Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 20:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boerka verbod
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 10 van 21 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12 ... 19, 20, 21  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 10:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Quote:
En hoe moet dat in de toekomst met de iris-scan (ook een beveiliging) bij degenen die hun gelaat compleet afgedekt willen houden? Hoe extra fijn is het voor politie of BOA's om zo iemand naar legitimatie te vragen?

En daar is een algeheel boerkaverbod voor nodig? Natuurlijk niet.

Even uit het zicht van mannen, in bijzijn van vrouwelijke agenten/ ambtenaren, is het voor zo'n vrouw geen enkel probleem haar burka af te nemen en zich te identificeren.. voor zo'n handjevol vrouwen die zo'n ding dragen is het niet echt de moeite je daar druk over te maken..
Hoe zit het trouwens met moslims van autochtone afkomst die een burka dragen? Is dat minder erger? Die hoeven tenslotte niet meer te integreren...
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:

Even uit het zicht van mannen, in bijzijn van vrouwelijke agenten/ ambtenaren, is het voor zo'n vrouw geen enkel probleem haar burka af te nemen en zich te identificeren.. voor zo'n handjevol vrouwen die zo'n ding dragen is het niet echt de moeite je daar druk over te maken..

Hier ga je in de tolerantie wat mij betreft een stap te ver.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoezo? Vrouwen mogen toch zowieso alleen door vrouwen gefouilleerd worden? Ik vraag me af hoe ze dit op Schiphol doen...
Pet Shop Boys - Integral
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Hoezo? Vrouwen mogen toch zowieso alleen door vrouwen gefouilleerd worden? Ik vraag me af hoe ze dit op Schiphol doen...

oh... daar ontbrak het bij mij aan kennis. Maar dan nog. Gaan ze dan moeilijk doen als zij vinden dat er nog te veel mannen in de buurt staan die hen kunnen zien? Gaan die politieagentes dan aan eventuele mannelijke omstanders vragen (of bevelen) dat ze hun hoofd afwenden bij een simpele identificatiecheck?
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 12:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet in wat de extra moeite is om even uit het zicht te gaan staan..

Maar goed, ik ben dus heel benieuwd hoe dit op Schiphol gaat, want het is natuurlijk niet zo dat dit probleem zich nog nooit heeft voor gedaan...
Pet Shop Boys - Integral
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 12:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij de bezwaren tegen burqa's blijft het toch bij dit soort hypothetische problemen. Niet dat je daar niet van tevoren over na moet denken, maar ze klinken mij niet echt sterk.
Sowieso, de burqa is nu nog gewoon toegestaan. Hoeveel van dit soort problemen hebben we nu dan met de vrouwen die een burqa dragen? Leveren die relletjes op bij de kassa als ze zich bij betaling met hun creditcard niet willen legitimeren? Kan de politie geen bon uitschrijven als zij betrapt worden op wildplassen? Ontploffen er regelmatig bommen in Nederland die verstopt zaten onder gewaden?
Ik heb sterk de indruk dat de enige problemen met burqadraagsters - voor de samenleving - gecreëerd worden door die samenleving zelf.

Een reden waarom ik voor een verbod zou kúnnen worden, is omdat het de vrouw in kwestie zou discrimineren en onderdrukken. Het is eerder geloof ik ook al genoemd.
Maar je moet erg oppassen met iemand emancipatie door de strot duwen. Gewdongen 'vrij' zijn verschilt m.i. dan niet veel van indoctrinatie, waarbij de vrouw afhankelijk wordt gemaakt van een nieuwe standaard waar zij aan moet voldoen. Heeft iemand haar gevraagd wat zíj wil?

Anyway, dus totdat daar een betrouwbaar (en onbevooroordeeld!) onderzoek naar is geweest kan je iemands grondrechten niet ontnemen omdat de Westerse Jan-met-de-Pet van mening is dat dit gewaad onderdrukkend is.
Als dat zo wel zo blijkt, heb je denk ik wel een goed punt om de burqa te verbieden. (Of je er in de praktijk wat mee opschiet is een tweede). Vrouwenbesnijdenis bijvoorbeeld is ook onacceptabel. Daar gaat het Nederlandse grondrecht m.i. boven behoud van cultuur en praktiseren van religie (voor zover besnijdenis is terug te voeren op religie).
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michele: Applause
Je hebt precies in alle volledigheid mijn mening verwoord Very Happy
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:

Boerkadragers moeten wat mij betreft gewoon voldoen aan dezelfde identificatieverplichtingen als niet-boerkadragers. Even het gezicht laten zien vind ik wat anders dan je laten fouilleren.

En voor bepaalde situaties kan ik me ook wel strengere regels voorstellen.
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ MiriamvL: Embarassed dank u!
(Eerlijk gezegd heb ik er ook wel eens anders over gedacht, wat geloof ik ook nog is terug te lezen op dit forum Wink. Het leuke van zo'n forum als dit is dat het je geest slijpt en je ook van mening kan veranderen. Applause dus eerder voor jou Very Happy)
bona fides

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me een goed moment voor wat moderatie...

Volento Deo

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Offtopic:
Wat een hoop irrelevant gezeik zeg. Prive-frustraties ergens anders (bijvoorbeeld in de bar) uiten aub.

Ontopic:
Waarom durft niemand tot de conclusie te komen dat er blijkbaar GEEN juridische argument is voor een boerkaverbod waar een weldenkend mens geen moeite mee heeft?
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
Ontopic:
Waarom durft niemand tot de conclusie te komen dat er blijkbaar GEEN juridische argument is voor een boerkaverbod waar een weldenkend mens geen moeite mee heeft?

Euh.. die conclusie probeer ik nou al de hele tijd over te brengen... Blond Alleen vind ik dat er naast geen juridisch argument ook geen ander (goed) argument is voor een boerkaverbod..
Pet Shop Boys - Integral
Robert_G

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nog nooit een boerka 'in het echt' gezien (en ik woon in Rotterdam, kun je nagaan), dus ik zie er niet direct een probleem of gevaar in. Ik ken de dingen natuurlijk wel van de televisie en ik vind ze als Nederlander aanstootgevend. Echter ook weer niet zo aanstootgevend als het verkrachten van de Nederlandse taal zoals dat op veel plekken in Rotterdam en elders in Nederland voorkomt. Ik zou wensen dat er een manier was om het stelselmatig door grote groepen mensen disrespecteren van de cultuur van hun gastland verboden zou kunnen worden, maar ik besef dat dit gewoon erg moeilijk is zonder aan het dicriminatieverbod te komen. Dus; ik ben tegen een boerkaverbod, tenzij er natuurlijk praktische bezwaren tegen zouden zijn (bankovervallen, bomaanslagen, het is allemaal al opgenoemd in deze thread), maar, zolang daar feitelijk nog geen sprake van is, zie ik niks in een soort van 'preventief' verbod. Het verstand moet nu eenmaal blijven prevaleren boven de emotie. Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 1:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Robert_G schreef:
Het verstand moet nu eenmaal blijven prevaleren boven de emotie. Wink

Mee eens. Als we in Nederland alle dingen die ik irritant vind zouden verbieden, zou dit land niet erg leefbaar meer zijn Wink.
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 2:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Opmerking: enkele off-topic berichten verwijderd
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 10 van 21 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12 ... 19, 20, 21  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds