Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 21:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

rechtsstaat in gevaar door afluisteren?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2008 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is gefinancierde rechtsbijstand, zodat ook minder draagkrachtigen hun rechten ten volle kunnen benutten. En zo zijn we weer terug bij waar de draad om gaat.

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2008 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even weer on-topic, met jullie welnemen.

Wat zou er toch eigenlijk gebeuren - rechtsstatelijk gesproken - wanneer informatie uit gesprekken tussen advocaat en verdachte wél in het proces gebruikt mocht worden?

Stel nu eens dat de verdachte dan inderdaad, bij gebrek aan 'derde hersenhelft' (mooi beeld) juridisch het onderspit delft en moet brommen. (We zitten hier toch exclusief over strafrecht te praten, vermoed ik.) Maar daarmee komt de rechtsstaat toch niet in gevaar? Ja, ok, verdachte had misschien een lichtere (of: geen) straf gekregen met hulp van een advocaat, maar is dat dan een meer gepaste straf? (Ik zie even af van het punt van door advocaat aan te dragen redenen voor een lichtere straf, want het ging over afluisteren ja of nee.)

Of stuiten we hier op het gebruik van 'trucjes' door het OM, waartegen de verdachte beschermd moet worden. Maar dan zou ik zeggen: pak die 'trucjes aan''.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2008 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het punt is dat een verdachte dan niet meer in vertrouwen met zijn advocaat zal kunnen praten. De advocaat is dan niet meer in staat om zijn cliënt te verdedigen.

De verdachte heeft dan op papier nog wel rechten, maar hij kan er geen gebruik meer van maken.

Het gaat dus niet om die ene verdachte die moet brommen, maar om het hele systeem dat in elkaar dondert. De rechtsstaat die in gevaar komt.

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2008 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik aanvaard dat de niet-juridisch geschoolde verdachte een "derde hersenhelft" ofwel advocaat (onafhankelijk, goed geschoold, etc.) nodig heeft om te kunnen "navigeren" in het hachelijke gebied van het strafrecht, het procesrecht etc.

Maar waarom moet het contact met die advocaat gegarandeerd "in vertrouwen" zijn? De advocaat kan verdedigen, hij kan zelfs voor de onschuld van zijn cliënt pleiten - maar als het OM een saillant telefoontje heeft onderschept waarin advocaat en cliënt spreken over bijv. alibi of getuige à décharge en daaruit blijkt dat er een toneelstukje in de rechtszaal opgevoerd gaat worden... tja, dient het weglaten van dat telefoontje in de strafzaak dan de bescherming van de rechtsstaat?

Is de rechtsstaat niet beter gediend wanneer de advocaat tegen zijn cliënt zal zeggen: "Beste man, als je tegen mij bekent zal ik nog steeds mijn best voor je doen, maar je moet er rekening mee houden dat het OM ons gesprek kan beluisteren en jouw bekentenis tegen je zal gebruiken." Komt dit de loop van het recht niet ten goede, en daarmee dus de rechtsstaat?

Of moeten we verwachten dat door zulke "onvertrouwelijke" communicatie meer onschuldigen worden veroordeeld? (Dat zou ik een serieuze bedreiging voor de rechtsstaat vinden, uiteraard.)
Het risico dat het OM vanuit "scoringsdrift" zgn. "trucjes" uithaalt om mensen veroordeeld te krijgen, kan "afgewend" worden door een goed functionerende advocaat, die de rechter hierop attendeert - het maakt daarbij niet uit of die advocaat in gesprek met zijn cliënt afgeluisterd kan zijn. Vertrouwelijkheid van de gesprekken is immers geen voorwaarde voor de professionaliteit van de advocaat.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2008 23:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is in ieder geval mijn redenering duidelijk? (Zo nee, op welk punt niet?)

1. Een verdachte, schuldig of onschuldig, heeft rechten. Deze heeft hij niet per ongeluk. Het is de bedoeling dat hij er optimaal gebruik van kan maken.

2. Om er optimaal gebruik van te kunnen maken, heeft een verdachte een advocaat nodig.

3. Die advocaat kan zijn cliënt pas optimaal verdedigen, als hij van zijn cliënt alle relevante informatie krijgt.

4. Een verdachte zal echter niet open met zijn advocaat spreken, als hij moet vrezen dat wat hij tegen zijn advocaat zegt, later tegen hem kan worden gebruikt.

5. Het is dus nodig dat een verdachte erop kan vertrouwen dat wat hij tegen zijn advocaat zegt, vertrouwelijk blijft. (Want als hij dat niet kan, dan volgt uit punt 4 dat hij niet alles zal vertellen, en dan volgt uit punt 3 dat de advocaat hem niet optimaal kan verdedigen.)

6. Als de maatschappij (wij, de wetgever, rechterlijke macht, de staat, etc.) zou aanvaarden dat de inhoud van gesprekken tussen advocaat en verdachte in een strafproces tegen de verdachte kan worden gebruikt, dan kan een verdachte er niet op vertrouwen dat wat hij tegen zijn advocaat zegt, vertrouwelijk blijft. Van punt 5 komt dan niets terecht. Daardoor gaat het met de punten 3, 2 en 1 ook mis.

7. Om punt 1 te verzekeren, concludeer ik dat uit punt 6 volgt dat de maatschappij niet mag aanvaarden dat de inhoud van gesprekken tussen advocaat en verdachte in een strafproces tegen de verdachte kan worden gebruikt.

8. Ben je niet 100% overtuigd van het nut van punt 1, dan nog dit: verbreek je de vertrouwelijkheid, dan zal de verdachte over belastende feiten niet spreken (punt 4). De waarheidsvinding schiet er dus niets mee op.

De enige keer dat het wegvallen van de vertrouwelijkheid wél de waarheidsvinding ten goede zal komen is in de zaak waarin justitie voor het eerst "ongestraft" die informatie kan gebruiken. Die ene keer zal het gebruik van die informatie inderdaad helpen om een schuldige verdachte veroordeeld te krijgen. Maar vanaf dat moment weet iedereen dat hij tegen zijn advocaat moet zwijgen over bepaalde zaken.

Die ene keer is het niet waard om dingen kapot te maken die je niet meer kunt repareren.

Een variant: "Laten we alleen telefoongesprekken afluisteren. Vertrouwelijke zaken moet de verdachte dan maar met zijn advocaat onder 4 ogen bespreken."
Gevolg: de telefoongesprekken gaan voortaan nergens meer over. Afluisteren daarvan draagt dan niets bij aan de waarheidsvinding. Wel zal de advocaat veel vaker bij zijn cliënt op bezoek moeten. Dat kost alleen maar meer geld, belast alle betrokkenen en vertraagt de rechtsgang. Daar is niemand, en zeker de maatschappij niet, bij gebaat.

Quote:
Vertrouwelijkheid van de gesprekken is immers geen voorwaarde voor de professionaliteit van de advocaat.

Dat is juist, maar wat je over het hoofd ziet is dat de verdachte zijn (gedeeltelijk) zijn mond zal houden. Zonder te weten wat hij dient te weten, kan de advocaat niet optimaal handelen.

En daarmee dus nauw samenhangend, dat de advocaat dingen te weten komt is zuiver het gevolg van de gegarandeerde vertrouwelijkheid. Haal je die vertrouwelijkheid weg, dan zal de advocaat die dingen niet meer te horen krijgen. De waarheidsvinding schiet met het verbreken van de vertrouwelijkheid helemaal niets op.

Michaelm

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2008 23:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Er is gefinancierde rechtsbijstand, zodat ook minder draagkrachtigen hun rechten ten volle kunnen benutten. En zo zijn we weer terug bij waar de draad om gaat.

Sorry, maar hier moet ik toch even op reageren.
Ik vind het uiterst vreemd dat wanneer er geluiden opgaan om de salarissen en bonussen van 'top' managers aan banden te leggen dat er dan gezegd wordt dat we dan al het 'talent' aan het buitenland kwijt raken vanwege de betere lonen maar als het om de rechtsstaat gaat dan zitten ineens de beste advocaten bij de gefinancierde rechtsbijstand.
Bij gefinancierde rechtsbijstand tegen een of meerdere top advocaten van een kapitaal krachtige is de win kans van de eerste partij bijna te verwaarlozen. Mocht er een kleine win kans zijn dan wordt er gewoon snel geschikt om jurisprudentie te voorkomen.
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Michaelm: Ik kan me voorstellen dat je de discussie waar je op reageert wilt voortzetten, maar in dat geval zou ik je willen verzoeken daarover een apart topic te starten.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bolletje

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De redenering is duidelijk en correct. Ik geloof dat er een misverstand is ontstaan over waar ik mee zit. Laat ik proberen dat op te helderen en zie evt. ook nog mijn andere berichten in deze draad voor het totaalplaatje.

Ik betwist een impliciet aspect van punt 1 uit de redenering van bona fide, namelijk de grond van het recht van een verdachte op vertrouwelijkheid.

bona fides schreef:
dat de verdachte (gedeeltelijk) zijn mond zal houden. Zonder te weten wat hij dient te weten, kan de advocaat niet optimaal handelen.

Dit vat ik aldus op: als de derde hersenhelft (advocaat) weet heeft van het valse alibi, de bekentenis, kortom: van de waarheid, dan betekent het optimaal handelen van de advocaat om ondanks die kennis de verdachte bij te staan in het bereiken van bijv. een vrijspraak.

Het "optimaal verdedigen" dat de advocaat hier doet, is gunstig voor de verdachte, maar strijdig met mijn rechtsgevoel. Hier komt voor mij de hele vraag op neer: is de rechtsstaat daar nu mee gediend? Waarom zou de verdachte het recht moeten hebben om niet met de waarheid en de gevolgen daarvan geconfronteerd te worden?

Als de verdachte dat recht niet zou bezitten, en als dat zou betekenen dat de verdachte niet alles tegen zijn advocaat zou durven zeggen, zie ik daar geen bezwaar in. Laat die verdachte maar zelf worstelen met die wetenschap, in plaats van dat een rustig overwegende advocaat kan bedenken hoe de waarheid eventueel verdraaid of verhuld kan worden.

Anders gezegd: waarom moet er in een rechtsstaat plaats zijn voor de mogelijkheid dat een verdachte zijn (naar mijn rechtsgevoel) gerechte straf ontloopt? Welk belang is daarmee gediend?
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bolletje schreef:

Het "optimaal verdedigen" dat de advocaat hier doet, is gunstig voor de verdachte, maar strijdig met mijn rechtsgevoel. Hier komt voor mij de hele vraag op neer: is de rechtsstaat daar nu mee gediend?

Ik heb het idee dat je lijdt aan kokerzicht.
Niet alleen verdachten proberen de waarheid geweld aan te doen als ze denken dat dat in hun voordeel is, de OvJ heeft er ook een handje van.
Vandaar de 'equality of arms' , vandaar een evenwicht in de rechten/plichten.

Ik heb het idee dat je denkt dat de OvJ aan zuivere waarheidsvinding doet; dat is niet zo. De OvJ doet in incrimineren en veroordelingen.
De rechter hoort aan waarheidsvinding te doen.

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bolletje schreef:
Ik betwist een impliciet aspect van punt 1 uit de redenering van bona fide, namelijk de grond van het recht van een verdachte op vertrouwelijkheid.

Je hebt gelijk dat "het recht op vertrouwelijkheid" één van de rechten is die in punt 1 worden bedoeld. Het staat immers in de wet. Echter, dat is niet hoe ik het bestaan van dat recht rechtvaardig. "Hij heeft dat recht, want het staat in de wet" is nietszeggend.

Met punt 1 bedoel ik daarom slechts dat een verdachte bepaalde niet nader gespecificeerde rechten heeft. (Bijvoorbeeld het recht om niet gemarteld te worden.)

Vervolgens beredeneer ik in de punten 2 t/m 7 dat uit punt 1 logischerwijs volgt dat een verdachte recht moet hebben op vertrouwelijke communicatie met zijn advocaat. (Een verdachte die niet weet dat hij niet gemarteld mag worden, of die niet weet hoe hij daartegen moet protesteren of dat later bij de rechter kan aankaarten, heeft effectief niet het recht om niet gemarteld te worden.)

De grond voor dat specifieke recht is dus niet "omdat de wet het zegt". De grond is te vinden in de redenering in de punten 2 t/m 7. Is die te volgen? (Ik vraag je niet het ermee eens te zijn.)

Quote:
Anders gezegd: waarom moet er in een rechtsstaat plaats zijn voor de mogelijkheid dat een verdachte zijn (naar mijn rechtsgevoel) gerechte straf ontloopt? Welk belang is daarmee gediend?

Jij neemt één zaak en beschouwt die volledig op zichzelf.

Inderdaad, als de verdachte zijn advocaat zou vertellen dat hij de moord heeft gepleegd, en de advocaat gaat daarmee naar de poltiie (of wordt afgeluisterd), dan resulteert dat in de veroordeling van een schuldige.

Echter, als de maatschappij dit aanvaardt, dan zal in iedere volgende zaak de verdachte zwijgen tegen zijn advocaat. De waarheidsvinding schiet er - buiten die ene zaak - dus niets mee op. Wel is het gevolg dat verdachten die iets te verzwijgen hebben, effectief geen gebruik kunnen maken van hun rechten.

Het lot van de veroordeelde verdachte in die ene zaak waar jij naar kijkt kan mij gestolen worden. Het is de goede werking van het strafsysteem waar het mij om gaat.

De fout in jouw redenering is dat jij de vertrouwelijkheid ziet als een verloren kans om de waarheid (die de advocaat te horen krijgt) boven tafel te krijgen. Maar haal je die vertrouwelijkheid weg, dan krijgt de advocaat die waarheid niet langer meer te horen. Er is dus geen sprake van een verloren kans.

Als we jouw voorstel volgen, dan:
- schiet de waarheidsvinding er niets mee op;
- ontneem je een deel van de verdachten hun rechten.

Ik zie niets positiefs. Ik zie wel iets negatiefs. Nogmaals, die rechten zijn bewust toegekend. Als je er iets tegen hebt dat verdachten rechten hebben (zoals: om niet gemarteld te worden), dan moet je de wet veranderen om die rechten te ontnemen. Het lijkt mij de foute weg om slechts de niet-juridisch geschoolde verdachten te treffen door hun een juridische derde hersenhelft te ontnemen.

Besef ook dat een verdachte van alles te verzwijgen kan hebben. Dat hoeft niet het feit te zijn waarvan hij wordt verdacht. Misschien heb jij ook wel iets op je kerfstok waar niemand je van verdenkt of waarvan je gewoon liever niet hebt dat iedereen dat weet. Het is alleen maar eerlijk om goed juridisch advies te krijgen voordat je met dingen naar buiten komt.

Maar probeer dus vooral je blik op meer dan die éne zaak te richten. Die ene zaak waarin de verdachte blijkbaar nog dacht dat hij in vertrouwen met zijn advocaat kon spreken.

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En wat betreft de vraag of een advocaat een verdachte wel optimaal zou moeten verdedigen, op dat punt ben ik het eens met HenkR. (Al doet de OvJ althans in theorie wel aan waarheidsvinding.)

Als wij met zijn allen zouden willen dat een verdachte zich minder goed zou mogen verdedigen, dan moeten wij de wet veranderen om aan de verdachte rechten te ontnemen. Geef de politie het recht om te martelen, en dergelijke.

De advocaat is er niet om de verdachte veroordeeld te krijgen. Hij is er ook niet om de waarheid boven tafel te krijgen. Daarvoor zijn er de OvJ en de rechter. De advocaat heeft slechts één lullige functie in het strafproces: ervoor zorgen dat de verdachte voorzien wordt van juridische kennis en vaardigheden. Maak de advocaat niet groter dan hij is.

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb mij begeven in een open zoektocht / dialoog naar de (wat ik noemde: rechtsstatelijke) redenen van de vertrouwelijkheid van gesprekken met advocaten.

@ HenkR: Wat ik lees van ideeën die je hebt over mij lijkt me onjuist; laat ik zeggen: ik houd de kranten redelijk bij.
W.b. de 'equality of arms': daarbij bestaat het gevaar dat een wapenwedloop ontstaat, waarbij het recht het slachtoffer wordt. Mede daarom ondernam ik deze zoektocht.

@ Bona fides: Uiteraard moet een verdachte weten dat hij het recht heeft niet gemarteld te worden, enzovoort. Het kennen van je rechten heeft met de noodzaak van vertrouwelijkheid niets te maken, denk ik dan, maar met de onbelemmerde toegang tot de advocaat.

Ik moet het hierbij laten. Het is me niet gelukt met mijn voorlaatste "post" het misverstand op te heffen. Ik geloof zelfs dat ik het misverstand vergroot heb, bijv. dat ik een speciale casus op het oog heb, wat het gevaar was van het gebruiken van een voorbeeld.

Oprechte dank aan allen hier voor het meedenken.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 12 jul 2008 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bolletje schreef:
@ Bona fides: Uiteraard moet een verdachte weten dat hij het recht heeft niet gemarteld te worden, enzovoort. Het kennen van je rechten heeft met de noodzaak van vertrouwelijkheid niets te maken, denk ik dan, maar met de onbelemmerde toegang tot de advocaat.

Tja, als je denkt dat er sprake kan zijn van onbelemmerde toegang tot de advocaat zonder bijbehorende vertrouwelijkheid, dan zijn we snel uitgepraat.

Ik denk toch dat je mijn stapsgewijze redenering te gemakkelijk afdoet met "die is duidelijk en correct". Uit je standpunt begrijp ik namelijk dat je het met mijn redenering niet eens kunt zijn. Dat is natuurlijk legitiem, maar misschien kun je dan uitleggen met welk punt je het niet eens bent, of op welk punt je de redenering niet meer begrijpt. Misschien leg ik het nog niet duidelijk genoeg uit, dat kan natuurlijk. Of misschien maak ik een logische denkfout.

Om te begrijpen "waarom" we verschillend denken over de noodzaak van de vertrouwelijkheid tussen advocaat en verdachte, moeten we eerst proberen te begrijpen waarom de ander denkt zoals hij denkt (nog zonder het daarmee eens te zijn). Ik meen te mogen zeggen dat ik jouw standpunt begrijp, en ik heb ook aangegeven wat er in mijn ogen mis mee is (zie mijn bericht van 14:22, "de fout in jouw redenering").

BerichtGeplaatst: zo 13 jul 2008 2:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook deze visie van Prof. mr. Floris Bannier:
Quote:
[I]n de rechtsstaat moet elke burger de mogelijkheid hebben de hem toekomende rechtspositie te effectueren. Daarbij is de rol van een advocaat van wezenlijk belang. De advocaat kan die rol alleen goed spelen als de cliënt hem volledig kan vertrouwen en er met name op kan rekenen dat communicatie tussen hem en de advocaat vertrouwelijk blijft.
Als nu aan die vertrouwelijkheid getornd wordt, wordt ook getornd aan de mogelijkheid van de burger om zijn rechtsstatelijke rechtspositie ten volle tot zijn recht te laten komen en dat laatste is nu juist de kern van de rechtsstaat zoals wij die ons wensen.

Met een verwijzing naar het rapport Een maatschappelijke Orde van de Commissie Wijnen. Op p. 20:
Quote:
Vertrouwelijkheid
Wanneer de rechtzoekende in een conflict verwikkeld is of zou kunnen raken, moet hij de zaak in volstrekte vertrouwelijkheid kunnen bespreken. Alleen dan kunnen alle risico's en mogelijkheden naar behoren worden geïnventariseerd en gewogen in relatie tot het geldend recht en kan een verantwoorde beslissing worden genomen over de aanpak van de zaak. Zonder gerechtvaardigd en door de wet gewaarborgd vertrouwen op vertrouwelijkheid is adequate rechtshulpverlening onbestaanbaar.

Waaraan ik toevoeg dat van een "gerechtvaardigd vertrouwen" geen sprake kan zijn als dat vertrouwen in de praktijk wordt beschaamd. Verbreek de vertrouwelijkheid één keer, en het gerechtvaardigde vertrouwen is voorgoed weg.

En ik vind nog:
M. Wladimiroff, Beroepsgeheimen, verschoningsrechten en mensenrechten: de advocaat, NJCM-Bulletin, Jaargang 26 (2001), nr. 5, p. 552-563.

In het Engelse recht:
Lord Brougham in Greenough v Gaskell (1833) schreef:
The foundation of this rule is not difficult to discover. It is not (as has sometimes been said) on account of any particular importance which the law attributes to the business of legal professors, or any particular disposition to afford them protection ... But it is out of regard to the interests of justice, which cannot be upholden, and to the administration of justice, which cannot go on without the aid of men skilled in jurisprudence, in the practice of the courts, and in those matters affecting rights and obligations which form the subject of all judicial proceedings. If the privilege did not exist at all, every one would be thrown upon his own legal resources, deprived of professional assistance, a man would not venture to consult any skilful person, or would only dare tell his counsellor half his case.

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 13 jul 2008 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bolletje schreef:

W.b. de 'equality of arms': daarbij bestaat het gevaar dat een wapenwedloop ontstaat, waarbij het recht het slachtoffer wordt. Mede daarom ondernam ik deze zoektocht.
.

Volgens de beperkte kennis die ik heb over de huidige denkbeelden van rechtswetenschappers is er op dit moment geen sprake van 'equality of arms'. Het OM is in het voordeel.

Ik vraag mij af of dat ooit anders is geweest.

Het is gevoelige materie; een afweging tussen het belang van het rechtsgevoel van de samenleving en het belang van een eerlijk proces (voor de verdachte).

Mijn rechtsgevoel zegt dat de verdachte en zijn raadsman ook zouden moeten kunnen beschikken over gesprekken die de OvJ voert over de zaak.
Maar DAT is tamelijk ondenkbaar.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds