Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 3:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Strijdigheden tussen wet:Werk en Bijstand en de WMO
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 7 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
@Paul

Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2007 21:38    Onderwerp: Strijdigheden tussen wet:Werk en Bijstand en de WMO Reageer met quote Naar onder Naar boven

Strijdigheden tussen de WWB en de WMO
Wet Werk en Bijstand en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Een buurman verleend al jaren mantel zorg aan zijn buurvrouw via de WMO.
Buurvrouw ontvangt een bijstandsuitkering via de WWB welke de DWI haar uitbetaald.
De buurvrouw lijdt aan epilepsie aanvallen en een slaap apneu welke tot verstikking kan lijden.
Zij verbleef dag-delen bij de buurman ingevolge een toekenning vanuit de WMO.

Afgelopen jaar heeft het DWI (de oude sociale dienst) haar uitkering gestopt, zij zou een gezamenlijke huishouding voeren met haar buurman !
Dit ingevolge art. 3 lid 3 (WWB):"Van een gezamenlijke huishouding is sprake indien twee personen hun hoofd verblijf in dezelfde woning hebben en zij blijk geven zorg te dragen voor elkaar door middel van het leveren van een bijdrage in de kosten van de huishouding dan wel anderszins"

Deze tegenstrijdigheid is nu onder de rechter, binnen 2 weken wordt uitspraak verwacht.

Deze uitspraak kan zeer strekkende gevolgen hebben. Zo kunnen nacht-zusters welke bij hun patiënt moeten overnachten of inwonend verplegend personeel aangemerkt worden als zouden zij een gezamenlijke huishouding met hun patiënt voeren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2007 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met die gevolgen zal het wel meevallen; inwonend verplegend personeel op contractuele basis lijkt mij toch wat anders dan een verzorgende buurman.

Neemt niet weg dat het stoppen van de uitkering op basis van deze weergave niet erg redelijk lijkt. Maar het gaat hier vermoed ik om de feitelijke details, niet om een algemene regel.

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 8:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mmmm het gaaat juist niet om de details maar wel om de feitelijke regeling.
En ja het gaat ook om gecontractueerde ziektehulp verleners.

De buurman welke op grond van de WMO gecontractueerd werd maakt geen verschil met de nachtverpleger.

De rechtbank zal in de uitspraak bekijken welke wettelijke regeling het zwaartste mag wegen. Ik ben benieuwd.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 9:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jij beweert dat er geen verschil. Ik vermoed dat er wel een verschil is. Of je voor de WWB een gezamenlijke huishouding voert wordt niet beoordeeld aan de hand van andere regelingen waar je juridisch onder valt, maar aan de hand van de feitelijke situatie.

Tenminste, voor zover ik van de WWB weet heb. Maar ik heb eerlijk gezegd geen reden om aan te nemen dat ik het mis heb. De rechter zal dus geen algemene uitspraak geven, slechts een uitspraak gebaseerd op hoe in die zaak feitelijk wordt samengeleefd. Daarbij speelt de WMO vast wel een rol, maar zeker niet in de zin van WMO dus gezamenlijke huishouding, of WMO dus geen gezamenlijke huishouding.

Ongeoorloofd generaliseren om zo de toestand te dramatiseren is weinig zinvol.

Als ik het mis blijkt te hebben zal ik uitgebreid mijn ongelijk bekennen. Maar voorlopig zie ik daar geen reden toe Wink.

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Ongeoorloofd generaliseren om zo de toestand te dramatiseren is weinig zinvol.

Als ik het mis blijkt te hebben zal ik uitgebreid mijn ongelijk bekennen. Maar voorlopig zie ik daar geen reden toe Wink"

Dramatiseren en generaliseren is jouw ongefundeerde uitspraak , misschien is het handiger niet op de man te spelen en dan nog als je het mis blijkt te hebben gaat het je niet aan om op voorhand te generaliserene en te dramatisren.

Het gaat inderdaad om de feitelijke situatie.
Dus zodra je een nachtverpleger dagelijks over de vloer hebt is er een situatie waarin de wet werk en bijstand spreekt van een gezamenlijke huishouding.

We zullen eerst maar even wachten op het vonnis van de rechter, deze wilde wel eerst toetsen welke wetten hier prevaleren..........
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kom kom, ik speel zeker niet op de man. Ik val slechts je redenering aan. Je doet een grote bewering, ik ga daar serieus op in.

De situatie: een buurman verleent zijn buurvrouw zorg via de WMO. De buurvrouw wordt vervolgens gekort op de WWB omdat ze met de buurman een gezamenlijke huishouding zou voeren.

Jouw redenering: als dit stand houdt, dan betekent dat dat iedereen die via de WMO zorg ontvangt, een gezamenlijke huishouding voert, en dus gekort zal worden op de WWB.

Die redenering gaat in zijn algemeenheid gewoon niet op. Er is iets mis met de logica.

Dat bij de buurman de situatie heeft geleid tot een feitelijke vaststelling van een gezamenlijke huishouding, hoeft dat in andere gevallen niet te betekenen.

Misschien is het zo dat er veel meer voorbeelden zijn van een verzorger en een verpleegde waarin dezelfde problemen met de WWB spelen. Daar geef je verder geen aanwijzingen voor. De combinatie WMO en WWB zal in ieder geval niet per definitie tot deze problemen leiden. De feitelijke details van hoe vorm wordt gegeven aan die zorg, moeten er ook naar zijn.

Of vereist de WMO-regeling dat verzorger en verpleegde een gezamenlijke huishouding voeren? Is het een voorwaarde om voor de regeling in aanmerking te komen? In dat geval is die strijd er natuurlijk zeker. Maar dan begrijp ik je voorbeeld van nachtverpleger niet, want die zal zijn hoofdverblijf toch gewoon in zijn eigen huis hebben.

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het betreft dit artikel van de wet werk en bijstand:
art. 3 lid 3 :"Van een gezamenlijke huishouding is sprake indien twee personen hun hoofd verblijf in dezelfde woning hebben en zij blijk geven zorg te dragen voor elkaar door middel van het leveren van een bijdrage in de kosten van de huishouding dan wel anderszins"

Het DWI kijkt niet naar waar iemand ingeschreven staat. De wet kijkt naar de feitelijke verblijfplaats.

Als je als verpleger de nachten bij je patient verblijft en slaapt op hetzelfde adres en 's morgens gezamenlijk het ontbijt nuttigd wordt je aangemerkt als gezamenlijke huishouding.

Dit geld dus voor de uitkering gerechtigde maar dus ook voor de verpleger. Deze voert immers in de ogen van de DWI een gezamenlijke huishouding en is aansprakelijk voor de fraude.

In het geschetste vb werd dus ook de buurman welke hulp aan de zieke buurvrouw verleende aansprakelijk gesteld voor de onterechte verstrekte uitkering aan de buurvrouw.

Inmiddels heeft ook politiek Den Haag contact opgenomen met deze gezinnen er wordt gesproken over tegenstrijdige wetten.

Dus echt geen dramatisering of wat dan ook maar een botsing der wetten Smile
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
Als je als verpleger de nachten bij je patient verblijft en slaapt op hetzelfde adres en 's morgens gezamenlijk het ontbijt nuttigd wordt je aangemerkt als gezamenlijke huishouding.

Ok, het gaat dus niet zozeer om de WMO zelf, maar om dit criterium. Was dit vóór de WMO niet ook een probleem, of was toen deze vorm van zorg niet mogelijk of zo? Of waren de gemeenten in het verleden gewoon minder streng bij de bijstand? Ik vermoed een beetje dat laatste.

In ieder geval zou ik het helemaal merkwaardig vinden als de gemeente dit criterium ook zou toepassen op beroepsmatige verplegers. Maar die zullen ook niet zo snel iedere nacht in het huis van de verpleegde doorbrengen, lijkt me.

In het geval van deze buurman en buurvrouw is het ook wel erg streng om te oordelen tot een gezamenlijke huishouding. (Al vermoed ik dat niet alle gemeenten zo ver gaan.)

Stel dat twee zorgende buren om en om de nacht in het huis van de buurvrouw door zouden brengen. Dan zou er opeens geen sprake meer zijn van een gezamenlijke huishouding (lijkt me), terwijl er toch praktisch weinig verschil is. Voor zover er gezamenlijk iets wordt gedaan, is dat ivm de zorgrelatie.

Quote:
Dus echt geen dramatisering of wat dan ook maar een botsing der wetten Smile

Het lijkt me in ieder geval een onredelijke toepassing van het criterium voor "gezamenlijke huishouding". Het criterium grijpt overigens ook behoorlijk diep in op de persoonlijke levensfeer, al is dat met de bijstand wel vaker het geval.

Zou hetzelfde probleem niet ook spelen bij AOW-gerechtigden?

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verschil tussen een mantelzorgende buurman en een professionele nachtverpleger is natuurlijk wel dat die laatste naar alle waarschijnlijkheid meerdere zorgvragers verzorgt, zodat moeilijk kan worden gesteld dat hij slechts met één daarvan een 'gezamenlijke huishouding' zou voeren. Bovendien wordt sneller aangenomen dat die niet-professionele buurman niet alleen mantelzorg verleent, maar ook een soort affectieve relatie kan hebben met de buurvrouw, dit i.t.t. de verwachtingen bij professionele nachtverplegers -met een arbeidsovereenkomst bij één of andere zorgverleningsinstantie.

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels heeft de betreffende familie een en ander op het internet laten plaatsen (verstandig of niet)

http://www.sdnl.nl/wwb-waanzin.htm
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie nog niet direct waarom er 'strijd' zou zijn tussen beide wetten. Het enkele feit dat iets wat onder de wet gefinancierd wordt leidt tot een korting op wat door een andere wet verstrekt wordt, wil nog niet zeggen dat hier sprake is van 'strijd'.

We spreken evenmin van strijd tussen de WIA en WWB, ondanks dat een WIA uitkering leidt tot het niet krijgen van een WWB uitkering.

Het voorliggende probleem is mijn ogen daarom ook niet een probleem van 'strijd' tussen deze wetten, maar de kennelijke rigiditeit van de toetsing of er sprake is van een gezamenlijke huishouding.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Relevante kamervragen uit 2004:
Quote:
Vraag 4
Deelt u de mening dat het leveren van mantelzorg zeer wordt ontmoedigd als mantelzorgers voortdurend bang moeten zijn dat zij door de sociale recherche worden aangemerkt als samenwonend? Is dit geen ongewenste ontwikkeling?

Antwoord 4
De beleidsregels die de SVB hanteert waar het gaat om de toepassing van het begrip "gezamenlijke huishouding" vormen geen aanleiding te veronderstellen dat mantelzorgers als gevolg daarvan in welke zin dan ook zouden worden ontmoedigd in de uitoefening van hun werkzaamheden.

Volgens antwoord 5 zal de rechter het begrip "gezamenlijke huishouding" vol (dus niet marginaal) moeten toetsen. De gemeenten die bij de uitleg van dit begrip te ver gaan, kunnen (en moeten) dus door de rechter worden teruggeroepen.

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
Inmiddels heeft de betreffende familie een en ander op het internet laten plaatsen (verstandig of niet)

http://www.sdnl.nl/wwb-waanzin.htm

Het genereren van wat publiciteit lijkt mij op zich niet onverstandig. Maar tegen de weergave op die pagina heb ik dezelfde bezwaren als ik hierboven reeds heb aangegeven, maar dan in veel grotere mate. De waarheid wordt in het verslag op sdnl.nl geweld aangedaan. Opnieuw: tenzij ik er helemaal naast zit. Maar intussen heb ik het idee dat ik het probleem (dat op zich wel bestaat) wel ongeveer begrijp. Beweringen als deze:
Quote:
De bijstandsgerechtigden mogen immers geen langdurige zorg/hulpverlening genieten, zowel professioneel als op basis van mantelzorg, omdat er bij langdurige hulpverlening sprake is van een volgens de Wet Werk en Bijstand gezamenlijk huishouden. Hierbij wordt de zorgvrager automatisch geclassificeerd als fraudeur omdat hij/zij geen melding heeft gemaakt van een gezamenlijke huishouding, en wordt de hulpverlener geclassificeerd als partner die de fraude over de termijn van hulpverlening moet terugbetalen aan de DWI.

kloppen gewoon niet.

En dan vraag ik me af wat de personen die zo'n website opstellen er eigenlijk mee willen bereiken. Denk je dat het helpt om massale verontwaardiging op te wekken, wanneer de personen die er uiteindelijk over gaan onmiddellijk begrijpen dat de beschuldigingen misleidend zijn?

Het is net als met de fabel van de herdersjongen en de wolf. Wie steeds opzettelijk overdrijft zal uiteindelijk helemaal niet serieus genomen worden.

Het is toch sterker om je te beperken tot het werkelijke probleem: de buurman en buurvrouw die zo onrechtvaardig worden aangepakt. Als je wilt dat politici de wet veranderen (mocht de rechter het besluit in stand houden), dan moet je m.i. zo nauwkeurig mogelijk aangeven wat er nu aan scheelt.

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2007 0:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Beweringen als deze:
Quote:

De bijstandsgerechtigden mogen immers geen langdurige zorg/hulpverlening genieten, zowel professioneel als op basis van mantelzorg, omdat er bij langdurige hulpverlening sprake is van een volgens de Wet Werk en Bijstand gezamenlijk huishouden. Hierbij wordt de zorgvrager automatisch geclassificeerd als fraudeur omdat hij/zij geen melding heeft gemaakt van een gezamenlijke huishouding, en wordt de hulpverlener geclassificeerd als partner die de fraude over de termijn van hulpverlening moet terugbetalen aan de DWI.

kloppen gewoon niet.

Waarop stoelt U deze mening?
Kent U het dossier in kwestie?

Als ik U vertel dat de jurist van de DWI tot deze conclusies is gekomen,
de rechter dit gegeven ter zitting in haar overwegingen memoreerde, het ministerie van VWS deze conclusies deelt, mantelzorg-organisaties vergelijkbare zaken kennen en meerdere advocaten met vergelijkbare zaken bezig zijn, wilt U dan nog de stelling handhaven dat de genoemde stellingen niet kloppen of sterker nog misleidend zijn?

Overigens heeft de rechter geen uitspraak kunnen of willen doen en de zaak doorverwezen in een bodemprocedure waarbij als voorlopige voorziening de uitkering hangende deze procedure moet worden voortgezet.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2007 7:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

AndréB schreef:
Quote:
Beweringen als deze:
Quote:

kloppen gewoon niet.

Waarop stoelt U deze mening?

Bona heeft gelijk. Er wordt gesteld dat iets 'niet mag' terwijl er wordt bedoeld 'het heeft ongewenste consequenties'. Ergo: de stelling klopt niet.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 7 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds