Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 21:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Film Wilders is provocatie
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 7 van 10 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 06 mrt 2008 1:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De meningen zijn nogal verdeeld in het NRC van 4 maart.

Volgens Schuijt is de enige mogelijkheid het uitroepen van de noodtoestand. Blijkbaar kunnen dan bij KB maatregelen worden genomen.

Hoe dit precies moet ben ik nog niet helemaal uit. Wel vind ik dat op grond van art. 1 Coördinatiewet uitzonderingstoestanden de algemene noodtoestand kan worden uitgeroepen. Vervolgens kan op grond van art. 8 jo. lijst B van die wet art. 12 Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag in werking worden gesteld. Deze luidt:
Quote:
Onze Minister van Binnenlandse Zaken is bevoegd de vertoning in het openbaar, dan wel in tegenwoordigheid van meer dan tien personen van alle, dan wel van door Onze voornoemde Minister niet met name toegelaten films voor een door hem daarbij te bepalen tijdsduur te verbieden.

Overtreding wordt gestraft met 6 maanden hechtenis (art. 30).

Alleen neemt zo'n verbod als ik het goed lees alle films mee, op de met name genoemde uitgezonderde films na. Hmmm.

Ik zie overigens niet helemaal waarom art. 12 op dit moment niet van kracht zou zijn.

Volgens Dommering is een verbod gewoon mogelijk op basis van "onmiddellijk dreigend ernstig onrecht".
Quote:
Dommering noemt een eventuele weigering van Wilders de film aan de rechter te laten zien „een zwaktebod” dat zal meewegen in het eindoordeel.

Art. 21/22 Rv. Hij herinnert zich zijn noot nog Wink. De eiser stelt gewoon allerlei vergaande dingen over de film, de rechter kan de bewijslast naar Wilders schuiven, laat Wilders de film niet zien dan kan de rechter bepalen dat de feiten juridisch waar zijn.

Wel verbaast het me dat Dommering de kans op succes zo groot acht. Ik zie nog steeds niet in hoe je eventueel geweld naar aanleiding van een film in de schoenen van Wilders kunt schuiven.

De journalist van het NRC moet art. 10 Gw trouwens maar eens nalezen.

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 06 mrt 2008 8:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides:
Quote:
Volgens Schuijt is de enige mogelijkheid het uitroepen van de noodtoestand. Blijkbaar kunnen dan bij KB maatregelen worden genomen.

Hoe dit precies moet ben ik nog niet helemaal uit.

Als ik het me goed voor de geest haal, hanteer ook jij het werk van Kortmann, 'constitutioneel recht'. Daarin wordt de procedure in grote lijnen uiteengezet (staatsnoodrecht, uitzonderingstoestanden e.v. (meer precies: 'de Coördinatiewet uitzonderingstoestanden')). Dan blijkt dat 'de instelling van een noodtoestand geschiedt bij KB, op voordracht van de minister president, waarvan terstond mededeling wordt gedaan aan de Staten-Generaal'. Laatstgenoemde kan in verenigde vergadering de noodtoestand opheffen, hetgeen evenwel kan geschieden bij KB. Na het uitroepen van de noodtoestand zullen de specifiek te nemen maatregelen wederom bij KB moeten worden ingeroepen.

Behoudens het vereiste dat een uitzonderingstoestand in het kader van handhaving van de uit- en inwendige veiligheid moet kunnen worden geplaatst, is er sprake van inhoudelijke onbepaaldheid ten aanzien van hetgeen onder uitzonderingstoestand zal moeten worden begrepen. Hetgeen onverlet laat dat een uitzonderingstoestand wel moet worden gepreciseerd, wanneer deze wordt ingeroepen. Een en ander voorziet derhalve in theorie in speling om een toestand als zodanig aan te wijzen. Dat een dergelijke bevoegdheid niet lichtzinnig behoort te worden gehanteerd is significant. Maar echt scherpe voorwaarden worden niet gesteld. In zekere zin beziet met achteraf of het aanwijzen van een staat als staat in nood gerechtvaardigd geschiedde. Maar aan de hand waarvan kan zulks worden vastgesteld?

Verder heb ik bij dit alles niet onderzocht hoe het zit met het hier te lande geldende internationale recht.

Zeker niet onbelangrijk is voorts, het antwoord op de vraag of we wellicht te maken hebben met een film die door een lid der tweedekamer, binnen het kader van die functie uitoefening wordt vervaardigd. Interessant is dan dat, zou de overheid dienovereenkomstig (op een noodtoestand gefundeerde) maatregelen treffen, de overheid (gezien als eenheid) enigszins blijk geeft van automutilatische neigingen. Maar wordt onze rechtsstaat benaderd aan de hand van het onmiskenbaar aanwezige constitutionalisme, dan is dat wel anders.

Maar de vraag is of we hier wel van doen hebben met gedragingen van een kamerlid. Ik ben benieuwd of het bepaalde in art 71 van de grondwet ruim dient te worden geïnterpreteerd voor wat betreft het uitdragen van een ideologie door een kamerlid, dan wel, of er andere regelingen bestaan die ertoe leiden dat moet worden aangenomen dat het gaat om gedragingen van een kamerlid. Vervolgens is de vraag of een noodstoestand daar boven staat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2008 1:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wilders ziet af van persconferentie film
Quote:
De politicus was aanvankelijk van plan de film te presenteren in het Haagse perscentrum Nieuwspoort, nadat vorige week bleek dat geen enkele omroep Fitna volledig wil uitzenden. Maar hij zou in Nieuwspoort ‘tonnen’ aan beveiligingskosten moeten betalen.

Wat is dat voor rare boel? Het is de taak van de overheid om de openbare orde te handhaven en als die openbare orde door een filmvoorstelling in gevaar zou komen, dan moet de overheid politie inzetten.
Moderator
Duch

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2008 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over rare boel gesproken: De minister van Defensie heeft, naar ik aanneem sprekend namens de regering, al een mening over de film die inhoudelijk nog niet bekend is:
De Parlementaire Nieuwsbrief van gisteren schreef:
De anti-Koranfilm kwam er ter sprake tijdens een onderhoud dat de ChristenUnie-bewindsman had met zijn Australische ambtsgenoot Fitzgibbon. 'Ik heb hem en de minister van Buitenlandse Zaken duidelijk gemaakt dat het om een onverantwoorde provocatie gaat en dat de Nederlandse regering het standpunt van Wilders niet deelt', aldus Van Middelkoop, die stelt dat de Australische bewindsvoerders het begrijpen 'dat de vrijheid van meningsuiting in een vrije democratie een hoog goed is'.

Ik word niet echt blij van hoe men met de film omgaat. Sad
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2008 10:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Wilders ziet af van persconferentie film
Quote:
De politicus was aanvankelijk van plan de film te presenteren in het Haagse perscentrum Nieuwspoort, nadat vorige week bleek dat geen enkele omroep Fitna volledig wil uitzenden. Maar hij zou in Nieuwspoort ‘tonnen’ aan beveiligingskosten moeten betalen.

Wat is dat voor rare boel? Het is de taak van de overheid om de openbare orde te handhaven en als die openbare orde door een filmvoorstelling in gevaar zou komen, dan moet de overheid politie inzetten.

In dat artikel wordt ook opgemerkt dat Wilders:

Quote:

De politicus was aanvankelijk van plan de film te presenteren in het Haagse perscentrum Nieuwspoort, nadat vorige week bleek dat geen enkele omroep Fitna volledig wil uitzenden. Maar hij zou in Nieuwspoort ‘tonnen’ aan beveiligingskosten moeten betalen. Dat vindt hij te duur. Wilders wil ook niet zijn hand ophouden bij de overheid om die kosten te kunnen opbrengen.
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2008 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Over rare boel gesproken: De minister van Defensie heeft, naar ik aanneem sprekend namens de regering, al een mening over de film die inhoudelijk nog niet bekend is:
De Parlementaire Nieuwsbrief van gisteren schreef:
De anti-Koranfilm kwam er ter sprake tijdens een onderhoud dat de ChristenUnie-bewindsman had met zijn Australische ambtsgenoot Fitzgibbon. 'Ik heb hem en de minister van Buitenlandse Zaken duidelijk gemaakt dat het om een onverantwoorde provocatie gaat en dat de Nederlandse regering het standpunt van Wilders niet deelt', aldus Van Middelkoop, die stelt dat de Australische bewindsvoerders het begrijpen 'dat de vrijheid van meningsuiting in een vrije democratie een hoog goed is'.

Ik word niet echt blij van hoe men met de film omgaat. Sad

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een simpel voorbehoud niet wordt gemaakt.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2008 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op 20 maart a.s. om 17.00 uur een lezing hierover door Maurits Berger.
GJudge

GJudge

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: do 27 mrt 2008 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En HIER is Fitna... bevat overigens zeer schokkende beelden... en hij is lekker aan het stigmatiseren imho.

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 27 mrt 2008 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe weet je of dit de echte is?

Arnoud
Verstuur e-mail
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 27 mrt 2008 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De NOS houdt het er in elk geval op, en hij kan via de site van PVV bekeken worden (ware het niet dat die op dit moment waarschijnlijk wegens overbelasting uit de lucht is).
GJudge

GJudge

BerichtGeplaatst: do 27 mrt 2008 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Hoe weet je of dit de echte is?

Het lijkt mij het meest waarschijnlijk als iedere nieuwsbron hem als zodanig aanduidt... tot aan bbc toe. Mocht het hem daarnaast niet zijn, dan had Geert Wilders allang en breed gereageerd lijkt mij zo.

BerichtGeplaatst: do 27 mrt 2008 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Valt allemaal wel mee dus. Als er rellen uitbreken is dat niet aan de Nederlandse politcus te wijten die de naam Wilders draagt.

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 27 mrt 2008 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ok ik had Nu.nl niet gezien Smile

Maar er waren eerder al diverse nepfilms opgedoken, vandaar dat ik het even vroeg.

Arnoud
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 27 mrt 2008 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben benieuwd hoe lang ie online staat. Ik krijg 'm in ieder geval niet bekeken. Weet niet of ik dat jammer vind..Wink
GJudge

GJudge

BerichtGeplaatst: do 27 mrt 2008 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Michele: je mist niet heel veel: wat koranteksten, wat oude beelden van terroristische aanslagen (9/11, Madrid etc), een onthoofding, een kind dat ongelovigen voor zwijnen enz uitmaakt... Maar hij zal nog wel lang online staan (2 mln hits om half tien, dat ding staat er pas sinds 7 uur!). Maar voor Wilders gezien is het een redelijk terughoudend filmpje geworden.
@ Bona: ben ik volledig met je eens, al blijf ik wel vinden dat hij het heel erg van één kant blijft bekijken.
@ Arnoud: geen probleem Wink
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 7 van 10 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds