Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
een auto gekoc...
huurbeschermin...
ww, vakantie e...
Merkrecht en r...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 23 jun 2024 4:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten een zware studie?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 8 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het IQ heeft alleen maar betrekking op logica, dat blijkt ook uit de vragen. Natuurlijk vormt logica een belangrijk deel van intelligentie maar het zegt absoluut niets over iemands mogelijkheden qua studie. Want bijvoorbeeld een IQ van 120 is eigenlijk een krap HAVO/ruim VMBO IQ volgens allerlei psychologen, maar er zijn mensen die cum laude het VWO en ook cum laude een universitaire studie halen met dit IQ. Het enige wat wel opvalt misschien is dat het bij een hoger IQ vaker om betastudenten gaat en bij een wat lager IQ niet. Maar uiteindelijk moet het IQ niet betrokken worden in een discussie over de rechtenstudie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 3:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja Michael is zijn stelling inderdaad nu op alle mogelijke manieren aan het nuanceren maar zo genuanceerd stond het absoluut niet in je eerdere bericht. Wees jij dan zelf een kerel en houd je aan je standpunt Laughing

Verder is het natuurlijk volslagen belachelijk inderdaad om het over hoger en lager iq te gaan hebben, is dat zo belangrijk voor jou ofzo?? Als je wel eens een iq test gedaan heb weet je dat daar absoluut niet alleen beta-achtige dingen in worden gevraagd ( zoals die klote afmaak vierkantjes waar ik echt geen ruk van snap!!!) maar ook heel veel gamma-dingen zoals taal en en woordenkennis enzo.
Verder had ik in tegenstelling tot mtterheide gehoord dat als je op Universitair niveau zit je iq ongeveer tussen de 120 en 130 ligt. Maar misschien heb ik gemist dat ze daarna nog snel even vermeldden dat dit natuurlijk niet geldt voor rechtenstudenten want die gemiddeldes liggen uiteraard een stuk lager.... Embarassed Cool Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarbij komt er lang niet bij elke IQ test dezelfde uitslag uit....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Michael






Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ja Michael is zijn stelling inderdaad nu op alle mogelijke manieren aan het nuanceren maar zo genuanceerd stond het absoluut niet in je eerdere bericht. Wees jij dan zelf een kerel en houd je aan je standpunt Laughing



Natuurlijk, carissima! Rolling Eyes
_________________
beatus qui sua novit vitia.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael






Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
Michael schreef:
Edith schreef:
tsja...wat is slim?


Nee, in ernst, er zijn zeker zakelijke kenmerken aan te wijzen die gelden als blijken van intelligentie. Daarop stoelt een IQ-test, moge ook de methodologische zuiverheid ervan betwijfeld worden. Hoe dan ook, een kerel die met moeite z'n havo afrondt, is gewoon minder slim dan de gymnasiale wiskundebikkels.


Niet om het een of ander, maar je gaat hier wel voorbij aan het gegeven ''slim''. Slim zijn is meer dan goed kunnen studeren. Slim zijn kent allerlei afsplitsingen in zeer uiteenlopende gebieden. Bijvoorbeeld: Iemand met een zeer hoog EQ kan minder slim zijn volgens de definitie gebaseerd op het IQ, neemt niet weg dat zo'n persoon vaak veel slimmer is in het handhaven van zichzelf, en het carriere maken in, onze samenleving. Concluderend neem jij dus een ruim begrip, en probeer je het in een te nauw kader te plaatsen. Dat getuigt, mijns inziens, van minder slimheid dan je pretendeert te bezitten. Ondanks wollig taalgebruik! Jammer, zeker voor een (aankomend?) jurist.

no more Cheer up this time!


Wat m. i. nog meer ertoe geeigend is geringe intellectuele capaciteiten te verraden, is het afdalen tot persoonlijke beschimpingen, waartoe ik mij nog niet niet verlaagd heb. Indien jullie hetgeen ik tot dusver gezegd heb, persoonlijk opvatten is dat jullie zelf toe te rekenen. Deze vraag dringt zich op: is het onmogelijk een zakelijke discussie te voeren over een onderwerp dat jullie zelf regardeert, en verdraagt de rechtenstudent geen kritiek?

Verder is je lezing van mijn antwoord op Ediths vraag het product van een misverstand. Uit de bewoordingen blijkt immers, dat ik Ediths vraag min of meer als een retorische opvatte, en, hooguit voor de aardigheid, slechts een enkel woord wilde wijden aan die vraag, omdat, naar mijn smaak, slimheid (dus: intelligentie) weldegelijk te definieren is (uit het retorische karakter van Ediths vraag leek voort te vloeien, dat zij anders meende). Daarmee nam ik mij stellig niet voor, een omstandige definitie te geven van het begrip slimheid, omdat ik ook wel zie, dat ik dan maar wat lege termen zou gebruiken, en wellicht een deels tautologische, deels innerlijk tegenstrijdige, in ieder geval bepaald geen helderheid verschaffende en dus overbodige definitie zou creeren ("slim zijn kent allerlei afsplitsingen in zeer uiteenlopende gebieden" -> ooooh ja. Hoeveel afsplitsingen, hoeveel gebieden? Wat versta je eronder? Wat is eigenlijk de definitie van IQ volgens de IQ-test? etc). Ik ging dus voorbij aan Ediths vraag omdat ik haar retorische karakter respecteerde, en slechts de vooronderstelling die tot het stellen van die vraag in retorische vorm heeft geleid, wilde afwijzen. Klar? Smile

*oh, en wat dat gezeur over de door mij gepretendeerde intelligentie betreft, omdat ik dan "te wijs" zou doen: ik krijg hier werkelijk middelbareschoolgevoelens bij. Rolling Eyes
_________________
beatus qui sua novit vitia.


Laatst aangepast door Michael op vr 19 nov 2004 17:01, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael






Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
Het IQ heeft alleen maar betrekking op logica, dat blijkt ook uit de vragen. Natuurlijk vormt logica een belangrijk deel van intelligentie maar het zegt absoluut niets over iemands mogelijkheden qua studie. Want bijvoorbeeld een IQ van 120 is eigenlijk een krap HAVO/ruim VMBO IQ volgens allerlei psychologen, maar er zijn mensen die cum laude het VWO en ook cum laude een universitaire studie halen met dit IQ. Het enige wat wel opvalt misschien is dat het bij een hoger IQ vaker om betastudenten gaat en bij een wat lager IQ niet. Maar uiteindelijk moet het IQ niet betrokken worden in een discussie over de rechtenstudie.


Voor de helderheid, ik heb al gezegd, dat er bij de IQ-test best vragen over de gebruikte methoden te stellen zijn. Ik zeg niet dat een IQ-test een volstrekt betrouwbare indicatie van intelligentie geeft (dat is het streven van de opstellers ervan, en wellicht lukt het ze ooit nog eens volledig).

Maar het blijft een gevoelig onderwerp niet. Sommigen kunnen niet tegen kritiek op Allah, sommigen niet tegen kritiek op hun intellectje. Twisted Evil
_________________
beatus qui sua novit vitia.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 17:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aan iedereen die hier schrijft.
Heb respect voor elkaar, en ga een open en eerlijke discussie aan.
Dus geen opmerkingen over het IQ van anderen en ook geen verwijten maken dat voor bepaalde studie's een lager IQ noodzakelijk zou zijn.
Oftewel gedraag je of de thread wordt gesloten

_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Autechre

Autechre

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 62


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik herhaal mijn vraag nog maar eens:

Autechre schreef:

Even een ander onderwerp aansnijden: zijn er hier mensen die Fiscaal Recht studeren? Ik ben van plan om die richting op te gaan, alhoewel ik privaatrecht en strafrecht nu ook wel erg leuk vind (op inleidend niveau dan). Is Fiscaal Recht lichter/even zwaar/zwaarder dan Nederlands Recht?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael schreef:

Quote:
Maar het blijft een gevoelig onderwerp niet. Sommigen kunnen niet tegen kritiek op Allah, sommigen niet tegen kritiek op hun intellectje.


Ik denk dat de meesten hier heel goed tegen kritiek kunnen, ook tegen kritiek op hun intelligentie, alleen niet als deze nergens op gebaseerd is. Ik ga der niet vanuit dat jij ook maar van iemand hier zijn persoonlijke studievoortgang kent of enigszins inzicht hebt in diens intelligentie dus heb je ook geen basis om beweringen over iemands intelligentie in het algemeen te doen. Dus spreek voor jezelf zou ik zo zeggen. Misschien is jouw iq inderdaad niet hoger dan een natuurkundestudent, nou veel plezier met die wetenschap. Anders ga je lekker een wetenschappelijk onderzoekje opzetten over dit onderwerp en kom je later terug met een mening die ergens op gebaseerd is.... Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien is het nu tijd om op te houden over wel of geen hoog IQ Very Happy

@ Autechre: idd, we vergeten je vraag bijna! wat mij betreft, ik heb er nooit over gedacht eigenlijk om fiscaal te doen! Ik ga de strafrecht kant op, maar vind eigenlijk internationaal ook wel erg leuk!
ben je er inmiddels al uit?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
Michael schreef:
Edith schreef:
tsja...wat is slim?


Nee, in ernst, er zijn zeker zakelijke kenmerken aan te wijzen die gelden als blijken van intelligentie. Daarop stoelt een IQ-test, moge ook de methodologische zuiverheid ervan betwijfeld worden. Hoe dan ook, een kerel die met moeite z'n havo afrondt, is gewoon minder slim dan de gymnasiale wiskundebikkels.


Niet om het een of ander, maar je gaat hier wel voorbij aan het gegeven ''slim''. Slim zijn is meer dan goed kunnen studeren. Slim zijn kent allerlei afsplitsingen in zeer uiteenlopende gebieden. Bijvoorbeeld: Iemand met een zeer hoog EQ kan minder slim zijn volgens de definitie gebaseerd op het IQ, neemt niet weg dat zo'n persoon vaak veel slimmer is in het handhaven van zichzelf, en het carriere maken in, onze samenleving. Concluderend neem jij dus een ruim begrip, en probeer je het in een te nauw kader te plaatsen. Dat getuigt, mijns inziens, van minder slimheid dan je pretendeert te bezitten. Ondanks wollig taalgebruik! Jammer, zeker voor een (aankomend?) jurist.

no more Cheer up this time!



Very Happy Ja laten we lief tegen elkaar doen Good
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Autechre

Autechre

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 62


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nouja ik heb me al ingeschreven voor Fiscaal Recht, maar ik krijg pas in het derde trimester Inleiding fiscaal recht, dus ik weet het nu nog niet. Eerste jaar is namelijk algemeen. Ik vind het rommelen met cijfers wel leuk, vandaar dat ik gekozen heb voor fiscaal.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arme jongen! maar ik zou het werkelijk niet weten. Misschien als de de vraag nog eens stelt onder het kopje fiscaal recht?

@ Moderatie: volgens mij is al meermalen aangegeven dat de discussie over IQ niet op de juiste manier werd gevoerd. Hopelijk is het nu wel echt afgelopen!
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Autechre schreef:
Nouja ik heb me al ingeschreven voor Fiscaal Recht, maar ik krijg pas in het derde trimester Inleiding fiscaal recht, dus ik weet het nu nog niet. Eerste jaar is namelijk algemeen. Ik vind het rommelen met cijfers wel leuk, vandaar dat ik gekozen heb voor fiscaal.


huh.. maar moeten jullie in het 1e jaar meteen al kiezen wat je gaat doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Autechre

Autechre

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 62


BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2004 20:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor het eerste jaar zelfs al! Razz Je kan je inschrijven voor Nederlands recht of Fiscaal recht, ik heb gekozen voor fiscaal. Maar misschien dat het nog te veranderen is, wil iig nog wel fiscaal gaan doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 8 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds