Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 21:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Film Wilders is provocatie
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 10 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 2:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Er is nogal een verschil tussen het nu doen van uitspraken met het doel om bevolkingsgroepen te beledigen, en zeer oude teksten die je, als je dat persé wilt, wellicht als belediging kunt opvatten.

Maxima zei het al. De Nederlandse identiteit bestaat niet.
Wij mogen onszelf dan ook zeker niet als bevolkingsgroep zien.
Of ongelovigen in het geheel mogen zichzelf natuurlijk ook niet als bevolkingsgroep zien.

Daarbij weet ik uit ervaring dat de gemiddelde moslim in een discussie oude problemen, die toen nog op buitenlanders sloegen en waarbij het dus helemaal niet over de islam ging, nu zelf maar al te graag als een oorzaak noemen waarom hun zo agressief reageren.

bona fides schreef:

Welke strafbare feiten worden er door de SGP precies gepleegd?

Welke pleegt wilders ?

bona fides schreef:

Als je bedoelt dat Wilders disproportioneel veel aandacht krijgt, dan ben ik het helemaal met je eens. Denk je dat Wilders daar ongelukkig mee is?

Door louter te beredeneren op zijn situatie sinds al een hele tijd en de overvloed van voornamelijk negatief nieuws over wilders denk ik dat hij daar zeer zeker ongelukkig van is.
Dat negatieve nieuws bevordert namelijk de demonisatie van meneer wilders en daarom wordt de kans alsmaar groter dat ook hij, net als wijlen Pim Fortuyn, door een of andere gek wordt vermoordt die denkt dat ie nog wat goeds doet ook.
Maar dit wist je natuurlijk zelf ook wel Wink

bona fides schreef:

Toevallig komt de SGP de laatste tijd vrij vaak tegen hun wil in het nieuws in verband met hun standpunten. De PVV komt inderdaad nog vaker in het nieuws, maar je kunt volgens mij niet serieus menen dat de PVV hier onder lijdt. Niet voor niets zijn kamervragen als
Quote:
Kunt u er zorg voor dragen dat de 26 aangehouden Marokkanen vóór het uitzitten van hun straf eerst een aantal Nederlandse voetbalstadions opruimen en schoonmaken en daartoe hun tandenborstel meenemen? Zo neen, waarom niet?

steevast afkomstig van PVV-leden.

Tja, zo'n uitspraak is natuurlijk slechts op sensatie belust.
Ik stem zelf op SP en vindt die wilders ook maar een raar figuur.
Ik vind het uiterst jammer dat ie zich alleen op moslims richt maar hij heeft wel degelijk een punt.
En om hem alleen daarom te gaan demoniseren en daarmee een gek het idee te geven dat het hele volk achter hem staat gaat mij toch wel veel te ver. Net als toendertijd met Pim Fortuyn. Zonder de invloed van de media had die man misschien nog wel geleefd.
Of Theo van Gogh. Maar daar hadden ook veel mensen een hekel aan en daar hoor je ook bijna meer niemand over.
Maar door het beledigen van, in feite, zeer oude teksten word je ineens vogelvrij verklaard.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
bona fides schreef:

Welke pleegt wilders ?

Voorlopig geen. Ik ben er dan ook niet voor om de film te verbieden; bovendien is daar geen mogelijkheid voor. Maar hoe dan ook, Wilders zal zich wel aan de wet moeten houden en die stelt bepaalde grenzen aan de vrijheid van meningsuiting.

Quote:
En om hem alleen daarom te gaan demoniseren en daarmee een gek het idee te geven dat het hele volk achter hem staat gaat mij toch wel veel te ver. Net als toendertijd met Pim Fortuyn. Zonder de invloed van de media had die man misschien nog wel geleefd.
Of Theo van Gogh. Maar daar hadden ook veel mensen een hekel aan en daar hoor je ook bijna meer niemand over.

Maar door het beledigen van, in feite, zeer oude teksten word je ineens vogelvrij verklaard.

Het beledigen van wie dan ook, strafbaar of niet, zou uiteraard niemand het leven mogen kosten. De moordenaars van de Fortuyn en Van Gogh zitten dan ook in de gevangenis. Natuurlijk is het onrecht daarmee nog niet ongedaan gemaakt, maar meer dan de verantwoordelijken straffen is niet mogelijk.

Wat betreft demonisatie heb je een punt: daar moet je wel een beetje mee oppassen. Met het zaaien van haat help je de maatschappij niet verder. Wilders mag zich dat evengoed aantrekken.

Fortuyn is door de media als geheel nooit als een duivel neergezet. Door specifieke tegenstanders is hij wel aangevallen, maar dat heeft andersom ook plaatsgehad. Dat een gek het idee kreeg dat althans een groot deel van het volk achter Fortuyn stond is niet zo vreemd, dat was namelijk het geval.

Van Gogh is volgens mij nooit gedemoniseerd (maar gezien zijn eigen geschriften zou hij van demonisatiepogingen alleen maar kunnen hebben genoten).

Zonder de media had Fortuyn nog geleefd, maar zou slechts een enkeling weten over wie het ging. Fortuyn had en Wilders heeft de media nodig. Fortuyn had daarbij ook nog wel zinnige dingen te zeggen. Uit Wilders' mond komt slechts eentonige voorspelbaarheid.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:
Ik begrijp dat de PVV niemand toelaat, het is, dacht ik, een stichting met één lid, de heer Wilders.
En daar trek jij niet een conclusie uit? Wink

Dat Wilders een hoop binnenpretjes moet hebben als de PVV intern moppen aan het tappen is.

Daarbij een stichting met een lid is niet hetzelfde als een partij die leden weigert op grond van ras, geslacht, geloofsovertuiging, seksuele geaardheid etc...

Wilders weigert iedereen.

De opmerking van bona fides, suggereert echter dat hij moslims zou willen weigeren. Dat is niet zo, Wilders heeft zelf aangegeven dat hij niet wil dat zijn partij door wie dan ook gekaapt zou kunnen worden. (LPF)

Quote:

Quote:
Het punt wederom was hier echter de vergelijking tussen de PVV en de SGP wat betreft behandeling van hun ideeen. Er wordt geen acht geslagen op de ideeen van de SGP. Ik zie geen comités uit de grond worden gestampt, geen debatten worden gehouden op dezelfde schaal als tegen de persoon van de dhr. Wilders.
Ze verschillen dan ook nogal in "schreeuwlelijkgehalte".

Dat ben ik volledig met je eens, misschien is Wilders met de PVV daarom ook een slecht voorbeeld en moeten we terug naar Hans Janmaat en zijn politieke ideeen om een correcte vergelijking te trekken tussen de maatschappelijke en rechtstatelijke behandeling van religieuze en politieke ideeen.

bona fides schreef:

Tja, en dan? Wil je de boeken daarom in Nederland verbranden?

Dat zal je mij nooit horen zeggen. Ik vind echter wel dat de ideeen in die boeken dezelfde behandeling dienen te krijgen als alle andere ideeen. Dit gebeurt momenteel niet.

Quote:

Het gaat mij om de ideeen die ze verkondigen dat die de gelijke behandeling krijgen ongeacht op welke filosofische grondslag danwel levensovertuiging deze zijn gebaseerd.

Los daarvan denk ik dat nader onderzoek naar hun standpunt over homoseksualiteit wel wat waard is. Ik meen mij iets uit hun beginselprogramma te herinneren over homoseksualiteit en ziekte.

Quote:

Toevallig komt de SGP de laatste tijd vrij vaak tegen hun wil in het nieuws in verband met hun standpunten. De PVV komt inderdaad nog vaker in het nieuws, maar je kunt volgens mij niet serieus menen dat de PVV hier onder lijdt. Niet voor niets zijn kamervragen als

Het is goed dat je linkt naar de selectie, zodat je kan zien dat de vraag niet bedoeld is als een specifieke straf voor marokanen, maar meer in het algemeen voor relschoppers.

Een zeer terechte vraag overigens, waarom we criminelen wel plantsoentjes laten schoffelen, maar geen voetbalstadia laten schrobben. (Tandenborstel vind ik ook té, gaat niet zo snel dan Cool )

Ik ontken niet dat de PVV de publiciteit niet zoekt, maar waarom dan nog de ongelijke behandeling van ideeen?

Waarom kan een Christen in de Tweede Kamer zeggen, abortus mag niet, want dat staat in de Bijbel?

Een minister van Defenisie kan niet zeggen, ik wil kruisraketten, omdat ze gaaf zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

TMH schreef:
De opmerking van bona fides, suggereert echter dat hij moslims zou willen weigeren. Dat is niet zo, Wilders heeft zelf aangegeven dat hij niet wil dat zijn partij door wie dan ook gekaapt zou kunnen worden. (LPF)

Toen Wilders nog samenwerkte met de Burke Stichting, kwam deze laatste met een kandidaat met moslimachtergrond voor een functie binnen de Groep Wilders. Wilders zou het aanbod hebben afgeslagen met de opmerking dat bepaalde grappen dan niet meer zouden kunnen worden gemaakt.

Dat Wilders geen mensen om zich heen heeft is met 9 kamerzetels natuurlijk niet waar.

Quote:
Dat ben ik volledig met je eens, misschien is Wilders met de PVV daarom ook een slecht voorbeeld en moeten we terug naar Hans Janmaat en zijn politieke ideeen om een correcte vergelijking te trekken tussen de maatschappelijke en rechtstatelijke behandeling van religieuze en politieke ideeen.

De stelling dat Janmaat indertijd op bepaalde momenten te vergaand in zijn vrijheid van meningsuiting is beknot wil ik wel onderschrijven. Wat hij zei is tegenwoordig in ieder geval nauwelijks schokkend meer te noemen. Maar het is nu wat laat daarvoor, tenzij je Janmaat zou willen rehabiliteren.

Quote:
bona fides schreef:
Tja, en dan? Wil je de boeken daarom in Nederland verbranden?

Dat zal je mij nooit horen zeggen. Ik vind echter wel dat de ideeen in die boeken dezelfde behandeling dienen te krijgen als alle andere ideeen. Dit gebeurt momenteel niet.

De maatschappij hoeft ideeën niet gelijk te behandelen. De overheid dient mensen gelijk te behandelen, maar als de maatschappij als maatschappij kritischer staat tegenover idee A dan tegenover idee B, dan hoeft daar geen objectieve rechtvaardiging voor te bestaan.

Quote:
Waarom kan een Christen in de Tweede Kamer zeggen, abortus mag niet, want dat staat in de Bijbel?

Ehhm, waarom zou dat niet mogen?!

Quote:
Een minister van Defenisie kan niet zeggen, ik wil kruisraketten, omdat ze gaaf zijn.

Dat heeft te maken met politieke verantwoordelijkheid. Je kunt een minister niet vergelijken met een parlementslid op het punt van meningsuiting.
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 1:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:
Ik begrijp dat de PVV niemand toelaat, het is, dacht ik, een stichting met één lid, de heer Wilders.
En daar trek jij niet een conclusie uit? Wink

Artikel 2:285 lid 1 BW schreef:
Een stichting is een door een rechtshandeling in het leven geroepen rechtspersoon, welke geen leden kent en beoogt met behulp van een daartoe bestemd vermogen een in de statuten vermeld doel te verwezenlijken.

Artikel 2:19 lid 1 onder f BW schreef:
Een rechtspersoon wordt ontbonden: door de rechter in de gevallen die de wet bepaalt.

Artikel 2:21 lid 1 onder c BW schreef:
De rechtbank ontbindt een rechtspersoon, indien: hij niet onder de wettelijke omschrijving van zijn rechtsvorm valt.

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2008 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is fascinerend om te zien tot wat voor (media-)aandacht een film die nopg niemand gezien heeft kan leiden.

Laten we wel wezen, het gaat gewoon om een politicus die door middel van een bepaald medium zijn politieke mening wenst te uiten. Waar maken we ons dan nu zo druk om?
In feite is het toch niets anders dan een opiniestuk publiceren in één of andere krant, een boek schrijven, oid.? En volgens mijn er weinig/geen TK-leden die dat niet doen.

Misschien is Wilders' film kwetsend, misschien ook wel niet. Dat zal pas duidelijk worden als deze wordt vertoond. Wat mij betreft wordt deze dan ook gewoon uitgezonden op tv.. Ik vind het veel te prematuur om op voorhand al te zeggen ''t is van Wilders, dus zal wel te ver gaan'.
komodo

komodo

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2008 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mr. NN schreef:
Het is fascinerend om te zien tot wat voor (media-)aandacht een film die nopg niemand gezien heeft kan leiden.

Laten we wel wezen, het gaat gewoon om een politicus die door middel van een bepaald medium zijn politieke mening wenst te uiten. Waar maken we ons dan nu zo druk om?
In feite is het toch niets anders dan een opiniestuk publiceren in één of andere krant, een boek schrijven, oid.? En volgens mijn er weinig/geen TK-leden die dat niet doen.

Misschien is Wilders' film kwetsend, misschien ook wel niet. Dat zal pas duidelijk worden als deze wordt vertoond. Wat mij betreft wordt deze dan ook gewoon uitgezonden op tv.. Ik vind het veel te prematuur om op voorhand al te zeggen ''t is van Wilders, dus zal wel te ver gaan'.

Ik vermoed dat er zelfs geen film over de Koran zal zijn, maar een boodschap over de wijze waarop wij in Nederland tegenwoordig om lijken te gaan met de vrijheid van meningsuiting.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2008 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar verluidt staat Wilders in de film een nier af aan een islamitisch nierpatiëntje Whistle

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2008 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laat 'ie daar dan gelijk twee van maken Wink
Marco Knol

Leeftijd: 55
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2008 4:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wilders heeft vast varkensvlees gegeten; ik vermoed derhalve dat zijn nieren niet halal zijn.

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2008 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het schijnt dat de rijzende ster van GroenLinks, Tofik Dibi (volgens Rita Verdonk het beste kamerlid van 2007), ook met een film over de Islam gaat komen. In zijn film zou vooral de verbroedering tussen bevolkingsgroepen centraal komen te staan.

Blijkbaar is het een trend. Misschien moeten ze de zaal van de TK maar ombouwen tot bioscoop? Laughing
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2008 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het schijnt zelfs dat die rijzende gek ook juridisch werk wil maken tegen de vrijheid van meningsuiting.
Alles wat moslims als beledigend ervaren zal men juridisch aan gaan vechten om te komen tot jurisprudentie die dit in de toekomst moet voorkomen.
Als het zover komt ga ik ook aan emigreren denken.

Leeftijd: 55
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 22 jan 2008 3:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Micheal,

Je moet geenstijl.nl wel goed lezen. Het gaat echt om iemand anders dan Tofik Dibi. Een kansloos iemand trouwens.

Anyway, zo zie je maar weer dat het botsen van meningen ook tot creativiteit kan leiden. Twisted Evil

Ik hoop dat NL, met onze geschiedenis in het achterhoofd, die creativiteit weet te benutten. Op naar Hollywood a/d Amstel, HALAL-banking en meer waar we goed geld aan kunnen verdienen.

Michaelm

BerichtGeplaatst: di 22 jan 2008 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had het uit de metro of zo'n krantje Wink

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2008 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onlangs heeft Advocaat Spong gezegd dat hij de rechtzaak aangaat tegen de heer Wilders. Hij begeleidt hierbij een student die in de uitzending "Nova College Tour" hem de vraag voorlegde of hij deze zaak wilde aannemen. De grond waarop Spong dit wil doen is artikel 137 D van het wetboek van strafrecht.

Wilders heeft namelijk gezegd dat we de Koran moeten verbranden ende verscheuren. Dit is zeker een vorm van aanzetting tot haat zoals in artikel 137 D WVSR. Ik ben dus heel benieuwd wat de rechter ervan zal zeggen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 10 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds