Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 24 jul 2025 4:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boerka verbod
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 21 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19, 20, 21  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 22 nov 2006 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is een interessante en zeer onwaarschijnlijke hypothese, maar ik zie niet in waarom ik daarom voor een verbod zou zijn... Aangezien jij dat wel verwacht kan je misschien uitleggen waarom ik dan wel voor zo'n verbod zou zijn?
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 22 nov 2006 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat het dan geen religieus standpunt betreft en men de link met veiligheid zonder schroom wel kan maken.

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 22 nov 2006 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dan zou het toch ook gewoon terecht zijn, als het puur om veiligheid gaat? Hoewel ik dan nog steeds betwijfel of het dan terecht om veiligheid gaat, want het zal niet opeens een bedreiging van de veiligheid zijn als men zo gekleed gaat vanwege een modetrend...
Pet Shop Boys - Integral
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: wo 22 nov 2006 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar daar gaat het toch nu ook om, om de veiligheid.
Dat religieuze wordt door de tegenstanders aangehaald en is volkomen irrelevant als je het mij vraagt.
(nou ja, ik persoonlijk heb helemaal niks met religies dus voor mij is dat ook wel een goed punt. Net zoals dat ik het niet leuk zou vinden als ineens het straatbeeld door rabbijnen wordt gedomineerd)

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 22 nov 2006 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom is het dan onveilig om een boerka of andere gezichtsverhullende kleding te dragen?
Pet Shop Boys - Integral
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: wo 22 nov 2006 15:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vanwege de mogelijkheid tot.

Waarom moet ik mijn autogordels omdoen ?

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 22 nov 2006 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
@ Suijkerbuijk: ik snap niet hoe je erbij komt dat boerkadragende vrouwen dit doen onder dwang van hun familie

Dat is wat ik constant als argument hoor om het te verbieden: deze vrouwen worden gedwongen een boerka te dragen, dat staat hun emancipatie en integratie in de weg, dus moeten we het verbieden.
Volento Deo

Volento Deo

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 22 nov 2006 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Quote:
@ Suijkerbuijk: ik snap niet hoe je erbij komt dat boerkadragende vrouwen dit doen onder dwang van hun familie

Dat is wat ik constant als argument hoor om het te verbieden: deze vrouwen worden gedwongen een boerka te dragen, dat staat hun emancipatie en integratie in de weg, dus moeten we het verbieden.

Tjah...als we alles zouden geloven wat de politici zeggen.... Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 22 nov 2006 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Het dragen van een boerka impliceert m.i. helemaal niet dat je je van de maatschappij afschermt. Je kiest er alleen voor om op een bepaalde manier gekleed aan die maatschappij deel te nemen. Dat staat een ieder vrij. Net zoals het mensen vrij staat om met die akelige naveltruitjes of voorzien van 100 piercings aan het maatschappelijk verkeer deel te nemen (om nog maar even niet te spreken van wat men tijdens de Gay Parade of Dance Parade "draagt" en hoe men zich dan gedraagt).

Maar is het oordeel van D66 over het dragen van boerka's niet volkomen vergelijkbaar met het oordeel van jou over naveltruitjes en (voor zover ik je juist interpreteer) kleding en gedrag bij Gay en Dance Parades? Evenmin als jij die truitjes wilt verbieden, wil D66 het dragen van boerka's niet verbieden.

Het verschil is dat jij een mens bent en daarom nu eenmaal niet automatisch van iedere kledingwijze gecharmeerd bent en D66 een politieke partij. Is het fout wanneer een politieke partij als D66 zich uitspreekt voor (of tegen) een bepaalde manier van kleding? Misschien wel, maar erg zwaar til ik daar zelf eigenlijk niet zo aan.

Ik zou het persoonlijk wel kwalijk vinden als D66 (of jij) haar smaak zou willen opdringen via wetgeving. Maar dat is niet het geval.

Natuurlijk kan een afwijkende kledingsmaak wel een reden zijn om niet op D66 te stemmen. Maar dat het een ieder vrij moet zijn om op een bepaalde manier aan de maatschappij deel te nemen, volgens mij is D66 het daar wel mee eens.

BerichtGeplaatst: do 23 nov 2006 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Onder het kopje "veiligheid" wordt getracht de boerka uit het straatbeeld te laten verdwijnen. Dat dit verbod zich ook uit moet breiden tot andere gezichtverhullende kleding is duidelijk een fabricering om het voorstel niet direct op het discriminatieverbod uit de grondwet te zijn stuiteren.

Ik vraag me af hoe het EHRM redeneert wanneer het zo duidelijk is dat een bepaalde inperking van een mensenrecht een discriminatoire achtergrond heeft en de rechtvaardiging er slechts bij is gezocht om het juridisch "rond" te krijgen.

Quote:
Zullen die vrouwen die nu vanuit hun familiekring worden gedwongen om een boerka te dragen wanneer dat op straat verboden wordt dan voortaan zonder boerka op straat verschijnen? Ik denk dat deze vrouwen als het verbod er komt door hun familie thuisgehouden zullen worden.

Dit doet me denken aan de argumentatie in de dissenting opinion van een EHRM rechter (in de zaak over het verbod op het dragen van hoofddoekjes op, als ik me niet vergis, Turkse universiteiten). En ik ben het er wel mee eens.

Volento Deo schreef:

Ik denk niet dat Suijkerbuijk dat bedoelt. Dat vrouwen ertoe worden gedwongen is juist het uitgangspunt van Verdonk. Om daar iets tegen te doen wil ze een boerkaverbod. Zoals Suijkerbuijk aangeeft werkt dat vermoedelijk slechts averechts. Of het uitgangspunt van Verdonk juist is, is dus niet eens zo van belang om te mogen concluderen dat een verbod niet handig is.

BerichtGeplaatst: do 23 nov 2006 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Maar daar gaat het toch nu ook om, om de veiligheid.
Dat religieuze wordt door de tegenstanders aangehaald en is volkomen irrelevant als je het mij vraagt.

Als het om veiligheid ging, zou Verdonk niet zo nadrukkelijk in beeld zijn. Over veiligheid gaan Hirsch Ballin en Remkes. Die heb ik nog niet over het verbod op gezichtbedekkende kleding gehoord.

Ik zie verder ook niet in waarom een modetrend van gezichtbedekkende kleding een gevaar voor de veiligheid zou vormen. Het dragen van zonnebrillen en een nepbaard is net zo "gevaarlijk".

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 23 nov 2006 9:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maar is het oordeel van D66 over het dragen van boerka's niet volkomen vergelijkbaar met het oordeel van jou over naveltruitjes en (voor zover ik je juist interpreteer)
Nee. Ik geef slechts een esthetisch oordeel. D66 vindt de boerka "onderdrukkend", dat is iets anders.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: do 23 nov 2006 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien ligt het wel aan mij, maar ik heb geloof ik een heel klein beetje gemist wat D66 gezegd heeft.. (die uitspraak waar Simone het over heeft..) Blond
Pet Shop Boys - Integral
leader

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 23 nov 2006 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even los van alle juridische aspecten, persoonlijk vind ik een boerka c.q. nika niet passen in het nederlandse straatbeeld. Ik gun ieder land z'n eigen cultuur, laten we dan ook enigszins de nederlandse cultuur in ere houden. Voor alle duidelijkheid, dit heeft niets met discriminatie van doen. Het gaat natuurlijk om incidentele gevallen, maar ook dit kunnen er meerdere worden en dan kom ik toch weer terug op eerder genoemd.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 23 nov 2006 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Misschien ligt het wel aan mij, maar ik heb geloof ik een heel klein beetje gemist wat D66 gezegd heeft.. (die uitspraak waar Simone het over heeft..) Blond

Die staat in het document waar ik naar verwees en is weergegeven in een eerdere post.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 21 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19, 20, 21  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds