Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 21:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UL] Leiden: Inleiding Burgerlijk Recht
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 10 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
milou

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2005 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

was het ook goed als je het arrest taxibus noemde? en bij de 1e vraag..was er een koopovereenkomst..en op welke dag dan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2005 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas schreef:
milou schreef:
En hoe is het gegaan bij jullie? ik heb echt geen flauw idee of ik het goed heb gemaakt of niet..Bij de vraag over de jaguar wat hadden jullie? wel of niet de schade van de gebroken pols vergoeden?

wél vergoeden, i.v.m. arrest renteneurose. Ging best lekker opzich Dancing

Ik heb niet vergoeden ivm met artikel 6:89 en 6:163...
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
HendrikV

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2005 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:

Same for me Miriam!

Wat hebben jullie bij vraag 7 (wie is eigenaar van de bus op 2 mei) ?
Verstuur e-mail
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2005 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb Argus, de overdracht Schalk - Cadanas is niet geldig ivm niet-beschikkingsbevoegdheid Schalk enneh... dat eigendomsvoorbehoud, Schalk heeft nog niet betaald op 2 mei, dus heeft Argus nog eigendom..
Pet Shop Boys - Integral
MZN

MZN

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2005 12:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HendrikV schreef:
MiriamvL schreef:

Same for me Miriam!

Wat hebben jullie bij vraag 7 (wie is eigenaar van de bus op 2 mei) ?

Je bedoelt zeker 6:98 maar dat had ik ook, ik vond 't niet causaal genoeg

en wat betreft dat die bus had ik wel cardanas. Naar mijn idee is die verkrijger te goeder trouw, anders dan om niet enzo 3:86 dus. Korevaar kwam nog met een voorbeeld op dat gebied over supermarkten, die kopen alles op eigendomsvoorbehoud en verkopen dat ook meteen weer dat heeft te maken met een gerechtvaardigt vertrouwen dat er wel betaald gaat worden (wat dus ook gebeurde).

Al met al had ik veel vragen in dit tentamen waar ik enorm twijfelde welke kant ik op moest gaan met antwoorden, dat van die pols daar kan je meerdere kanten mee op en ook 't chemische emmertje maar ik denk dat ik 't wel aardig gedaan heb....
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2005 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dat vind ik dus echt enorm irritant aan Burg. recht, dan heb je een artikel dat zo zegt, en dan weer een ander artikel wat iets anders zegt.. waar moet je dan van uit gaan?!

Wat heb je bij het chemische emmertje?
Pet Shop Boys - Integral
Philip

Philip

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2005 12:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij dat chemisch emmertje heb ik getoetst aan de voorwaarden van 6:162 BW..

Ik kwam tot de conclusie dat ze aan alle voorwaarden voldeed (causaal verband, schade, enz..) maar dat ze wel voldoende zorg had betracht (in een doos met een plastic zak er omheen)

Dus ik had dat ze niet aansprakelijk was..
HendrikV

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2005 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Philip schreef:
Bij dat chemisch emmertje heb ik getoetst aan de voorwaarden van 6:162 BW..

Ik kwam tot de conclusie dat ze aan alle voorwaarden voldeed (causaal verband, schade, enz..) maar dat ze wel voldoende zorg had betracht (in een doos met een plastic zak er omheen)

Dus ik had dat ze niet aansprakelijk was..

Ik had hetzelfde alleen dan dat ze juist niet voldoende zorg had betracht...
Nu leek het wel erg veel op gewoon huis-tuin-en-keuken-afval door het zo neer te zetten,
Ze had eerst inlichtingen in moeten winnen over der herkomst en of het aan de straat gezet kon en mocht worden.

Daarom wel aansprakelijk
Verstuur e-mail
Philip

Philip

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2005 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja het was een lastige vraag..

Aan de ene kant lieten uit de case blijken dat ze wist dat het een chemische stof was, maar aan de andere kant benadrukte ze weer dat ze het erg goed inpakte met het oog (leuke woordspeling he Smile ) op eventuele schade aan derden...

Maar dat vond ik ook bij de case van het bestanddeel... Simpel zou je zeggen, maar ik toetste aan lid 1 (verkeersopvatting), nou een schokdemper hoort natuurlijk bij een bus.. Maar lid 2 vereist dat het niet gemakkelijk weg is te halen zonder blijvende schade.. Uit de case bleek dat hij het er zo weer afgehaald had...

Beetje verwarrend, ik had dus maar dat het geen bestanddeel was geworden door natrekking, maar het had net zo goed wel zo kunnen zijn...
milou

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2005 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik had ook dat het natrekking was door verkeersopvattingen..En bij het chemische emmertje gedoe vond ik dat ze wel schuldig was want iedereeen weet toch dat je geen chemische spullen bij het huis tuin en keuken afval mag zetten? En idd Cardanas was op 2 mei eigenaar..Hij was te goeder trouw en verkreeg al dan om niet..
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MZN

MZN

Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2005 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond 't emmertje juist gevaarzetting. Ze trachtte veel zorg maar eigenlijk verpakte ze iets wat gevaarlijk was juist alsof het ordinair huisvuil was wat een vuilnis man natuurlijk met een sierlijke boog in de wagen smijt.

Maar volgens mij kan er ook een soort van trap tegen tak betoog gevoerd worden. Vooral ook omdat 't precies in z'n oog kwam of een beetje richting dat taxusstruik. Ik heb nogal wat tijd gespendeerd aan 't kiezen tussen dit soort alternatieven.

die schokdempers trouwens, een bus kan volgens verkeersopvattingen niet functioneren zonder dat soort dingen, stel die dingen worden er af gehaald zonder schade aan de bus. Dan moet je 't ding ophalen meet een paar schokdempers over je schouder en ze dan daar weer monteren, het ding kan niet rijden zonder ze, als 't nu een simpel te demonteren spoiler was (ehm slecht voorbeeld maargoed) dan is 't een ander verhaal denk ik...
Marcello

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2005 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ik ben marchello op dit forum , alleen ik weet mijn ww niet meer

1e vraag , koopovereenkomst gesloten op het moment dat het bericht degene ontvangt, dus ingesproken op voicemail = ontvangen

2e vraag: getoetst aan voorwaarden 6:162 en gezegd dat naar vov chemisch afval niet bij het huisvuil geplaatst kan worden, ook al ben je er niet zeker van

3a ja betalen
3b nee niet betalen: bestedingspatroon opgedrongen, en geen redelijke grond... (valt te betwisten)

4: geen nadere causaliteit 6:98 , en dus niet vergoeden .. flauwvallen geen typisch gevolg van deze od (amercentrale arrest )

5 Ron gelijk natuurlijk , Gerrie handelingsonbekwaam om rechtshandelingen te verrichten

6 is een lastige vraag
Wink

7: deze vraag twijfel ik na het forum gelezen te hebben, ik dacht Argus , maar dan alleen vanwege het eigendomsvoorbehoud, en niet door beschikkingsonbevoegdheid

8 nee niet juist , van rechtswege in verzuim

9: natrekking Schalk eigenaar van de gehele zaak , volgens vov is bus niet compleet zonder schokdempers. (immer toetsing aan lid 2 levert op dat schokdempers wel gewoon verwijderd kunnen worden zonder dat de bus beschadigd raakt imo)

10 1. Hypobank
2. aanneming van werk
3. vordering uit geldleen .. concurrente schuldeiser

Wat denken jullie? heb ik het redelijk gedaan ? Wink
Verstuur e-mail
Philip

Philip

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2005 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb in grote lijnen dezelfde oplossingen, alleen bij sommige vragen een andere conclusie..

Wat ik wel bewust heb gedaan is het antwoord uitgebreid opschrijven d.m.v. relevante feiten, wetsartikelen (inclusief juncto's), toetsing aan deze wetsartikelen en een duidelijke conclusie..

Als de conclusie dan bij een paar vragen niet klopt, heb ik iig wel punten voor de andere onderdelen van mijn antwoord..
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2005 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marcello schreef:

1e vraag , koopovereenkomst gesloten op het moment dat het bericht degene ontvangt, dus ingesproken op voicemail = ontvangen

- Ik ben er vanuit gegaan dat het een mondeling aanbod was -> vervalt bij niet directe aanvaarding, dus moet de aanvaarding van A als aanbod gezien worden en moet M. dus nog aanvaarden... ik was in een creatieve bui Wink

2e vraag: getoetst aan voorwaarden 6:162 en gezegd dat naar vov chemisch afval niet bij het huisvuil geplaatst kan worden, ook al ben je er niet zeker van

- zo ongeveer hetzelfde, zij wist duidelijk dat het gevaarlijk was, en chemisch afval mag niet bij huisvuil

3a ja betalen

- ja, heb ik ook, gewoon zaakwaarneming

3b nee niet betalen: bestedingspatroon opgedrongen, en geen redelijke grond... (valt te betwisten)

- ik heb hier ook ja, dat het gewoon zaakwaarneming was, volledig verwoeste vloerbedekking moet noodzakelijk vervangen worden (en als je vloerbedekking doorweekt is en een week zo in je huis ligt, daar wordt je niet vrolijk van...)

4: geen nadere causaliteit 6:98 , en dus niet vergoeden .. flauwvallen geen typisch gevolg van deze od (amercentrale arrest )

- heb ik ook, maar ik heb ook aan 6:163 getoetst

5 Ron gelijk natuurlijk , Gerrie handelingsonbekwaam om rechtshandelingen te verrichten

- Ja, ze mag wel geld voor levensonderhoud besteden aan dat doel, maar aangezien ze hier anders besteed heeft is ze toch weer onbekwaam

6 is een lastige vraag
Wink

- 6b Annelies aansprakelijk op grond van Oerlemans/Driessen omdat zij het verkocht heeft
6c Annelies niet aansprakelijk maar de producent op grond van 6:185/186

7: deze vraag twijfel ik na het forum gelezen te hebben, ik dacht Argus , maar dan alleen vanwege het eigendomsvoorbehoud, en niet door beschikkingsonbevoegdheid

- Ja, ik had dus ook Argus, maar denk idd dat 3:86 van toepassing is, zo ver had ik echter niet doorgedacht Confused

8 nee niet juist , van rechtswege in verzuim

- heb ik ook, door de betaaltermijn van rechtswege

9: natrekking Schalk eigenaar van de gehele zaak , volgens vov is bus niet compleet zonder schokdempers. (immer toetsing aan lid 2 levert op dat schokdempers wel gewoon verwijderd kunnen worden zonder dat de bus beschadigd raakt imo)

- heuh? heb je nou wel of niet natrekking? Ik dus wel... schokdempers zijn bestanddeel van de bus..

10 1. Hypobank
2. aanneming van werk
3. vordering uit geldleen .. concurrente schuldeiser

- Yup..

Ik durf er niks over te zeggen... heb ook geen idee hoe ze gaan beoordelen... irritant die open vragen, moet je zo lang wachten voor je weet hoe je het gedaan hebt... Confused
Pet Shop Boys - Integral
Rikusu

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 02 jul 2005 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:

- Ik ben er vanuit gegaan dat het een mondeling aanbod was -> vervalt bij niet directe aanvaarding, dus moet de aanvaarding van A als aanbod gezien worden en moet M. dus nog aanvaarden... ik was in een creatieve bui Wink

Ik had ook ingesproken op voicemail = ontvangen (ontvangsttheorie). Mondeling was het aanbod misschien wel (heb ik ook een tijdje aan zitten denken), maar ik was ook in een creatieve bui en heb de afspraak tussen koopster en verkoopster gezien als een optiebeding (wat ook bij die aanbod en aanvaarding artikelen staan), wat het aanbod onherroepelijk maakt en waardoor de ontvangsttheorie dus opgaat.

Quote:

- ik heb hier ook ja, dat het gewoon zaakwaarneming was, volledig verwoeste vloerbedekking moet noodzakelijk vervangen worden (en als je vloerbedekking doorweekt is en een week zo in je huis ligt, daar wordt je niet vrolijk van...)

Nee, dat is volgens mij echt het opdringen van een bestedingspatroon; voor hetzelfde geld had ze liever een volledig ander soort vloerbedekking erin gelegd nu het toch verrot was Smile Het is niet nodig uit schadebeperking of -voorkoming, dus volgens mij is het echt nee.

Quote:

- Ja, ze mag wel geld voor levensonderhoud besteden aan dat doel, maar aangezien ze hier anders besteed heeft is ze toch weer onbekwaam

Daar was zelfs een artikel van in boek 1 van het BW. Of beter gezegd: een lid in een artikel dat handelde over de reikwijdte van de handelingsonbekwaamheid binnen curatele. Al stond het daarin niet heel dringend vermeld, maar goed.

Quote:
6 is een lastige vraag
Wink

- 6b Annelies aansprakelijk op grond van Oerlemans/Driessen omdat zij het verkocht heeft
6c Annelies niet aansprakelijk maar de producent op grond van 6:185/186

Ik heb hier een heel verhaal opgehangen aan art. 7:24 (geloof ik), dat gedoe over consumentenkoop. Annelies kan inderdaad volgens mij regres halen op de producent (als je het aan die artikelen ophangt is dat dan volgens 7:25 jo de produktaansprakelijkheid bij o.d., ben de nrs. even kwijt maar dat zal die 185/186 wel zijn). 6b was idd Oerlemans/Driessen volgens mij. Ik snapte alleen niet wat voor antwoord ze zochten op de vraag 'wat het juridische kader is' aangezien je dat in 6b en 6c zult moeten behandelen om de vraag te kunnen beantwoorden. Ik vond het een beetje dubbelop.

Quote:

- Ja, ik had dus ook Argus, maar denk idd dat 3:86 van toepassing is, zo ver had ik echter niet doorgedacht Confused

Idd, levering onder eigendomsvoorbehoud maakte S beschikkingsonbevoegd, maar C was te goeder trouw en het was om baat, dus is C eigenaar geworden (en alle andere voorwaarden waren ook vervuld).

Quote:

- heuh? heb je nou wel of niet natrekking? Ik dus wel... schokdempers zijn bestanddeel van de bus..

Volgens lid 2 niet, volgens lid 1 wel had ik. En dat is voldoende, het voorbeeld van de fietsketting; als je een ketting leent van iemand en om je eigen fiets doet, is die er wel weer zo af te halen (dus lid 2 gaat niet op), maar volgens lid 1 is een ketting een bestanddeel van een fiets en een eigenaar van de fiets is eigenaar van alle bestanddelen.

Quote:

Volgens mij wel. De antwoorden op de vragen sec zijn minder belangrijk voglens mij dan de redeneringen die gebruikt zijn. Op sommige vragen zullen meerdere antwoorden mogelijk zijn, zoals die vraag over de gebroken pols (ik had daar dat de causaliteit ontbrak idd, maar heb bijv. 6:163 niet meegenomen, ben er ook nog niet van overtuigd dat dat nodig is).

Wel mooi, nu Teletop is afgesloten en we geen antwoordindicatie krijgen, we zo nog 'n beetje info kunnen uitwisselen Smile
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 10 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds