|
Auteur |
Bericht |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 13 sep 2008 11:29 Onderwerp: |
|
|
Mijn punt is juist dat je niet op voorhand al kan zien dat het een telefoonnummer van een advocaat is. Dit moet in een onderzoek eerst worden vastgesteld door te luisteren. Advocaten gebruiken ook niet altijd hetzelfde telefoonnummer. Zodra is dit hebt vastgesteld kun je zo'n nummer labelen en voor het vervolg weet je het dan. Een optie is om alle advovaten een nummer te laten aanleveren wat als zodanig wordt gelabeld. Ik zou dat een prima voorstel vinden, de gesprekken worden dan wel opgenomen en door iemand van buiten het team beluisterd. Dit gaat minder ver dan het ontapbaar maken van bepaalde nummers. Ik verwacht dat de opsporing ook geen bezwaar heeft tegen deze oplossing.
Er wordt nu eenmaal veel getapt. Of je dit als een probleem ervaart is weer een andere discussie. Ik vind het prima, maar sta open voor andere opsporingsmethoden. Nu de praktijk zo is dat er veel getapt wordt, is er niets mis mee om bij wijzingen ook na te denken voor de consequenties in de praktijk. Dat er een doorlopende schending van het verschoningsrecht is bestrijd ik. Er zijn een aantal incidenten geweest. Zoals je weet passeren er heel veel zaken waarin getapt is en reken maar dat deze zaken nu goed gevolgd worden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 13 sep 2008 13:38 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Mijn punt is juist dat je niet op voorhand al kan zien dat het een telefoonnummer van een advocaat is. |
In je vorige bericht heb je het nota bene zelf over het labelen van bepaalde nummers. Dat is deze gehele draad ook steeds aan de orde geweest. Zie verder mijn vorige antwoord:
bona fides schreef: | Aan het gebelde nummer kun je zien of het een geheimhouder is. Op de advocaat rust de verantwoordelijkheid om daar op de juiste manier mee om te gaan en op te passen als hij via een ander nummer belt. Net zoals een advocaat niet in de trein gevoelige gesprekken met zijn cliënt moet voeren. |
LM schreef: | Een optie is om alle advovaten een nummer te laten aanleveren wat als zodanig wordt gelabeld. Ik zou dat een prima voorstel vinden, de gesprekken worden dan wel opgenomen en door iemand van buiten het team beluisterd. Dit gaat minder ver dan het ontapbaar maken van bepaalde nummers. Ik verwacht dat de opsporing ook geen bezwaar heeft tegen deze oplossing. |
Dit is volgens mij wat de rechter nu verplicht stelt:
LJN BE9675 schreef: | De rechtbank:
(i) verklaart voor recht dat de Instructie 2006 onrechtmatig is jegens de NVSA voor zover deze Instructie zo moet worden uitgelegd dat het inhoudelijke kennisnemen van telefoongesprekken tussen een burger en een advocaat (die niet zelf verdachte is) dient te geschieden door opsporingsambtenaren en officieren van justitie die inhoudelijk betrokken zijn bij het desbetreffende strafrechtelijke onderzoek en/of daarin formele bevoegdheden hebben of zullen krijgen;
(ii) verklaart voor recht dat de Staat onrechtmatig handelt jegens de NVSA door het inhoudelijk kennisnemen van telefoongesprekken tussen een burger en een advocaat (die niet zelf verdachte is) door opsporingsambtenaren en officieren van justitie die inhoudelijk betrokken zijn bij het desbetreffende strafrechtelijke onderzoek en/of daarin formele bevoegdheden hebben of zullen krijgen;
(iii) gebiedt de Staat om binnen drie maanden na dagtekening van dit vonnis maatregelen te nemen die ertoe strekken dat het inhoudelijk kennisnemen van telefoongesprekken tussen een burger en een advocaat (die niet zelf verdachte is) niet langer geschiedt door opsporingsambtenaren en officieren van justitie die inhoudelijk betrokken zijn bij het desbetreffende strafrechtelijke onderzoek en/of daarin formele bevoegdheden hebben of zullen krijgen; |
LM schreef: | Dat er een doorlopende schending van het verschoningsrecht is bestrijd ik. |
De schending zit erin dat het opsporingsteam en de zaaksofficier alle geheimhoudersgesprekken beluisteren. Dat dat doorlopend gebeurt is een feit. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: za 13 sep 2008 17:34 Onderwerp: |
|
|
Laat ik het naar me toe trekken, ik ben wellicht wat warrig geweest. Wat ik bedoel is:
1) Labelen van bepaalde telefoonnummers door het opsporingsteam zelf. Hiervoor moet je minimaal 1 keer hebben geluisterd. Op het moment dat je vaststelt dat een bepaald nr. in gebruik is bij een geheimhouder wordt het nr. gelabeld. Vanaf dat moment worden de gesprekken nog wel opgenomen en kunnen door iemand van buiten het team worden beluisterd. Ik ben voor deze oplossing en dit is ook de praktijk op dit moment, dat dit moet dringt nu echt wel door.
2) Het op voorhand laten labelen van bepaalde nummers op zodanige manier dat (ik weet niet eens of dit technisch mogelijk is) dit al door de provider wordt doorgegeven. De 1e keer luisteren kan dan vervallen. Ook nu kan het gesprek wel worden opgenomen en door iemand van buiten het team worden beluisterd om te checken of het gesprek onder de verschoning valt. (ik weet niet of dit technisch uitvoerbaar is) Met deze optie heb ik ook geen moeite, maar ik vermoed dat advocaten dan evengoed nog de garantie willen dat ook gesprekken via andere lijnen als geheimhoudersgesprek worden behandeld en dan geldt evengoed de procedure onder 1 nog.
We spraken eerder over een nog verdergaande optie en dat is het ontapbaar maken van bepaalde nrs. Hier ben ik niet voor. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 13 sep 2008 18:15 Onderwerp: |
|
|
Er is geen technsiche reden waarom optie 2) niet uitvoerbaar is. Mocht de programmatuur het niet toelaten, dan moet die maar eens snel aangepast worden. Tot nu toe heeft de minister dit geweigerd omdat de minister en het OM beslist willen dat de zaaksofficier zelf alle geheimhoudersgesprekken beluistert. (Met als argument dat de zaaksofficier anders dingen niet zou weten die het opsporingsteam wel weet. Geen grap.) Zie de kamerverslagen.
Quote: | maar ik vermoed dat advocaten dan evengoed nog de garantie willen dat ook gesprekken via andere lijnen als geheimhoudersgesprek worden behandeld en dan geldt evengoed de procedure onder 1 nog. |
Denk je dat advocaten niet begrijpen dat de apparatuur geen gedachten kan lezen en dat dus niet verhinderd kan worden dat geheimhoudersgesprekken die op random nummers worden gevoerd in ieder geval deels beluisterd zullen worden?
Ik denk niet dat advocaten zullen ontkennen ook zelf een verantwoordelijkheid te hebben. Zie ook het vonnis:
Quote: | De NVSA bepleit daarom een systeem van nummerherkenning waarbij gesprekken met van tevoren ingevoerde telefoonnummers van advocatenkantoren niet worden opgenomen, dan wel een systeem waarbij het opnemen of afluisteren direct wordt gestaakt zodra bekend is dat aan het betrokken gesprek naar alle waarschijnlijkheid een advocaat deelneemt. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 03 apr 2009 14:52 Onderwerp: |
|
|
Weer zaak gestrand door fout OM met tapgesprekken
Dit is wel een erg kras voorbeeld:
Quote: | Politie en OM hebben telefoongesprekken tussen de verdachte en zijn advocaat niet alleen opgenomen en bewaard, wat tegen de regels is.
Op basis van die afgetapte telefoontjes is de verdachte zelfs in de cel gezet. Daarna heeft de politie de verdachte ook nog geconfronteerd met informatie uit deze gesprekken, waardoor hij een bekentenis aflegde. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 03 apr 2009 18:23 Onderwerp: |
|
|
komiek:
Quote: | Het OM heeft ook niet gedaan alsof er een acute dreiging bestond, want de man is pas ruim een maand na de telefoongesprekken aangehouden. |
versus
Quote: | Een woordvoerder van het OM zei dat wel degelijk gevaar voor de maatschappij bestond, omdat de man ook de zeer explosieve stof semtex in zijn opslag had liggen. ''We vonden het zo urgent dat actie nodig was'', zei hij. |
Maar echt kwalijk wat hier gebeurd is (al zal de gemiddelde Nederlander daar wel een andere mening over zijn toegedaan) en heel goed dat die rechter dit signaal heeft afgegeven. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 03 apr 2009 18:55 Onderwerp: |
|
|
Als het zo urgent was, had het OM volgens mij die man gewoon kunnen opbellen en kunnen vragen of hij hulp kon gebruiken bij het opruimen van die semtex. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: zo 05 apr 2009 14:59 Onderwerp: |
|
|
Over de oplossing zullen wij niet allemaal hetzelfde denken, maar hier moet heel snel een eind aan komen. Ik vind het slecht voor de rechtstaat dat er nu verdachten van zware strafbare feiten vrijkomen. Eerlijk gezegd denk ik dat de raadslieden die hun zaken nu helemaal aan het uitmelken zijn op geheimhouders gesprekken het deksel nog wel eens op de neus kunnen krijgen. Aan de gemiddelde burger is immers niet uit te leggen dat het aantreffen van zo'n gesprek al voldoende is voor een niet ontvankelijkheid, zonder dat men hoeft te motiveren op welke wijze dit dan in het nadeel van de verdachte heeft gewerkt.
Ik begrijp uit de krant dat in een van de zaken door de raadsman ook een soort afgeleid geheimhoudersgesprek is geintroduceerd. (ik dacht dat het Meijering was)
Als een verdachte afgeluisterd wordt en het met een derde (niet zijnde zijn raadsman) heeft over een gesprek dat hij voerde met zijn raadsman dan zou dit gesprek ook als geheimhoudersgesprek behandeld moeten worden. Wat vinden de juristen op dit bord daarvan?
Dat ik dat te ver vind gaan zal niemand gelet op mijn eerdere reacties verbazen. Soortgelijke discussie ontstaan nog wel eens als bij een doorzoeking (niet bij een geheimhouder) correspondentie (niet gesloten) wordt aangetroffen van de verdachte met bijv. zijn notaris. Of nog complexer: correspondentie tussen een andere verdachte dan de verdachte bij wie de doorzoeking plaatsvindt en een notaris. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 05 apr 2009 15:24 Onderwerp: |
|
|
Je kunt het erg vinden dat mensen om die reden vrijkomen, maar het is natuurlijk minstens zo erg dat men ondanks dat risico blijkbaar steeds maar weer de regels rond de geheimhoudersgesprekken blijft schenden. Oorzaak en gevolg moeten in de discussie niet door elkaar worden gehaald.
Aan de gemiddelde burger is overigens veel over strafrecht niet uit te leggen zonder dat men er zelf mee te maken heeft gehad, want dan ligt de mening ineens héél anders.
Dit zijn de regels die afgesproken zijn en daar zullen we dus naar moeten handelen. Willen we het anders (wat ik niet hoop, want de grens van wat de overheid mag en kan is m.i. al veel te veel verlegd), dan moeten we het anders regelen.
In deze zaak is er bovendien nog wel wat anders uit te leggen aan de burger dan dat de verdachte op vrije voeten is gekomen, lijkt me.
Ik kan mij wel wat voorstellen bij de redenatie van Meijering. Wat onder geheimhouding valt moet geheim blijven. Als een verdachte dat bespreekt met een ander, dan is dat in wezen dezelfde informatie.
Als men een brief aantreft, dan zou die zonder lezen terzijde moeten worden gelegd. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 05 apr 2009 15:39 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Over de oplossing zullen wij niet allemaal hetzelfde denken, maar hier moet heel snel een eind aan komen. Ik vind het slecht voor de rechtstaat dat er nu verdachten van zware strafbare feiten vrijkomen. |
Mee eens. Een overheid die zich niet aan de eigen regels kan houden is een slechte zaak.
Quote: | Eerlijk gezegd denk ik dat de raadslieden die hun zaken nu helemaal aan het uitmelken zijn op geheimhouders gesprekken het deksel nog wel eens op de neus kunnen krijgen. Aan de gemiddelde burger is immers niet uit te leggen dat het aantreffen van zo'n gesprek al voldoende is voor een niet ontvankelijkheid, zonder dat men hoeft te motiveren op welke wijze dit dan in het nadeel van de verdachte heeft gewerkt. |
Baseer je dat "zonder dat men hoeft te motiveren op welke wijze dit dan in het nadeel van de verdachte heeft gewerkt" ergens op? Een verdachte die op grond van een geheimhoudersgesprek wordt opgepakt heeft evident nadeel ondervonden.
De rechter zal hetzij moeten motiveren waarom de verdacht zo ernstig in zijn verdediging is geschonden dat niet-ontvankelijkheid moet volgen, hetzij moeten motiveren waarom aan het Zwolsman-criterium is voldaan.
Quote: | Ik begrijp uit de krant dat in een van de zaken door de raadsman ook een soort afgeleid geheimhoudersgesprek is geintroduceerd. (ik dacht dat het Meijering was)
Als een verdachte afgeluisterd wordt en het met een derde (niet zijnde zijn raadsman) heeft over een gesprek dat hij voerde met zijn raadsman dan zou dit gesprek ook als geheimhoudersgesprek behandeld moeten worden. Wat vinden de juristen op dit bord daarvan? |
Als dat een willekeurige derde is zou ik niet weten waar het verschoningsrecht op zou zijn gebaseerd. Vermoedelijk gaat het niet om een willekeurige derde, bijv. de secretaresse van de advocaat. Heb je een link waar ik hier meer over kan lezen?
Quote: | Dat ik dat te ver vind gaan zal niemand gelet op mijn eerdere reacties verbazen. Soortgelijke discussie ontstaan nog wel eens als bij een doorzoeking (niet bij een geheimhouder) correspondentie (niet gesloten) wordt aangetroffen van de verdachte met bijv. zijn notaris. Of nog complexer: correspondentie tussen een andere verdachte dan de verdachte bij wie de doorzoeking plaatsvindt en een notaris. |
Wat daarvan ook zij, dat doet er allemaal niet aan af dat het OM op een andere manier met geheimhoudersgesprekken moet gaan omgaan. De huidige gang van zaken vraagt erom dat er fouten worden gemaakt, en de praktijk wijst uit dat deze fouten ook daadwerkelijk worden gemaakt. En dit zijn alleen de gevallen die aan het licht komen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: zo 05 apr 2009 19:03 Onderwerp: |
|
|
Bijv. dit artikel uit de Ede Stad, ik dacht al dat ik het ergens gelezen had. Ik zie nu ook dat de rechter de mening van Meijering niet deelt....zucht van verlichting. Reactie richting TikSimone: de raadslieden weten de beeldvorming aardig te beinvloeden. Jij hebt kennelijk ook de indruk dat opsporingsambtenaren verlekkerd gesprekken met geheimhouders zitten te beluisteren. Ik kan je vanuit de praktijk verzekeren dat het gemiddelde geheimhoudersgesprek wat ontdekt wordt qua inhoud volstrekt niet belangrijk is en er inmiddels ook alles aan gedaan wordt om te voorkomen dat zulke gesprekken worden beluisterd. De gemiddelde verdachte hangt trouwens echt geen hele verhalen op via de telefoon met zijn raadsman. Het zijn vaak korte nietszeggende berichten waarbij vaak pas achteraf vastgesteld wordt dat het een gesprek met een geheimhouder was. De werkelijkheid is even wat complexer dan de raadslieden nu doen geloven.
Bij het laatste voorbeeld is er wel wat met het gesprek gedaan, maar in dit geval was het transparant. Dit is juist een voorbeeld van hoe het zou moeten werken.Het gesprek zat nergens stiekum tussen alleen de rechter vond het niet ernstig genoeg. Dat soort beoordelingsverschillen zal je altijd houden zolang het tappen in beginsel is toegestaan. De rechter moet dan maar oordelen of het zwaarwegend genoeg was om de geheimhouding te doorbreken.
In al die andere gevallen moet ik het eerste inhoudelijke gesprek nog tegenkomen. Ik hoor raadslieden daar (wijselijk) ook niet over, het erom dat de gesprekken erin zitten, meer niet. In de zaak van Meijering gaat het bijv. ook op gesprekken met artsen etc. Kijk maar even naar je eigen situatie. Als je met een dokter of tandarts belt worden er echt niet zulke spannende dingen besproken, het blijft vaak bij een afspraak maken of iets dergelijks. Ik begrijp dat het niet mag, daar ben ik het ook mee eens, maar om daar zulke zware consequenties aan te verbinden is niet uit te leggen.
Zolang je het aftappen van geheimhoudersgesprekken niet technisch onmogelijk maakt (en probeer dat maar eens sluitend te krijgen) is niet te voorkomen dat zo af en toe een geheimhoudersgesprek er door slipt. Vergis je niet, in sommige onderzoeken worden duizenden telefoongesprekken afgeluisterd en zeker als een gesprek kort en niet interessant lijkt, wordt daar niet te veel aandacht aan besteed. Achteraf is het voor een raadsman niet zo moeilijk om zijn telefoonnummer (af soms een hele serie aan telefoonnummers) eens door die duizenden gesprekken heen te halen en dan vast te stellen dat er toch nog een paar gesprekken niet zijn vernietigd. Ik vrees dat dat niet te voorkomen valt. Er worden hele grote woorden gebruikt.
Rechtbank wil beperkt aantal taps uitgewerkt
maandag 30 maart 2009 16:37
AMSTERDAM (ANP) - De rechtbank wil dat het Openbaar Ministerie (OM) acht zogeheten geheimhoudersgesprekken die niet zijn vernietigd op papier uitwerkt. Deze verslagen moeten aan de betrokken advocaten worden gestuurd. Het gaat om gesprekken waarin inhoudelijke zaken aan de orde zijn gekomen.
Ook heeft de rechtbank het OM opgedragen over de administratie van 765 wèl vernietigde taps met gesprekken tussen verdachten en advocaten of andere geheimhouders een rapport op te maken.
De rechtbank wees overige verzoeken van de advocaten Nico Meijering en Jan-Hein Kuijpers af. Kuijpers wilde onderzocht hebben of geheimhoudersgesprekken technisch gezien wel echt kunnen worden gewist. Volgens de raadsman mag dat in twijfel worden getrokken.
Volgens Meijering vallen ook gesprekken tussen verdachten en derden - meestal naasten - waarin communicatie met een advocaat wordt besproken onder het begrip geheimhoudersgesprekken. De rechtbank deelde die visie niet - dergelijke gesprekken vallen niet binnen het wettelijk kader. Het rechtcollege wees onderzoek op dit punt dan ook af. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 05 apr 2009 19:48 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Ik kan je vanuit de praktijk verzekeren dat het gemiddelde geheimhoudersgesprek wat ontdekt wordt qua inhoud volstrekt niet belangrijk is en er inmiddels ook alles aan gedaan wordt om te voorkomen dat zulke gesprekken worden beluisterd. De gemiddelde verdachte hangt trouwens echt geen hele verhalen op via de telefoon met zijn raadsman. Het zijn vaak korte nietszeggende berichten waarbij vaak pas achteraf vastgesteld wordt dat het een gesprek met een geheimhouder was. De werkelijkheid is even wat complexer dan de raadslieden nu doen geloven. |
Deze drogreden is al vele malen in deze draad besproken. Wat je probeert is het probleem af te doen als onbeduidend. Als al die gesprekken zo onbeduidend zijn, waarom dan überhaupt afluisteren? Je vindt het namelijk wél erg belangrijk om te controleren dat geheimhoudersgesprekken daadwerkelijk qua inhoud onder het verschoningsrecht vallen.
Het is in principe volstrekt irrelevant of berichten nietszeggend zijn. (En hoe zou je dat weten... luister je zelf alle geheimhoudersgesprekken af en vat je ze samen voor in het schaduwdossier?) Als er nooit iets veelzeggends wordt besproken, dan hebben advocaten en verdachten blijkbaar heel goed in de gaten dat justitie continu meeluistert en niet aarzelt om met de inhoud van geheimhoudersgesprekken aan de slag te gaan.
Of denk je dat advocaten en verdachten op het kantoor van de advocaat ook alleen maar nietszeggende gesprekken hebben? Mocht je het eens zijn dat die gesprekken af en toe wél veelzeggend zijn: welnu, het idee van het verschoningsrecht in Nederland is dat zulke gesprekken óók over de telefoon hadden kunnen worden gevoerd. (Alleen zou dat in de huidige praktijk neerkomen op een beroepsfout van de advocaat, die immers inmiddels moet weten dat justitie alles aftapt en aan de OvJ die op zaak zelf zit voorlegt.)
Voor het bepalen van de op te leggen sanctie is het wél relevant hoe ernstig het één en ander is, maar daar dient de rechter dan ook rekening mee te houden. Zie art. 359a Sv in combinatie met het Zwolsmancriterium. Ongemotiveerde niet-ontvankelijkverklaringen zul je niet tegenkomen, of zijn cassatievoer.
Quote: | Bij het laatste voorbeeld is er wel wat met het gesprek gedaan, maar in dit geval was het transparant. Dit is juist een voorbeeld van hoe het zou moeten werken. |
Bedoel je dit voorbeeld? Een voorbeeld van hoe het zou moeten werken? (Ik kan me niet voorstellen dat je dit voorbeeld bedoelt, maar het is me niet duidelijk welk ander voorbeeld? Of had "dit artikel uit de Ede Stad" een link moeten bevatten?)
Quote: | In al die andere gevallen moet ik het eerste inhoudelijke gesprek nog tegenkomen. |
Een gesprek op basis waarvan de verdachte is aangehouden vind je geen inhoudelijk gesprek? De inhoud van het gesprek ken ik niet, maar als er iemand op wordt aangehouden lijkt het mij geen "onbeduidend" gesprek.
Quote: | Zolang je het aftappen van geheimhoudersgesprekken niet technisch onmogelijk maakt (en probeer dat maar eens sluitend te krijgen) is niet te voorkomen dat zo af en toe een geheimhoudersgesprek er door slipt. |
Simpel. Blokkeer in de afluisterapparatuur de nummers van advocaten en druk advocaten op het hart het op andere lijnen niet over de inhoud van een zaak te hebben. Ook advocaten hebben hier natuurlijk een verantwoordelijkheid. Een advocaat die in de trein zit gaat ook geen geheimhoudersgesprek voeren.
Misbruik kan - indien noodzakelijk - worden tegengegaan via steekproeven, uit te voeren door personen die niets te maken hebben met lopende strafzaken. (Of dit noodzakelijk is vraag ik me af, want je kunt sowieso nooit voorkomen dat advocaat en cliënt in het kantoor van de advocaat verkeerde dingen bespreken. Of wil je ook tapapparatuur op het kantoor van de advocaat?)
Quote: | Vergis je niet, in sommige onderzoeken worden duizenden telefoongesprekken afgeluisterd |
Er is geen ander land in de wereld waar zoveel wordt getapt.
Quote: | AMSTERDAM (ANP) - De rechtbank wil dat het Openbaar Ministerie (OM) acht zogeheten geheimhoudersgesprekken die niet zijn vernietigd op papier uitwerkt. Deze verslagen moeten aan de betrokken advocaten worden gestuurd. Het gaat om gesprekken waarin inhoudelijke zaken aan de orde zijn gekomen. |
Quote: | Volgens Meijering vallen ook gesprekken tussen verdachten en derden - meestal naasten - waarin communicatie met een advocaat wordt besproken onder het begrip geheimhoudersgesprekken. De rechtbank deelde die visie niet - dergelijke gesprekken vallen niet binnen het wettelijk kader. Het rechtcollege wees onderzoek op dit punt dan ook af. |
Die visie deel ik ook niet. Het idee van het verschoningsrecht is dat een verdachte (of wie dan ook) zich op een optimale manier kan juridisch kan laten bijstaan. Dat kan alleen als de verdachte zijn raadsman volledig in vertrouwen kan nemen. Ik zie niet hoe hieruit zou volgen dat gesprekken tussen de verdachte en diens buurman over de inhoud van een geheimhoudersgesprek buiten het onderzoek moeten blijven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 05 apr 2009 20:58 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | De gemiddelde verdachte hangt trouwens echt geen hele verhalen op via de telefoon met zijn raadsman. Het zijn vaak korte nietszeggende berichten waarbij vaak pas achteraf vastgesteld wordt dat het een gesprek met een geheimhouder was. De werkelijkheid is even wat complexer dan de raadslieden nu doen geloven. | De werkelijkheid is ook iets complexer dan jij het beschrijft. Niet alle verdachten zijn op vrije voeten namelijk en die zijn wat meer op de telefoon aangewezen. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het heel vervelend is om een gesprek dat je met een cliënt hebt gevoerd in een tapdossier (!!!) terug te zien. Het maakt helemaal niet uit wat de inhoud van dat gesprek was; we hebben nu eenmaal de regel dat die gesprekken buiten alles worden gehouden.
Wat onverlet laat dat je inderdaad nooit iets via een telefoon kunt bespreken en er voor moet zorg dragen dat je ook gesprekken op kantoor vertrouwelijk houdt.
V.w.b. dat afgeleide: ik denk dat Meijering er gewoon op doelt dat de inhoud van wat is besproken buiten de dossiers moet worden gehouden. Dus als verdacht er voor kiest om bij terugkeer van zijn advocaat even een vriend of de buurman in te lichten over wat besproken is is dat niet handig, maar het zou er wel buiten moeten blijven. Maar ja, da's een kwestie van opinie.
Het vervelende is gewoon dat ze wel die gesprekken beluisteren. Dat zou inderdaad beter technisch onmogelijk kunnen worden gemaakt; dan voorkom je alle eventuele twijfel daarover. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: ma 06 apr 2009 18:57 Onderwerp: |
|
|
Als dit de consequenties zijn ben ik ook voor het ontapbaar maken van advocatenlijnen. Het moet dan maar, maar ik blijf vinden dat ook gesprekken met geheimhouders getoetst zouden moeten worden. Ik vraag mij trouwens af of het technisch allemaal wel zo eenvoudig is te regelen als jij doet voorkomen.
Ik bestrijd niet dat dit soort gesprekken er niet tussen horen te zitten, ik bestrijd alleen het beeld dat word opgeroepen alsof opsporingsambtenaren willens en wetens geheimhouders zitten af te luisteren. Dat is niet de praktijk die ik ken. Opsporingsambtenaren vinden het erg vervelend als blijkt dat deze gesprekken er kennelijk onopgemerkt tussen zaten. Niemand zit op dit soort nietszeggende gesprekken te wachten, zeker niet er zulke grote consequenties aan verbonden worden.
Geef mij eens een voorbeeld aan de hand van de recente zaken waarbij de raadsman aan de hand van de inhoud van de gesprekken gemotiveerd heeft. Ik zeg niet dat er niet gemotiveerd is, natuurlijk wel, maar niet op basis van de inhoud van de gesprekken. Het voorbeeld van de wapenzaak ken ik, maar zoals ik al schreef is het in dat geval niet heimelijk gegaan. Van meet af was duidelijk (althans dat maak ik uit het bericht op) dat dit gesprek de basis was voor de actie. Het OM dacht dat de casus ernstig genoeg was, nu dat bleek een beoordelingsfout. Ook in het huidige stelsel kan het OM besluiten een geheimhoudersgesprek om hen moverende redenen toe te laten en dit kan achteraf bestraft worden.
In de andere zaken gaat het echter om geheimhoudersgesprekken die ontdekt werden door de raadslieden, lijkt mij toch een verschil. En nogmaals ik ken voor die gevallen geen zaak waarbij de raadsman aan de hand van de aangetroffen gesprekken kon laten zien dat het om belangrijke gesprekken ging. De kern is dat ze er tussen zitten hoe onbeduidend ook. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 06 apr 2009 19:54 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Het moet dan maar, maar ik blijf vinden dat ook gesprekken met geheimhouders getoetst zouden moeten worden. |
Ze waren toch allemaal onbeduidend? Het is één of het ander, lijkt me.
Quote: | Ik vraag mij trouwens af of het technisch allemaal wel zo eenvoudig is te regelen als jij doet voorkomen. |
Technisch is het uitermate simpel. Zoals meestal zit het probleem in de organisatie. De manier waarop het nu is georganiseerd functioneert duidelijk niet naar behoren. Je moet het dus simpel houden, gewoon een lijst waar advocaten hun nummer op kunnen zetten. Technisch kan dat echt geen probleem geven. Leg de verantwoordelijkheid voor het up to date houden van de lijst bij de individuele advocaten zelf.
Quote: | Geef mij eens een voorbeeld aan de hand van de recente zaken waarbij de raadsman aan de hand van de inhoud van de gesprekken gemotiveerd heeft. |
Geef mij een uitspraak waarin de rechter het OM niet-ontvankelijk verklaart zonder dit te motiveren, of op grond van een motivering die in jouw ogen niet aanvaardbaar is.
Het geval waarin de verdachte is gearresteerd en na confrontatie met de inhoud van een geheimhoudersgesprek een bekentenis heeft afgelegd spreekt verder voor zich, lijkt me?
Quote: | Van meet af was duidelijk (althans dat maak ik uit het bericht op) dat dit gesprek de basis was voor de actie. Het OM dacht dat de casus ernstig genoeg was, nu dat bleek een beoordelingsfout. Ook in het huidige stelsel kan het OM besluiten een geheimhoudersgesprek om hen moverende redenen toe te laten en dit kan achteraf bestraft worden. |
Voor zover het in die zaak van meet af duidelijk was, heeft het OM van meet af met opzet ernstig inbreuk gemaakt op de rechten van de verdachte. Dat maakt het toch zeker niet beter.
Voor zover het OM in het kader van "nood breekt wet" van mening was dat er ingegrepen moest worden, had het OM kunnen volstaan met het wegnemen van het gevaar. Het OM had moeten beseffen dat vervolging van de aangehouden persoon volstrekt kansloos was.
Als het OM direct had ingegrepen en strafvervolging achterwege zou hebben gelaten, zou dat overigens nog steeds de inbreuk op het verschoningsrecht niet hebben goedgemaakt. Maar goed, als die inbreuk er eenmaal is, en het staat vast of is zeer waarschijnlijk dat er levens kunnen worden gered of iets dergelijks, laat het OM dan maar die levens redden. In het vervolg moet het OM die inbreuk echter achterwege laten. Want een systematische inbreuk op het verschoningsrecht, ook als dat niet tot strafvervolging leidt, is een ondermijning van de rechtsstaat. Zodra je dat toestaat, kun je de ene helft van de bevolking de andere helft laten bespionneren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|