|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 10 okt 2006 23:39 Onderwerp: |
|
|
De stageperiode was te voorzien.
Praktische tip van mijn kant: probeer 59 euro stagevergoeding te krijgen.
Dat is waarschijnlijk een stuk minder "gedoe" EN je kunt lekker blijven sporten. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
DaNnY112
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 11 okt 2006 0:51 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | De stageperiode was te voorzien.
Praktische tip van mijn kant: probeer 59 euro stagevergoeding te krijgen.
Dat is waarschijnlijk een stuk minder "gedoe" EN je kunt lekker blijven sporten. |
Ja ok zou ik kunnen proberen maar heb helaas ook nog 109 euro zorgverzekering en auto etc. die ik toch wel nodig heb gezien ik geen ov krijg of studiefinanciering.Vandaar dat ik op onbelangrijke dingen ben aan het korten enkele zijn al afgezegd alleen deze doen extreem moeielijk.
@abraxes: onderhoud, het voorzien in personeel, schoonmaak, advisering, administratieve werkzaamheden || Deze zijn allen zeer goed aanwezig het is de top sportschool hier in de omgeving kwa bovenstaande doen ze erg veel.
@bona fides: Hehe ik ben pas begonnen met de opleiding en ben nog niet zo goed bekend met wat jullie hier precies bedoelen met de grijze lijst  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 11 okt 2006 1:46 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | De stageperiode was te voorzien. |
[mekker]
Niet precies het juiste criterium. Onvoorzien in 6:258 betekent niet "niet te voorzien" of, wat hetzelfde is, "niet voorzienbaar". Onvoorzien betekent "niet voorzien" of in wat uitgebreidere bewoordingen "niet (al dan niet stilzwijgend) verdisconteerd in de overeenkomst". Zie "Rechthandeling en Overeenkomst", punt 288.
Maar... als een bepaalde onvoorziene omstandigheid voorzienbaar (of te voorzien) was, zal art 6:258 vaak stuklopen op lid 2: de onvoorziene omstandigheid die wel te voorzien was, zal doorgaans voor rekening komen van de persoon in wiens nadeel die omstandigheid werkt. Bovendien vertelt het boek een stukje verder nog dat in iedere overeenkomst verdisconteerd zal zijn dat omstandigheden kunnen wijzigen, en dat slechts werkelijk exceptionele omstandigheden echt "onvoorzien" kunnen heten. Je kunt je afvragen of er dan nog echt wel verschil is met "onvoorzienbaar"...
[/mekker]
DaNnY112 schreef: | @bona fides: Hehe ik ben pas begonnen met de opleiding en ben nog niet zo goed bekend met wat jullie hier precies bedoelen met de grijze lijst |
Kijk eens op de site van een mede-forumlid. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 11 okt 2006 9:50 Onderwerp: |
|
|
@ bona fides: Dan zijn we het toch eens over dat "onvoorziene omstandigheden" hier niet als argument kan worden aangevoerd? Of bedoelde je wat anders? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 11 okt 2006 10:55 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | @ bona fides: Dan zijn we het toch eens over dat "onvoorziene omstandigheden" hier niet als argument kan worden aangevoerd? Of bedoelde je wat anders? |
Natuurlijk, 6:258 zal niet slagen. Ik mekkerde slechts over de precieze interpretatie van voorzienbaar. Ik weet namelijk dat je nu verbintenissenrecht volgt uit hetzelfde boek .
Voor de volledigheid, een beroep op de vernietigbaarheid van de contracttermijn lijkt me daarentegen niet bij voorbaat kansloos. Alleen denk ik zelf dat het feit dat de sportschool ook kortere termijnen aanbiedt een voldoende rechtvaardiging is voor de termijn van 2 jaar in dit contract. Wellicht vindt Abraxes hier nog een mooie rechterlijke uitspraak over . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: wo 11 okt 2006 12:28 Onderwerp: |
|
|
E.e.a. werkt hetzelfde met contracten met providers van mobiele telefonie. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 11 okt 2006 23:26 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | E.e.a. werkt hetzelfde met contracten met providers van mobiele telefonie. |
In de zin dat een provider die een contract van 2 jaar aanbiedt, dan ook een soortgelijk contract van 1 jaar moet aanbieden (tegen verder iets nadeliger voorwaarden)? Leuke oefening om dat eens te controleren. Als je een provider vindt die slechts 2-jarige contracten aanbiedt, zou je verwachten dat je de termijn van 2 jaar kunt vernietigen (net als in het vonnis van Abraxes over draadloos internet). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: wo 11 okt 2006 23:43 Onderwerp: |
|
|
Quote: | In de zin dat een provider die een contract van 2 jaar aanbiedt, dan ook een soortgelijk contract van 1 jaar moet aanbieden (tegen verder iets nadeliger voorwaarden)? | Ja want zo gaat dat gewoonlijk ook.
Wie voor een langere tijd tekent krijgt daarvan de voordelen. Maar, zoals in dit geval blijkt, ook de nadelen. 't Is net als met aandelen: je kunt d'r niet instappen alleen om te winnen.
Ik zie niet echt iets onredelijk bezwarends aan deze constructies, juist omdat je er ook voor kunt kiezen om voor een korte(re) periode het lidmaatschap aan te gaan. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
D Error
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 149
|
Geplaatst: do 12 okt 2006 8:39 Onderwerp: |
|
|
Het verbinden van voorwaarden aan de opzegging is onredelijk bezwarend, dit beding kun je vernietigen. Opzegging moet altijd kunnen geschieden en men kan een opzegtermijn eraan verbinden.
Dus schrijf een brief dat je je nu opzegt, en je je aan de twee maanden termijn houdt. De grond is een onredelijk bezwaren beding in de algemene voorwaarden en dat je je daarom niet gehouden acht aan dit beding. (vernietigin)
Als je met automatisch incasso betaald, de machtiging bij de bank intrekken.
Succes ermee |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 12 okt 2006 9:32 Onderwerp: |
|
|
D Error schreef: | Het verbinden van voorwaarden aan de opzegging is onredelijk bezwarend, dit beding kun je vernietigen. Succes ermee |
Ik ben erg benieuwd naar de grondslag ten aanzien van vorenstaande. Ben ik soms iets vergeten? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 12 okt 2006 9:44 Onderwerp: |
|
|
D Error schreef: | Het verbinden van voorwaarden aan de opzegging is onredelijk bezwarend, dit beding kun je vernietigen. Opzegging moet altijd kunnen geschieden en men kan een opzegtermijn eraan verbinden. |
Een beding dat bepaalt dat opzegging binnen 1 jaar niet mogelijk is, is normaal gesproken niet onredelijk bezwarend. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
D Error
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 149
|
Geplaatst: do 12 okt 2006 9:53 Onderwerp: |
|
|
Dat kan via de open norm van 6:233 BW Noot dat de zwarte en grijze lijst meer gezichtspunten zijn en onredelijk bezwarend of vermoed onredelijkbezwarend te zijn. Als het geval op de lijsten voorkomt sta je sterker, maar de open norm blijft bestaan voor restgevallen en ik zou dit geval, mits goed onderbouwd, daaronder kunnen plaatsten.
Een andere grond kan zijn de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid 6:248 BW:
HR 3 december 1999 NJ 2000, 120: Of in concreet bij een duurovereenkomst opzegging mogelijk is moet worden beantwoord aan de hand van de redelijkheid en billijkheid (R&B) in verband met de omstandigheden van het geval.
Noot ook dat in de lagere rechtspraak in de meeste gevallen aanneemt dat opzegging zonder meer mogelijk is, mits een redelijke opzegtermijn in acht wordt genomen. De opzeging kan worden beperkt als de wederpartij byzondere belangen op het spel heeft staan, tot zwaar wegende redenen van de opzeggende partij (onvoorziene omstandigheden).
Hieruit destileer ik de stelling dat het verbinden van aanvullende voorwaarden, behalve de termijn, onredelijk bezwarend kan zijn, of in strijd is met de R&B kan zijn. De manier van feitelijke onderbouwing zal de doorslag geven. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 12 okt 2006 10:45 Onderwerp: |
|
|
D Error
Quote: | Dat kan via de open norm van 6:233 BW Noot dat de zwarte en grijze lijst meer gezichtspunten zijn en onredelijk bezwarend of vermoed onredelijkbezwarend te zijn. Als het geval op de lijsten voorkomt sta je sterker, maar de open norm blijft bestaan voor restgevallen en ik zou dit geval, mits goed onderbouwd, daaronder kunnen plaatsten. |
Helder. Ik dacht dat je een soort van algemene regel stelde. Mocht een beroep op art. 6:237 sub k juncto 236 sub j BW niet mogelijk zijn omdat niet wordt voldaan aan de beschrijving daarvan, dan komt de open norm van art 6:233 BW, mogelijk met inachtneming van enige reflexwerking van het bepaalde in art 6:237 sub k BW om de hoek kijken. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat er ook dan sprake is van een vermoeden, juist gezien de bepaling op de grijze lijst en de eerder aangehaalde jurisprudentie. Nemen we dat als uitgangspunt dan is het -zoals Bona Fides reeds te kennen heeft gegeven - van belang om mede rekenschap te geven aan de positie van de sportschool. Dan rijst de vraag of het vermoeden niet wordt ontkracht. Eens?
Quote: | Een andere grond kan zijn de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid 6:248 BW:
HR 3 december 1999 NJ 2000, 120: Of in concreet bij een duurovereenkomst opzegging mogelijk is moet worden beantwoord aan de hand van de redelijkheid en billijkheid (R&B) in verband met de omstandigheden van het geval. |
De open norm (6:233) betreft een vorm van redelijkheid en billijkheid. Nu contractspartijen aanspraak kunnen maken op de desbetreffende afdeling zie ik niet in waarom een beroep op de algemene redelijkheid en billijkheid bepaling meer mogelijkheden biedt. Verder dacht ik dat meer in het algemeen ingevolge opzegging van een duurovereenkomst bij een gebrek aan afspraken over die opzegging, eerst de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid werking kan hebben. Is er echter wel contractueel vastgelegd op welke wijze opzegging dient te geschieden zou dan niet eerst de derogerende werking van de redelijkheid en billijkheid werking hebben?
Quote: | Noot ook dat in de lagere rechtspraak in de meeste gevallen aanneemt dat opzegging zonder meer mogelijk is, mits een redelijke opzegtermijn in acht wordt genomen. De opzeging kan worden beperkt als de wederpartij byzondere belangen op het spel heeft staan, tot zwaar wegende redenen van de opzeggende partij (onvoorziene omstandigheden). |
Maar dan neemt men als uitgangspunt dat omtrent opzegging verder niks is overeengekomen, daar is thans geen sprake van.
Quote: | Hieruit destileer ik de stelling dat het verbinden van aanvullende voorwaarden, behalve de termijn, onredelijk bezwarend kan zijn, of in strijd is met de R&B kan zijn. De manier van feitelijke onderbouwing zal de doorslag geven. |
Deze opvatting lijkt me zonder meer juist. |
|
|
|
 |
D Error
|
Geplaatst: do 12 okt 2006 12:26 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het eens met het eerste gedeelte.
De toepasselijkheid van de open norm van 6:232 BW sluit de toepasselijkheid van 6:248 BW niet uit. Men kan deze vordering subsidair toepassen bij 6:232 BW. De algemene R&B breidt de mogelijkheden niet uit, maar geeft na een rechterlijke afwijzing van 6:232 BW een algemene mogelijkheid voor opzegging en voor beide vordering zijn andere voorwaarden voor bewijs verbonden (strenge eisen voor 6:232 BW). Je zou inderdaad uit kunnen gaan voor de derogerende werking van de R&B als er contractueel afspraken zijn gemaakt, maar juist deze vraag wordt niet beantwoord in de jurisprudentie. Men laat dit in het midden. Er wordt slechts een belangenafweging gegeven naar R&B en de omstandigheden van geval, waardoor een dergelijk beding wegens onredelijkheid nietig kan zijn en vernietigbaar is, ongeacht enig beding. Juist deze belangenafweging zou in dit geval voor hem gunstig kunnen zijn.
De enige voorwaarden die mij bekend zijn, uit de jurisprudentie voor opzegging, zijn een redelijke termijn en een bepaalde minimale gebondenheid van bijvoorbeeld 1 jaar waarbinnen niet kan worden opgezegd. Maar de grenzen van opzegging zijn nog lang niet helder bepaald!
Leuke discussie.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 13 okt 2006 0:23 Onderwerp: |
|
|
@D Error: even concreet, meen je dat een contractduur van een jaar in het algemeen onredelijk bezwarend zal zijn? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|