Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 6 van 11 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 Volgende |
|
Auteur |
Bericht |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 07 jan 2009 23:59 Onderwerp: |
|
|
lindast schreef: | is de scheiding alleen via een advocaat gegaan,dan heeft een convenant geen nut,een rechter is daar heel duidelijk over,en als je het convenant niet nakomt geen probleem hoor,er gebeurt je niets,
dus ook alimentatie daar kan je onderuit komen,
|
als het convenant door partijen is ondertekend, kun je mi nakoming daarvan vorderen. dus als er ali in staat kun je dat wel proberen te innen, al is het lastiger dan via het Lbio.
lindast schreef: |
als je kind jou niet wil zien heel erg maar dan hoef je er ook niet voor te betalen,laten die moeders het lekker zelf uitzoeken dan
|
alimentatie is geen kijkgeld. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 0:17 Onderwerp: |
|
|
klokluider schreef: | Quote: | Dat is een voorwaarde die specifiek geldt als de alimentatiegerechtigde van de diensten van het LBIO gebruik wil maken. |
Als dit een voorwaarde is dan betekent dit dus dat i.c. de dochter contact moet opnemen met de vader om zulks door te geven. |
In het specifieke geval dat een jongmeerderjarig kind of de moeder van een minderjarig kind het LBIO wil inschakelen om de kinderalimentatie te innen, moet de vader op de hoogte zijn gesteld van het bankrekeningnummer, aldus www.lbio.nl. Het hele verhaal valt te lezen in art. 1:408 BW. Met het bereiken van de leeftijd van 18 jaar heeft het weinig te maken.
Quote: | Dan kan vader aangeven het niet eens te zijn met de hoogte van het staande bedrag en inzicht wil hebben in de inkomsten (bijv studiefinanciering). Komen ze er dan niet uit en vader vindt het bedrag te hoog dan zou vader een verzoek tot matiging moeten doen |
De dochter of de moeder hoeft zo'n gesprek niet aan te gaan. Anders zou vader iedere maand opnieuw weer over de hoogte van de alimentatie kunnen beginnen. Om daarvan af te zijn heeft de rechter een bedrag vastgesteld.
Quote: | Kind wordt 18 jaar
Zodra een kind 18 jaar is en er kinderalimentatie moet worden gewijzigd of gevraagd, moet het kind daar zelf het initiatief voor nemen. Komen ouder en kind er samen niet uit, dan kan het kind het verzoek aan de rechter voorleggen. Het kind heeft dan tegenover de betalende ouder dezelfde positie als de ex-partner die niet (helemaal) in het eigen levensonderhoud kan voorzien.
(http://www.xs4all.nl/~advocare/folder48.htm) |
Wel goed lezen: en er kinderalimentatie moet worden gewijzigd of gevraagd
Als er al kinderalimentatie wordt betaald, loopt die verplichting gewoon door. Als het kind i.v.m. studie meer behoefte krijgt, is het uiteraard aan het kind om het initiatief te nemen om tot verhoging van het bedrag te komen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 9:37 Onderwerp: |
|
|
Er staat ook dat het kind (18 jaar) ZELF het innitatief moet nemen, en komen,ouder en kind er samen niet uit,dan kan het kind het verzoek aan de rechter voorleggen,
Wil een kind GEEN contakt, met de ouder, (ook niet als de ouder het in brief of persoonlijk vraagt om de alimentatie voort te zetten, valt dit toch onder WANGEDRAG,
Zou boronaco,een aangetekend schrijven doen, voor de dochter haar 18 jaar, en hij krijgt totaal GEEN antwoord,i.v.m.banknmr enz. maar zij zou wel een rechter inschakelen, wat de nodige kosten met zich meebrengt voor de vader,(wat hij dus NIET meer kan betalen)
dat is wangedrag, je zou zulke zogenaamde volwassen,van 18 jaar toch met de matteklopper moeten geven, en dan zeg ik het nog netjes!
Dit komt zeer vaak voor door middel van echtscheidingen waarbij het kind is grootgebracht bij de moeder,(meestal moeder) waarbij volwassenen toch beter moeten weten,om het kind NIET de vijandigheid moet leren neer te zetten tegenover de vader,
zie verhaal van mijzelf, en van Boronaco.
Wat geeft het om een antwoord te geven in een briefwisseling? ook al wil je geen contakt, dat is meer dan voldoende, lijkt me.
Ga toch ook NIET bij de belasting op de koffie als ik een blauwe envelop krijg, maar betaal wel! En de belasting NIET bij ons!
Wat, als er zo als bij ons is voorgekomen, het meerderjarig kind WEL de vader weet te vinden in een brief (zonder afzender)na netjes te betalen iedere mnd,dat de alimentatie eens wat later kwam, met de nodige dreigementen van het LBIO inschakelen,(terwijl er hier ziekte was en wij wat later de accept konden overmaken!
Machtsvertoon, van deze J.M. tegenover de ouder, die hierin alles kunnen doen om de de ouder te mannipuleren!
Verandering van WETGEVING hierin is HOOGNODIG! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 11:50 Onderwerp: |
|
|
tussenwalenschip schreef: | Er staat ook dat het kind (18 jaar) ZELF het innitatief moet nemen, en komen,ouder en kind er samen niet uit,dan kan het kind het verzoek aan de rechter voorleggen, |
Ja, en dus goed lezen: dat is in het geval er kinderalimentatie moet worden gewijzigd of gevraagd. Dus niet wanneer er al een uitspraak van de rechter ligt waarin het bedrag is vastgesteld en het kind daarmee tevreden is.
Dit is het cruciale verschil dat al de hele draad speelt.
Quote: | Zou boronaco,een aangetekend schrijven doen, voor de dochter haar 18 jaar, en hij krijgt totaal GEEN antwoord,i.v.m.banknmr enz. maar zij zou wel een rechter inschakelen, wat de nodige kosten met zich meebrengt voor de vader,(wat hij dus NIET meer kan betalen)
dat is wangedrag, je zou zulke zogenaamde volwassen,van 18 jaar toch met de matteklopper moeten geven, en dan zeg ik het nog netjes! |
Dat ben ik wel met je eens. Het lijkt me niet dat het snel zal voorkomen dat het kind het vertikt zijn bankrekeningnummer door te geven, maar niet te beroerd is om vervolgens loonbeslag te leggen. Dat zou in ieder geval geen enkele zin hebben. Maar dat is volgens mij ook niet de situatie die we hier hebben. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 13:38 Onderwerp: |
|
|
Dan is met de 18 jarige leeftijd toch een stap naar de betalende ouder toe, noodzakelijk,i.v.m. overschakelen van verzorgende ouder naar kind,
in het geven van banknmr. ook of het nog behoeftig is,i.v.m. schoolopleiding. of dat het volledig werkt.
Als zo,n kind geen animo geeft,en lekker dwars wil liggen,
Jij zegt dat dat de situatie niet is die we hier hebben, maar ik lees, (en tegenwoordig moet je je zeker goed voorbereiden op wat er komen kan met zo,n dwars kind)
van boronaco, dat dit degelijk staat beschreven.
Ik begrijp de wetten wel ondertussen ,maar de situaties blijven in vele gevallen zo, dat een betalende vader altijd de (l) pineut is door het wangedrag van 18-21 jarige.
En zulke kinderen vallen altijd, door deze wet buiten schot, en de betalende ouder valt tussen wal en schip!
En bona fides; ik hoop dat als je zelf kinderen hebt, je NOOIT voor dit dilimma komt te staan.
En zeg nooit, dat overkomt mij niet,
want je weet maar nooit!
Zeg nooit nooit!
Bona- fides. even goed bedankt voor deze discussie.
groet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 14:41 Onderwerp: |
|
|
Vader is de pineut als het kind in werkelijkheid geen behoefte meer heeft, maar weigert om vader daarover helderheid te verschaffen. Dan moet de vader een procedure beginnen.
Maar als de wet zo was dat de beslissing van de rechter slechts tot de meerderjarigheid zou gelden, dan zou het kind de pineut zijn als vader gewoon ophoudt te betalen. Dan moet het kind een procedure beginnen.
Het kind wordt in deze situatie door de wet beter beschermd dan de vader. Daar heb je gelijk in. Maar de wetgever moet nu eenmaal een keuze maken en ik vind het geen onredelijke keuze. Uiteindelijk valt het niet het kind te verwijten dat de ouders uit elkaar zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 16:24 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad dat klopt, het valt het kind NIET te verwijten als de ouders uit elkaar gaan.
Een paar trouwt ook niet om daarna HEERLIJK uit elkaar te gaan,
In feite ben je na een scheiding langer met elkaar verbonden dan met een huwelijk.
Maar het valt een kind wel te verwijten,als ze op deze manier te werk gaan,Dat moet volwassen heten voor de wet, en al zelf er een levensbeschouwing op na houden, als ze GOED opgevoed is door de verzorgende ouder, maar jammer genoeg word het tegendeel bewezen!
De tijden veranderen,ik was 14 jaar dat ik al werkte en draagde zorg voor mijn ouders,en of je ouders nu nog bij elkaar zijn, of uit elkaar, als er goed uitleg gegeven word met een opvoeding van de verzorgende ouder,????????
Geen bezoekregeling
het kind bij de vader weg houden
kleding aan geven waar je soep van kan koken.
alleen laten,
latrelaties de een na de ander.
Ja, wat kan je dan verwachten van zo,n kind,Is met haat tegen haar vader opgevoed.
Neemt het karakter over van de verzorgende ouder,
Dan komt de alimentatie nog eens om een hoekje kijken,Uitbuiten hoor die pappa! desnoods met rechtzaken, kost jou niks kind, betalen zal hij.
De moeder heeft een broer, op straat gegooid.zonder iets,werd zwerver.voor korte tijd.
De ander zit in een justuele inrichting, waarom???????
Het kind en de kinderen mochten NIET naar papa,terwijl ze van hun vader hielden.
Ach, kan wel uren door gaan,
En dan worden we hier uitgemaakt voor jankers,
Wie heeft er niet verdriet, als de exen zo tekeer gaan.
In ieder geval hebben wij de zoon onderdak,gegeven, met alles er op en aan,
De tweede komt via de justitie nu geregeld,
maar als hij bij moeder is, mag hij NIET komen,
Jaloezie, omdat wij hem die liefde wel kunnen geven?
Jammer van de dochter, het spiegelbeeld van moeder, maar de tijd zal het leren.
In de wet is geen liefde, en ook geen plaats daarvoor, maar zoals je zegt,
er zijn wetten waar we ons aan te houden hebben, en dat doen we ook.
Maar er zijn ook wetten, die onmenselijk zijn, en dan krijg je OORLOG!
druist tegen de menselijke principes in,kijk maar om je heen, sla de kranten maar open, het word van kwaad tot erger.
Jammer, maar het zei zo. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 17:05 Onderwerp: |
|
|
Andersom gebeurt ook. In mijn omgeving een praktijkvoorbeeld:
Vader wil na echtscheiding weinig meer met zijn kinderen (van 1 en 3) te maken hebben. De rechtbank 'dwingt' een omgang af van een weekenddag per maand (zonder overnachten, want dat vond hij te druk). Na een jaar of 10 houdt hij op met de omgangsregeling. Hij wil ze niet meer zien en houdt zijn hele familie bij hen weg. Kinderen snappen er geen hout van. Moeder heeft hier ook niks mee te maken, hij had er gewoon 'geen zin meer in'. Kinderen hebben het altijd gevoeld alsof hij zijn plicht deed. Er was geen echte band. Hij vroeg nergens naar, kwam nooit kijken bij sport etc.
Hij trouwt intussen een andere vrouw en krijgt 2 nieuwe kinderen.
Kun je dan verwachten dat die eerste kinderen tegen hun 18e op hun knietjes gaan bij pa? Om hem te vertellen dat ze willen studeren en nog altijd geld nodig hebben? Terwijl hij nooit interesse heeft getoond.. Kinderen vragen er niet om om geboren te worden.
Als je een aanvullende beurs aanvraagt, vraagt de IB-Groep naar het inkomen van je natuurlijke ouders. Je ouders moeten hiervoor het formulier opgave oudergegevens invullen en terugsturen.
Als je ouders niet mee willen werken, kun je een beroep doen op de regeling weigerachtige ouders. Dit houdt in dat de IB-Groep het inkomen van je ouders rechtstreeks op kan vragen bij de Belastingdienst. Onder strikte voorwaarden kan het inkomen zelfs helemaal buiten beschouwing worden gelaten bij het berekenen van de aanvullende beurs. Dat vind ik achterlijk. Je hebt kinderen maar jij hebt geen zin om ervoor te betalen en dan kan de belastingbetaler daarvoor opdraaien. (Al begrijp ik natuurlijk dat een kind anders in de shit komt).
Zo zie je maar, aan al die regels zitten 2 kanten. Ik vind het rechtvaardig dat het kind 'beschermd' wordt in deze. Het zal vaker voorkomen dat kind gaat studeren en nog behoefte heeft dan de omgekeerde situatie.
Laatst aangepast door sietske1980 op do 08 jan 2009 17:10, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 17:07 Onderwerp: |
|
|
Het zou niet werken als de wet alimentatieverplichtingen afhankelijk zou maken van het gedrag van de betrokkenen zonder daar de rechter over te laten oordelen. De kans dat partijen het met elkaar eens raken over de vraag wie zich misdraagt is natuurlijk nul.
De wetgever moet gewoon duidelijkheid scheppen over wie tot wat verplicht is, en die duidelijkheid is er op dit punt. Dat is niet onmenselijk.
Ook als je als vader verplicht bent om geld te betalen aan het kind dat je zelf op de wereld hebt gezet, maar dat geen contact meer met je wilt, vind ik dat niet onmenselijk. Misschien is het onmenselijk dat er geen contact meer is, maar daar kan noch de wetgever noch de rechter iets aan doen! (Voor jonge kinderen ligt dit anders, omgangsregelingen enzo, maar daar gaat het in deze draad niet over en laat ik daarom nu buiten beschouwing.) Dat de vader moet betalen is niet onmenselijk: het is maar geld! Geld valt in mijn ogen niet gelijk te stellen aan (on)menselijkheid.
Het zou mooi zijn als de wetgever bij wet kon bepalen dat mensen voortaan lief zijn voor elkaar, maar dat kan nu eenmaal niet. Mensen zijn mensen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 19:26 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | klokluider schreef: | Quote: | Dat is een voorwaarde die specifiek geldt als de alimentatiegerechtigde van de diensten van het LBIO gebruik wil maken. |
Als dit een voorwaarde is dan betekent dit dus dat i.c. de dochter contact moet opnemen met de vader om zulks door te geven. |
In het specifieke geval dat een jongmeerderjarig kind of de moeder van een minderjarig kind het LBIO wil inschakelen om de kinderalimentatie te innen, moet de vader op de hoogte zijn gesteld van het bankrekeningnummer, aldus www.lbio.nl. Het hele verhaal valt te lezen in art. 1:408 BW. Met het bereiken van de leeftijd van 18 jaar heeft het weinig te maken. |
de leeftijd van 18 jaar heeft er wel degelijk mee te maken omdat de jong meerderjarige dit dan pas kan doen want voor die leeftijd dient dit via verzorgende ouder te gaan
Quote: | Dan kan vader aangeven het niet eens te zijn met de hoogte van het staande bedrag en inzicht wil hebben in de inkomsten (bijv studiefinanciering). Komen ze er dan niet uit en vader vindt het bedrag te hoog dan zou vader een verzoek tot matiging moeten doen
De dochter of de moeder hoeft zo'n gesprek niet aan te gaan. Anders zou vader iedere maand opnieuw weer over de hoogte van de alimentatie kunnen beginnen. Om daarvan af te zijn heeft de rechter een bedrag vastgesteld.
Kind wordt 18 jaar
Zodra een kind 18 jaar is en er kinderalimentatie moet worden gewijzigd of gevraagd, moet het kind daar zelf het initiatief voor nemen. Komen ouder en kind er samen niet uit, dan kan het kind het verzoek aan de rechter voorleggen. Het kind heeft dan tegenover de betalende ouder dezelfde positie als de ex-partner die niet (helemaal) in het eigen levensonderhoud kan voorzien.
(http://www.xs4all.nl/~advocare/folder48.htm)
Wel goed lezen: en er kinderalimentatie moet worden gewijzigd of gevraagd
Als er al kinderalimentatie wordt betaald, loopt die verplichting gewoon door. Als het kind i.v.m. studie meer behoefte krijgt, is het uiteraard aan het kind om het initiatief te nemen om tot verhoging van het bedrag te komen. |
ik lees hieruit dat je van mening bent dat als de dochter contact opneemt en er worden vragen gesteld dat de ouder dan gewoon moet betalen wat de rechter daarvoor heeft vastgesteld. Dat betekent dat je zegt dat alle onderhoudsplichtige ouders standaard naar de rechter moeten om de alimentatie te laten wijzigen op het moment dat de minderjarige 18 wordt, ongeacht of er contact is met de jong meerderjarige. Klopt dit?
Laatst aangepast door klokluider op do 08 jan 2009 19:52, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 19:49 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Dit is het cruciale verschil dat al de hele draad speelt. |
er speelt hier geen verschil want er is al meerdere keren gesteld dat bekend is dat de plicht er is voor de onderhoudsplichtige.
Waar een verschil in zit is dat je het artikel heel star uitlegt terwijl de bedoeling van de wetgever m.i. niet zo is bedoeld. (het wetsvoorstel herziening waar ik op doelde is ingetrokken)
de jong meerderjarige moet een rekeningnummer doorgeven voor de onderhoudsplicht. Dit dient te gebeuren bij de leeftijd 18 jaar omdat de jong meerderjarige dan een zelfstandige positie inneemt. Zonder het rekeningnummer kan de onderhoudsplichtige niet storten (ook al is de plicht er) De jong meerderjarige heeft dan ook geen executoriale titel en kan het LBIO/ deurwaarder niet inschakelen zoals je eerder stelde
http://rechtenforum.nl/forum/thread/p/139530/#139530
in jouw redenering hoeft de minderjarige alleen het rekening nummer door te geven en dan incasseren los van de eventuele eigen inkomsten zoals studiefinanciering. De wetgever was namelijk van mening dat deze praktijk niet ten koste mocht gaan van de onderhoudsplichtige. De bescherming die je stelt voor de jong meerderjarige is er wel maar mag niet ten koste gaan van. Derhalve dienen de jong meerderjarige en de onderhoudsplichtige er samen uit te komen. Lukt dat niet moet namelijk een van tweeën naar de rechter.
gewijzigd omdat wetsvoorstel waar ik op doelde is ingetrokken
Laatst aangepast door klokluider op do 08 jan 2009 21:17, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 20:00 Onderwerp: |
|
|
Dat was tevens mijn vraag,
Als je een aangetekende brief zend aan de dochter voor haar 18 jaar, en je krijgt geen antwoord,
maar schakeld wel het LBIO in. of stapt naar de rechter.
Wat het commentaar aangaat van bona fides en sietske,
Klinkt goed,moet ik zeggen zeer cinisch, toegepast.
Trouwens 3454 keer bekeken, blijkt de MENS goed aan te spreken!  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 20:41 Onderwerp: |
|
|
klokluider schreef: | ik lees hieruit dat je van mening bent dat als de dochter contact opneemt en er worden vragen gesteld dat de ouder dan gewoon moet betalen wat de rechter daarvoor heeft vastgesteld. Dat betekent dat je zegt dat alle onderhoudsplichtige ouders standaard naar de rechter moeten om de alimentatie te laten wijzigen op het moment dat de minderjarige 18 wordt, ongeacht of er contact is met de jong meerderjarige. Klopt dit? |
Zuiverder geformuleerd: alle onderhoudsplichtige ouders en ook alle alimentatiegerechtigde ouders en jongmeerderjarigen moeten standaard naar de rechter om de alimentatie te laten wijzigen. Het 18 jaar worden heeft geen invloed op de geldigheid van de vaststelling door de rechter van het alimentatiebedrag.
Dit is vanaf het begin van deze draad de consistente lijn geweest van (ik hoop dat ik voor hen mag spreken) Chantalle, sietske1980, en mij, en wordt bevestigd door iedere website en - belangrijker - door de wet, art. 1:395b BW.
Er is ook geen reden waarom het enkele 18 jaar worden nou zoveel zou veranderen aan de behoefte en draagkracht, dus aan de omvang van de onderhoudsverplichting. Relevanter lijkt mij het gaan werken of het gaan studeren of het op kamers gaan wonen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 20:51 Onderwerp: |
|
|
klokluider schreef: | de jong meerderjarige moet een rekeningnummer doorgeven voor de onderhoudsplicht. Dit dient te gebeuren bij de leeftijd 18 jaar omdat de jong meerderjarige dan een zelfstandige positie inneemt. Zonder het rekeningnummer kan de onderhoudsplichtige niet storten (ook al is de plicht er) De jong meerderjarige heeft dan ook geen executoriale titel en kan het LBIO/ deurwaarder niet inschakelen zoals je eerder stelde
http://rechtenforum.nl/forum/thread/p/139530/#139530 |
Ok, je hebt dus geen flauw idee van wat een executoriale titel is.
De rechterlijke beslissing waarbij het bedrag van de kinderalimentatie is vastgesteld geeft een executoriale titel. Op grond van deze titel kan de ouder van de minderjarige bijv. loonbeslag laten leggen (of dit uitbesteden aan het LBIO). Uit art. 1:395b BW volgt dat deze titel blijft gelden als het kind 18 jaar wordt, maar dan uiteraard tussen jongmeerderjarige en betalende ouder.
Het hebben van een executoriale titel heeft niets te maken met het doorgeven van een rekeningnummer. Dat is slechts een praktisch detail, en een voor de hand liggende voorwaarde die door het LBIO wordt gesteld. Het LBIO komt pas in actie als is gebleken dat de ouder niet wil betalen.
Stel ik beschadig door onzorgvuldigheid jouw auto en jij laat hem repareren. De kosten zijn € 1000. Ik ben uiteraard verplicht de schade aan jouw auto te vergoeden. De plicht is er. Maar op dit moment kan ik het bedrag nog betwisten. Ik kan bijvoorbeeld aanvoeren dat jij naar een onnodig dure garage bent gestapt, of dat je meer aan je auto hebt laten doen dan alleen het repareren van de schade die ik heb veroorzaakt. Als we dit voor de rechter brengen, en de rechter beslist dat de schade € 1000 bedraagt, dan kun jij die rechterlijke uitspraak gebruiken als executoriale titel. Die uitspraak legt de rechtsverhouding tussen ons vast. Ik ben jou € 1000 verschuldigd. Mijn argumenten waarom ik jou minder verschuldigd zou zijn doen er niet meer toe en daar hoef je ook niet meer naar te luisteren of op te reageren. Doe ik moeilijk, dan stuur je een gerechtsdeurwaarder op mij af. Die gerechtsdeurwaarder is ook niet meer geďnteresseerd in mijn protesten. Die uitspraak ligt er immers.
Bij een rechterlijke vaststelling van de alimentatie werkt het op dezelfde manier. Er is wel een verschil: de wet maakt het mogelijk om die rechterlijke vaststelling op een later moment wegens een wijziging in de omstandigheden te laten herzien. Maar dat moet dan in principe wel via de rechter. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 21:07 Onderwerp: |
|
|
klokluider schreef: |
in jouw redenering hoeft de minderjarige alleen het rekening nummer door te geven en dan incasseren los van de eventuele eigen inkomsten zoals studiefinanciering. |
De jong meerderjarige kan zelfs incasseren zonder het doorgeven van het rekeningnummer.
Los van dit alles vergeet je (en met jou meer mensen) dat studiefinanciering geen inkomsten is.
Maar even voor de informatie: de hoogte van de studiefinanciering is niet eens genoeg om je studie en je huur van te betalen (uitwonende beurs is € 259,76). De IB-Groep gaat er namelijk vanuit dat ouders een financiële bijdrage leveren. En zelfs als de IB-Groep beslist dat je recht hebt op aanvullende beurs, is dit nog te weinig om van rond te komen (€ 491,19). Als student kun je alleen in je eentje rondkomen als je daarbij een flink bedrag leent of een bijbaan hebt. De hele reden voor de voortgezette onderhoudsplicht is dat studenten niet hoeven te werken en hun tijd kunnen besteden aan hun voltijd studie.
Als de jong meerderjarige echter fulltime werkt, kunnen ouder en kind in overleg besluiten de alimentatie stop te zetten. Als de jong meerderjarige dit weigert, moet de ouder de procedure tot wijziging starten (wanneer de alimentatie is vastgesteld in een eerdere beschikking van de rechter). |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 6 van 11 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 Volgende |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|