Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 08 aug 2025 15:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opzegging lidmaatschap sportclub [UPDATE: Opgelost]
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DaNnY112

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 14:22    Onderwerp: Opzegging lidmaatschap sportclub [UPDATE: Opgelost] Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allemaal,

Bij deze nog een vraag waar ik zelf niet uitkom;

In juni dit jaar heb ik een lidmaatschap genomen bij een sportclub in Maastricht echter het volgende probleem, voor mijn studie moet ik onbetaald stage gaan lopen dit zal lange tijd duren, dus heb ik geen geld beschikbaar om alles te kunnen betalen kosten van sportschool zijn maandelijk 59 euro echter wil ik mijn lidmaatschap opzeggen maar zij accepteren dit niet omdat ik op papier getekend heb voor 24 maanden.

Weten jullie misschien wat ik moet doen? ik kan het verder echt niet betalen en ik weet dat iemand die ik ken dit ook al eerder met hun gehad heeft en daar de deurwaarder bij op de stoep stond.

EDIT: Probleem opgelost, zie pagina 4/5.

Laatst aangepast door DaNnY112 op zo 05 nov 2006 13:03, in totaal 3 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De kleine lettertjes in die scan -juist belangrijk in dit geval- zijn écht niet te lezen in imageshack... Misschien kun je ze hier quoten?

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt getekend voor 2 jaar, en ik zie geen reden hoe je daar nu onderuit kunt komen. Dit is wel een geval waarbij je echt wist dat je voor 2 jaar tekende, je had ook voor 6 of 12 maanden kunnen kiezen. De algemene voorwaarden bieden verder geen mogelijkheden. (Ik zet wel vraagtekens bij de stilzwijgende verlenging met opnieuw 2 jaar wanneer je niet op tijd opzegt, maar dat speelt nu niet.)

De enige uitweg lijkt me contractwijziging op grond van onvoorziene omstandigheden (art 6:258 BW), maar ten eerste kan alleen de rechter dit uitspreken, en ten tweede geef ik je weinig kans dat zo'n verzoek gehonoreerd wordt op basis van een wijziging van je gewenste bestedingspatroon.

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
De kleine lettertjes in die scan -juist belangrijk in dit geval- zijn écht niet te lezen in imageshack... Misschien kun je ze hier quoten?

Je browser verkleint kennelijk de scan. In firefox kun je op de scan klikken om deze op "ware grootte" op je scherm te krijgen. Ik weet niet zeker of dit in IE ook werkt. Maximaliseer anders je window, of schrijf de scan naar je schijf en laad hem in een ander programma.

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

O, maar dit is vrij simpel. laat met enige regelmaat zogenaamd abusievelijk de halter op de grond kletteren totdat ze je daar niet meer willen zien.
Bekijk de homepage
DaNnY112

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:

Als je bij imageshack 1 keer op de afbeelding klikt vergroot hij hem.
DaNnY112

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
O, maar dit is vrij simpel. laat met enige regelmaat zogenaamd abusievelijk de halter op de grond kletteren totdat ze je daar niet meer willen zien.

Hehe, heb ik ook al over nagedacht maar lijkt me niet echt een goeie manier....probeer het liever eerst anders....daarbij komt dat zij dan schade hebben die ze op mij zullen verhalen..
DaNnY112

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je hebt getekend voor 2 jaar, en ik zie geen reden hoe je daar nu onderuit kunt komen. Dit is wel een geval waarbij je echt wist dat je voor 2 jaar tekende, je had ook voor 6 of 12 maanden kunnen kiezen. De algemene voorwaarden bieden verder geen mogelijkheden. (Ik zet wel vraagtekens bij de stilzwijgende verlenging met opnieuw 2 jaar wanneer je niet op tijd opzegt, maar dat speelt nu niet.)

De enige uitweg lijkt me contractwijziging op grond van onvoorziene omstandigheden (art 6:258 BW), maar ten eerste kan alleen de rechter dit uitspreken, en ten tweede geef ik je weinig kans dat zo'n verzoek gehonoreerd wordt op basis van een wijziging van je gewenste bestedingspatroon.

Je hebt gelijk echter vind ik de termijn en de verkooppraatjes in het begin daaromheen erg onredelijk......en nu heb ik eenmaal geen geld om het verder te kunnen betalen maar hun laten blijkbaar een deurwaarder direct komen als je niet kunt betalen....is er echt verder niks wat ik kan doen of proberen?
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DaNnY112 schreef:
LeChat schreef:

Als je bij imageshack 1 keer op de afbeelding klikt vergroot hij hem.

Ah, oké, ben niet voor nix blond hè Wink

Inhoudelijk: ik ben ook bang dat je weinig kunt doen. Met Bona vrees ik dat wijziging v/d overeenkomst door een rechter in jouw geval niet zo snel zal worden gehonoreerd.
Kun je er in overleg met de sportschool niet uit komen? (Zal wel niet hè, gezien hun houding, zoals ik die opmaak uit jouw postings.) Anders zou de 'bevriezing' waar de kleine lettertjes over spreken misschien nog besproken kunnen worden, al zit je niet helemaal in een situatie waarvoor die bepaling geschreven is, maar maybe willen ze een beetje coulant zijn...

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad is proberen in onderhandeling te treden de aangewezen weg, alleen kun je de sportschool daartoe niet verplichten.

abraxes

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 18:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De algemene voorwaarden bieden verder geen mogelijkheden. (Ik zet wel vraagtekens bij de stilzwijgende verlenging met opnieuw 2 jaar wanneer je niet op tijd opzegt, maar dat speelt nu niet.)

Ik denk nog aan artikel 6:237 sub k juncto 236 sub j BW. Mij is niet helemaal duidelijk of onderhavig geval kan worden geplaatst onder "het geregeld doen van verrichtingen". Zo zal de sportschool moeten faciliteren ten aanzien van de sportieve wens van de klanten, hetgeen in zekere zin systematisch gepaard gaat met de nodige verrichtingen. Men denke aan onderhoud, het voorzien in personeel, schoonmaak, advisering, administratieve werkzaamheden enzovoort. Interessant is dan de wijze waarop de rechter de zaak (verder) zou kunnen regelen: LJN: AY9541. Helaas betreft het in onderhavig arrest echter een andere kwestie (draadloos internet).

Mocht vorenstaande geen doorgang vinden dan valt nog te bezien of aan dat artikel enige reflexwerking toekomt.
Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Interessant is dan de wijze waarop de rechter de zaak (verder) zou kunnen regelen: LJN: AY9541. Helaas betreft het in onderhavig arrest echter een andere kwestie (draadloos internet).

LJN: AY9541.

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
bona fides schreef:
De algemene voorwaarden bieden verder geen mogelijkheden. (Ik zet wel vraagtekens bij de stilzwijgende verlenging met opnieuw 2 jaar wanneer je niet op tijd opzegt, maar dat speelt nu niet.)

Ik denk nog aan artikel 6:237 sub k juncto 236 sub j BW. Mij is niet helemaal duidelijk of onderhavig geval kan worden geplaatst onder "het geregeld doen van verrichtingen".

Ik dacht aanvankelijk dat je op mijn 2e zin reageerde, maar nu ik art 6:237 sub k BW goed lees begrijp ik dat je inderdaad een goed punt hebt!

Of het valt onder "het geregeld doen van verrichtingen" weet ik ook niet, maar dat wil niet zeggen dat deze AV-bepaling niet onredelijk bezwarend zou zijn terwijl dat in de gevallen die wel letterlijk onder 6:237 sub k juncto 236 sub j vallen wel zo is. Dit lijkt me een duidelijk voorbeeld dat aantoont dat je de zwarte/grijze lijst niet a contrario moet interpreteren.

Quote:
Mocht vorenstaande geen doorgang vinden dan valt nog te bezien of aan dat artikel enige reflexwerking toekomt.

Ik neig ernaar om te zeggen: wel vermoedelijk onredelijk bezwarend

Aan de andere kant, in dit geval heeft de klant wél de mogelijkheid om per 6 maanden of per 12 maanden een overeenkomst aan te gaan. Vermoedelijk betaalt hij dan een beetje meer, maar als de bedragen zich redelijk tot elkaar verhouden is dat misschien wel een rechtvaardiging van deze "grijze lijst"-achtige bepaling. Dit is bijvoorbeeld ook de reden waarom je TPG Post niet aansprakelijk kunt stellen voor te laat bezorgde of kwijtgeraakte post: de exoneratiebepaling (grijze lijst) is toelaatbaar omdat TPG Post ook diensten aanbiedt waarin je wel garanties krijgt.

Dit in aanmerking genomen vermoed ik dat de in abstracto vermoedelijk onredelijk bezwarende bepaling in het geval van deze sportschool, die ook contracten voor 6 en 12 maanden aanbiedt, niet onredelijk bezwarend uitpakt. Hierbij neem ik dus aan dat de maandelijkse contributie bij een contract van 24 maanden lager is dan bij een contract van 12 maanden (voldoende lager zodat het een goede deal is, terwijl de prijs voor 12 maanden ook niet zo hoog is dat je feitelijk gedwongen wordt een contract voor 24 maanden aan te gaan).

Wel kan Danny met de grijze lijst in de hand proberen de sportschool van het tegendeel te overtuigen.

Wat gebeurt er als de bepaling onredelijk bezwarend is? De bepaling is: de de ovk heeft een duur van 2 jaar. Vernietiging levert een overeenkomst op zonder tijdsbepaling. Deze kan door Danny worden opgezegd met inachtneming van een redelijke opzegtermijn. Die opzegtermijn hoeft m.i. niet langer dan 1 dag te duren, want de sportschool hoeft slechts Danny's pasje in te nemen.

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Wat gebeurt er als de bepaling onredelijk bezwarend is? De bepaling is: de de ovk heeft een duur van 2 jaar. Vernietiging levert een overeenkomst op zonder tijdsbepaling. Deze kan door Danny worden opgezegd met inachtneming van een redelijke opzegtermijn. Die opzegtermijn hoeft m.i. niet langer dan 1 dag te duren, want de sportschool hoeft slechts Danny's pasje in te nemen.

Ik zie dat de kantonrechter ongeveer op dezelfde lijn zit, maar in de AV wel een geldige opzegtermijn ziet staan. In Danny's geval is de opzegtermijn wellicht 2 maanden (art 2a AV), maar of je die bepaling echt moet lezen als opzegtermijn vind ik lastig te zeggen.

abraxes

BerichtGeplaatst: di 10 okt 2006 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides
Quote:
Aan de andere kant, in dit geval heeft de klant wél de mogelijkheid om per 6 maanden of per 12 maanden een overeenkomst aan te gaan. Vermoedelijk betaalt hij dan een beetje meer, maar als de bedragen zich redelijk tot elkaar verhouden is dat misschien wel een rechtvaardiging van deze "grijze lijst"-achtige bepaling. Dit is bijvoorbeeld ook de reden waarom je TPG Post niet aansprakelijk kunt stellen voor te laat bezorgde of kwijtgeraakte post: de exoneratiebepaling (grijze lijst) is toelaatbaar omdat TPG Post ook diensten aanbiedt waarin je wel garanties krijgt.

Dit in aanmerking genomen vermoed ik dat de in abstracto vermoedelijk onredelijk bezwarende bepaling in het geval van deze sportschool, die ook contracten voor 6 en 12 maanden aanbiedt, niet onredelijk bezwarend uitpakt. Hierbij neem ik dus aan dat de maandelijkse contributie bij een contract van 24 maanden lager is dan bij een contract van 12 maanden (voldoende lager zodat het een goede deal is, terwijl de prijs voor 12 maanden ook niet zo hoog is dat je feitelijk gedwongen wordt een contract voor 24 maanden aan te gaan).

Wel kan Danny met de grijze lijst in de hand proberen de sportschool van het tegendeel te overtuigen.

Goed punt.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds