Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 1:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

oppas hond piest op nieuw matras
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
claudia2

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 1:01    Onderwerp: oppas hond piest op nieuw matras Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Al drie jaar pas ik op de hond van mijn vriendin die nu net drie is. Ze gaat gemiddeld drie of vier keer per jaar op vakantie en ik wordt er voor betaald tot zover geen probleem. Maar de laatste keer heeft haar hond op een nieuw matras gepiest. [ ik heb het zelf gezien] Dus toen ze hem kwam halen heb ik dat meteen gezegd en ook dat ik een nieuwe matrs wil omdat dit matras net drie weken oud was. Jaja zei is goed, maar ik heb ondertussen al drie mails verstuurd en op de laatste reageerde ze van jee voor een vlekje waarom een nieuw matras . En ook zei ze jouw honden kunnen het ook hebben gedaan. Maar mijn drie honden waren al ruim een uur beneden omdat mijn man om zes uur uit bed gaat en de honden meeneemt. En ik ging op zoek naar haar hond omdat hij zolang wegbleef en zag de vlek en voelde [gatver] eraan en het was warm, dus eigenlijk kan alleen hij dat hebben gedaan. Bovendien heb ik mijn honden al langer als zeven jaar en nog nooit hebben ze zoiets gedaan.
Wat kan ik nu doen? Ik wil gewoon een nieuw matras en bovedien lijkt het mij dat iedreen daarvoor is verzekerd.
groetjes claudia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
M

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 7:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je ook onderzocht of er mogelijkheden zijn qua reiniging van het matras?

Hoe kon het dat de hond bij dat nieuwe matras kon komen? Was het in een kamer waar je ook had kunnen voorkomen dat de hond zou komen door bijvoorbeeld de deur dicht te doen? Was het een plek waar het logisch was voor je vriendin dat de hond zou kunnen komen?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet uitgaan van de fictieve situatie dat de vriendin haar hond onder controle had. Aangezien het bewateren van de matras onrechtmatig is als de vriendin haar hond daartoe aanzet, is het nu ook onrechtmatig. Voor eigen schuld (bijv. ivm open laten deur) lijkt mij om dezelfde reden eigenlijk geen ruimte te zijn.

Aangenomen dat het voldoende te bewijzen valt, lijkt de vriendin als bezitter mij volledig aansprakelijk. Verzekeringswerk zou je inderdaad zeggen.

Ik vraag me wel af of je een nieuwe matras kunt claimen. Als reiniging mogelijk is, dan kun je de kosten van de reiniging claimen. Als reiniging niet mogelijk is, dan de waardevermindering van de matras. Maar misschien is de verzekering een beetje soepel.

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je baseert je zo te lezen op 6:179, maar dat spreekt van de bezitter van het dier, niet per se de eigenaar dus. De vriendin is geen bezitter want zij heeft de fysieke macht niet over de hond, en de oppas is houder want zij houdt de hond voor de vriendin. Waarom is de vriendin volgens jou toch bezitter?

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 12:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vriendin is wel degelijk de bezitter. Het antwoord op waarom geef je al zelf.

Johny the Ripper

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De oppas is logischerwijze gewoon detentor. Om bezitter te zijn is een animus possessionis vereist, en die is overduidelijk niet aanwezig.

Naar Belgisch recht is de eigenaar van de hond niet aansprakelijk, wel degene onder wiens toezicht de hond stond. Voorwaarde hierbij is wel dat de toezichthouder meester was van de zaak en zelf niet onder toezicht stond van de eigenaar; quid non in casu.

art. 1385 BW schreef:
De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.

Waar de onduidelijkheid in het NLse recht zit ontgaat me even, maar naar Belgisch recht is dit ongeveer de simpelste casus die een student zich kan inbeelden. Razz
bona fides

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar Nederlands recht is de bezitter aansprakelijk voor de schade die een dier aanricht, tenzij de bezitter niet aansprakelijk zou zijn geweest in de (al dan niet fictieve) situatie dat hij het dier volledig onder controle had gehad.
art. 6:179 BW schreef:
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Waarom is de vriendin volgens jou toch bezitter?
Arnoud

t Was even graven in het goederenrechtelijk geheugen maar ik neem aan dat vriendin (d.w.z. de eigenaar) middellijk bezitter is (art. 3:107 lid 3 BW): Bezit is middellijk, wanneer iemand bezit door middel van een ander die het goed voor hem houdt.
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je moet uitgaan van de fictieve situatie dat de vriendin haar hond onder controle had. Aangezien het bewateren van de matras onrechtmatig is als de vriendin haar hond daartoe aanzet, is het nu ook onrechtmatig. Voor eigen schuld (bijv. ivm open laten deur) lijkt mij om dezelfde reden eigenlijk geen ruimte te zijn.

Waarom niet? Je moet toch wel de hele toets van artikel 6:162 doorlopen? En waarom zou voor het bepalen van de omvang van de schadevergoeding 6:101 niet gewoon van toepassing zijn?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het eens dat je de hele toets van art. 6:162 moet doorlopen, maar dan wel vanuit de (hier fictieve) situatie dat de bezitter het dier in zijn macht zou hebben. In dat geval doet het er niet toe of de deur open staat of niet, als de bezitter de kamer binnengaat om (weliswaar middels de hond) de matras te bevuilen is de bezitter m.i. volledig aansprakelijk.

Maar een punt van twijfel heb ik nu wel over art. 6:101 BW (eigen schuld), want daar kijk je pas naar bij het bepalen van de schade. In die fictieve situatie zie ik geen eigen schuld, maar misschien moet je nu wel kijken naar de (eventuele) onvoorzichtigheid van de oppas?

Eens kijken of ik hier iets over kan vinden.

(En inderdaad, de vriendin is bezitter gezien art. 3:107 lid 3 BW. Het zijn precies de woorden van Arnoud: de oppas houdt de hond voor de vriendin.)

edit: hmm, heel erg duidelijk is het voor mij nog niet, maar ik vermoed al met al dat je eigen schuld inderdaad niet strikt aan de hand van de fictieve situatie moet bepalen. Dus de vraag van mcvg kan er voor eigen schuld op zich denk ik wel toe doen. (Al denk ik zelf niet dat het open laten staan van een deur hier voor eigen schuld gaat zorgen, misschien tenzij die matras echt veel kostbaarder is dan alle andere spullen die ook hadden kunnen worden ondergeplast.)

Johny the Ripper

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: do 06 mrt 2008 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Naar Nederlands recht is de bezitter aansprakelijk voor de schade die een dier aanricht, tenzij de bezitter niet aansprakelijk zou zijn geweest in de (al dan niet fictieve) situatie dat hij het dier volledig onder controle had gehad.
art. 6:179 BW schreef:
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Aha, er is wat verwarring… In het Belgische recht wordt het onderscheid gemaakt tussen bezit en detentie. Een bezitter gedraagt zich naar de buitenwereld toe als de eigenaar en heeft de bedoeling om eigenaar van het goed te worden. Een loutere detentor houdt het goed bij zich, zonder dat de verkrijgende verjaringstermijn begint te lopen. Een (slecht) synoniem voor detentie is oneigenlijk bezit en ik vermoed dat jullie daarvoor de term middellijk bezit gebruiken.

In de Nederlandse wettekst wordt gesproken over de bezitter, in de Belgische (Franse) wettekst over de eigenaar. Jullie tekst is slimmer, maar in casu hebben beide wetten dezelfde uitwerking naar mijn mening. De bezitter van de hond is tegelijk de eigenaar. De vriendin die oppastte op de hond is detentor, of in NLs jargon, middellijk bezitter.

Nu volgens mij is de middellijke bezitter weldegelijk aansprakelijk ic, want (volgens continue Belgische rechtspraak) had zij weldegelijk de volledige controle over het dier en valt ze dus onder de uitzonderingsregel die op het einde van art. 6:179 wordt geformuleerd. Het feit dat de hond toch schade heeft veroorzaakt aan haar is immers enkel en alleen te wijten aan een onzorgvuldigheid van haar kant, waarvoor alleen zij zelf aansprakelijk is.
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 06 mrt 2008 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Johny the Ripper schreef:
Een (slecht) synoniem voor detentie is oneigenlijk bezit en ik vermoed dat jullie daarvoor de term middellijk bezit gebruiken.

Nee, bij ons kan iemand die de eigendom heeft hetzij middellijk hetzij onmiddellijk bezitten. Een detentor bezit niet dat waarop het houderschap betrekking heeft. Onze detentor lijkt dezelfde figuur te zijn als bij jullie. Wij spreken echter niet over oneigenlijk bezit maar over detentie of houderschap en met minder onderscheidend vermogen, spreken we simpelweg over 'houder'.
Bekijk de homepage
Johny the Ripper

Johny the Ripper

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: do 06 mrt 2008 14:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Nee, bij ons kan iemand die de eigendom heeft hetzij middellijk hetzij onmiddellijk bezitten. Een detentor bezit niet dat waarop het houderschap betrekking heeft. Onze detentor lijkt dezelfde figuur te zijn als bij jullie. Wij spreken echter niet over oneigenlijk bezit maar over detentie of houderschap en met minder onderscheidend vermogen, spreken we simpelweg over 'houder'.

Ach zo. Dus detentie en houderschap zijn synoniemen.
En waartoe dient het onderscheid middellijk/onmiddellijk bezit?
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: do 06 mrt 2008 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat heeft de wetgever heel mooi geformuleerd in:

Artikel 3:107 BW
1.Bezit is het houden van een goed voor zichzelf.
2.Bezit is onmiddellijk, wanneer iemand bezit zonder dat een ander het goed voor hem houdt.
3.Bezit is middellijk, wanneer iemand bezit door middel van een ander die het goed voor hem houdt.
4.Houderschap is op overeenkomstige wijze onmiddellijk of middellijk.

Smile
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: do 06 mrt 2008 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben wel benieuwd naar op welke wijze dat bij jullie is geregeld. Kennen jullie zo'n onderscheid niet? Of in een andere vorm? Vind je het een weinig zegggend onderscheid, in de zin van overbodig?
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds