|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 27 mrt 2008 23:31 Onderwerp: |
|
|
Maar dat Wilders deze materie van één kant bekijkt wisten we natuurlijk al.
Balkenende heeft het intussen ook weer nodig gevonden zijn mond open te doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 28 mrt 2008 1:05 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Valt allemaal wel mee dus. Als er rellen uitbreken is dat niet aan de Nederlandse politcus te wijten die de naam Wilders draagt. |
Ik weet niet wat jij had verwacht had dat het nu mee valt? Wat bedoel je eigenlijk precies? Je zult de film vast niet acceptabel vinden, vermoed ik.
Laatst aangepast door abraxes op vr 28 mrt 2008 1:11, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 28 mrt 2008 1:09 Onderwerp: |
|
|
Waarom lees je in mijn bericht dat ik iets anders zou hebben verwacht? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: vr 28 mrt 2008 1:18 Onderwerp: |
|
|
Als je stelt dat het allemaal wel meevalt, dan denk ik dat je refereert aan een zekere (impliciete) vooronderstelling. Hoe kan je anders tot het oordeel komen dat het wel meevalt? Niet 'door de film te kijken' er moet per definitie een referentiekader bestaan. Of zit ik er helemaal naast?
Maar belangrijker: ik ben wel benieuwd naar jouw opvatting over de film.
Laatst aangepast door abraxes op vr 28 mrt 2008 2:59, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 28 mrt 2008 1:29 Onderwerp: |
|
|
Ik refereer inderdaad aan een vooronderstelling, maar niet aan de mijne. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: vr 28 mrt 2008 7:32 Onderwerp: |
|
|
Bona Fides
Quote: | Ik refereer inderdaad aan een vooronderstelling, maar niet aan de mijne. |
Dat was me, zonder enige verwijzing naar het betreffende referentiekader, niet duidelijk. Evenmin zette de context waarbinnen de opmerking is geplaatst me er toe aan te denken dat er sprake was van een onpersoonlijk oordeel, althans, een oordeel omtrent de vooronderstelling van een ander. Maar, dankzij de gegeven toelichting is dit interpretatieprobleem passé, zodat we, wanneer er verder geen onoverkomelijke bezwaren spelen, de bespreking van het eigenlijke onderwerp weer kunnen voortzetten. Daarop vooruitlopende het volgende.
In de laatste jaren is naar mijn idee de sfeer van het debat voor wat betreft de houding tegen en de acceptatie van moslims in Nederland in sommige gevallen verhard. Ik onderken dat er sprake is van een zekere problematiek met betrekking tot het integratievraagstuk, maar de kritiek die wordt geuit is geenszins tot dat kader beperkt. De grenzen lijken alsmaar verder te worden opgerekt, waarbij mijns inziens deze grenzen, soms worden overschreden. Voor wat betreft de stichters van dit geweld wil ik me binnen deze discussie beperken tot (de partij van) Wilders en diens achterban (voor zover zij mijn kritiek kunnen dragen). Geef ik rekenschap aan de toenemende verharding, dan doet het mij derhalve voorkomen of de grenzen vooralsnog beetje bij beetje worden opgerekt. Volgens mij is het niet zo, dat zulks geschiedt omdat er sprake is van breed draagvlak, integendeel.
Nee, ik vermoed dat onze rechtsstaat in een vruchtbare bodem voorziet. Op die grond kan –niet zonder reden- een polariserend mechanisme goed gedijen. Problematisch is echter dat –gelet op de aanhang van Wilders- een aanzienlijke minderheid bij machte is om de meerderheid te schaden. Natuurlijk speelt gelijk op dat aan tolerantie belang dient te worden toegekend. Echter is zo’n eventueel verwijt jegens de normadressaten van Wilders in die zin onaardig dat zijn absolutistische anti-moslim ideologie vrijwel niks van die tolerantie overlaat. Verkondigingen met de strekking ‘stop de islamisering’, ‘zeg nee tegen de moskeeën’,’ sluit de grenzen voor moslims’, ‘de islam is een fascistisch boek’ en, sinds kort ‘dat de islam uit is op vernietiging van onze Westerse beschaving’ getuigen immers allerminst van enige tolerantie.
Als ik het heb over dat er grenzen worden overschreden, dan doel ik mede op dergelijke verkondigingen. Nu zulks zoals gezegd vrij gemakkelijk kan ontplooien binnen onze rechtsstaat bestaat er een gevaar dat een soort van in slaapsussend inbeddingsproces op gang wordt gebracht waarmee de opgerekte grenzen op halfzachte wijze min of meer worden geaccepteerd. Het probleem is namelijk dat er niet veel kan worden gedaan om het tegen te gaan, binnen het kader waar onze volle fundamentele vrijheden werking hebben en het recht vrijspel geeft, terwijl de onderliggende dominante sociale structuur een andere richting aangeeft. Wij kunnen ons nochtans bedienen van de vrije meningsuiting, maar dat lijkt zo af en toe een onbeholpen middel voor deze ‘strijd’ te zijn. Men denke aan verzuring van het klimaat hier te lande, buitenlandse betrekkingen, verspilde geldstromen en wat dies meer zij:een goed debater of niet, dit alles kan niet eenvoudig worden verholpen.
Desondanks acht ik het onverkort van belang om de uitermate betreurenswaardige praktijken van Wilders en diens sympathisanten krachtig te veroordelen. Prik ik door de opgerekte grenzen heen dan ontwaart het oorspronkelijke betamelijke kader zich. Zulks dient voor mij als referentie. Ik constateer dat behoorlijk is afgedwaald.
In de film stigmatiseert Wilders in mijn optiek wederom, in samenhang met eerdere uitspraken bekeken, aan de hand van, in ieder geval religieuze kenmerken, een complete groepering. Het betreft hier derhalve niet enkel een oneigenlijk beeld van hetgeen zich binnen de reikwijdte van de betreffende religie ontvouwt; tegelijkertijd is er sprake van een grove miskenning van de onmiskenbare verscheidenheid ten aanzien van de participerende uit het mensdom.
Het betreft immers een film die de suggestie in zich bergt om, gezien vanuit onze westerse beschaving, doch vrijwel steeds verwijzend naar extern territoria, bepaalde op religieus fundamentalistisch leest geschoeide excessen karakteristiek in essentie te achten, als ware het een totalitaire religie zonder pluriformiteit in stromingen en gradaties in praktiseren. De onheilspellende boodschap waarmee de film afsluit, inhoudende dat de islam uit is op de vernietiging van de Westerse beschaving, laat niets te wensen over. |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 28 mrt 2008 14:00 Onderwerp: |
|
|
abraxes schreef: | De onheilspellende boodschap waarmee de film afsluit, inhoudende dat de islam uit is op de vernietiging van de Westerse beschaving, laat niets te wensen over. |
Maar het is wel waar.
Net zoals de christenen of joden ook onze Westerse beschaving willen afbreken.
Je hoeft alleen maar te kijken naar ons huidige kabinet en het ontkennen van die boodschap wordt al een heel stuk moeilijker.
Religie brengt nu eenmaal haar eigen cultuur mee en heeft geen plaats voor andere culturen zodra ze machtig genoeg is.
Kijk naar Frankrijk waar een mensenleven ineens vele malen meer waard is wanneer het mens in kwestie besluit zelf te willen sterven.
Maar in het gewone dagelijkse leven is een mensenleven net niks waard.
Hypocrisie ? Nee, religieuze invloeden. Maar dat is in principe dus precies hetzelfde. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 28 mrt 2008 22:39 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Maar dat Wilders deze materie van één kant bekijkt wisten we natuurlijk al. | Jij wel. Anderen noemen het "bewijs"
Opvallend: veel Arabieren/arabisch materiaal. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: vr 28 mrt 2008 22:50 Onderwerp: |
|
|
Voor de mensen die het (nog) niet wisten, Fitna is verwijderd van de servers van liveleak.com na (doods)bedreigingen aan de medewerkers van liveleak.com
De verklaring is nu te zien op dit webadres. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 mrt 2008 17:05 Onderwerp: |
|
|
Ja het begin en hij begint al meteen met onzin uit te kramen.
Het is net of je hindoe vraag het christendom uit te leggen.
Ten eerste: Veel succes aan die hindoe om gelijke beelden te vinden.
Ten tweede: Veel succes aan die hindoe om een land te vinden waar men naar bijbelse wetten leeft.
Ten derde: Veel succes om terroristische aanslagen van christenen te vinden.
Ten vierde: Het is gewoon totaal achterlijk om maar meteen te stellen dat Wilders eerst moslim moet worden voor hij erover kan praten.
Volgens diezelfde redenatie kan niemand meer een oordeel over een moordenaar, een pedofiel of wat dan ook vellen zonder dit eerst zelf in de praktijk te hebben gebracht.
Nee, de film van Wilders is vele malen beter en hier worden niet van zulke loze uitspraken in gedaan als dat deze moslim doet. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
Maar
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 39
|
Geplaatst: za 29 mrt 2008 21:53 Onderwerp: |
|
|
Dat is geen tegenfilm op Fitna; deze bestaat al heel lang. Deze (bekeerde)jongen heeft al een heleboel filmpjes op YouTube gezet om zijn visie op de Islam te geven. Best interessant.
De originele was: "Who hijacked my religion" http://nl.youtube.com/watch?v=VqmMdPKw378 _________________ "De goedheid van het goed doen is niet de echte goedheid."
(Lao-Tse) |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 30 mrt 2008 0:35 Onderwerp: |
|
|
Ik dacht dat jullie dit filmpje (die van de AEL) bedoelden. Het einde is wel grappig. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 01 apr 2008 22:45 Onderwerp: |
|
|
Wilders wilde delen uit Koran scheuren, althans het kabinet beweert dat Wilders dit het kabinet in november heeft laten weten. Hirsch Ballin heeft aantekeningen vrijgegeven.
Wilders ontkent het kabinet ooit inhoudelijk over de film te hebben verteld en houdt vol dat de aantekeningen compleet verzonnen zijn.
Wie moeten we hier geloven? Ik vind het eerlijk gezegd wel verrassend dat het kabinet nu plots blijkt te hebben geweten wat er volgens plan in de film zou zijn gekomen. Het staat volgens mij wel vast dat het kabinet in november heeft gelekt over de film, dus iets is toen wel besproken (volgens mij via de terrorismebestrijdingsdienst), maar hoe kan het dat dat scheuren nooit gelekt is? Of is dat wel gelekt? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: di 01 apr 2008 23:02 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | hoe kan het dat dat scheuren nooit gelekt is? Of is dat wel gelekt? |
Wilders heeft eerder eens gezegd dat de Koran alleen geschikt zou zijn voor de moderne tijd als je de helft eruit zou scheuren. Als hij daarna aankondigt een film over de Koran te maken, kan ik me goed voorstellen dat mensen die twee dingen met elkaar linken.
Het kan ook een 1-aprilgrap van Hirsch Ballin zijn. Hij heeft nog 50 minuten om het te melden!
Arnoud |
|
|
|
 |
|