Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
AndréB
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 17 aug 2007 22:09 Onderwerp: |
|
|
Vandaag heeft de zaak een nieuw vervolg gekregen.
De DWI heeft besloten om of beslag te laten leggen op de voorschotten aan de buurvrouw waartoe DWI veroordeeld was deze uit te betalen, of beslag te leggen bij de buurman op zijn uitkering.
DWI stelt deze mogelijkheid te hebben, daar de rechter in het tussentijdse vonnis in voorlopige voorziening geen expliciete uitspraak heeft gedaan over de terugvordering van haar uitkering en al helemaal geen uitspraak heeft gedaan inzake de terugvordering van de uitkering van de buurvrouw op haar buurman (de zorgverlener).
Dit weekeinde komt er ook een artikel via het ANP inzake deze zaak en vergelijkbare zaken waarvan er 4 worden gedraaid door advocaat Peter Kuijper te Amsterdam.
Pieter Omtzigt CDA gaat na het reces vragen indienen bij de staatssecretarissen Aboutaleb en Bussemaker en doet een voorstel tot wetswijziging. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 18 aug 2007 0:37 Onderwerp: |
|
|
Ik zie nu dat je hier in het derde bericht uitgebreid je verhaal doet. Ik dacht dat ik de hele pagina al gelezen had, maar dat is blijkbaar niet zo.
Om nog even terug te komen op de titel van deze draad, het lijkt mij dat de problemen maar weinig te maken hebben met de WMO (die bovendien pas sinds 1 januari in werking is). Of WWB en WMO nu strijdig zijn of niet, jij lijkt me vooral het slachtoffer van uitermate ongelukkig lopende procedures en een kwijtgeraakt dossier.
Afgaande op jouw verhaal lijkt mij de echte schande dat de DWI tot fraude concludeert terwijl ze zelf het dossier (met eerdere afspraken) hebben kwijtgemaakt.
Stomme vraag waarschijnlijk, maar is het inschakelen van professionele zorg (voor ieder afzonderlijk) geen optie? Of kunnen jullie dan niet meer thuis blijven wonen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
AndréB
|
Geplaatst: za 18 aug 2007 1:56 Onderwerp: |
|
|
Die aanvraag is ingediend en behandeld.
De WMO stelde in die aanvraag procedure dat dit uitsluitend mogelijk was wanneer de buurvrouw zich liet opnemen in een epilepsie kliniek, afstand deed van haar dochter en haar liet plaatsen in een pleeggezin. De buurman moest zich dan laten opnemen in een verpleeghuis.
Ook de optie voor een gedeeltelijke professionele zorg werd door de WMO afgewezen en aan mantelzorg toegewezen.
Daarbij kwam nog het feit dat opname in een epilepsie kliniek van de buurvrouw een groter risico vormde tot invaliderende schade dan de huidige vorm van mantelzorg omdat in een epilepsie kliniek geen zorg kon worden verleent die voorziet in het voorkomen van aanvallen anders dan het vastgebonden slapen in een zijligging.
Het probleem ligt echter in de complexiteit van de ziekte die tegelijkertijd heel eenvoudig kan worden voorkomen.
Het enige wat er moet gebeuren om een aanval te voorkomen is het tijdig wekken bij optreden van voorafgaande symptomen.
En dan hebben we het nog niet eens over de kosten van de beide opties.
De gemeente heeft in het onderhavige dossier ten opzichte van professionele zorg vele tonnen euro voordeel genoten.
De strijdigheid met de WMO is dat de WMO een andere uitleg geeft aan het begrip mantelzorg / gezamenlijke huishouding dan de WWB en het feit dat de WMO voor zorg verwijst naar mantelzorg, terwijl de WWB de mantelzorg zoals deze wordt voorgeschreven door de WMO strafbaar stelt.
En dan hebben we het nog niet eens over de strijdigheid met artikel 255 / 257 strafrecht. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 18 aug 2007 3:04 Onderwerp: |
|
|
Is er een formele overeenkomst tussen de buren gesloten of is een en ander informeel geregeld?
Uit wat ik lees op de site blijkt m.i. wel dat voldaan wordt aan het criterium zorg dragen voor elkaar. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de buuf al jaren voor buurman zorgde en dat ze gezamenlijk een vervoersvoorziening betalen. Resteert de beoordeling van het eerste criterum, namelijk het hoofdverblijf in dezelfde woning hebben.
Het criterium voor een gezamenlijke huishouding in de WWB en WMO is overigens letterlijk hetzelfde. Het is dus onmogelijk dat een gemeente voor de ene wet dat criterium anders uitlegt dan voor de andere wet. Maar het zijn natuurlijk wel verschillende ambtenaren die e.e.a. uitvoeren. Het probleem kan dan zijn dat indien de ene dienst een gezamenlijke huishouding aanneemt deze ook door de andere dienst wordt aangenomen op grond van het Besluit aanwijzing registraties gezamenlijke huishouding 1998.
Verder is m.i. het voornaamste juridische probleem dat in de WMO de status van de vrijwilliger niet geregeld is. Daarom zou er dus een formele arbeidsovereenkomst moeten worden gesloten zodat de PGB van toepassing kan zijn. Nu is het criterium voor de buurman en buurvrouw (indirect) dat van de huisgenoot.
Overigens zou ik me over de terugvorderingsactie nu niet al te druk maken; ze mogen hooguit de bijstand boven de beslagvrije voet inhouden, dus 100% bijstand inhouden mag niet. Doen ze dat wel dan zou ik 1x keer bellen en na 1 week een KG aanspannen en een dwangsom eisen. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
AndréB
|
Geplaatst: za 18 aug 2007 13:34 Onderwerp: |
|
|
Marco Knol schreef: | Is er een formele overeenkomst tussen de buren gesloten of is een en ander informeel geregeld?
Uit wat ik lees op de site blijkt m.i. wel dat voldaan wordt aan het criterium zorg dragen voor elkaar. |
Zorg die is ontstaan op aandrang van het toenmalige RIO.
Quote: |
Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de buuf al jaren voor buurman zorgde en dat ze gezamenlijk een vervoersvoorziening betalen. |
Zonder vervoer voorziening mag buurman niet over straat, deze is hart/long patiënt. Aangezien de WMO, destijds de WVG geen vervoer voorziening verstrekt omdat er géén sprake zou zijn van een gezamenlijke huishouding en beiden toch boodschappen moeten doen en de dochter van de buurvrouw toch naar school moest, hebben buurvrouw en buurman samen een vervoer voorziening ingehuurd.
De voormalige WVG, de huidige WMO, WWB en de leerplichtwet kennen géén voorziening voor kinderen van een gehandicapte ouder/verzorger om naar school te kunnen. Door het ontbreken van een dergelijke voorziening heeft de dochter van de buurvrouw een jaar lang thuis gezeten omdat zij niet naar school kon.
Bedenk daarbij dat de buurman conform artikel 255 / 257 de buurvrouw niet alleen mocht achter laten.
Sterker nog, tijdens een aanvraag procedure voor een vervoer voorziening waarbij buurman aangaf de buurvrouw niet altijd mee te kunnen nemen waarbij de buurman aangaf de WVG aansprakelijk te stellen, dreigde de WVG met aangifte en vervolging op het bovengenoemde artikel.
Resteert de beoordeling van het eerste criterum, namelijk het hoofdverblijf in dezelfde woning hebben.
Het criterium voor een gezamenlijke huishouding in de WWB en WMO is overigens letterlijk hetzelfde. Het is dus onmogelijk dat een gemeente voor de ene wet dat criterium anders uitlegt dan voor de andere wet. Maar het zijn natuurlijk wel verschillende ambtenaren die e.e.a. uitvoeren. Het probleem kan dan zijn dat indien de ene dienst een gezamenlijke huishouding aanneemt deze ook door de andere dienst wordt aangenomen op grond van het Besluit aanwijzing registraties gezamenlijke huishouding 1998. |
Dit is wel gebeurd in het kader van een aanvraag bijzondere bijstand, maar wordt niet geaccepteerd voor de bijstand uitkering.
Verder is m.i. het voornaamste juridische probleem dat in de WMO de status van de vrijwilliger niet geregeld is. Daarom zou er dus een formele arbeidsovereenkomst moeten worden gesloten zodat de PGB van toepassing kan zijn. Nu is het criterium voor de buurman en buurvrouw (indirect) dat van de huisgenoot.
|
Een PGB wordt in deze niet verstrekt omdat er sprake is van wederzijdse zorg, buurvrouw helpt tijdens ontstekingen en doet tilwerk, buurman voorkomt aanvallen en helpt bij revalidatie.
Overigens zou ik me over de terugvorderingsactie nu niet al te druk maken; ze mogen hooguit de bijstand boven de beslagvrije voet inhouden, dus 100% bijstand inhouden mag niet. Doen ze dat wel dan zou ik 1x keer bellen en na 1 week een KG aanspannen en een dwangsom eisen. |
Alleen een kort geding duurt hier wel 3 maanden... |
|
|
|
 |
Margreet
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 19 aug 2007 10:10 Onderwerp: |
|
|
www.nu.nl berichtte vanmorgen over deze zaak als volgt:
'Mantelzorgers in problemen door strenge bijstand'
Uitgegeven: 19 augustus 2007 09:13
BUNNIK - Mensen in de bijstand die mantelzorg krijgen of zelf een zieke vriend of buurvrouw helpen, komen vaker in de knel doordat gemeenten ze verdenken van stiekem samenwonen.
Belangenorganisatie Mezzo maakt zich zorgen over de problemen die de mantelzorgers hebben als zij de zorg voor een naaste moeten combineren met een baan of als ze een uitkering ontvangen.
Directeur Arie Ouwerkerk van Mezzo heeft daarom met minister Piet Hein Donner en staatssecretaris Ahmed Aboutaleb van Sociale Zaken een gesprek aangevraagd. Ook wil hij hen uitnodigen om met mantelzorgers en hun problemen kennis te maken.
Zo wil Mezzo op 10 november op de Dag van de Mantelzorg speciaal bijeenkomsten organiseren over mantelzorg en werk.
Knelpunten
Mezzo laat momenteel onderzoeken wat de voornaamste knelpunten en behoeftes zijn van werkende mantelzorgers. Wel is volgens Ouwerkerk al duidelijk dat vooral de strengere uitvoering van de bijstand, sinds gemeenten in 2004 volledig financieel verantwoordelijk zijn voor de uitkeringen, regelmatig zorgt voor schrijnende situaties.
Zo zorgt André Bos uit Amsterdam al circa vijf jaar voor zijn buurvrouw Sonja van Bremen en haar dochtertje. Van Bremen heeft door een zware vorm van epilepsie voortdurend verzorging nodig.
Gezamenlijk
Daarom brengt Bos veel tijd bij zijn buurvrouw door of zij bij hem in huis. Nu is Van Bremen in ernstig financiële problemen gekomen, omdat de Dienst Werk en Inkomen begin dit jaar heeft besloten hen als een gezamenlijke huishouding te betitelen.
De sociale dienst van de gemeente Amsterdam trok in januari haar recht op bijstand in en sommeerde haar ook ontvangen uitkeringen over de afgelopen jaren terug te betalen.
Rechtbank
De rechtbank in Amsterdam heeft vorige maand in een voorlopige voorziening de gemeente gemaand de bijstand weer uit te betalen aan Van Bremen. Maar de bodemprocedure die een definitief besluit over haar woonsituatie en de uitkering moet opleveren, kan nog jaren duren.
Sociaal advocaat Peter Kuijper uit Amsterdam zegt momenteel vier soortgelijke zaken te behandelen.
Rechtbank
Volgens Ouwerkerk kan de Wet Werk en Bijstand (WWB) eenvoudig worden aangepast om mantelzorgers te ontzien. Volgens de wet hebben alleenstaanden recht op een uitkering van het minimumloon, terwijl samenwonenden elk 50 procent krijgen.
Ook worden mensen in het geval van een ouder-kindrelatie of een broer-zusrelatie die samenwonen om voor elkaar zorgen, nu niet gekort.
AOW
Volgens de Mezzo-directeur zou deze ontheffing moeten gelden voor iedereen in de bijstand die tijdelijk samenwoont om voor iemand te zorgen of om zelf zorg te krijgen. Hij wijst erop dat dit al geregeld is in de AOW.
"Het is oneerlijk dat je wel gekort wordt op je uitkering, omdat je zorgt voor een goede vriend en niet als het om een broer of zus gaat of als je gepensioneerd bent."
Gestraft
Bovendien worden mensen nu in de ogen van Ouwerkerk gestraft als ze iets goeds doen, terwijl de overheid juist van burgers vraagt meer voor elkaar te zorgen. Daarbij wijst hij ook op de dit jaar ingevoerde Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), waardoor gemeenten verantwoordelijk zijn voor het mantelzorgbeleid.
Volgens de Mezzo-directeur zijn de bijstand en de WMO onvoldoende op elkaar afgestemd. Gemeenten worden volgens hem nu vooral geprikkeld om het aantal uitkeringen zo laag mogelijk te houden.
Werken
Mezzo krijgt geregeld klachten binnen van mensen in de bijstand die te horen krijgen dat ze kunnen werken, zodra ze mantelzorg verlenen. Volgens Ouwerkerk moeten bijstandsgerechtigden sneller een ontheffing van de sollicitatieplicht kunnen krijgen in het geval van mantelzorg.
Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt van het CDA wil ook dat mantelzorgers die met de bijstand te maken hebben, gevrijwaard worden van bijvoorbeeld vragen over hoe vaak er samen gegeten wordt. "Mensen moeten elkaar in alle vrijheid kunnen ondersteunen."
Hij vreest dat het verliezen van een uitkering een obstakel wordt voor mensen om zo lang mogelijk thuis te blijven in plaats van in een verpleeghuis te belanden. Hij gaat daarom opheldering vragen aan Aboutaleb en staatssecretaris Jet Bussemaker (Volksgezondheid).
Bron: www.nu.nl |
|
|
|
 |
AndréB
|
Geplaatst: ma 17 dec 2007 20:16 Onderwerp: Update |
|
|
Het beroep heeft inmiddels gediend.
Tot mijn stomme verbazing heeft de rechter de vovo zaak volledig terzijde laten liggen en daarmee alle contra bewijzen en getuigenverklaringen terzijde geschoven en niet meegewogen in de uitspraak.
Nu liggen er dan ook 2 tegengestelde uitspraken.
1 uitspraak in de vovo zaak waarin is bepaald dat de DWI onvoldoende onderzoek heeft gedaan en onzorgvuldig is geweest, en 1 uitspraak in de hoofdzaak waarin de DWI in het gelijk is gesteld omdat van Bremen voor het aangaan van de mantelzorg had moeten melden dat zij een gezamenlijke huishouding ging voeren. Hierbij is tevens uitgesproken dat het feit dat van Bremen meerdere verzorgers heeft dit onverlet betekent dat van Bremen in hoofdzaak wordt verzorgd door haar buurman die hierdoor mede aansprakelijk kan worden gesteld voor het frauduleus handelen.
Let wel, de uitspraak in de Vovo zaak is derhalve niet vernietigd, met gevolg dat beide uitspraken op dit moment geldig zijn.
DWI stelt echter dat zij niets meer te maken hebben met de uitspraak in de Vovo zaak en alleen de uitspraak in de hoodzaak respecteren.
Opnieuw wordt daarbij tevens elke vorm van bijzondere bijstand geweigerd waaronder de kosten van juridische bijstand.
Ondertussen is van Bremen haar uitkering weer stop gezet.
De DWI heeft opnieuw de eis gesteld dat van Bremen haar woning verlaat en gaat samenwonen met haar buurman. Zolang de buurvrouw weigert aan deze eis gevolg te geven krijgt zij geen uitkering of middelen van bestaan en worden de daardoor ontstane schulden op de buurman verhaalt.
Inmiddels heeft van Bremen een hogerberoep aangespannen bij de CRvB, blijft zij zonder inkomen en ondanks een levens bedreigende ziekte zonder zorgverzekering. Ook hiervoor, alsmede de eventuele kosten van medische zorg wordt de buurman aansprakelijk gesteld en wil de DWI overgaan tot beslag op zijn wajong uitkering.
Buurman heeft inmiddels gepoogd om de dienst zorg en samenleving aansprakelijk gesteld voor het feit dat deze dienst had bepaald dat er geen sprake was van een gezamenlijke huishouding in deze.
Deze dienst volhard echter in het feit dat er geen sprake is van een gezamenlijke huishouding, ondanks de gerechtelijke uitspraak en aanvaart dien ten gevolge géén aansprakelijkheid voor de ontstane situatie.
Nu vraag ik mij af hoe het zit met de verdragen en de grondwet ten opzichte van de WWB die hier als maatgevend wordt gehanteerd en gekenmerkt.
Volgens de diverse verdragen en de grondwet heeft iedere nederlander recht op veiligheid, (gezondheids-)zorg, middelen van bestaan en onderwijs, zowel voor moeder als voor haar leerplichtige dochter.
Volgens de DWI is dit niet van toepassing zolang de ingestelde vordering op van Bremen niet door haar buurman is voldaan.
Wie het weet mag het zeggen... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 17 dec 2007 20:40 Onderwerp: |
|
|
Als de tekst van de uitspraak ergens te vinden is (bijv. op www.rechtspraak.nl), wil ik er wel naar kijken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
AndréB
|
Geplaatst: ma 17 dec 2007 20:46 Onderwerp: |
|
|
Ik heb hem in bezit.
Dacht niet dat het op www.rechtspraak.nl staat |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 18 dec 2007 12:32 Onderwerp: |
|
|
AndréB schreef:
Quote: | Bedenk daarbij dat de buurman conform artikel 255 / 257 de buurvrouw niet alleen mocht achter laten.
Sterker nog, tijdens een aanvraag procedure voor een vervoer voorziening waarbij buurman aangaf de buurvrouw niet altijd mee te kunnen nemen waarbij de buurman aangaf de WVG aansprakelijk te stellen, dreigde de WVG met aangifte en vervolging op het bovengenoemde artikel.
|
Quote: | Artikel 255
Hij die opzettelijk iemand tot wiens onderhoud , verpleging of verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is, in een hulpeloze toestand brengt of laat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
Artikel 257
1.Indien een der in de artikelen 255 en 256 omschreven feiten zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zeven jaren en zes maanden of geldboete van de vijfde categorie.
2.Indien een van deze feiten de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie. |
Ik zou van het dreigement 'met aangifte en vervolging op het bovengenoemde artikel’ niet wakker liggen. Dit is het wetboek van strafrecht en dat moet (nogal) letterlijk worden gelezen. Ook ‘opzet’ vereist het een en ander.
De topic even doorgelezen te hebben, gaat het hier over mantelzorg. Er bestaat toch geen verplichting krachtens wet of overeenkomst? _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 18 dec 2007 13:51 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad JetKroket. Alleen is dit volgens mij een stokpaardje en gaat het je niet lukken te overtuigen  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
AndréB
|
Geplaatst: di 18 dec 2007 16:14 Onderwerp: |
|
|
Ik zou van het dreigement 'met aangifte en vervolging op het bovengenoemde artikel’ niet wakker liggen. Dit is het wetboek van strafrecht en dat moet (nogal) letterlijk worden gelezen. Ook ‘opzet’ vereist het een en ander.
De topic even doorgelezen te hebben, gaat het hier over mantelzorg. Er bestaat toch geen verplichting krachtens wet of overeenkomst? |
Die verzorging overeenkomst is er helaas wel (wederzijds) en staat keurig netjes opgetekend in de RIO indicatiestelling.
Door de buurvrouw te verlaten zou de buurman haar bewust in een hulpeloze positie brengen waarbij een levensbedreigende situatie ontstaat die voorkomen had kunnen worden.
Aangezien de buurvrouw bij een aanval minimaal zwaar letsel overhoud (geheugen wordt gewist en alles moet opnieuw worden aangeleerd) treed automatisch ook artikel 257 in werking.
Zowel de recherche als de OvJ hebben de strafbaarheid en vervolging mogelijkheid bevestigd.
Tijdens de behandeling van de vovo zaak erkende overigens ook de rechter dit feit.
Bona sorry als dit een stokpaardje lijkt te zijn, maar het zij dan zo.
Als al je rechten worden ontnomen inzake bewegingsvrijheid (ik zit opgesloten in huis), medische zorg (ik loop inmiddels al 6 jaar met een hernia die niet verholpen mag worden), ik mag geen ziekenhuis bezoeken voor medische controle ondanks ik hart / longpatiënt ben met ook nog eens een autoimmuunziekte en vervolgens ook nog een wordt beboet voor het leveren van zorg, hetgeen door de rechter wordt geaccoordeerd dan kan ik niet uitsluiten dat iets kan verworden tot een stokpaardje.
Ik moet in leven zien te blijven van € 60 per maand, waarvan ik ook nog eens een gehandicapte buurvrouw en een gehandicapt kind in leven moet zien te houden. Ik krijg geen middelen of voorzieningen om instanties te bezoeken waardoor ik ook geen aanspraak kan maken op voorliggende voorzieningen, zoals die zo mooi bij wet en verdragen staan opgetekend.
Elke aanvraag bij de DWI kost mij ten minste € 120 per aanvraag.
Ieder ritje naar de rechtbank kost mij € 250 die ik wel van dezelfde € 60 moet betalen... moet ik nog verder gaan?
Nu wil de DWI mij ook nog eens de belastingvrije voet van mijn ziekte uitkering van € 870 ontnemen... waarvan moet ik dan nog in leven blijven en mijn buurvrouw en haar dochter onderhouden, of schoolgeld betalen?
Ik heb mijn eigen wetskennis moeten vergaren op internet en uit boeken, heb geen juridische achtergrond, maar wist wel ondanks dat de zaak door kenners hopeloos werd geacht op eigen kracht de vovo zaak te winnen, waarbij kenners mij vroegen hoe ik dit in godsnaam had klaargespeeld.
Notabene een advocaat verknalde de hoofdzaak door gebrek aan dossierkennis.
Vind je het dan nog gek als een bepaalde zaak een stokpaardje wordt? |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 18 dec 2007 16:56 Onderwerp: |
|
|
Poeh. Lastige zaak.
AndréB, kun je uitspraak overbrengen/scannen?
Bona Fides wil er graag even naar kijken voor je.
Quote: | Die verzorging overeenkomst is er helaas wel (wederzijds) en staat keurig netjes opgetekend in de RIO indicatiestelling.
|
Ik vraag me af of hier juridisch gezien sprake is van een overeenkomst. Mocht je met de zaak te doen krijgen, dan raad ik je aan een goede advocaat te nemen. Deze zul je dan toegevoegd krijgen.
Wat de rest van je schrijven betreft. Het is in en in triest. Kan het een oplossing zijn als jullie elkaar even “loslaten”, de trein opnieuw op de rails zetten en dan eens bekijken wat jullie mogelijkheden zijn om elkaar te helpen zonder in deze problemen terecht te komen. Misschien sla ik de plank helemaal mis. Mijn verontschuldigingen daarvoor. Het is best moeilijk, zo van het scherm een goede voorstelling van de situatie te maken.
AndréB, heel veel sterkte. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 18 dec 2007 18:48 Onderwerp: |
|
|
AndréB schreef: | Die verzorging overeenkomst is er helaas wel (wederzijds) en staat keurig netjes opgetekend in de RIO indicatiestelling. |
Kun je die niet opzeggen en het overlaten aan de reguliere zorg?
Aangezien je zelf aangeeft dat je in een onhoudbare situatie bent beland, lijkt het me in ieder geval een optie om dit te overwegen.
Ik denk niet dat het veel zin heeft om in te gaan op de mogelijkheid van strafvervolging op basis van art. 257 Sr. Ik wil zonder meer geloven dat je het slachtoffer bent van een gebrek aan deskundige juridische bijstand. Helaas is de situatie voor mij te complex om er zonder de uitspraak verder iets zinnigs over te kunnen zeggen. Waarbij ik niet beweer dat ik met de uitspraak erbij er wel veel over kan zeggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
AndréB
|
Geplaatst: wo 19 dec 2007 4:04 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Quote: |
Kun je die niet opzeggen en het overlaten aan de reguliere zorg?
Aangezien je zelf aangeeft dat je in een onhoudbare situatie bent beland, lijkt het me in ieder geval een optie om dit te overwegen. |
|
Deze optie heb ik ook serieus bekeken, echter dit brengt weinig positief gevolg met zich mee.
a. Mijn buurvrouw zou haar huis en goederen moeten verlaten en in een kliniek gaan wonen.
b. Haar dochter moet dan worden afgestaan en verder opgroeien in een tehuis of pleeggezin, waarbij de binding met de moeder volledig zou moeten worden verbroken.
c. Ikzelf zou moeten gaan leven in een verpleegtehuis.
Buiten deze stappen zou ik voor de DWI aansprakelijk blijven voor de terugbetaling van 6 jaar uitkering, de boetes, de gerechtelijke en buiten gerechtelijke kosten, alsmede de AWBZ kosten voor de opname van mijn buurvrouw om reden dat binnen onze gemeente de sanktie voor Fraude is dat geen aanspraak kan worden gemaakt op buitengewone kosten zoals bijzondere bijstand of bijzondere ziektekosten.
Daarbij ben en blijf ik vervolgens ook aansprakelijk voor de plaatsingskosten van haar dochter in een pleeggezin alsmede de daaraan verbonden kosten.
[/quote]
Kortom, ook ik zou mijn huis en haard moeten opgeven en verlaten en tot mijn dood aan toe moeten gaan en blijven betalen. Voor de DWI blijf ik immers de mede frauderende partner.
Ik wil zonder meer geloven dat je het slachtoffer bent van een gebrek aan deskundige juridische bijstand. |
De DWI stelt dat ik geen recht heb op juridische bijstand en al helemaal niet op een vergoeding om uberhaupt een advocaat te bezoeken of een zaak voor te bereiden.
Daar kon je wel eens gelijk in hebben, echter ik denk bovenal dat wij het "slachtoffer" zijn van een macht strijd binnen gemeentelijke Diensten die allebei het gelijk aan hun kant willen hebben.
(DWI die zegt dat er een gezamenlijke huishouding bestaat en de dienst zorg en samenleven die stelt dat er GÉÉN gezamenlijke huishouding bestaat, oftewel een conflict binnen de wwb en de WMO, waarbij de gemeentelijke ambtenaren vrij zijn een eigen interpretatie te geven aan hetzelfde wetsartikel.
In het ingediende dossier zie je namelijk ook dat de inhoud van het aangeleverde dossier ontdaan is van tegengestelde verklaringen en bewijzen. Een thuiszorg die mijn buurvrouw tussen begin 2002 en eind 2004 heeft gehad (notabene betaald door de DWI) is nergens in het dossier terug te vinden en wordt ook niet terug gevorderd.
De eerste controleur schrijft dat er in de woning 5 jaar geen electra is aangesloten terwijl de 2e controleur vaststelt dat er elektra aanwezig is, wordt de verklaring van de 2e controleur uit het dossier weggehouden.
De eerste controleur schrijft dat er geen bed voor mijn buurvrouw in de woning is, de 2e controleur constateert dat zij in een slaapstoel de nacht doorbrengt in haar eigen huis. Dit gegeven wordt middels een onleesbare kopie aan de rechter verstrekt.
Een akkoordverklaring aan een vriendin van mijn buurvrouw uit 2002 dat zij 2 dagen per week voor mijn buurvrouw zorgt, is door DWI niet aan de rechtbank verstrekt, wel een verklaring van DWI dat mijn buurvrouw sinds 2001 7 dagen en nachten per week in de woning van de buurman verblijft en slaapt.
Het dossier is compleet geschreven naar een fraudezaak intern gebruikt voor een executoriaal beslag en zo aan de rechter gepresenteerd.
Een verklaring van mijn buurvrouw aan de controleur dat zij niet in staat is op een correcte manier zinnen te formuleren is niet in het proces verbaal opgenomen.
Al dit soort zaken zijn in de vovozaak aan de orde geweest en daarop heeft de rechter de vovo toegewezen aan mijn buurvrouw.
De rechter die de hoofdzaak behandelde heeft deze bewijzen en de vovozaak buiten het proces gelaten en gehouden.
Zouden beide instanties dezelfde uitleg geven aan hetzelfde artikel en de omstandigheden, dan had de gemeente bijvoorbeeld zorg gedragen voor een Kangoeroe woning zoals ook binnen andere gemeenten zo is geregeld.
Helaas is de situatie voor mij te complex om er zonder de uitspraak verder iets zinnigs over te kunnen zeggen. Waarbij ik niet beweer dat ik met de uitspraak erbij er wel veel over kan zeggen. |
Je mag deze van mij best bekijken, maar i.v.m. prive gegevens zie ik het niet echt zitten deze met namen en toenamen op het net te zetten.
Ik denk dat je echter nog niet veel kan zonder de vovo zaak daarnaast te bestuderen om conclusies te kunnen trekken. |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|