Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Verjaring bela...
Reliable Stati...
Force justice ...
verkiezingsbed...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 27 mei 2025 21:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

alimentatie jong meerderjarige
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 11 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
boronaco

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 17:07    Onderwerp: alimentatie jong meerderjarige Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn dochter wordt eerdaags 18 jaar maar we hebben geen contact meer .
mijn vraag is: ik betaal alimentatie aan haar moeder maar als dochter 18 jaar wordt moet ik aan haar betalen . ik weet niets van haar situatie of ze alimentatie nodig heb (moeder heeft zich nooit aan informatieplicht voldaan en wij hebben geen geld meer om te procederen daarvoor)moet de dochter zelf contact met mij opnemen om bv haar rekening nummer te geven en laten zien dat ze alimentatie nodig heb omdat ze misschien nog op school zit. of hoe gaat dat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 20:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je betaald alimentatie aan de moeder. Is dat ingevolge een convenant. Indien dit zo is moet je daar kijken wat er staat omschreven bij de leeftijd. het was gebruikelijk dat de alimentatie bij 18 jaar stopte tenzij...

De inmiddels meerjarige zou dan contact moeten opnemen met de betalende ouder.
boronaco

BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo klokkeluider
bedankt voor je antwoord in de convenant staat geen leeftijd ,dus mag ik ervan uitgaan dat mijn dochter als ze 18 jaar is contact moet opnemen met mij ?
klokluider

BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er staat dus ook niet in het convenant dat de betalingen stoppen bij meerderjarigheid.

Er zijn m.i. drie opties:

1. Je stopt de betalingen en wacht af of de dochter zich meldt. Er rust namelijk nog steeds een onderhoudsplicht op de ouders ook al zijn de kinderen meerderjarig. Indien zij, maar waarschijnlijker de moeder, zich meldt kun je in overleg voor de hoogte van. In beginsel dient de dochter zich zelf te melden

2. je neemt zelf contact op met dochter via moeder geeft aan dat je vanwege meerderjarigheid de alimentatie wilt beëindigen tenzij er behoefte is bij de dochter. Indien deze behoefte er is moet ze dat aan jou laten weten.

3. je betaald het bedrag door totdat de dochter 21 jaar is geworden.
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 17:49    Onderwerp: Re: alimentatie jong meerderjarige Reageer met quote Naar onder Naar boven

boronaco schreef:
Mijn dochter wordt eerdaags 18 jaar maar we hebben geen contact meer .
mijn vraag is: ik betaal alimentatie aan haar moeder maar als dochter 18 jaar wordt moet ik aan haar betalen . ik weet niets van haar situatie of ze alimentatie nodig heb (moeder heeft zich nooit aan informatieplicht voldaan en wij hebben geen geld meer om te procederen daarvoor)moet de dochter zelf contact met mij opnemen om bv haar rekening nummer te geven en laten zien dat ze alimentatie nodig heb omdat ze misschien nog op school zit. of hoe gaat dat?

Er verandert in feite niet zoveel. Als je dochter bij haar moeder woont, kun je aan haar moeder blijven betalen. Als ze op zichzelf woont, betaal je rechtstreeks aan je dochter. Het bedrag blijft hetzelfde. Wie met wie contact moet opnemen, is vrij irrelevant. De betalingsverplichting blijft bestaan (krachtens artikel 1:395b BW). Of er een behoefte is, hoeft je dochter niet eens aan te tonen en staat dus los van de alimentatieplicht. Als je denkt dat deze behoefte er niet is, kun je hiervoor procederen, maar zoals je zelf al aangaf is dit een kostbare zaak.

Het lijkt me het makkelijkst dat je contact opneemt met haar moeder voor haar rekeningnummer en eventuele contactgegevens van je dochter. Het is altijd mogelijk dat je dochter geen alimentatie wil ontvangen.
klokluider

BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 19:33    Onderwerp: Re: alimentatie jong meerderjarige Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:

Er verandert in feite niet zoveel. Als je dochter bij haar moeder woont, kun je aan haar moeder blijven betalen. Als ze op zichzelf woont, betaal je rechtstreeks aan je dochter. Het bedrag blijft hetzelfde. Wie met wie contact moet opnemen, is vrij irrelevant. De betalingsverplichting blijft bestaan (krachtens artikel 1:395b BW). Of er een behoefte is, hoeft je dochter niet eens aan te tonen en staat dus los van de alimentatieplicht. Als je denkt dat deze behoefte er niet is, kun je hiervoor procederen, maar zoals je zelf al aangaf is dit een kostbare zaak.

Het lijkt me het makkelijkst dat je contact opneemt met haar moeder voor haar rekeningnummer en eventuele contactgegevens van je dochter. Het is altijd mogelijk dat je dochter geen alimentatie wil ontvangen.

volgens mij geef je hier een onjuiste voorstelling van zaken.

Bij meerderjarigheid verandert er wel degelijk wat in de verplichting tot alimentatie. Deze blijft bestaan echter indien er een behoefte is.

Als een kind 18 wordt en hij of zij heeft nog een financiële bijdrage nodig
voor onderhoud en studie, dan loopt de onderhoudsplicht gewoon door.
Is een rechterlijke beschikking gegeven dan blijft deze gelden.

http://www.jurofoon.nl/alimentatie/alimentatie_brochure.pdf

Procespartijen zijn dan ouder en kind. Het kind heeft dan tegenover
de betalende ouder dezelfde positie als de ex-partner (andere ouder) die niet
(helemaal) in het eigen levensonderhoud kan voorzien.

Het is dus wel degelijk de dochter die contact op moet nemen want de moeder is geen partij meer.

Indien vader niet meer betaald is het ook de dochter die contact moet opnemen en moet aantonen dat zij behoeftig is.

ik blijf derhalve bij de drie opties die ik eerder noemde
boronaco

BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor de informatie .
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zie je dus verkeerd.

Het is niet de dochter die hoeft aan te tonen dat ze behoefte heeft aan alimentatie. De betalingsverplichting blijft gewoon bestaan. Pas als de ouder denkt dat de dochter geen behoefte heeft, kan hij alimentatieverlaging aanvragen bij de rechtbank. Bij zo'n procedure is inderdaad de dochter de andere procespartij. Dat heb je goed gezien, klokluider. Qua betaling: officieel heeft het kind nu inderdaad een zelfstandig recht op alimentatiebetaling. Als het echter nog bij de andere ouder thuis woont, is er in de praktijk niet zoveel op tegen om dit via de andere ouder te laten lopen (zeker als je nog geen rekeningnummer van het kind hebt). Al is het juridisch gezien correcter om dit rechtstreeks aan het kind te betalen.

Wie met wie contact moet opnemen is, zoals ik al aangaf, niet relevant. Enkel omdat het kind nu een zelfstandig recht op alimentatie heeft en dit haar procespartij maakt in een procedure bij de rechter, zorgt er niet voor dat de ouder maar kan afwachten tot het kind contact opneemt om te vragen naar de alimentatie. De alimentatieplicht loopt namelijk automatisch door.

Als je als ouder ervoor kiest om maar niet meer te betalen, kan je dochter de alimentatie laten innen via het LBIO. Je komt niet van je verplichting af door eenzijdig aan te geven dat je niet wilt betalen of vindt dat zij maar contact met jou had moeten opnemen. Zo werkt dat niet. Je kunt dit wel in overleg met je dochter doen. Als zij aangeeft dat ze afziet van de alimentatie omdat ze werkt, dan kun je stoppen met betalen. Als zij dit niet vrijwillig doet, zul je toch echt moeten procederen als je er vanaf wilt.

Met kleine kanttekening: dit geldt indien er al een beslissing van de rechter ligt waarbij kinderalimentatie werd vastgesteld.

Zie bijvoorbeeld deze site, deze of anders deze site.

Uit de folder die je linkte:
Als één van de ouders alimentatie voor een kind betaalt, loopt die betaling door tot het kind 21 jaar is. Pas dan stopt in principe de financiële verplichting van de ouder. Financiële verplichtingen van ouders staan los van het gezag.

en

Als een kind van 18, 19 of 20 jaar wèl in het eigen onderhoud kan voorzien, bijvoorbeeld omdat het werkt, zou de alimentatiebetaling in overleg met het kind kunnen worden gestopt. Komen ouder en kind in zo’n geval niet tot overeenstemming, dan kan de ouder aan de rechter om beëindiging van de betalingsverplichting vragen.

Het vrij essentiële zinnetje wat jij hebt weggelaten is:
Wil de alimentatieplichtige of het kind de hoogte van de ouderbijdrage wijzigen en men komt er samen niet uit, dan kan een wijzigingsverzoek worden ingediend bij de rechtbank.

Let vooral op het woord samen. Dit houdt in dat de vader dit niet eenzijdig kan besluiten. Als hij zijn betaling wil stopzetten omdat hij van mening is dat de dochter geen behoefte heeft, zal hij moeten procederen.

Klokluider: kun je anders stoppen met verkeerd "juridisch" advies geven?
klokluider

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk niet dat ik dit verkeerd zie

1e alinea: Volgens mij zijn we het eens over het feit dat de ouder nog een onderhoudsplicht heeft. Ook zijn we het er over een dat de dochter een zelfstandig recht heeft en het niet meer via de andere ouder zou moeten. Dat gezegd hebbende vind ik de zinsnede: als de ouder denkt dat .... rechtbank niet onderbouwde onzin.

2e alinea: ik denk dat het wel degelijk relevant is wie er contact moet opnemen nu vaststaat dat de minderjarige wel moet aantonen dat ze behoeftig is. Hierover blijven wij dan van mening verschillen.

3e alinea: ik heb niet gesteld dat de ouder vrijgesteld is van de verplichting van alimentatie.

van jouw eerst genoemde site:

Door deze regeling zijn meerderjarigen van 18, 19 en 20 jaar weliswaar volwassen waardoor ze zelfstandig zijn met de daarbij behorende verantwoordelijkheden echter de ouders houden de financiële verantwoordelijkheid als het kind door scholing, studie of onvoldoende inkomsten uit arbeid niet zelfstandig in de kosten van levensonderhoud en studie kan voorzien.

van jouw tweede site

Wanneer de rechter geen beslissing heeft gegeven, zal het kind zelf een procedure moeten opstarten om de onderhoudsplichtige ouder tot betaling te dwingen. Daarbij zal het kind een verzoek tot vaststelling van een bijdrage bij de rechter moeten indienen.
Ook wanneer het kind de 21-jarige leeftijd heeft bereikt, kan een ouder verplicht zijn bij te dragen in de kosten van die meerderjarige, mits het aantoont behoefte te hebben aan een bijdrage. Dat kan het geval zijn wanneer het kind nog studeert.

van jouw derde sit: In relatie tot het daar genoemde 1:395b (wat daar overigens fout staat) is het onderstaande artikel lid 2 van belang.

Titel 17. Levensonderhoud
Afdeling 1. Algemene bepalingen
Artikel 392
1.

Tot het verstrekken van levensonderhoud zijn op grond van bloed- of aanverwantschap gehouden:
a.

de ouders;
b.

de kinderen;
c.

behuwdkinderen, schoonouders en stiefouders.
2.

Deze verplichting bestaat, behalve wat betreft ouders en stiefouders jegens hun minderjarige kinderen en stiefkinderen en jegens hun kinderen bedoeld in artikel 395a van dit boek, slechts in geval van behoeftigheid van de tot levensonderhoud gerechtigde.
3.

De in het eerste lid genoemde personen zijn niet verplicht levensonderhoud te verstrekken, voor zover dit van de echtgenoot of een vroegere echtgenoot dan wel de geregistreerde partner of vroegere geregistreerde partner overeenkomstig het in de vijfde titel a, zesde, negende of tiende titel van dit boek bepaalde kan worden verkregen.

in jouw opmerking over het het woordje samen geef je eigenlijk aan wie met wie moeten praten en ondergraaf je je eigen argument of dat wel of niet relevant is. Het essentiële zinnetje is dan in casu helemaal niet van toepassing want er is in het geheel geen communicatie. daarnaast ligt het op de weg van de dochter aan te geven dat ze behoeftig is waardoor vader de betalingen gewoon zal moeten voortzetten (want daarover was geen discussie) daarnaast heeft dochter ook met terugwerkende kracht gewoon recht op de bijdragen indien zij behoeftig is.

Ik verbaas mij er over en vraag mij af wat voor een zin het heeft een betoog van jouw steeds te sluiten met een snerende vraag als iemand een afwijkende mening heeft dan de jouwe en verzoek je daar dan ook mee te stoppen.
Ienie

Ienie

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle, ik zie niet in waarom Klokluider zou moeten stoppen met het geven van juridisch advies alleen maar omdat jij zaken anders interpreteert
Deze man heeft erg veel verstand van juridische zaken en kletst dus niet zomaar wat, en of hij contracten en wetsartikelen kan lezen?
Hij doet bijna niet anders en is wel degelijk erg goed op de hoogte van alles, dus ja hij is zeker wel in staat om contracten en wetsartikelen te kunnen lezen
Ik begrijp ook niet zo goed waar dit gesneer voor nodig is
Ben je het niet met elkaar eens, het zij zo, maar dat is nog geen reden openlijk het verstand (van zaken) van iemand in twijfel te trekken en zeker niet van iemand die zijn argumenten zeer goed onderbouwd
Ik ken deze man dus inderdaad en weet dat hij heel erg professioneel is

Chantalle

BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ienie schreef:
Chantalle, ik zie niet in waarom Klokluider zou moeten stoppen met het geven van juridisch advies alleen maar omdat jij zaken anders interpreteert
Deze man heeft erg veel verstand van juridische zaken en kletst dus niet zomaar wat, en of hij contracten en wetsartikelen kan lezen?
Hij doet bijna niet anders en is wel degelijk erg goed op de hoogte van alles, dus ja hij is zeker wel in staat om contracten en wetsartikelen te kunnen lezen

Nou ja, dat vroeg ik dus ook aan hem. Maar aangezien hij daar geen antwoord op geeft en zijn standpunten over het algemeen slecht onderbouwt ben ik er vanuit gegaan dat hij niet op de hoogte is. Het blijft een forum waarop iedereen zomaar dingen kan zeggen. Het is prettig dat jij hem kent en wel degelijk weet dat hij weet waar hij over praat.
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:

van jouw derde sit: In relatie tot het daar genoemde 1:395b (wat daar overigens fout staat) is het onderstaande artikel lid 2 van belang.

Artikel 392
2.
Deze verplichting bestaat, behalve wat betreft ouders en stiefouders jegens hun minderjarige kinderen en stiefkinderen en jegens hun kinderen bedoeld in artikel 395a van dit boek, slechts in geval van behoeftigheid van de tot levensonderhoud gerechtigde.

Artikel 395a
1.

Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.
2.

Een stiefouder is gedurende zijn huwelijk of zijn geregistreerd partnerschap jegens de tot zijn gezin behorende meerderjarige kinderen van zijn echtgenoot of geregistreerde partner die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt, verplicht te voorzien in de bij het vorige lid bedoelde kosten.

Laatst aangepast door Chantalle op ma 05 jan 2009 16:03, in totaal 1 keer bewerkt
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:

Ik verbaas mij er over en vraag mij af wat voor een zin het heeft een betoog van jouw steeds te sluiten met een snerende vraag als iemand een afwijkende mening heeft dan de jouwe en verzoek je daar dan ook mee te stoppen.

Steeds? Van alle berichten die ik in totaal heb gepost, heb ik dit slechts bij hoogstens 2 reacties op jouw berichten gedaan. Beetje generaliserend, niet?

Ik heb over het algemeen totaal geen problemen met mensen die een andere mening hebben, mits dit goed wordt onderbouwd.

Neem als voorbeeld deze reactie van bona fides. Dit is goed juridisch onderbouwd. Hij geeft mij een voorbeeld vanuit de jurisprudentie, waarmee hij mij erop wijst dat de HR zich hierover heeft uitgelaten en je verder moet kijken dan naar het letterlijke bewoordingen in het contract.

Ik zie alleen niet in waarom ik geen twijfel mag uiten bij een poster waarvan ik niet weet wat voor opleiding hij heeft gedaan, die geen antwoord geeft op mijn vraag of hij verstand heeft van wat hij zegt, zijn standpunten niet juridisch onderbouwt en aan de lopende band spel- en grammaticale fouten maakt. Daarnaast heeft hij, zeg nou eerlijk, een vrij ongelukkige naam uitgekozen om professioneel te willen overkomen.

Ik vind het jammer dat wanneer ik deze twijfel uit, hier totaal niet serieus op gereageerd wordt. Het blijft een onpersoonlijk forum, je weet niet met wie je van doen hebt. De weigering om hier antwoord op te geven, sterkt mij slechts in mijn mening dat de persoon inderdaad geen kennis van zaken heeft.

Mijn poging om duidelijkheid te scheppen (hoe ongelukkig dit er kennelijk ook uit kwam), hoeft niet afgedaan te worden als constante snerende opmerkingen omdat iemand een afwijkende mening heeft.

Kennelijk heb ik een verkeerde inschatting gemaakt. Mijn excuses.
tussenwalenschip

BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geschetste gelijke situatie.
In de beschikking van 2005 staat dat de vader een bedrag aan kinderalimentatie moet betalen aan de MINDERJARIGE dochter.
Dochter in juni 2006 18 jaar,De vader stopt met betalen aan de moeder,
15 mnd daarna krijgt vader een schrijven van een advocaat dat hij een achterstand heeft van 15 mnd alimentatie.(moeder en dochter hebben geen verzoek tot lbio gedaan), vader weet niks van dochter, moeder wil GEEN contakt maken, en dochter ook niet naar de vader.
Leuk bedrag dus 15 mnd. betalingsregeling getroffen doorlopend naar 21 jaar.
Vader weet niet van, of dochter in haar levensbehoefte kan voorzien,
niets van huisvesting, samenwonen, werk,of ze in eigen levensbehoefte
kan voorzien niks maar dan ook niks.
Nu moet vader nog 6 mnd betalen,en dochter woont samen met vriend die werkt, ze rijden samen vrolijk rond in een auto,(hoge kosten)
Ze heeft haar eigen ingeschreven laten staan bij moeder,
Is dit een vies spelletje of niet,
Vader vroeg zich al die tijd af.,,,,,
Als zij de dochter zo behoeftig is, hoe heeft zij dan 15 mnd ZONDER de behoeftige alimentatie kunnen leven?????????
Dochter WEET waar vader woont!

Moeder is hertrouwd, en betaald GEEN alimentatie,Ach ja kan ook niet want, dochter staat nog ingeschreven bij mams maar woont daar al dik 2 jaar niet meer!

Hoe weet vader dat?van 2 broers die dus WEL bij vader komen.

Procedure?, onbetaalbaar!

Antwoorden welkom, maar

Zou graag een antwoord van klokluider hierop zien.
sietske1980

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je had dus een nihil of verlagingsverzoek in moeten dienen, anders loopt de bij beschikking vastgelegde kali door tot 21 jr en kun je idd Lbio of een advocaat achter je aan krijgen want er ligt nog een executabele beschikking. Het initiatief ligt bij jou en niet bij dochter. Dat het via die weg gaat, daaraan kunnen juristen niks veranderen, dan moet je bij de wetgever zijn.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 11 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds