Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 9:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Eigen advocaat spelen?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mcvg

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het een procedure voor de voorzieningenrechter van de rechtbank is mag je zelf je verdediging voeren anders moet je je verplicht laten vertegenwoordigen. Of je zelf mag verschijnen op de zitting of verplicht bent je te laten vertegenwoordigen door een procureur staat ook altdij in de dagvaarding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mark1963

Leeftijd: 62

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okay, in de dagvaarding staat "niet in persoon maar vertegenwoordigd door een procureur te verschijnen". Echter, in de laatste alinea staat "dat de vrouw haar stellingen zal bewijzen met alle middelen rechtens in het bijzonder door het doen horen van getuigen waaronder begrepen de man en de vrouw".

En wat zijn de antwoorden op mijn andere vragen? Iemand? Ik ben echt niet meer in staat om een advocaat te betalen. Daarom wil ik ook graag weten hoe het zit met dat verweer. Ik kan door middel van gevoerde correspondentie tussen ons minstens al de helft van de in de dagvaarding beweerde stellingen weerleggen. En dit dus ook door middel van e-mail etc. aantonen. Of mag dat niet ingebracht worden?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mark1963 schreef:
Okay, in de dagvaarding staat "niet in persoon maar vertegenwoordigd door een procureur te verschijnen".

Je hebt dus een advocaat nodig om stukken in te dienen.

Eventueel zou je zelf een conceptverweer kunnen schrijven en die door een advocaat laten bewerken en indienen.

Als je geen verweer voert, zal de vordering worden toegekend. Als je geen cent te makken hebt, heb je recht op gesubsidieerd rechtsbijstand. Daarvoor moet je de advocaat een aanvraag laten indienen bij de raad voor de rechtsbijstand.

Uiteraard zijn e-mails e.d. bruikbaar als bewijs. Het is aan de rechter om de betrouwbaarheid ervan te waarderen.

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord. Voor gesubsidieerde rechtshulp verdien ik helaas net teveel. Zo'n verweer, is dat dus een kwestie van alle in de dagvaarding genoemde punten één voor één behandelen? En waar het kan, deze weerleggen aan de hand van gevoerde correspondentie etc? En dit dan puntsgewijs op papier zetten. In de vorm van een brief? Dan geef ik dat aan mijn advocaat en dan? Als een rechter besluit dat dat voldoende verweer is, gaat de zaak dan niet door of wel?

Kan ik dit verweer niet naar de advocaat van de tegenpartij sturen want het is duidelijk dat hij door mijn ex niet ingelicht is. Er staan namelijk gewoon pertinente leugens in de dagvaarding. Ik neem aan dat zo'n advocaat ook niet "af wil gaan" voor een rechter?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, je zult echt een "conclusie van antwoord" moeten (laten) indienen. Het zal de advocaat van de wederpartij niet veel uitmaken of de stellingen waar zijn of niet. Hij doet gewoon zijn werk.

Je moet beseffen dat het uiteindelijk de taak van de rechter is om vast te stellen wat nu wel en niet waar is. De partijen verschillen hier duidelijk van mening, dan is het aan de rechter om de knoop door te hakken.

Het zou mij trouwens niet al te zeer verbazen als wat jij een "leugen" noemt vanuit een objectief standpunt geen leugen is. Niet dat ik daar over kan of wil oordelen, want in deze hele draad komt niet aan de orde waar het ongeveer over gaat (en dat is niet erg, laten we dat maar zo houden). Wat ik bedoel te zeggen is dat het wel eens om een verschil van mening t.a.v. de (emotionele) waardering van bepaalde feiten kan gaan i.p.v. glasharde leugens.

Punt voor punt behandelen ja, en vooral duidelijk de gestelde feiten gemotiveerd betwisten en als het kan met bewijs weerleggen. Probeer te bedenken wat juridisch relevant is en wat niet. De rechter hoeft niet te weten of jij of zij wel of geen overspel heeft gepleegd, om maar iets te noemen.

Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik jou was zou ik maandag even naar een bureau voor rechtshulp gaan, om te voorkomen dat je de zaak verliest omdat je procedurele fouten maakt. Je moet je laten vertegenwoordigen door een procureur, anders kun je niet in het geding optreden en wordt de eis van je vrouw in principe toegewezen. De procureur verricht de proceshandelingen, d.w.z. dient je verweer etc. in. Je kunt inhoudelijk wel je eigen verweer opschrijven, inderdaad ben je al een heel eind met een brief waarin je ingaat op alle punten en daarbij ook tegenbewijs aandraagt in de vorm van bijlagen e.d. (dat kan vanalles zijn, zoals oude e-mails, verklaringen van derden, rekeningsafschriften e.d.) Je kunt overigens ook een tegenvordering indienen. Het bureau voor rechtshulp kan je over dit alles denk ik het op korte termijn meest bruikbare en betrouwbare advies geven, ook over kosten etc.
Mark1963

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides, nogmaals bedankt voor je antwoord. Ik begrijp helemaal wat je bedoeld te zeggen. Je hoort hier natuurlijk ook maar één kant van het verhaal en natuurlijk leg ik zaken in mijn voordeel uit. Maar als in de dagvaarding bijvoorbeeld staat dat ik de afgesproken kinderalimentatie niet betaal, kan ik bewijzen dat dat absoluut niet het geval is. En dat moet ik dus ook doen a.d.h.v. mijn rekeningafschriften begrijp ik.

Ik bedacht me net nog iets: er worden ook zaken beweerd die ik dus niet kan bewijzen. Een voorbeeld, er staan twee punten in die ik, volgens de tegenpartij, gezegd zou hebben. Dat is niet het geval maar daar heb ik geen bewijs van. Aan de andere kant: zij hebben dat ook niet omdat het nooit gezegd of geschreven is. Kan ik dan ook eisen dat zij dat bewijzen?
arizona

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De regel is in principe: wie stelt, bewijst. Dus als zij stelt dat jij iets gezegd zou hebben, moet zíj bewijzen dat dat zo is. Bijvoorbeeld a.d.h.v. getuigen of (onwaarschijnlijk maar niet ondenkbaar) bandopnamen. Maar als je tegenbewijs hebt, zou ik het zeker noemen. Daarnaast moet je wel in je verweer expliciet álles ontkennen wat volgens jou onwaar c.q. waar je het niet mee eens bent, ook als je geen bewijs hebt, omdat de rechter anders mag aannemen dat het waar is.
Mark1963

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arizona, ook jij bedankt voor je reactie. Ik blijf nu maar even doorgaan, sorry daarvoor maar dit is voor mij allemaal nieuw en ik wil graag zoveel mogelijk informatie vinden.

Als ik het dus goed begrijp, moet de tegenpartij alle 24 punten kunnen bewijzen? Dat kan dan nog heel interessant gaan worden hahaha. En moeten ze dan ook voor al die punten bewijs overleggen of mogen ze dat gewoon alleen maar beweren?

En hoe werkt dat dan voor de rechter? Wie de meeste keren gelijk heeft of de beste bewijzen heeft, heeft "gewonnen"?
arizona

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mark1963 schreef:
Als ik het dus goed begrijp, moet de tegenpartij alle 24 punten kunnen bewijzen? Dat kan dan nog heel interessant gaan worden hahaha. En moeten ze dan ook voor al die punten bewijs overleggen of mogen ze dat gewoon alleen maar beweren?

Ze mogen alles beweren, en als jij het niet ontkent, neemt de rechter aan dat het waar is. Als jij het ontkent, moeten zij het in principe bewijzen. De rechter kán echter de bewijslast omkeren (dus bepalen dat jij het tegendeel moet bewijzen) maar wanneer dat gebeurt weet ik niet (meer) precies.
Dat is wel de reden dat het verstandig is om al het tegenbewijs dat je hebt, op te sommen en bij te voegen.

Quote:
En hoe werkt dat dan voor de rechter? Wie de meeste keren gelijk heeft of de beste bewijzen heeft, heeft "gewonnen"?

Tja, het is geen wiskundesom. Om te beginnen is de vraag, wat de tegenpartij precies eist. Die 24 beweringen dienen neem ik aan om een bepaalde eis (of meerdere eisen) te onderbouwen. Het bewijzen (of ontkrachten) van die beweringen is dus niet het doel van de zaak. De rechter zal aan de hand van alles wat jullie inbrengen moeten bepalen of hij denkt dat die eis terecht is. Als hij denkt dat die eis niet terecht is, wordt hij niet toegewezen.
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mark1963 schreef:
Quote:
Voor gesubsidieerde rechtshulp verdien ik helaas net teveel.

Heb je het zorgvuldig bekeken? Als je nu gesubsidieerde rechtsbijstand aanvraagt, dan wordt gekeken naar je inkomen uit 2006 zoals dat bij de belastingdienst bekend is. Zie www.hetjl.nl , en klik op ‘rechtsbijstand’.
Mark1963

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okay Arizona. Dus..... als ik het goed begrijp, ook al kan ik op alle 24 punten mijn gelijk bewijzen, dan nog kan een rechter besluiten de eis van de tegenpartij toe te wijzen?

En nog een vraagje over het leveren van bewijs: dat wordt wel een heel pak papier met allerlei uitdraaien van mailtjes en rekeningafschriften. Maakt dat nog iets uit?
arizona

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mark1963 schreef:
Okay Arizona. Dus..... als ik het goed begrijp, ook al kan ik op alle 24 punten mijn gelijk bewijzen, dan nog kan een rechter besluiten de eis van de tegenpartij toe te wijzen?

Nou, als er geen enkele onderbouwing van de eis overblijft, lijkt me dat lastig, er moet wel voldoende onderbouwing overblijven, maar in zijn algemeenheid is daar verder niet zoveel concreets over te zeggen (althans ik kan dat niet, misschien anderen). Wel moet je weten dat de dagvaarding nog maar de start is. Jij schrijft dan een verweer, maar daar kan (volgens mij) weer reactie van de tegenpartij op komen en daar kun jij weer een reactie op geven.

Quote:
En nog een vraagje over het leveren van bewijs: dat wordt wel een heel pak papier met allerlei uitdraaien van mailtjes en rekeningafschriften. Maakt dat nog iets uit?

Nee, geen probleem dacht ik (maar ook hier kunnen anderen mij misschien aanvullen of verbeteren). Het helpt de rechter natuurlijk wel als je er een beetje een overzichtelijk verhaal van maakt (brief met bijlagen, en niet gewoon een pak papier met een elastiekje erom, maar dat snap je neem ik aan...)
bona fides

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een gesteld feit waar je het niet mee eens bent zul je ook enigszins gemotiveerd moeten betwisten. Een algemeen "er klopt niets van" is niet voldoende.
Mark1963 schreef:
Maar als in de dagvaarding bijvoorbeeld staat dat ik de afgesproken kinderalimentatie niet betaal, kan ik bewijzen dat dat absoluut niet het geval is. En dat moet ik dus ook doen a.d.h.v. mijn rekeningafschriften begrijp ik.

Dit lijkt mij een goed voorbeeld van een feit waarvoor het niet voldoende is om te zeggen "ik heb wel betaald". De wederpartij kan immers eigenlijk niet bewijzen dat jij echt niet hebt betaald. Je ex kan wel al haar bankafschriften laten zien, maar misschien heb jij het geld wel contant betaald, bijvoorbeeld. Dus in zo'n geval zou je het gestelde feit volgens mij moeten betwisten met iets als "ik heb wel betaald, nl. door op deze datum dit bedrag op die rekening over te schrijven". Dat zou je ex dan in staat kunnen stellen om te bewijzen dat jouw betwisting niet klopt.

Maar eenvoudiger is het natuurlijk om de betaling direct aan de hand van bankafschriften te bewijzen.

Aan de andere kant, als jouw ex nu juist zou zeggen: wij hebben die alimentatieafspraak en nu vorder ik nakoming, dan moet zij de alimentatieafspraak bewijzen (mocht je die betwisten, wat natuurlijk weinig zin heeft als die afspraak gewoon bestaat), en dan moet jij daartegenover stellen dat jij allang betaald hebt (en dan is het handig om de bankafschriften erbij te doen).

Het is dus best ingewikkeld...

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wederom dank! Aanvullingen c.q. tips blijven natuurlijk welkom. Graag ook nog antwoord op mijn vraag of de rechtzaak altijd doorgaat? Want mijn verweer moet ik vooraf indienen (welke termijn?). Kan, aan de hand van dit verweer, de tegenpartij alsnog besluiten de zaak niet door te laten gaan? Kan een rechter vooraf beslissen dat er genoeg verweer gevoerd is en dus de zaak niet door laten gaan? Of komt de rechtszaak er sowieso?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds