|
Auteur |
Bericht |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 10:08 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Quote: | En hoe moet dat in de toekomst met de iris-scan (ook een beveiliging) bij degenen die hun gelaat compleet afgedekt willen houden? Hoe extra fijn is het voor politie of BOA's om zo iemand naar legitimatie te vragen? |
En daar is een algeheel boerkaverbod voor nodig? Natuurlijk niet. |
Even uit het zicht van mannen, in bijzijn van vrouwelijke agenten/ ambtenaren, is het voor zo'n vrouw geen enkel probleem haar burka af te nemen en zich te identificeren.. voor zo'n handjevol vrouwen die zo'n ding dragen is het niet echt de moeite je daar druk over te maken..
Hoe zit het trouwens met moslims van autochtone afkomst die een burka dragen? Is dat minder erger? Die hoeven tenslotte niet meer te integreren... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 12:00 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: |
Even uit het zicht van mannen, in bijzijn van vrouwelijke agenten/ ambtenaren, is het voor zo'n vrouw geen enkel probleem haar burka af te nemen en zich te identificeren.. voor zo'n handjevol vrouwen die zo'n ding dragen is het niet echt de moeite je daar druk over te maken.. |
Hier ga je in de tolerantie wat mij betreft een stap te ver. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 12:06 Onderwerp: |
|
|
Hoezo? Vrouwen mogen toch zowieso alleen door vrouwen gefouilleerd worden? Ik vraag me af hoe ze dit op Schiphol doen... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 12:12 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: | Hoezo? Vrouwen mogen toch zowieso alleen door vrouwen gefouilleerd worden? Ik vraag me af hoe ze dit op Schiphol doen... |
oh... daar ontbrak het bij mij aan kennis. Maar dan nog. Gaan ze dan moeilijk doen als zij vinden dat er nog te veel mannen in de buurt staan die hen kunnen zien? Gaan die politieagentes dan aan eventuele mannelijke omstanders vragen (of bevelen) dat ze hun hoofd afwenden bij een simpele identificatiecheck? |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 12:26 Onderwerp: |
|
|
Ik zie niet in wat de extra moeite is om even uit het zicht te gaan staan..
Maar goed, ik ben dus heel benieuwd hoe dit op Schiphol gaat, want het is natuurlijk niet zo dat dit probleem zich nog nooit heeft voor gedaan... _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 12:53 Onderwerp: |
|
|
Bij de bezwaren tegen burqa's blijft het toch bij dit soort hypothetische problemen. Niet dat je daar niet van tevoren over na moet denken, maar ze klinken mij niet echt sterk.
Sowieso, de burqa is nu nog gewoon toegestaan. Hoeveel van dit soort problemen hebben we nu dan met de vrouwen die een burqa dragen? Leveren die relletjes op bij de kassa als ze zich bij betaling met hun creditcard niet willen legitimeren? Kan de politie geen bon uitschrijven als zij betrapt worden op wildplassen? Ontploffen er regelmatig bommen in Nederland die verstopt zaten onder gewaden?
Ik heb sterk de indruk dat de enige problemen met burqadraagsters - voor de samenleving - gecreëerd worden door die samenleving zelf.
Een reden waarom ik voor een verbod zou kúnnen worden, is omdat het de vrouw in kwestie zou discrimineren en onderdrukken. Het is eerder geloof ik ook al genoemd.
Maar je moet erg oppassen met iemand emancipatie door de strot duwen. Gewdongen 'vrij' zijn verschilt m.i. dan niet veel van indoctrinatie, waarbij de vrouw afhankelijk wordt gemaakt van een nieuwe standaard waar zij aan moet voldoen. Heeft iemand haar gevraagd wat zíj wil?
Anyway, dus totdat daar een betrouwbaar (en onbevooroordeeld!) onderzoek naar is geweest kan je iemands grondrechten niet ontnemen omdat de Westerse Jan-met-de-Pet van mening is dat dit gewaad onderdrukkend is.
Als dat zo wel zo blijkt, heb je denk ik wel een goed punt om de burqa te verbieden. (Of je er in de praktijk wat mee opschiet is een tweede). Vrouwenbesnijdenis bijvoorbeeld is ook onacceptabel. Daar gaat het Nederlandse grondrecht m.i. boven behoud van cultuur en praktiseren van religie (voor zover besnijdenis is terug te voeren op religie). _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 13:11 Onderwerp: |
|
|
Michele:
Je hebt precies in alle volledigheid mijn mening verwoord  _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 13:25 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: | Even uit het zicht van mannen, in bijzijn van vrouwelijke agenten/ ambtenaren, is het voor zo'n vrouw geen enkel probleem haar burka af te nemen en zich te identificeren.. voor zo'n handjevol vrouwen die zo'n ding dragen is het niet echt de moeite je daar druk over te maken.. |
Boerkadragers moeten wat mij betreft gewoon voldoen aan dezelfde identificatieverplichtingen als niet-boerkadragers. Even het gezicht laten zien vind ik wat anders dan je laten fouilleren.
En voor bepaalde situaties kan ik me ook wel strengere regels voorstellen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 13:30 Onderwerp: |
|
|
@ MiriamvL: dank u!
(Eerlijk gezegd heb ik er ook wel eens anders over gedacht, wat geloof ik ook nog is terug te lezen op dit forum . Het leuke van zo'n forum als dit is dat het je geest slijpt en je ook van mening kan veranderen. dus eerder voor jou ) _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 19:09 Onderwerp: |
|
|
Lijkt me een goed moment voor wat moderatie... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 23:26 Onderwerp: |
|
|
Offtopic:
Wat een hoop irrelevant gezeik zeg. Prive-frustraties ergens anders (bijvoorbeeld in de bar) uiten aub.
Ontopic:
Waarom durft niemand tot de conclusie te komen dat er blijkbaar GEEN juridische argument is voor een boerkaverbod waar een weldenkend mens geen moeite mee heeft? |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: za 24 feb 2007 23:36 Onderwerp: |
|
|
Volento Deo schreef: | Ontopic:
Waarom durft niemand tot de conclusie te komen dat er blijkbaar GEEN juridische argument is voor een boerkaverbod waar een weldenkend mens geen moeite mee heeft? |
Euh.. die conclusie probeer ik nou al de hele tijd over te brengen... Alleen vind ik dat er naast geen juridisch argument ook geen ander (goed) argument is voor een boerkaverbod.. _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
|
|
|
 |
Robert_G
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 47
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 0:42 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nog nooit een boerka 'in het echt' gezien (en ik woon in Rotterdam, kun je nagaan), dus ik zie er niet direct een probleem of gevaar in. Ik ken de dingen natuurlijk wel van de televisie en ik vind ze als Nederlander aanstootgevend. Echter ook weer niet zo aanstootgevend als het verkrachten van de Nederlandse taal zoals dat op veel plekken in Rotterdam en elders in Nederland voorkomt. Ik zou wensen dat er een manier was om het stelselmatig door grote groepen mensen disrespecteren van de cultuur van hun gastland verboden zou kunnen worden, maar ik besef dat dit gewoon erg moeilijk is zonder aan het dicriminatieverbod te komen. Dus; ik ben tegen een boerkaverbod, tenzij er natuurlijk praktische bezwaren tegen zouden zijn (bankovervallen, bomaanslagen, het is allemaal al opgenoemd in deze thread), maar, zolang daar feitelijk nog geen sprake van is, zie ik niks in een soort van 'preventief' verbod. Het verstand moet nu eenmaal blijven prevaleren boven de emotie.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 1:06 Onderwerp: |
|
|
Robert_G schreef: | Het verstand moet nu eenmaal blijven prevaleren boven de emotie.  |
Mee eens. Als we in Nederland alle dingen die ik irritant vind zouden verbieden, zou dit land niet erg leefbaar meer zijn . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 2:45 Onderwerp: |
|
|
Opmerking: enkele off-topic berichten verwijderd _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
|