Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 4:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Uitspraak in zaak Saddam Hussein
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 31 dec 2006 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vijand van de staat? Dat kan toch? Het punt daarbij in dit geval is, dat deze persoon het voor het zeggen had. Hij kan geen vijand van zichzelf zijn, maar misschien wel van "het volk".
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 31 dec 2006 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie inderdaad ook niet in hoe dat argument zou moeten werken.

De laatste poging diende inderdaad bij een Amerikaanse rechter, dat had ik even gemist. Volgens deze bron deed Saddam een beroep op zijn recht zich te verdedigen in een civiele procedure die in de VS loopt.

Misschien had Saddam kunnen klagen over schending van zijn recht op een eerlijk proces in Irak. Eigenlijk had Saddam gewoon politiek asiel moeten aanvragen in de VS Wink.

Ik lees dat rechter Al-Bandar (ook ter dood veroordeeld) inderdaad een beroep deed op schending van zijn recht op een eerlijk proces dat de Amerikaanse constitutie hem zou garanderen.

Leeftijd: 40
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 31 dec 2006 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp de reactie van Balkenende wel enigzins, dat wil zeggen; ik dénk het te begrijpen. Ik ben principieel tegen de doodstraf, maar dat is iets wat constant speelt en het is een problematiek die niet alleen nu aan de orde is. Maar om je nu, op dit moment, voor deze persoon sterk te gaan maken tégen de doodstraf is wellicht niet het meest juiste tijdstip. Laten we dat op een andere manier aanpakken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59

BerichtGeplaatst: zo 31 dec 2006 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat moet je ook constant doen, ja.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 31 dec 2006 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De kans dat Saddam een onschuldig lammetje zal blijken is gelukkig niet zo groot. De onomkeerbaarheid van de doodstraf is voor mij reden nummer 1 om ertegen te zijn, en hier speelt dat hoegenaamd niet. De doodstraf is natuurlijk ook wel beestachtig en zo, maar ja, er gebeuren zo veel akelige dingen in de wereld.

En zoals we weten worden in de VS alleen al per jaar tientallen mensen geëxecuteerd. Dan kun je het Irak toch niet al te zwaar aanrekenen dat men de doodstraf weer heeft ingevoerd (die schijnt even afgeschaft te zijn geweest na de val van Saddam). Wat dat betreft was Nederland na de oorlog geen haar beter.

Dat er in het proces zoveel is misgegaan is wel serieus jammer. Dat de andere processen het zonder Saddam moeten doen is denk ik ook wel jammer, maar aan de andere kant is een aanpak zoals Carla Del Ponte tegen Milosevic gebruikte nou ook niet zo handig.

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 02 jan 2007 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoewel ik geen morele bezwaren heb tegen de doodstraf, en niet van mening ben dat de doodstraf an sich beestachtig is (de uitvoering en procedures eromheen kunnen dat wel zijn), heb ik wel bezwaren tegen de uitvoering in dit geval. Voornamelijk om het feit dat van enige onafhankelijke en onpartijdige rechtspraak geen sprake kan zijn. Daarnaast leek het mij een beter idee te wachten met de uitvoering tot alle zaken waarin Saddam verantwoordelijkheid moest afleggen behandeld waren. Het mocht niet zo zijn en hoewel de partijdigheid een enorme issue was, denk ik niet dat enig verweer dat daarop aansluit succes zou kunnen hebben gehad in de huidige situatie in Irak.
Dahliya

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2007 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De kans dat Saddam een onschuldig lammetje zal blijken is gelukkig niet zo groot. De onomkeerbaarheid van de doodstraf is voor mij reden nummer 1 om ertegen te zijn, en hier speelt dat hoegenaamd niet. De doodstraf is natuurlijk ook wel beestachtig en zo, maar ja, er gebeuren zo veel akelige dingen in de wereld.

@u, Meest zwakke argument die ik ooit gehoord heb.

En zoals we weten worden in de VS alleen al per jaar tientallen mensen geëxecuteerd. Dan kun je het Irak toch niet al te zwaar aanrekenen dat men de doodstraf weer heeft ingevoerd (die schijnt even afgeschaft te zijn geweest na de val van Saddam). Wat dat betreft was Nederland na de oorlog geen haar beter.

Dat er in het proces zoveel is misgegaan is wel serieus jammer. Dat de andere processen het zonder Saddam moeten doen is denk ik ook wel jammer, maar aan de andere kant is een aanpak zoals Carla Del Ponte tegen Milosevic gebruikte nou ook niet zo handig.

Ben en blijf tegen de doodstraf zelfs als het om Adolf Hitler ging door de doodstraf te hanteren bewijs je gewoon dat je net zo wreed bent als de dader en dat mag in geen geval zo zijn. Ik begin nu pas echt door te krijgen dat er maar weinig mensen zijn die echt tegen de doodstraf zijn. Mensen laten zich helaas veel te snel leiden door hun emoties....

BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2007 23:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dahliya schreef:
bona fides schreef:

@u, Meest zwakke argument die ik ooit gehoord heb.

Dan heb je er misschien nooit goed over nagedacht!
Wat is er tegen de doodstraf? In ieder geval óók de omstandigheid dat een rechterlijke dwaling na executie van de doodstraf niet meer is terug te draaien. Een levenslang gestrafte kun je nog vrijlaten en eventueel een schadevergoeding betalen (maakt niet alles goed, maar toch).

Juist dit argument staat los van persoonlijke oordelen over de ethiek van het doden van een mens. Ook al vindt iemand het moreel verantwoord om een moordenaar met de dood te bestraffen, het feit dat er vrijwel altijd een kans bestaat dat de veroordeelde toch niet de dader was, blijft spelen.

Waarom kunnen we dan eigenlijk vrijwel nooit absoluut zeker zijn dat de veroordeelde de dader was? Eigenlijk omdat wij, en de rechter, zelf geen getuige waren van de moord, en we dus moeten afgaan op wat we erover gelezen hebben, en wat een kleine groep getuigen vertelt. Misschien houden ze ons allemaal voor de gek.

Van Saddam weten we echter veel meer dan van zo'n doorsnee huis, tuin en keuken-moordenaar. De kranten doen al tientallen jaren verslag van zijn misdaden, vele duizenden Iraakse vluchtelingen hebben zich over de wereld verspreid. Bovendien is de lijst van misdaden waarvan hij is beschuldigd schier oneindig. Er is ook nog geen Maurice de Hond geweest die heeft beweerd dat Saddam niets op zijn kerfstok zou hebben. Ik geef toe, ook hier is absolute zekerheid niet te krijgen, maar er is een aanzienlijk verschil met de gemiddelde Amerikaanse gevangene in death row.

Voordat je nu weer zegt dat mijn argument zwak is, kun je wellicht eens proberen na te denken. Geef dan ook aan waarom je dit vindt. Met argumenten enzo. Bij voorkeur via een logisch sluitende redenering. Als jurist wordt dat namelijk van je verwacht.

Quote:
Ben en blijf tegen de doodstraf zelfs als het om Adolf Hitler ging door de doodstraf te hanteren bewijs je gewoon dat je net zo wreed bent als de dader en dat mag in geen geval zo zijn.

Dat is natuurlijk je volste recht, je bent gewoon principieel tegen de doodstraf, onder alle omstandigheden. Het is echter zo dat niet iedereen dit morele standpunt met je deelt. Dan is het interessant om naar andere argumenten voor of tegen de doodstraf te kijken.

Quote:
Ik begin nu pas echt door te krijgen dat er maar weinig mensen zijn die echt tegen de doodstraf zijn. Mensen laten zich helaas veel te snel leiden door hun emoties....

Lees nog eens wat ik hierboven schrijf. Emotie komt daar niet aan te pas hoor, slechts logische argumenten.

Een argument als "tegen de doodstraf moet je zijn, anders ben je geen goed mens" vind ik veel meer getuigen van emotie. Het is namelijk geen argument, slechts een moreel uitgangspunt.

BerichtGeplaatst: do 04 jan 2007 1:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De discussie gaat over twee dingen.
1) De juridische staat van de dood als straf
2) De ethische staat van de dood als straf.
Daarnaast is er de morele opvatting over de dood als straf, ook wel bekend als de eigen mening.

Juridisch gezien kan de dood als straf niet werken. Aangezien rehabilitatie een fundamenteel onderdeel is van enige straf, is de dood als straf zinloos. Een dode kan zich niet rehabiliteren. In deze is het wellicht lichtgevender om van wraakrecht in plaats van strafrecht te spreken.
Overigens lijkt de doodstraf in strijd met de verklaring van de rechten van mens. Niet alleen is het een wrede en ongebruikelijke straf, maar andere slachtoffers van Saddam zijn door het uitvoeren van de doodstraf hun in deze verklaring vastgelegde recht op verantwoording door de dader, Saddam, verloren.

De ethiek ligt echter moeilijker. Het is op ethische gronden wel degelijk mogelijk om tot een positieve beoordeling van de dood als straf te komen. Hierbij is vooral het economische argument, de doodstraf levert meer afschrikking op dan de afkeurenswaardigheid van de dood als straf in zichzelf kost, nogal in zwang, vooral in de VS.
Als wij echter het individu als kern van het ethisch handelen beschouwen, vooral in liberale kringen een veel aangehange theorie, dan wordt de ethische waarde van de doodstraf al gauw nihil. De individu kan zich op geen enkele wijze meer verantwoorden voor het gedrag, als het individu ter dood is gebracht. (He dat lijkt verdacht veel op het eerste argument in juridische zin). Bovendien leidt de doodstraf tot een ethisch onoplosbaar probleem. Doden is verboden, maar de doodstraf moet wel weer uitgevoerd worden. Moreel is dit oplosbaar, ethisch niet.
Er is echter een nog zwaarwegender opvatting in de mainstream ethica, welke ook de doodstraf als instrument raakt; de vooropstelling van respect voor het leven. In zichzelf is de doodstraf het ultieme disrespect voor het leven. De doodstraf als gesanctioneerd instrument, is van een grotere respectloosheid dan de moord. Immers de doodstraf komt voort uit de macht van de staat, en deze dient terughoudend te worden gebruikt. Iemand het leven ontnemen met goedkeuring van de gehele bevolking is niet een enkele moord, maar in het geval van Irak een twaalfmilljoenvoudige moord.

Moreel, ach, als het individu er geen moeite mee heeft...

(En ja in geen enkel geval kan ik de doodstraf goedkeuren)
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: do 04 jan 2007 3:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lexine schreef:
Juridisch gezien kan de dood als straf niet werken. Aangezien rehabilitatie een fundamenteel onderdeel is van enige straf, is de dood als straf zinloos. Een dode kan zich niet rehabiliteren. In deze is het wellicht lichtgevender om van wraakrecht in plaats van strafrecht te spreken.

Merk op dat precies hetzelfde geldt voor levenslange gevangenisstraf.

Ik ben het met je eens dat rehabilitatie geen onderdeel is van de doodstraf (en ook niet van levenslang). Maar ik ben het niet met je eens dat rehabilitatie noodzakelijk een onderdeel is van iedere straf. De gebruikelijke doelen van straf zijn vergelding/wraak, speciale preventie en generale preventie. Zowel de doodstraf als levenslange gevangenisstraf kunnen alle 3 functies vervullen.

Rehabilitatie lijkt me niet zozeer een onderdeel van de strafoplegging, maar een aspect dat een rol speelt bij de tenuitvoerlegging van de straf. Een tijdelijk gestrafte moet worden voorbereid op terugkeer in de maatschappij, omdat hij weer terugkeert.

Quote:
De ethiek ligt echter moeilijker. Het is op ethische gronden wel degelijk mogelijk om tot een positieve beoordeling van de dood als straf te komen. Hierbij is vooral het economische argument, de doodstraf levert meer afschrikking op dan de afkeurenswaardigheid van de dood als straf in zichzelf kost, nogal in zwang, vooral in de VS.

Generale preventie Smile. Ik denk eigenlijk dat Amerikanen zeker zoveel belang hechten aan de speciale preventie. En, minder mooi, toch ook aan het wraakaspect.

Quote:
Er is echter een nog zwaarwegender opvatting in de mainstream ethica, welke ook de doodstraf als instrument raakt; de vooropstelling van respect voor het leven. In zichzelf is de doodstraf het ultieme disrespect voor het leven.

Maar kijk dan ook eens naar de manier waarop in Nederland met het leven wordt omgegaan. De meerderheid lijkt bijvoorbeeld positief te staan tegenover actieve levensbeëindiging bij (zwaar)gehandicapte wilsonbekwame pasgeborenen. En de grens voor niet-medisch noodzakelijke abortus ligt voorbij de grens voor levensvatbaarheid.

Ik probeer hier slechts te constateren zonder een oordeel te vellen.

Zelf ben ik tegen de doodstraf. Maar als ik erover nadenk, dan toch vooral vanwege de onomkeerbaarheid.

BerichtGeplaatst: do 04 jan 2007 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
lexine schreef:

Merk op dat precies hetzelfde geldt voor levenslange gevangenisstraf.

Uhm neen, levenslang heeft de mogelijkheid van gratie tijdens de excutie, bij de doodstraf is dat zeer beperkt mogelijk.

Quote:

Ik ben het met je eens dat rehabilitatie geen onderdeel is van de doodstraf (en ook niet van levenslang). Maar ik ben het niet met je eens dat rehabilitatie noodzakelijk een onderdeel is van iedere straf. De gebruikelijke doelen van straf zijn vergelding/wraak, speciale preventie en generale preventie. Zowel de doodstraf als levenslange gevangenisstraf kunnen alle 3 functies vervullen.

Juist de penitentiare opvattingen vanaf zo rond 1950, hebben vergelding/wraak uitgesloten van het strafrecht. Hoewel de straf in verhouding dient te staan tot het misdrijf, is het straf element het enige doel van het strafrecht. Straf impliceert altijd rehabilitatie, en nooit wraak. Eigenrichting is niet voor niets strafbaar in Nederland.
De preventieve werking van de doodstraf is op zijn best miniem. Na het plegen van een delict wat met de dood bestraft wordt, valt iedere preventieve werking van straf weg, en zal de dader geen enkele inhibitie meer hebben tot het plegen van ernstige misdrijven. Seriemoordenaars, en serieverkrachters komen significant vaker voor in landen waar de doodstraf, of anderzins draconisch gestraft wordt, dan in landen zonder doodstraf.

Quote:

Rehabilitatie lijkt me niet zozeer een onderdeel van de strafoplegging, maar een aspect dat een rol speelt bij de tenuitvoerlegging van de straf. Een tijdelijk gestrafte moet worden voorbereid op terugkeer in de maatschappij, omdat hij weer terugkeert.

Klopt, maar het speelt een rol in de strafuitvoering.

Quote:

Generale preventie Smile. Ik denk eigenlijk dat Amerikanen zeker zoveel belang hechten aan de speciale preventie. En, minder mooi, toch ook aan het wraakaspect.

En dat werkt verbazingwekkens slecht. Er vinden krnakzinig veel meer moorden per hoofd van de bevolking plaats in de VS dan in Europa.

Quote:

Maar kijk dan ook eens naar de manier waarop in Nederland met het leven wordt omgegaan. De meerderheid lijkt bijvoorbeeld positief te staan tegenover actieve levensbeëindiging bij (zwaar)gehandicapte wilsonbekwame pasgeborenen. En de grens voor niet-medisch noodzakelijke abortus ligt voorbij de grens voor levensvatbaarheid.

Ik probeer hier slechts te constateren zonder een oordeel te vellen.

Zelf ben ik tegen de doodstraf. Maar als ik erover nadenk, dan toch vooral vanwege de onomkeerbaarheid.

De euthanasie discussie heeft, hoe verlijdelijk ook, in etisch opzicht slechts zeer zijdelings met de discussie over de doodstraf te maken. Het grote verschil in ethisch opzicht is de vrije wil. Daarnaast gaat het bij de levensbeeinding van wilsonbekwame pasgeborenen vaak om het nalaten van handelen en niet over het actief beeindigen van het leven. Dat is zeker geen klein verschil.

Verder trachtte ik slechts de nivo's van de discussie uit elkaar te trekken. De hele discussie over de doodstraf is al lastig genoeg, zonder dat deze uitgvoerd wordt.
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: do 04 jan 2007 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lexine schreef:
Juist de penitentiare opvattingen vanaf zo rond 1950, hebben vergelding/wraak uitgesloten van het strafrecht. Hoewel de straf in verhouding dient te staan tot het misdrijf, is het straf element het enige doel van het strafrecht. Straf impliceert altijd rehabilitatie, en nooit wraak. Eigenrichting is niet voor niets strafbaar in Nederland.

Ik denk dat je nu te zeer kijkt naar de situatie in Nederland. Hier kennen we inderdaad de doodstraf niet. Na de Tweede Wereldoorlog wel een tijdje, wellicht inderdaad als wraak.

Ik zie in het algemeen niet in waarom wraak of vergelding geen strafdoel kan zijn. Dat het sinds 1950 geen onderdeel is van ons penitentiare recht, bevestigt mijn eerdere suggestie dat rehabilitatie (en niet wraak) een aspect is van de tenuitvoerlegging (in Nederland). Maar ik zie dat we het op dit punt al eens zijn.

Wanneer je bedoelt dat de doodstraf niet (meer) past in het Nederlandse strafstelsel, dan ben ik het ook op dat punt wel met je eens (misschien bedoelde je dat ook met "juridisch gezien kan de dood als straf niet werken"?). Althans, herinvoering van de doodstraf zou het karakter ervan fundamenteel veranderen.

Maar dan ben ik wel benieuwd hoe je denkt over de Nederlandse levenslange gevangenisstraffen. In de praktijk komt gratie hier namelijk niet voor (uitgezonderd personen die op sterven na dood zijn), terwijl het opleggen van de doodstraf meer en meer een regel is geworden. (Dat gratie geen onderdeel is van ons systeem valt wellicht ook af te leiden uit de cassatie van Lucia de B's levenslang+tbs straf; in België kon dit bij Dutroux bijvoorbeeld wel.)

Quote:
De preventieve werking van de doodstraf is op zijn best miniem. Na het plegen van een delict wat met de dood bestraft wordt, valt iedere preventieve werking van straf weg, en zal de dader geen enkele inhibitie meer hebben tot het plegen van ernstige misdrijven. Seriemoordenaars, en serieverkrachters komen significant vaker voor in landen waar de doodstraf, of anderzins draconisch gestraft wordt, dan in landen zonder doodstraf.

Niet mee oneens, al werkt dit argument ook voor iedere maximale straf. Of het nu de doodstraf, levenslang of 20 jaar is.

Quote:
De euthanasie discussie heeft, hoe verlijdelijk ook, in etisch opzicht slechts zeer zijdelings met de discussie over de doodstraf te maken. Het grote verschil in ethisch opzicht is de vrije wil. Daarnaast gaat het bij de levensbeeinding van wilsonbekwame pasgeborenen vaak om het nalaten van handelen en niet over het actief beeindigen van het leven. Dat is zeker geen klein verschil.

Ik had het ook over actieve levensbeëindiging bij wilsonbekwamen (bijv. Gronings protocol). Misschien vergis ik me als ik denk dat een meerderheid vóór is (maar ja, misschien ook wel voor de doodstraf). Inderdaad een hele andere discussie, maar zodra het gaat om de vooropstelling van respect voor het leven zie ik een duidelijk raakpunt.

Quote:
Verder trachtte ik slechts de nivo's van de discussie uit elkaar te trekken. De hele discussie over de doodstraf is al lastig genoeg, zonder dat deze uitgvoerd wordt.

Dat klopt. Daarom lijkt het me voor tegenstanders van de doodstraf ook nuttig om argumenten te hebben die los staan van de vooropstelling van respect voor het leven, want dat uitgangspunt weegt niet voor iedereen even zwaar.

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 04 jan 2007 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessante discussie. Ik denk echter dat je de wenselijkheid van de doodtraf niet los kunt zien van de cultuur waarin die doodstraf plaats vindt. Daarom denk ik dat het niet mogelijk is om een universeel standpunt in te nemen over dit onderwerp, alle mensenrechten ten spijt.
Veeleer zou ik er voor kiezen de vraag naar de wenselijkheid of acceptatie van de doodstraf te beschouwen tegen de achtergrond van de cultuur, en met name de strafrechtcultuur van een land. Over het algemeen zijn er nog andere straffen te vinden binnen een dergelijk strafrecht die onze westerse waarden nogal schokken (hand afhakken bij diefstal bijvoorbeeld). Het heeft volgens mij allemaal te maken met welke functie het strafrecht vervuld en hoe men denkt dat die functie het best tot uitdrukking komt.
Daarom denk ik dat het zinniger is een globale discussie over de functie van het strafrecht op gang te brengen, en pas daarna te bekijken of de noodzaak voor de doodstraf overeind kan blijven.
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 05 jan 2007 2:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zesde protocol bij het verdrag tot bescherming van de rechten van de mens, art. 2 biedt een grondslag om de doodstraf in te voeren?
Bekijk de homepage
X-force

BerichtGeplaatst: ma 29 jan 2007 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bona fides:

Het is een maand geleden dat ik reageerde, dus het is al een tijdje geleden.
Het is jammer dat jij de conditio sine qua non vereiste zo makkelijk wegveegd.
Door inbreuk te maken op de souvereiniteit van Irak heeft de USA een juridische norm overtreden. De Amerikanen mochten niet handhavend optreden en dus geen arrestatie verrichten. De arrestatie van de (onrechtmatige) inval is dus ook onrechtmatig.

Het gekke is, dat men juridische normen zoekt in een politieke oorlog.
Er was ook geen juridische norm conform het VN-verdrag om een oorlog te beginnen. Wanneer het uitkomt zoekt met juridische normen en wanneer het niet uitkomt volstaat men met politieke normen.

Bovendien was Saddam een krijgsgevange en mocht het niet uitgeleverd worden aan Irak.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds