|
Auteur |
Bericht |
D Error
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 149
|
Geplaatst: vr 13 okt 2006 7:40 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | @D Error: even concreet, meen je dat een contractduur van een jaar in het algemeen onredelijk bezwarend zal zijn? |
Contractduur is van regelend recht, dus nee. Partijen mogen zelf de lengte van de duurverbintenis bepalen. Als je eenmaal je wil verklaard door het aanvaarden van het aanbod dan ben je gebonden, ongeachte de termijn, mits die termijn binnen de grenzen van de wet valt.
Beperken van de mogelijkheid van opzegging van de duurverbintenis, kan onredelijk bezwarend zijn of in strijd met de R&B.
Niet onredelijk bezwarend (uit jurisprudentie):
- gebondenheid van 1 jaar, zonder mogelijkheid tot opzeggen, mits dit is bedongen.
- redelijke termijn van de opzegging.
Wat ik wel wil betogen is dat bijzondere omstandigheden van het geval, een duurverbintenis onredelijk bezwarend kan maken, ongeacht de lengte van de duurverbintenis, dus ook een duurverbintenis met de lengte van 1 jaar. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 13 okt 2006 16:17 Onderwerp: |
|
|
D Error schreef: | bona fides schreef: | @D Error: even concreet, meen je dat een contractduur van een jaar in het algemeen onredelijk bezwarend zal zijn? |
Contractduur is van regelend recht, dus nee. |
Dat is een andere kwestie. Een voorwaarde in strijd met dwingend recht is gewoon niet geldig, of deze nu in strijd is met R&B of niet.
Quote: | Beperken van de mogelijkheid van opzegging van de duurverbintenis, kan onredelijk bezwarend zijn of in strijd met de R&B. |
Een minimale contractduur is natuurlijk een beperking van de mogelijkheid van opzegging. Maar ok, je hebt je stellige "is onredelijk bezwarend" verlaten voor "kan onredelijk bezwarend zijn", en dat laatste is natuurlijk waar.
Quote: | Wat ik wel wil betogen is dat bijzondere omstandigheden van het geval, een duurverbintenis onredelijk bezwarend kan maken, ongeacht de lengte van de duurverbintenis, dus ook een duurverbintenis met de lengte van 1 jaar. |
Mee eens. (In dit specifieke geval denk ik echter dat de bijzondere omstandigheden juist een lengte van 2 jaar redelijk maken.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DaNnY112
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 14 okt 2006 12:06 Onderwerp: |
|
|
Ik heb dit dagelijks gelezen maar heb weer wat leerzame dingen erbij zien staan, als ik het ook goed begrepen heb kan ik juridisch niets doen, echter ben ik nu zelf bezig om het op een andere manier te laten beeindigen. Legaal maar hierover vertel ik later als het gelukt is. |
|
|
|
 |
D Error
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 149
|
Geplaatst: za 14 okt 2006 12:48 Onderwerp: |
|
|
DaNnY112 schreef: | Ik heb dit dagelijks gelezen maar heb weer wat leerzame dingen erbij zien staan, als ik het ook goed begrepen heb kan ik juridisch niets doen, echter ben ik nu zelf bezig om het op een andere manier te laten beeindigen. Legaal maar hierover vertel ik later als het gelukt is. |
Mmmmm, ben benieuwd......,
Enni niets doen wat ik niet zou doen he` ! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 14 okt 2006 14:07 Onderwerp: |
|
|
Met instemming van de sportclub het abonnement overdoen aan een andere liefhebber lijkt me geen onredelijke oplossing. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DaNnY112
|
Geplaatst: za 14 okt 2006 16:13 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Met instemming van de sportclub het abonnement overdoen aan een andere liefhebber lijkt me geen onredelijke oplossing. |
Helaas ook dat is niet onder de mogelijkheden heb ik al geprobeert  |
|
|
|
 |
DaNnY112
|
Geplaatst: za 14 okt 2006 16:13 Onderwerp: |
|
|
D Error schreef: | DaNnY112 schreef: | Ik heb dit dagelijks gelezen maar heb weer wat leerzame dingen erbij zien staan, als ik het ook goed begrepen heb kan ik juridisch niets doen, echter ben ik nu zelf bezig om het op een andere manier te laten beeindigen. Legaal maar hierover vertel ik later als het gelukt is. |
Mmmmm, ben benieuwd......,
Enni niets doen wat ik niet zou doen he` ! |
Wettelijk gezien blijft het legaal dus eigenlijk doe ik niks fout maar resultaat is eind volgende week bekend. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 14 okt 2006 17:23 Onderwerp: |
|
|
DaNnY112 schreef: | Ik heb dit dagelijks gelezen maar heb weer wat leerzame dingen erbij zien staan, als ik het ook goed begrepen heb kan ik juridisch niets doen, echter ben ik nu zelf bezig om het op een andere manier te laten beeindigen. Legaal maar hierover vertel ik later als het gelukt is. |
Ik begrijp dat je een en ander op een dergelijke wijze opvat maar aan dat de sportschool uiteindelijk eventueel gelijk krijgt gaat een proces vooraf. In eerste instantie zou je kunnen stellen dat de voorwaarde van 2 jaar lidmaatschap (vermoedelijk)onredelijk is. Zo’n vermoeden impliceert dat de wederpartij eens anders dient te bewijzen. Anders gezegd: de voorwaarde is vernietigbaar tot het tegendeel is bewezen. Wil de wederpartij zulk een vermoeden ontkrachten en daarmee dus de redelijkheid van de voorwaarde aantonen, dan zal zulks formeel gezien eerst slagen wanneer de rechter zich daar in “positieve zin” over uitspreekt. Derhalve kun je overwegen om eerst de onredelijkheid van de voorwaarde in te roepen en in lijn daarmee de normale opzegtermijn (ik meen 2 maanden) aan te houden. Indien blijkt dat de wederpartij de zaak aanhangig maakt bij de rechter dan zou je de situatie kunnen heroverwegen. Let wel op de diverse aspecten van een eventuele schadeclaim. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 14 okt 2006 20:55 Onderwerp: |
|
|
Ik zou maar niet het risico gaan lopen allerlei incassobureau's en deurwaarders aan de deur te krijgen ..... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: za 14 okt 2006 22:55 Onderwerp: |
|
|
Ik wel..... |
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: do 19 okt 2006 17:07 Onderwerp: |
|
|
D Error:
Quote: | Een andere grond kan zijn de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid 6:248 BW |
(...)
Quote: | Je zou inderdaad uit kunnen gaan voor de derogerende werking van de R&B als er contractueel afspraken zijn gemaakt, maar juist deze vraag wordt niet beantwoord in de jurisprudentie. Men laat dit in het midden. |
Beetje laat maar ik wilde dat met die mieren verder laten rusten. Nu echter blijkt dat je les gaat geven op de HBO zie ik me genoodzaakt kritisch te zijn (in positieve zin). Naar mijn verwachting vertoont vorenstaande enige discrepantie, of ben ik iets vergeten? |
|
|
|
 |
PaulS
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 24 okt 2006 13:35 Onderwerp: |
|
|
Mijn situatie is net even iets anders.
Onlangs heeft mijn sportschool het lidmaatschap met 9% verhoogd. Op basis daarvan heb ik mijn lidmaatschap opgezegd met directe ingang.
De sportschool echter wil ook nog het lidmaatschapsgeld van de maanden september en oktober zien aangezien zij een opzegtermijn van 2 maanden hanteren.
In hoeverre ben ik verplicht de maanden september en oktober te betalen terwijl ik in die periode niet gesport heb?
Paul |
|
|
|
 |
DaNnY112
|
Geplaatst: di 24 okt 2006 13:50 Onderwerp: |
|
|
PaulS schreef: | Mijn situatie is net even iets anders.
Onlangs heeft mijn sportschool het lidmaatschap met 9% verhoogd. Op basis daarvan heb ik mijn lidmaatschap opgezegd met directe ingang.
De sportschool echter wil ook nog het lidmaatschapsgeld van de maanden september en oktober zien aangezien zij een opzegtermijn van 2 maanden hanteren.
In hoeverre ben ik verplicht de maanden september en oktober te betalen terwijl ik in die periode niet gesport heb?
Paul |
Staat er iets in het contract dat je getekend hebt over de opzegtermijn en iets over het verhogen van het lidmaatschapsgeld?
Als er staat dat het opzegtermijn 2 maanden is dan zul je voor die 2 maanden toch moeten betalen, behalve als er niks vermeld staat dat er een eventuele verhoging mogelijk zou zijn dan kun je per direct opzeggen normaal. (Corrigeer me als ik fout zit) |
|
|
|
 |
PaulS
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 24 okt 2006 14:07 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het contract even niet precies voor ogen, maar er staat wel in dat jaarlijks (per september) het lidmaatschapsgeld verhoogd kan worden. |
|
|
|
 |
DaNnY112
|
Geplaatst: di 24 okt 2006 15:54 Onderwerp: |
|
|
PaulS schreef: | Ik heb het contract even niet precies voor ogen, maar er staat wel in dat jaarlijks (per september) het lidmaatschapsgeld verhoogd kan worden. |
Als er een opzegtermijn van 2 maanden in staat zul je sept, oktober toch moeten betalen. |
|
|
|
 |
|