Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 16 jun 2025 15:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten een zware studie?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MterHeide

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: za 13 nov 2004 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael schreef:
Hoe dan ook, kan degene, die de slagingspercentages van Rechten gaf, ook die van een of meerdere van zojuist genoemde studies opduiken?

Probeer ik dit weekend te doen, zal hoogstwaarschijnlijk zondag worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide

BerichtGeplaatst: zo 14 nov 2004 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hieronder volgen de gemiddelde percentages van het aantal studenten per opleiding dat na acht jaar is afgestudeerd. Het gaat hier dan om de lichting 1993-1995. Ik heb zo gauw even een gemiddelde berekend van de cijfers per universiteit, dus rekenkundig zal het niet helemaal kloppen aangezien de universiteiten niet allemaal even groot zijn. Maar dan toch voor het idee:

Economie 65%
Bedrijfswetenschappen 62,5%
Geneeskunde 85,5%
Tandheelkunde 82,3%
Farmacie 64%
Psychologie 55,9%
Pedagogische wetenschappen 68%
Bestuurskunde 54,2%
Culturele antropologie 47%
Sociale geografie en planografie 61%
Communicatiewetenschap 62,5%
Geschiedenis 43,3%
Engels 47,3%
Nederlands 52,6%
Elektrotechniek 43,7%
Technische bedrijfskunde 60%
Werktuigbouwkunde 44%
(Technische) Informatica 37,9%
Biologie 62,2%
Bouwkunde 45%

Even ter vergelijking, rechten kent op deze manier een percentage van 53,8.
Michael

Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank u. Geneeskunde kent een hoog percentage zeg! En dat is nog wel een 6-jarige studie! En geschiedenis, nog lager dan rechten. Merkwaardig.

marcel

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan dat niet een beetje te maken hebben met het feit dat het een lotingsstudie is ( tandheelkunde is ook al zo hoog)
Dan heb je dus al veel minder mensen die afvallen omdat ze niet wisten wat ze wilden en dus maar voor studie x hadden gekozen bij gebrek aan beter. Volgens mij is dat ook echt een ''ziekte'' van Rechten.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
MterHeide

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 1:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Loting kan wel meespelen maar die is er ook bij bedrijfswetenschappen bijvoorbeeld en daar is het niet aan terug te zien. Maar ja de cijfers zijn wel van een redelijke tijd voor ons en het lijkt erop dat het per cohort nog wel eens sterk kan verschillen.
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael schreef:

Quote:
en b. belangrijker wellicht, dat de intellectuele capaciteiten van die andere studenten, laten we zeggen het IQ (ofschoon enige scepsis tegenover dit quotient zeker verstandig is), gemiddeld genomen aanmerkelijk boven dat van de gemiddelde rechtenstudent ligt.

Uit zo'n uitspraak blijkt iig dat jouw IQ waarschijnlijk nog wat te wensen overlaat. Heel stoer om dit soort dingen te roepen, alleen zo jammer dat het nergens op gebaseerd is en daardoor totaal nergens op slaat.
marcel

marcel

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
Loting kan wel meespelen maar die is er ook bij bedrijfswetenschappen bijvoorbeeld en daar is het niet aan terug te zien.

Ik heb zelf 2 jaar Bedrijfswetenschappen aa nde Toenmalige KUN ( nu RUN) gestudeerdt. Niks geen loting, ik werd zo geplaatst! Kan nu wel zo zijn maar dat zie je dan (nog) niet terug in de slagingsprecentages.
ff mierenneuken, vond ik ook een keer leuk Laughing
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
MterHeide schreef:
Loting kan wel meespelen maar die is er ook bij bedrijfswetenschappen bijvoorbeeld en daar is het niet aan terug te zien.

Ik heb zelf 2 jaar Bedrijfswetenschappen aa nde Toenmalige KUN ( nu RUN) gestudeerdt. Niks geen loting, ik werd zo geplaatst! Kan nu wel zo zijn maar dat zie je dan (nog) niet terug in de slagingsprecentages.

Klopt Good geen loting
ff met Marcel eens zijn, vond ik ook een keer leuk Laughing
Michael

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 23:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Michael schreef:

Quote:
en b. belangrijker wellicht, dat de intellectuele capaciteiten van die andere studenten, laten we zeggen het IQ (ofschoon enige scepsis tegenover dit quotient zeker verstandig is), gemiddeld genomen aanmerkelijk boven dat van de gemiddelde rechtenstudent ligt.

Uit zo'n uitspraak blijkt iig dat jouw IQ waarschijnlijk nog wat te wensen overlaat. Heel stoer om dit soort dingen te roepen, alleen zo jammer dat het nergens op gebaseerd is en daardoor totaal nergens op slaat.

Nou zeg, meteen zo vilein en bits. En je hebt niet geheel gelijk. Immers, ik heb die door jou aangehaalde stelling niet de facto geponeerd. Ik acht haar waarschijnlijk juist. En het lijkt me niet zinnig op grond van slechts een misschien onjuiste opvatting direct mijn intelligentie in twijfel te trekken. Er is een veel redelijker grond dat te doen: ik studeer ook rechten. Cool

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

No smile Bonk
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2004 1:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Michael: Jij hebt die stelling toch zelf opgesteld! En ik zie je nergens zeggen dat je dit waarschijnlijk zo vindt, dus wat sla je nou voor wartaal uit... Confused
MterHeide

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2004 1:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:

Bij een aantal opleidingen bedrijfswetenschappen is wel al zeker een aantal jaren een loting, in ieder geval in Maastricht en volgens mij ook in Rotterdam.
marcel

marcel

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2004 2:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kan zijn maar dat zie je dus niet terug in de slaginsprecentages, omdat het in principe een vrij toegankelijke studie is ( je kunt ook elders BW gaan studeren) in tegenstelling tot medicijnen of tandheelkunde!

@Okidoki: Goh dat het kon! Wij die het eens zijn... mooi! Shiny
Michael

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2004 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
@Michael: Jij hebt die stelling toch zelf opgesteld! En ik zie je nergens zeggen dat je dit waarschijnlijk zo vindt, dus wat sla je nou voor wartaal uit... Confused

Wartaal wartaal. Een jurist, maar een juriste eveneens, moet goed lezen kunnen. Aanschouw:

Ik denk (!!!) dat daaruit tweeerlei zal blijken: b. belangrijker wellicht, dat de intellectuele capaciteiten van die andere studenten, laten we zeggen het IQ (ofschoon enige scepsis tegenover dit quotient zeker verstandig is), gemiddeld genomen aanmerkelijk boven dat van de gemiddelde rechtenstudent ligt

Embarassed

Leeftijd: 60

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2004 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar gaat het denk ik inderdaad mis Michael, je denkt dat iets blijkt en daarom schrijf je het maar op.
Denken moet je overlaten aan een koe, die heeft een grotere kop
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds