|
Auteur |
Bericht |
MterHeide
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: za 13 nov 2004 0:15 Onderwerp: |
|
|
Michael schreef: | Hoe dan ook, kan degene, die de slagingspercentages van Rechten gaf, ook die van een of meerdere van zojuist genoemde studies opduiken? |
Probeer ik dit weekend te doen, zal hoogstwaarschijnlijk zondag worden. |
|
|
|
 |
MterHeide
|
Geplaatst: zo 14 nov 2004 23:42 Onderwerp: |
|
|
Hieronder volgen de gemiddelde percentages van het aantal studenten per opleiding dat na acht jaar is afgestudeerd. Het gaat hier dan om de lichting 1993-1995. Ik heb zo gauw even een gemiddelde berekend van de cijfers per universiteit, dus rekenkundig zal het niet helemaal kloppen aangezien de universiteiten niet allemaal even groot zijn. Maar dan toch voor het idee:
Economie 65%
Bedrijfswetenschappen 62,5%
Geneeskunde 85,5%
Tandheelkunde 82,3%
Farmacie 64%
Psychologie 55,9%
Pedagogische wetenschappen 68%
Bestuurskunde 54,2%
Culturele antropologie 47%
Sociale geografie en planografie 61%
Communicatiewetenschap 62,5%
Geschiedenis 43,3%
Engels 47,3%
Nederlands 52,6%
Elektrotechniek 43,7%
Technische bedrijfskunde 60%
Werktuigbouwkunde 44%
(Technische) Informatica 37,9%
Biologie 62,2%
Bouwkunde 45%
Even ter vergelijking, rechten kent op deze manier een percentage van 53,8. |
|
|
|
 |
Michael
Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: ma 15 nov 2004 17:49 Onderwerp: |
|
|
Dank u. Geneeskunde kent een hoog percentage zeg! En dat is nog wel een 6-jarige studie! En geschiedenis, nog lager dan rechten. Merkwaardig. _________________ beatus qui sua novit vitia. |
|
|
|
 |
marcel
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: ma 15 nov 2004 21:30 Onderwerp: |
|
|
Kan dat niet een beetje te maken hebben met het feit dat het een lotingsstudie is ( tandheelkunde is ook al zo hoog)
Dan heb je dus al veel minder mensen die afvallen omdat ze niet wisten wat ze wilden en dus maar voor studie x hadden gekozen bij gebrek aan beter. Volgens mij is dat ook echt een ''ziekte'' van Rechten. |
|
|
|
 |
MterHeide
|
Geplaatst: di 16 nov 2004 1:48 Onderwerp: |
|
|
Loting kan wel meespelen maar die is er ook bij bedrijfswetenschappen bijvoorbeeld en daar is het niet aan terug te zien. Maar ja de cijfers zijn wel van een redelijke tijd voor ons en het lijkt erop dat het per cohort nog wel eens sterk kan verschillen. |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 16 nov 2004 15:15 Onderwerp: |
|
|
Michael schreef:
Quote: | en b. belangrijker wellicht, dat de intellectuele capaciteiten van die andere studenten, laten we zeggen het IQ (ofschoon enige scepsis tegenover dit quotient zeker verstandig is), gemiddeld genomen aanmerkelijk boven dat van de gemiddelde rechtenstudent ligt. |
Uit zo'n uitspraak blijkt iig dat jouw IQ waarschijnlijk nog wat te wensen overlaat. Heel stoer om dit soort dingen te roepen, alleen zo jammer dat het nergens op gebaseerd is en daardoor totaal nergens op slaat. |
|
|
|
 |
marcel
|
Geplaatst: di 16 nov 2004 19:39 Onderwerp: |
|
|
MterHeide schreef: | Loting kan wel meespelen maar die is er ook bij bedrijfswetenschappen bijvoorbeeld en daar is het niet aan terug te zien. |
Ik heb zelf 2 jaar Bedrijfswetenschappen aa nde Toenmalige KUN ( nu RUN) gestudeerdt. Niks geen loting, ik werd zo geplaatst! Kan nu wel zo zijn maar dat zie je dan (nog) niet terug in de slagingsprecentages.
ff mierenneuken, vond ik ook een keer leuk  |
|
|
|
 |
Okidoki
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: di 16 nov 2004 23:02 Onderwerp: |
|
|
marcel schreef: | MterHeide schreef: | Loting kan wel meespelen maar die is er ook bij bedrijfswetenschappen bijvoorbeeld en daar is het niet aan terug te zien. |
Ik heb zelf 2 jaar Bedrijfswetenschappen aa nde Toenmalige KUN ( nu RUN) gestudeerdt. Niks geen loting, ik werd zo geplaatst! Kan nu wel zo zijn maar dat zie je dan (nog) niet terug in de slagingsprecentages.
Klopt geen loting
ff met Marcel eens zijn, vond ik ook een keer leuk  |
|
|
|
 |
Michael
|
Geplaatst: di 16 nov 2004 23:07 Onderwerp: |
|
|
Eva schreef: | Michael schreef:
Quote: | en b. belangrijker wellicht, dat de intellectuele capaciteiten van die andere studenten, laten we zeggen het IQ (ofschoon enige scepsis tegenover dit quotient zeker verstandig is), gemiddeld genomen aanmerkelijk boven dat van de gemiddelde rechtenstudent ligt. |
Uit zo'n uitspraak blijkt iig dat jouw IQ waarschijnlijk nog wat te wensen overlaat. Heel stoer om dit soort dingen te roepen, alleen zo jammer dat het nergens op gebaseerd is en daardoor totaal nergens op slaat. |
Nou zeg, meteen zo vilein en bits. En je hebt niet geheel gelijk. Immers, ik heb die door jou aangehaalde stelling niet de facto geponeerd. Ik acht haar waarschijnlijk juist. En het lijkt me niet zinnig op grond van slechts een misschien onjuiste opvatting direct mijn intelligentie in twijfel te trekken. Er is een veel redelijker grond dat te doen: ik studeer ook rechten.  _________________ beatus qui sua novit vitia. |
|
|
|
 |
Ingeborg
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 1877
|
Geplaatst: di 16 nov 2004 23:20 Onderwerp: |
|
|
 |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 1:18 Onderwerp: |
|
|
@Michael: Jij hebt die stelling toch zelf opgesteld! En ik zie je nergens zeggen dat je dit waarschijnlijk zo vindt, dus wat sla je nou voor wartaal uit...  |
|
|
|
 |
MterHeide
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 1:48 Onderwerp: |
|
|
marcel schreef: |
Bij een aantal opleidingen bedrijfswetenschappen is wel al zeker een aantal jaren een loting, in ieder geval in Maastricht en volgens mij ook in Rotterdam. |
|
|
|
 |
marcel
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 2:24 Onderwerp: |
|
|
kan zijn maar dat zie je dus niet terug in de slaginsprecentages, omdat het in principe een vrij toegankelijke studie is ( je kunt ook elders BW gaan studeren) in tegenstelling tot medicijnen of tandheelkunde!
@Okidoki: Goh dat het kon! Wij die het eens zijn... mooi!  |
|
|
|
 |
Michael
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 18:55 Onderwerp: |
|
|
Eva schreef: | @Michael: Jij hebt die stelling toch zelf opgesteld! En ik zie je nergens zeggen dat je dit waarschijnlijk zo vindt, dus wat sla je nou voor wartaal uit...  |
Wartaal wartaal. Een jurist, maar een juriste eveneens, moet goed lezen kunnen. Aanschouw:
Ik denk (!!!) dat daaruit tweeerlei zal blijken: b. belangrijker wellicht, dat de intellectuele capaciteiten van die andere studenten, laten we zeggen het IQ (ofschoon enige scepsis tegenover dit quotient zeker verstandig is), gemiddeld genomen aanmerkelijk boven dat van de gemiddelde rechtenstudent ligt
 _________________ beatus qui sua novit vitia. |
|
|
|
 |
Kafka
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 19:27 Onderwerp: |
|
|
Daar gaat het denk ik inderdaad mis Michael, je denkt dat iets blijkt en daarom schrijf je het maar op.
Denken moet je overlaten aan een koe, die heeft een grotere kop _________________ Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden... |
|
|
|
 |
|