Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
een auto gekoc...
huurbeschermin...
ww, vakantie e...
Merkrecht en r...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 23 jun 2024 5:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten een zware studie?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
Okay, dus stel dat je vindt dat Amerika en nederland vergelijken geen goed idee is. Wat te denken over het niveau van rechten in vergelijk met andere studies? Klopt het vooroordeel 'als je niets meer weet kun je altijd nog rechten gaan studeren'? Of juist niet?! Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de meningen daarover ( ook al heb ik zo'n vermoeden... Drinking beer nee, grapje Wink )


Dat vooroordeel komt meer vanuit het feit dat rechten een zeer brede, diverse studie is waarmee je uiteindelijk alle kanten opkunt als je afgestudeerd bent. Het zal absoluut niet zo zijn dat rechten een makkelijkere studie is dan een andere studie.

Als dat zo zou zijn, dan zou niet zoveel procent van de mensen die beginnen met de studie er ook weer mee stoppen voordat ze afgestudeerd zijn. Feit is wel dat een hoop mensen het kiezen omdat ze niets anders weten, maar dat heeft niet te maken met het feit dat het een makkelijke studie is hoor!
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is eigenlijk het uiteindelijke slagingspercentage (gemiddeld)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Michael






Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Wat is eigenlijk het uiteindelijke slagingspercentage (gemiddeld)?


Dat ligt volgens mij vrij laag, Miriam. De exacte gegevens ken ik niet (anderen hier ongetwijfeld wel, die meer tijd besteden aan de ranking van hun universiteit en al wat daarmee samenhangt dan aan hun studie, zodat ze tegen hun dertigste nog niet afgestudeerd zijn, maar hey!, ze studeren wel aan een van de betere universiteiten van Nederland, en als het aan hen ligt, liefst nog een hele tijd, want dat is de enige manier waarop ze de schijn van intellectuele verhevenheid in stand kunnen houden Laughing ), maar ik schat dat dat ligt op een percentage van 50. Waaruit ik overigens, anders dan Flashy, geen conclusies zou trekken over de moeilijkheidsgraad van de rechtenstudie, meer eerder over de mate waarin de studie beantwoordt aan de verwachtingen van beginnend studenten die vooral Amerikaanse juristensoaps hebben gekeken en zichzelf al helemaal zagen, ten overstaan van de rechter een vurig, inventief, de tegenpartij omverwerpend pleidooi afstekend, aller ogen in opperste verbazing op zich gericht. Niet dat rechten makkelijk is, maar feit is, dat zelfs een vlijtige HBO’er, denk ik, in staat zal zijn Rechten met succes te volgen. Zou dat ook voor, ik noem maar wat, klassieke talen, natuurkunde gelden? Very Happy
_________________
beatus qui sua novit vitia.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij ligt het afstudeerpercentage wel lager dan 50%. Tijdens mijn allereerste college kreeg ik te horen om nog maar eens goed naar de persoon links en rechts van mij te kijken, want die zouden zijn afgevallen/gestopt als ik afstudeer. IK denk inderdaad dat de meesten er mee stoppen omdat de studie toch niet is, wat ze ervan hadden verwacht, mede ingegeven door het feit dat je over bepaalde kwaliteiten moet beschikken wil je de studie in zijn volle omvang correct kunnen waarderen. Beetje van beide dus. Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael schreef:
MiriamvL schreef:
Wat is eigenlijk het uiteindelijke slagingspercentage (gemiddeld)?

zodat ze tegen hun dertigste nog niet afgestudeerd zijn, maar hey!
Pfff... Als je daar mij mee bedoelt, want die opmerking hoor ik vaker, rechten rond ik dit jaar af in precies 4 jaar en zo'n 3 maanden. Rolling Eyes

Quote:
feit is, dat zelfs een vlijtige HBO’er, denk ik, in staat zal zijn Rechten met succes te volgen.
Misschien op de UU. Twisted Evil

Quote:
Zou dat ook voor, ik noem maar wat, klassieke talen, natuurkunde gelden? Very Happy
Ik heb toen ik natuurkunde studeerde het niet moeilijker of makkelijker gevonden dan de rechtenstudie, beiden richtingen eisen inzicht en moeite. Waar ik wel een hekel aan had was de enorme werkdruk door practica. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okidoki schreef:
Volgens mij ligt het afstudeerpercentage wel lager dan 50%. Tijdens mijn allereerste college kreeg ik te horen om nog maar eens goed naar de persoon links en rechts van mij te kijken, want die zouden zijn afgevallen/gestopt als ik afstudeer. IK denk inderdaad dat de meesten er mee stoppen omdat de studie toch niet is, wat ze ervan hadden verwacht, mede ingegeven door het feit dat je over bepaalde kwaliteiten moet beschikken wil je de studie in zijn volle omvang correct kunnen waarderen. Beetje van beide dus. Rolling Eyes


ben ik het wel mee eens, vorig jaar (1e jaar) werd er al meteen aan het begin gezegd dat het 1e jaar rechten een grote afvalrace is..aan het eind van het jaar was meer dan de helft van mijn werkgroep al afgehaakt Neutral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 0:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de Elsevier Studiespecial worden percentages genoemd.

Tussen de 45 en 66% van de rechtenstudenten haalt binnen 2 jaar de propedeuse (of in ieder geval alle punten van het eerste jaar).

Tussen de 25 en 45% van de rechtenstudenten haalt binnen 6 jaar zijn doctoraal.

Tussen de 45 en 59% van de rechtenstudenten haalt binnen 8 jaar zijn doctoraal.

Dus over het geheel kan je zeggen dat circa 50% afvalt, want de hiervoor genoemde percentages zijn steeds van de universiteiten met het laagste en het hoogste percentage.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 1:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael schreef:
MiriamvL schreef:
Wat is eigenlijk het uiteindelijke slagingspercentage (gemiddeld)?


Dat ligt volgens mij vrij laag, Miriam. De exacte gegevens ken ik niet (anderen hier ongetwijfeld wel, die meer tijd besteden aan de ranking van hun universiteit en al wat daarmee samenhangt dan aan hun studie, zodat ze tegen hun dertigste nog niet afgestudeerd zijn, maar hey!, ze studeren wel aan een van de betere universiteiten van Nederland, en als het aan hen ligt, liefst nog een hele tijd, want dat is de enige manier waarop ze de schijn van intellectuele verhevenheid in stand kunnen houden Laughing ), maar ik schat dat dat ligt op een percentage van 50. Waaruit ik overigens, anders dan Flashy, geen conclusies zou trekken over de moeilijkheidsgraad van de rechtenstudie, meer eerder over de mate waarin de studie beantwoordt aan de verwachtingen van beginnend studenten die vooral Amerikaanse juristensoaps hebben gekeken en zichzelf al helemaal zagen, ten overstaan van de rechter een vurig, inventief, de tegenpartij omverwerpend pleidooi afstekend, aller ogen in opperste verbazing op zich gericht. Niet dat rechten makkelijk is, maar feit is, dat zelfs een vlijtige HBO’er, denk ik, in staat zal zijn Rechten met succes te volgen. Zou dat ook voor, ik noem maar wat, klassieke talen, natuurkunde gelden? Very Happy


Het feit dat ik zeg dat rechten geen makkelijke studie is, is iets heel anders dan dat ik zeg dat ik, op grond van slagingspercentages, het een moeilijke studie zou zijn. Mijn punt was dat rechten een even moeilijke studie is als iedere andere studie. En ja, dat geldt dus ook voor klassieke talen of natuurkunde. De één zal er meer moeite voor moeten doen dan de ander, maar dat is een heel ander verhaal.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael






Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Michael schreef:
MiriamvL schreef:
Wat is eigenlijk het uiteindelijke slagingspercentage (gemiddeld)?


Dat ligt volgens mij vrij laag, Miriam. De exacte gegevens ken ik niet (anderen hier ongetwijfeld wel, die meer tijd besteden aan de ranking van hun universiteit en al wat daarmee samenhangt dan aan hun studie, zodat ze tegen hun dertigste nog niet afgestudeerd zijn, maar hey!, ze studeren wel aan een van de betere universiteiten van Nederland, en als het aan hen ligt, liefst nog een hele tijd, want dat is de enige manier waarop ze de schijn van intellectuele verhevenheid in stand kunnen houden Laughing ), maar ik schat dat dat ligt op een percentage van 50. Waaruit ik overigens, anders dan Flashy, geen conclusies zou trekken over de moeilijkheidsgraad van de rechtenstudie, meer eerder over de mate waarin de studie beantwoordt aan de verwachtingen van beginnend studenten die vooral Amerikaanse juristensoaps hebben gekeken en zichzelf al helemaal zagen, ten overstaan van de rechter een vurig, inventief, de tegenpartij omverwerpend pleidooi afstekend, aller ogen in opperste verbazing op zich gericht. Niet dat rechten makkelijk is, maar feit is, dat zelfs een vlijtige HBO’er, denk ik, in staat zal zijn Rechten met succes te volgen. Zou dat ook voor, ik noem maar wat, klassieke talen, natuurkunde gelden? Very Happy


Het feit dat ik zeg dat rechten geen makkelijke studie is, is iets heel anders dan dat ik zeg dat ik, op grond van slagingspercentages, het een moeilijke studie zou zijn. Mijn punt was dat rechten een even moeilijke studie is als iedere andere studie. En ja, dat geldt dus ook voor klassieke talen of natuurkunde. De één zal er meer moeite voor moeten doen dan de ander, maar dat is een heel ander verhaal.


Die eerste zin loopt niet echt. Crying or Very sad

Hoe dan ook, dat verband lijk je wel te leggen in je bericht bovenaan deze pagina ("rechten is geen makkelijke studie, omdat, wil die stelling toch juist zijn, voldaan moet zijn aan de voorwaarde, dat rechten een hoog slagingspercentage kent, hetgeen niet zo is"). Maar goed, ik studeer -dat zal je niet verrassen-, ook Rechten, en tot nog toe ben ik nog maar 1 echt pittig vak tegengekomen, nl. handelsverkeersrecht, dat hierdoor lastig is, doordat in dat vak bijna alle in voorgaande vakken behandelde onderwerpen samenkomen; verbintenissenrecht, goederenrecht, waardepapierenrecht en IPR. Het zal best juist zijn, dat de moeilijkheidsgraad van een studie geen intrinsieke eigenschap ervan is, maar mede de resultante is van individuele capaciteiten. Niettemin, in dit verband zou ik wel benieuwd zijn naar de slagingspercentages bij studies als natuurkunde, wiskunde, electrotechniek, lucht- en ruimtevaarttechniek, e. d., en bovendien, naar de capaciteiten van de studenten die zich op dergelijke studies toeleggen. Ik denk dat daaruit tweeerlei zal blijken: a. dat de slagingspercentages daar nog lager liggen, althans niet hoger, dan bij Rechten, en b. belangrijker wellicht, dat de intellectuele capaciteiten van die andere studenten, laten we zeggen het IQ (ofschoon enige scepsis tegenover dit quotient zeker verstandig is), gemiddeld genomen aanmerkelijk boven dat van de gemiddelde rechtenstudent ligt. Waarom ik mijn eigen studie zo graag in de zeik zet? Niets zo heilzaam en louterend als zelfspot! Cool

Hoe dan ook, kan degene, die de slagingspercentages van Rechten gaf, ook die van een of meerdere van zojuist genoemde studies opduiken?
_________________
beatus qui sua novit vitia.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael






Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Misschien op de UU. Twisted Evil


Kom jij niet van de HBO, beste UvT'er? Twisted Evil

Alles in scherts natuurlijk! Proficiat met het gunstige verloop van je studie! Very Happy
_________________
beatus qui sua novit vitia.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael






Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ander punt, algemeen: duurt Law School in de VS niet slechts 3 jaar?
_________________
beatus qui sua novit vitia.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat wat voor sommige mensen heel makkelijk is voor anderen heel moeilijk kan zijn, en andersom, en dan heb ik het niet over het IQ, maar gewoon over een ander inzicht, een ander talent.
Sommige mensen zijn gewoon heel goed met cijfertjes (wis- en natuurkunde) en andere mensen weer met taal (bijv. rechten (het interpreteren van wetteksten e.d. is)). Daarbij denk ik ook (weet ik wel zeker eigenlijk) dat interesse een hele grote rol speelt, als je ergens niet ingeinteresseerd bent is het heel moeilijk om het te leren... dus het lijkt mij zowieso moeilijk om een objectieve vergelijking tussen studies te maken.... de welbekende appels en peren...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael schreef:
Ander punt, algemeen: duurt Law School in de VS niet slechts 3 jaar?


Klopt inderdaad, maar volgens mij kan je niet gelijk van High School naar Law School, je moet dan volgens mij eerst een (of meerdere?) jaar naar College... (waar je dan dus denk ik inleidende academische vakken volgt?)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk inderdaad ook niet dat het IQ van een student die zo'n studie doet gemiddeld hoger is dan bij de rechtenstudenten. Ieder heeft zo zijn sterkte punten en die probeer je uit te buiten door daar een studie bij te zoeken. Niettemin heeft ieder een de uni een VWO of HBO-prop behaald en met dat IQ zit het dus meestal wel goed.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael






Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mooi gezegd!
_________________
beatus qui sua novit vitia.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds