|
Auteur |
Bericht |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: za 16 feb 2008 22:14 Onderwerp: |
|
|
Ik weet dat helaas niet zeker. De tegenpartij kan de boel denk ik altijd afblazen, maar ik denk niet dat de rechter dat kan doen. En ook om je verweer in te dienen heb je overigens een procureur nodig, niet alleen voor de zitting! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 16 feb 2008 22:20 Onderwerp: |
|
|
Op de dagvaarding staat volgens mij de datum van de rolzitting aangegeven. Op die datum zal een procureur de conclusie van antwoord moeten indienen, of om uitstel vragen. Als je voor die tijd niet naar een advocaat gaat, zal verstek worden verleend en zullen de vorderingen worden toegewezen (tenzij ze op het eerste gezicht al te belachelijk zijn). Het heeft geen zin als je zelf (zonder procureur) op de rolzitting verschijnt.
Op een rolzitting wordt de zaak overigens niet inhoudelijk behandeld.
edit: de datum van de rolzitting zal dus wel 13 maart a.s. zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mark1963
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 16 feb 2008 22:26 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reacties allemaal, ik heb er echt ontzettend veel aan. Nog een vraag en dan hou ik erover op.
Ik vraag me nog steeds af wat de advocaat van de tegenpartij zou doen als ik hem vooraf mijn antwoord op de dagvaarding zou sturen, mijn verweer dus. In de begeleidende brief aan mijn advocaat staat namelijk ook het volgende: "Mocht uw client desondanks alsnog vrijwillig zijn medewerking willen verlenen aan (.....) verneem ik dit gaarne van u, opdat de procedure tijdig kan worden ingetrokken".
Dat komt op mij toch een beetje twijfelachtig over, of is dit gewoon een standaardzin? |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: za 16 feb 2008 22:32 Onderwerp: |
|
|
Ik deel je twijfel maar het kan inderdaad ook gewoon standaard zijn.
Als je heel zeker van je zaak bent, zou je kunnen overwegen (maar vraag vooral ook meer deskundig advies) om je verweer vooraf aan die advocaat te sturen, maar laat in elk geval niet ondertussen de termijnen voor de civiele procedure verlopen, dus - mijn advies zou zijn - ga hoe dan ook op zoek naar een procureur. |
|
|
|
 |
Mark1963
|
Geplaatst: za 16 feb 2008 22:46 Onderwerp: |
|
|
Nog meer mensen die deze twijfel delen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mijn advocaat zo'n zin in zijn brief zou zetten. Die zou heel zeker van zijn zaak zijn en de deur absoluut niet open laten.
Misschien nog even voor de duidelijkheid: deze dagvaarding was zowel voor mij als voor mijn advocaat een volkomen verrassing. De eisen die nu gesteld worden, gaan over een onderwerp dat nog nooit een twistpunt geweest is. Het is dus nooit in eerdere correspondentie aan de orde geweest.
Ik heb in het begin al gezegd dat mijn ex mij constant bestookt met allerlei onzinnige eisen en dat zij (tot nu toe) nog nooit ergens haar gelijk op heeft gekregen. Vandaar dat ik me afvraag of dat nu meespeelt. Dus: dat ze haar advocaat dingen wijs heeft gemaakt die niet kloppen om mij zo voor de rechter te krijgen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 16 feb 2008 23:00 Onderwerp: |
|
|
Mark1963 schreef: | Nog meer mensen die deze twijfel delen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mijn advocaat zo'n zin in zijn brief zou zetten. Die zou heel zeker van zijn zaak zijn en de deur absoluut niet open laten. |
De zin op zich lijkt mij een standaardzin. Het heeft weinig zin om een hele rechtszaak te voeren als de partijen het bij nader inzien eens kunnen worden. Sowieso schijnt het heel gebruikelijk te zijn dat de rechter nog tijdens de zitting de partijen tot een schikking probeert te bewegen.
Maar dat sluit natuurlijk niet uit dat deze dagvaarding is bedoeld om de druk nog wat verder op te voeren in de hoop dat je toegeeft. Ik kan uiteraard geen oordeel geven over de gegrondheid van de vordering. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 16 feb 2008 23:12 Onderwerp: |
|
|
Dat gevoel van druk opvoeren bekruipt mij ook.
Hoe dan ook: Mark, niet je verweer vooraf laten toesturen aan de wederpartij!!! Als men een procedure wil voeren, doe dat dan nu maar in je rechtzaal. Je hebt in de afgelopen tijd voldoende toegelicht en uitgelegd; het moet ook eens klaar zijn. Bovendien is een procedure je enige kans om (in ieder geval een deel van) je advocatenkosten vergoed te krijgen.
Overleg met je advocaat, ook v.w.b. een eventueel in te stellen tegenvordering. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Mark1963
|
Geplaatst: za 16 feb 2008 23:24 Onderwerp: |
|
|
Dus: aanval is de beste verdediging...!
Kijk, aan de ene kant ben ik daar helemaal voor. Ik ben ook redelijk zeker dat ze geen zaak hebben. Maar aan de andere kant kan ik de kosten gewoon echt niet meer betalen en zou het me beter uitkomen als de zaak gewoon komt te vervallen. Daarom wilde ik de stukken ook vooraf naar de tegenpartij sturen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 16 feb 2008 23:26 Onderwerp: |
|
|
Maar dan moet je nog steeds kosten maken.
En ik bedoelde niet aanvallen; ik bedoel gewoon rustig de stellingen weerleggen
V.w.b. die advocatenkosten van jou die je door de jaren gemaakt hebt zou je denk ik een tegenvordering kunnen indienen. Mevrouw wil immers maar niet ophouden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Mark1963
|
Geplaatst: za 16 feb 2008 23:30 Onderwerp: |
|
|
Maar mevrouw maakt wel gebruik van gesubsidieerde rechtshulp dus van een tegenvordering zal niet veel terecht komen, toch? |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 16 feb 2008 23:34 Onderwerp: |
|
|
Als zo'n vordering wordt toegewezen is het haar zaak hoe zij aan dat geld komt.
Probeer je gewoon rustig op te stellen, de rechter niet te overladen met informatie en laat je advocaat zijn werk doen, dat geeft je denk ik de meeste kans dit alles tot een goed einde te brengen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 16 feb 2008 23:39 Onderwerp: |
|
|
Mark1963 schreef: | Maar mevrouw maakt wel gebruik van gesubsidieerde rechtshulp dus van een tegenvordering zal niet veel terecht komen, toch? |
Dat heeft weinig met elkaar te maken. Je kunt gewoon de kosten van buitengerechtelijke rechtsbijstand vorderen en uiteraard een veroordeling van je ex in de proceskosten. Ik heb alleen geen idee of het realistisch is om alle advocaatkosten van de laatste jaren te vorderen. Overleg daarvoor met je advocaat.
Quote: | Maar aan de andere kant kan ik de kosten gewoon echt niet meer betalen en zou het me beter uitkomen als de zaak gewoon komt te vervallen. Daarom wilde ik de stukken ook vooraf naar de tegenpartij sturen. |
Hoe groot acht je zelf de kans dat je ex zich daardoor laat afschrikken?
Let wel, het is niet de advocaat die jou voor het gerecht daagt, maar je ex. Haar advocaat moet je vooral zien als een juridisch verlengstuk van je ex. Weliswaar mag hij zich niet laten misbruiken, maar hij is er niet voor jou of voor zichzelf, maar voor je ex. Het is uitgesloten dat de advocaat na ontvangst van jouw stukken zegt "oh verdraaid, ik trek de zaak in". Het is je ex die dat moet beslissen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mark1963
|
Geplaatst: zo 17 feb 2008 0:04 Onderwerp: |
|
|
Goede opmerking Bona Fides, dat opent mijn ogen. Mijn ex wil mij voor de rechter hebben, daar heb ik geen twijfels over. Ik heb er ook geen twijfels over dat zij denkt dat ze een goede zaak heeft. Dat heeft ze tot nu toe altijd gedacht, helaas voor haar was dat niet het geval. En nu dus weer iets nieuws bedacht.
Wat ze echter niet snapt, is dat ik hierdoor de hypotheek van de gezamenlijke woning of, erger nog, de alimentatie vandaag of morgen niet meer op kan brengen. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 17 feb 2008 0:12 Onderwerp: |
|
|
Een tegenvordering instellen lijkt me trouwens helemaal geen verkeerde zaak. Door zo'n tegenvordering, of door er op z'n minst mee te dreigen, kan je ex zich wel eens gaan realiseren dat ze wellicht niet geheel risicoloos bezig is en dat een en ander haar wel eens meer kan gaan kosten dan enkel de eigen bijdrage. Ik zou dat wel in reconventie, dat wil zeggen in dezelfde zaak, doen zodat je niet zelf nog een aparte rechtszaak moet beginnen. Je hebt nu toch een rechtszaak aan je broek, dan dus maar meteen daarvan profiteren door "kosteloos" een tegenvordering in te dienen.
Bij het verweer zou ik wel alle stukken die je hebt indienen. Zoals bona al zegt, het is je ex die beslist, maar je moet ook niet raar opkijken als een advocaat besluit om je ex te adviseren er mee te stoppen. Of je ex niet meer wil vertegenwoordigen c.q. je ex haar advocaat niet meer wil. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
Mark1963
|
Geplaatst: zo 17 feb 2008 21:18 Onderwerp: |
|
|
Nou, het heeft me een hele dag gekost en inmiddels heb ik er vette hoofdpijn van maar ik denk dat ik het nu voor elkaar heb.
Ik heb alle punten uit de dagvaarding beantwoord. Heb waar mogelijk de correspondentie erbij gedaan en deze producties genummerd. En waar het "losse" opmerkingen of beschuldigingen betrof, heb ik gevraagd of de tegenpartij hier het bewijs voor aan wil leveren. |
|
|
|
 |
|