkaar te laten komen en dan moet zij vooral dit soort verboden achterwege laten. Want een boerka verbod, betekent voor mij ook een rokjesverbod; want ik denk dat dat vervelend is voor de mensen die graag alles willen bedekken.

En de veiligheid; tja. Ik kan onder mijn rokje ook een bom te voorschijn halen. of met carnaval een bank overvallen, of juist een boerka opzetten en dan wijzen op de gevaren die een boerka met zich meebrengt: 'zie je wel wat die mensen doen!'.
Ik vind het veiligheidsaspect volkomen onzin. Er zijn dan inderdaad zoals meerderen al aangeven veel meer gezichtsbedenkenden voorwerpen die verboden moeten worden. En dan dus ook onder andere de panty! Zowel voor het gebruik in samenhang met de rokjes, als voor het overvallen van een bank Wink
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: di 21 nov 2006 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Yesss
Pet Shop Boys - Integral
mr. crowley

BerichtGeplaatst: di 21 nov 2006 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan mij vinden in wat ClauClau eerder heeft gezegd.

Hoeveel mensen in Nederland dragen een boerka of ander soortige gezichtsbedekking? Volgens mij niet zoveel dat een wettelijk verbod nodig is.

Dit is weer een van Rita haar ballonnen om een paar stemmen aan de rechterzijde binnen te halen.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 21 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 19, 20, 21  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds