|
Auteur |
Bericht |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 08 mrt 2008 23:25 Onderwerp: |
|
|
Sorry, ik heb verzuimd daar rekenschap aan te geven. Het lag niet echt in de lijn der verwachtingen die ik veronderstelde.
Heb je trouwens gezien dat de oppas betaald werd voor het oppassen? Zo nee, maakt dat voor jou nog wat uit? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 08 mrt 2008 23:43 Onderwerp: |
|
|
abraxes schreef: | Heb je trouwens gezien dat de oppas betaald werd voor het oppassen? Zo nee, maakt dat voor jou nog wat uit? |
Dat heb ik niet gezien.
Hmmm... Tja, dat verandert de zaak wel weer een beetje.
Voorlopig blijf ik van mening dat de schade voor rekening van de eigenaar blijft. Zij is immers (naar alle waarschijnlijkheid) verzekerd voor deze schade. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 09 mrt 2008 16:00 Onderwerp: |
|
|
Dat is maar de vraag en bovendien geldt nogal eens een eigen risico. Bovendien kun je je afvragen of hier toch niet een deel eigen schuld geldt, nu de hond blijkbaar toegang heeft gekregen tot die slaapkamer.
Maar nogmaals: men kan op de poot spelen en dan wordt de kwestie w.s. niet opgelost en is de vriendschap over. Men kan ook samen de schade delen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 09 mrt 2008 16:15 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Bovendien kun je je afvragen of hier toch niet een deel eigen schuld geldt, nu de hond blijkbaar toegang heeft gekregen tot die slaapkamer. |
Vind je werkelijk dat het laten openstaan van een deur naar verkeersopvatting als een schadeoorzaak aan de oppas moet worden toegerekend? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: zo 09 mrt 2008 17:51 Onderwerp: |
|
|
Ja, ik vind van wel. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 09 mrt 2008 17:54 Onderwerp: |
|
|
Waarom dan? De hond had dan nog steeds, maar op een andere plek, kunnen plassen. Dat zou ook schade hebben opgeleverd en afhankelijk van waar precies misschien wel meer schade. Zou op de oppas dan de plicht hebben gerust om de hond op het toilet op te sluiten? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Plus5
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: zo 09 mrt 2008 22:17 Onderwerp: |
|
|
Dat is denk ik alleen aan de oppas is toe te rekenen wanneer hij de hond niet zo zou hebben uitgelaten als gebruikelijk is. Als de oppas gewoon goed voor de hond gezorgd heeft, waartoe hij zich verplicht heeft, is de eigenaar m.i. volledig aansprakelijk. Eigen schuld en verzekeringsaspecten lijken me geen rol te spelen. De oppas zal naar mijn idee alleen met (een deel van) de schade blijven zitten wanneer in de overeengekomen prijs een zeker risico op schade is verdisconteerd, met het oog op het (gedeeltelijk) overdragen van de aansprakelijkheid. _________________ "Pulchrum est paucorum hominum" |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 11 mrt 2008 20:34 Onderwerp: |
|
|
De hond had inderdaad overal kunnen plassen. Maar: het is in deze situatie niet heel duidelijk dat het echt de hond van de vriendin was die dat gedaan heeft. Het lijkt er namelijk op dat alle honden de nacht in de slaapkamer hebben doorgebracht:
Quote: | En ook zei ze jouw honden kunnen het ook hebben gedaan. Maar mijn drie honden waren al ruim een uur beneden omdat mijn man om zes uur uit bed gaat en de honden meeneemt. En ik ging op zoek naar haar hond omdat hij zolang wegbleef en zag de vlek en voelde [gatver] eraan en het was warm, dus eigenlijk kan alleen hij dat hebben gedaan. |
Een hond die niet gewend is in de slaapkamer of op bed te zijn plast daar misschien eerder, zeker als hij in een vreemd huis is. Even een spoortje zetten ofzo.
Ik denk gewoon dat het heel lastig wordt hard te maken dat het juist die hond is die geplast heeft. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 11 mrt 2008 23:36 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Ik denk gewoon dat het heel lastig wordt hard te maken dat het juist die hond is die geplast heeft. |
Maar nu heb je het over een kwestie van bewijs. Zoals ik hierboven schreef: nu er getwist wordt over wiens hond het is (en niet: wiens schuld). Dat dit niet zo eenvoudig ligt, ben en was ik al met je eens.
Dat de hond overal had kunnen plassen is een argument om aan te geven waarom er in mijn ogen geen sprake is van eigen schuld. Jij schreef namelijk dat je je kunt afvragen of hier niet toch een deel eigen schuld geldt. Mijn argument werkt inderdaad niet om te bewijzen dat het de hond van de vriendin was die heeft geplast, maar daar was het ook helemaal niet voor bedoeld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: do 13 mrt 2008 22:05 Onderwerp: |
|
|
Het eventuele eigen schuld deel heeft meer betrekking op
Quote: | Een hond die niet gewend is in de slaapkamer of op bed te zijn plast daar misschien eerder, zeker als hij in een vreemd huis is. Even een spoortje zetten ofzo. |
_________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 13 mrt 2008 22:44 Onderwerp: |
|
|
Hmm, uit je vorige reactie is voor mij eerlijk gezegd wel heel moeilijk op te maken dat dat stukje opeens weer terug op eigen schuld betrekking heeft. Ervoor en erna maak je er juist een punt van dat niet bekend is wiens hond heeft geplast. Als rechter zou ik aan je verweer zoals hier geformuleerd vermoedelijk voorbij zijn gegaan  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: vr 14 mrt 2008 22:43 Onderwerp: |
|
|
Het zijn twee verschillende dingen.
Ene punt is: lastig te bepalen wiens hond geplast heeft.
Tweede punt: áls je al kunt vaststellen dat de logeerhond geplast heeft, dan lijkt mij ruimte voor eigen schuld.
Of misschien meer technisch:
Primair: vordering geheel afwijzen
Subsidiair: bij toewijzen vordering verminderen op grond van eign schuld
Maar ja, ik weet wel dat mijn gedachten niet altijd goed te volgen zijn  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 14 mrt 2008 22:53 Onderwerp: |
|
|
Kijk, zo wil ik het zien  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: vr 14 mrt 2008 23:02 Onderwerp: |
|
|
Jij moet gewoon af en toe eens wat minder rationeel-analytisch en meer creatief-emotioneel denken, dan kun je mij ook eens volgen ...hihi...
En zo leren we hier altijd weer van elkaar  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 14 mrt 2008 23:20 Onderwerp: |
|
|
Probleem is niet dat ik het niet kan volgen, maar dat ik je niet kan weerleggen als je van verweer naar verweer "glibbert". Niet dat je daardoor dan gelijk zou krijgen; gevolg is slechts dat het nergens heen gaat.
Daarnaast lijkt het me als rechtenstudenten altijd goed als we in de gaten houden welke argumenten op welke gronden berusten. Ander gebruiken we veel te gemakkelijk drogredenen zonder het zelf te beseffen.
Overigens zie ik creatief niet als het tegenovergestelde van een "rationeel-analytische" benadering! Dat vult elkaar juist aan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|