Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 1:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Uitspraak in zaak Saddam Hussein
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 12:39    Onderwerp: Uitspraak in zaak Saddam Hussein Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De doodstraf is volgens VVD-Tweede Kamerlid Hans van Baalen "de enig juiste straf voor iemand die zoveel doden op zijn geweten heeft". Van Baalen is principieel tegen de doodstraf, maar "in uitzonderingssituaties kom je er niet onderuit. Daarom begrijp ik dit vonnis heel goed", aldus het Kamerlid zondag.

(bron: Nu.nl naar aanleiding van het vonnis in de zaak tegen Saddam Hussein en medeverdachten)

En ook uit de UK klinkt een instemmend geluid:
Quote:
"Ontstellende misdrijven zijn begaan door het regime van Saddam Hussein. Het is goed dat zij die van de misdrijven tegen het Iraakse volk zijn beschuldigd, Iraakse gerechtigheid moeten ondergaan", zei de Britse minister van Buitenlandse Zaken, Margaret Beckett.

Om leader's woorden uit een ander topic (maar wel over politiek) maar even te ge-/misbruiken:
leader schreef:
geen zout en geen peper......... Sad

Nou, dat moest ik nou eens even kwijt.
clauclau

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb niet geweten dat 'de strop' of ophanging nog mogelijk was in deze tijd. Afgezien van mijn individuele mening, kan ik mij voorstellen dat dit in strijd is met veel regels (mensonterend e.d). Hoewel in Amerika en andere landen de dood wel mogelijk is, is het daar volgens mij ook niet gebruikelijk dat iemand daar wordt opgehangen?? Hoe wordt dit gerechtvaardigd of gelegitimeerd? Is dat vanwege de status/wetgeving van tribunalen?

Hussein heeft zelf aangegeven dat hij een vuurpeleton prevaleert boven de strop, omdat hij dat een gepastere straf vind voor een milaire leider. Deze straf is echter niet gegeven. Weet iemand waarom de strop is verkozen boven het vuurpeloton?
men zegt wel dat verstikkingsdood de ergste dood is die er bestaat, wellicht heeft dat er iets mee te maken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nu.nl schreef:
De voormalige Amerikaanse minister van Justitie Ramsey Clark is zondagochtend verwijderd uit de rechtszaal. Clark leidt een internationaal team van advocaten van Saddam en zijn zeven handlangers.

Clark werd al aan het begin van de dramatische zitting verwijderd, omdat hij de rechtbank zou hebben beledigd. Clark had rechter Rauf Abdel Rahman een memo gestuurd waarin hij het Iraaks Hoog Strafgerechtshof beschuldigde van "een schijnvertoning".

De rechter voegde hem in het Arabisch toe: "Nee, u bent de schijnvertoning. Verwijder hem, eruit." Daarna schreeuwde hij in het Engels: "Eruit, eruit! U komt uit Amerika en maakt het Iraakse volk belachelijk."

Clark heeft eerder al gezegd dat de rechtszaak tegen de voormalige president politiek beïnvloed was en dat een doodsvonnis tegen Saddam "de gerechtigheid van de overwinnaar" zou zijn.

Bron

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk vanwege het vernederende dat er in zit. Een beetje benadrukken dat hij geen militair leider is ofzo.

Maar enfin, de aanvankelijke reden het bericht te plaatsen was vooral de ergernis over de uitlating van iemand zich zich principieel tegenstander noemt, maar het in dit geval wel prima vindt.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

clauclau schreef:
Ik heb niet geweten dat 'de strop' of ophanging nog mogelijk was in deze tijd. Afgezien van mijn individuele mening, kan ik mij voorstellen dat dit in strijd is met veel regels (mensonterend e.d).

Na de Tweede Wereldoorlog koos men in Nederland voor ophangen ipv fusilleren, juist omdat ophanging als oneervol geldt.

Quote:
men zegt wel dat verstikkingsdood de ergste dood is die er bestaat, wellicht heeft dat er iets mee te maken?

Wikipedia schreef:
In de 19e eeuw werd ontdekt dat de ideale vallengte berekend kon worden door 1260 te delen door het gewicht van de veroordeelde (in ponden). Iemand van 50,8 kilogram (112 pond) zou een val een 3,43 meter (11,25 voet) moeten maken om een onmiddellijke dood te veroorzaken. Later werd de formule gecorrigeerd voor de leeftijd, geslacht, lichamelijke conditie en postuur. Door deze "ideale" val breekt de nek en wordt ook het ruggenmerg op een hoog niveau onderbroken (meestal tussen de 1e en de 2e wervel, hangman's fracture), waardoor onmiddellijk een verlamming van het gehele lichaam inclusief de ademhalingsspieren optreedt, zodat de veroordeelde niet meer kan spartelen en niet meer kan ademen. Daarnaast drukt het eigen lichaamsgewicht ook de halsslagaders dicht zodat de hersenen niet meer van bloed worden voorzien. Meestal zal vooral door dat laatste binnen circa tien seconden bewusteloosheid intreden en de hartdood na circa acht minuten.

Voorheen werd de veroordeelde ook wel opgetakeld, wat een langzame verstikkingsdood opleverde, of liet men hem juist een te lange val maken, waardoor soms het hoofd van de romp werd gescheiden.

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, dan weten we dat ook weer Mr. Green

Laten we dan maar hopen dat ze, als dit vonnis in stand blijft, het touw de juiste lengte geven, om verdere toestanden te voorkomen.

Sad
bertvanloo

Leeftijd: 82
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In China moeten ter dood veroordeelden zelf eerst hun eigen kogel betalen. Misschien ook een argument voor het gratis touw.
Bekijk de homepage MSN messenger
clauclau

Leeftijd: 39
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bertvanloo Laughing
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54

BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2006 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind de doodstraf geen straf maar de makkelijke uitweg.
Ze kunnen hem beter levenslang opsluiten en folteren, dat is tenminste een echte straf.

Verder vond ik het ook heel leuk dat Jan Peter Balkenende als 'christen' zegt dat hij het een gepaste straf vindt.

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
.... en folteren, dat is tenminste een echte straf.

Lekker humaan. Sad Dan verlaag je jezelf toch tot op hetzelfde niveau als de man zelf. Ik ben zelf principieel tegen de doodstraf. Levenslang opsluiten (zonder folteren). Ik denk zelf dat je vrijheid verliezen veel erger is dan de doodstraf (dan weet je het toch niet meer).

groet Jacq
Lucas

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat Nederlandse politici, als zelfverklaarde principiele tegenstanders van de doodstraf, oplegging van de doodstraf tegen Saddam Hussein beoordelen als "een straf die recht doet aan (...)" (of woorden van gelijke strekking).
Dat ze maar een voorbeeld nemen aan EU-voorzitter Finland, want dat land veroordeelde de oplegging van de doodstraf aan Saddam (net als Frankrijk en Spanje wat ik begreep).

Het feit dat je oplegging van de straf begrijpelijk vind (dat vind ik wel, het was te verwachten) is tot daar aan toe, maar je kunt als tegenstander van de doodstraf onder geen enkele voorwaarde daarmee instemmen, ook niet in bijzondere gevallen (wat een gelul).

Wat dat betreft hebben Balkenellende en Bot zich weer in een mooie positie gemanoeuvreerd en hoe je dat kunt rijmen is met een christenachtergrond is mij een raadsel.
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu weet ik *zeker* dat ik niet meer op CDA ga stemmen Laughing

Wat een sukkels zeg... "hoewel principieel tegen, in dit geval een passende straf" Puke (dat vindt Balkie vast ook als zijn eigen dochtertje het slachtoffer van een pedofiel o.i.d. wordt..)
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat Saddam de zwaarste straf krijgt die volgens de Irakeese wet mogelijk is, is niet zo verwonderlijk.

Dat de doodstraf kan worden opgelegd volgt uit de Irakeese grondwet. Een grondwet die op democratische wijze tot stand is gekomen. Ik kan mij herinneren dat tijdens de totstandkoming van die grondwet reeds door mensenrechtenorganisaties en o.a. onze regering bezwaar is gemaakt tegen het opnemen van de doodstraf als mogelijke straf. De Irakeese regering heeft die bezwaren naast zich neergelegd, want die vrijheid hebben ze.
Irak vrijheid en democratie bezorgen is het doel van de wederopbouwing. Als de irakezen hier gebruik van maken, kun je daar moeilijk tegen optreden.

Over de rechtvaardiging van de doodstraf als strafmaatregel op zich zijn boeken vol te schrijven. Helaas zijn er nog steeds landen die de doodstraf toepassen (met de VS als "beschaafd" land voorop), en is het ook in de regio van irak niet ongebruikelijk dat de mogelijkheid tot de doodstraf bestaat.
mr. NN

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De reactie van Balkenende vond ik toch wel weer iets typisch voor hem. In Nederand zijn we tegen de doodstraf, maar in dit geval is het een passende straf. Klinkt net zo als, ik heb principes, maar als daar een aanleiding voor is. wijk ik er van af.... Wat zijn die principes dan nog waard?!? Rolling Eyes

Vandaag las ik in de NRX dat TK-lid Koenders (PvdA) een treffende vergelijking had gemaakt met Balkenendes optreden op Indonesië toen hij het Nederlandse homohuwelijk ging verdedigen en liet weten er persoonlijk niet zo veel mee te hebben.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 23:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind wel dat in dit specifieke geval het voor mij belangrijkste argument tegen de doodstraf, misschien is hij onschuldig, niet opgaat. Saddam heeft altijd alle camera's op zich gericht gehad, dus de hele wereld weet wel wat hij zo ongeveer op zijn kerfstok heeft. Vergelijk dat eens met de gemiddelde Chinees of Amerikaan in death row.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds