Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 9:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Problemen met ontbinding bij koop op afstand
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zjieb

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 3:46    Onderwerp: Problemen met ontbinding bij koop op afstand Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb wat problemen bij de poging de koop van een via internet aangeschaft apparaat te ontbinden. Hieronder een korte situatieschets met alleen de relevante passages uit de mail-wisseling:

1) ik ontving een via internet aangeschaft apparaat op 12-04-2006
2) het apparaat bleek niet aan mijn verwachtingen te voldoen, nadat ik het 1x aangesloten had en o.b.v. de wet 'koop op afstand' besloot ik de koop te ontbinden
3) op 18-04-2006 (dus binnen de gestelde termijn) heb ik hiervan melding gemaakt bij de webshop en ik ontving dezelfde dag een e-mail dat ik het apparaat binnen 8 dagen moest terug zenden
4) vanwege persoonlijke omstandigheden haalde ik deze termijn niet en was het artikel pas op 28-04-2006 in het bezit van de verkoper (9 werkdagen dus) En dan tel ik de dag waarop ik de melding kreeg dat het product binnen 8 dagen retour moest ook nog eens mee. (Terwijl ik de mail pas @ 15.23 ontving)

Reactie verkoper schreef:
Wij hebben uw CMA aanvraag ontvangen en gecontroleerd, echter is uw artikel geopend geweest en kunnen wij deze niet retour nemen.

Aangezien het door mij aangeschafte product niet onder de noemer 'audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur' valt, is het openen van de verpakking ervan geen grond tot uitsluiting van het herroepingsrecht. Ik heb hier melding van gemaakt bij de verkoper en ineens waren er andere redenen waarom het product niet teruggenomen werd, zoals bleek uit de reactie die op mijn melding volgde:

Reactie verkoper schreef:
Vervolgens hebben wij het artikel ontvangen op 28-04-2006. Dit is ruim buiten de gestelde termijn van 7 dagen. Daarbij hebt u ook het artikel in gebruik genomen, wat uitgesloten is van retourname.

Ik denk dat de verkoper nu zegt dat bij het ontbinden van de koop het product ook binnen 7 dagen retour gezonden moet zijn. M.i. stelt de wet dat het ontbinden binnen 7 dagen dient te geschieden en niet het retour zenden.

Ik vraag me nu dus het volgende af:

1. de verkoper heeft het over 'ruim buiten de gestelde termijn', waardoor mij het gevoel bekruipt dat de verkoper hier niet aan 'werkdagen' denkt. In dit soort gevallen betreft het toch werkdagen? (Indien dit het geval is, waar kan ik teruglezen dat het over werkdagen gaat?)
2. telt het eenmalig aansluiten van de apparatuur als ingebruikname? Ik moet toch eerst het apparaat in werking zien, alvorens ik kan besluiten of het aan mijn verwachtingen voldoet? Bovendien is aan het apparaat niet te zien dat ik het getest heb, dus de ingebruikname door mij is een aanname.
3. in hoeverre is het vastgelegd op wat voor termijn een artikel teruggestuurd moet worden? Ik doel hier op het terugsturen zelf, aangezien de verkoper stelt dat het binnen 8 dagen na de ontbinding dient te geschieden. Als ik aanneem dat het hier over werkdagen gaat, in hoeverre is het stellen van een termijn van 8 dagen dan redelijk (of wettelijk vastgelegd)? En in hoeverre is de overschrijding van deze termijn met 1 of 2 dagen een bezwaar?

Concluderend kan ik zeggen dat mijn enige fout is dat ik het artikel niet binnen 8, maar 9 werkdagen teruggestuurd heb, terwijl dit ook nog eens een termijn is, die wettelijk niet vastgelegd is.

Tot slot zegt de verkoper in zijn mail dat ik 80% van het aankoopbedrag terug kan krijgen (restockingskosten noemt hij het). Als ik hier nog dieper op in zal gaan, dan zal dat percentage dalen vanwege zijn uurloon o.i.d.

reactie verkoper schreef:
Indien u wenst dat het artikel toch retour genomen wordt zal ik door het onstane meerwerk gaan calculeren wat ik u vrijblijvend kan aanbieden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 6:20    Onderwerp: Re: Problemen met ontbinding bij koop op afstand Reageer met quote Naar onder Naar boven

zjieb schreef:
1. de verkoper heeft het over 'ruim buiten de gestelde termijn', waardoor mij het gevoel bekruipt dat de verkoper hier niet aan 'werkdagen' denkt. In dit soort gevallen betreft het toch werkdagen? (Indien dit het geval is, waar kan ik teruglezen dat het over werkdagen gaat?)

Blijf ik even vanaf.
Quote:

2. telt het eenmalig aansluiten van de apparatuur als ingebruikname? Ik moet toch eerst het apparaat in werking zien, alvorens ik kan besluiten of het aan mijn verwachtingen voldoet? Bovendien is aan het apparaat niet te zien dat ik het getest heb, dus de ingebruikname door mij is een aanname.

De bedoeling van de wet is dat je het ding juist uit kunt proberen
Quote:

3. in hoeverre is het vastgelegd op wat voor termijn een artikel teruggestuurd moet worden? Ik doel hier op het terugsturen zelf, aangezien de verkoper stelt dat het binnen 8 dagen na de ontbinding dient te geschieden. Als ik aanneem dat het hier over werkdagen gaat, in hoeverre is het stellen van een termijn van 8 dagen dan redelijk (of wettelijk vastgelegd)? En in hoeverre is de overschrijding van deze termijn met 1 of 2 dagen een bezwaar?

Concluderend kan ik zeggen dat mijn enige fout is dat ik het artikel niet binnen 8, maar 9 werkdagen teruggestuurd heb, terwijl dit ook nog eens een termijn is, die wettelijk niet vastgelegd is.

Voor het terugsturen geldt geen termijn, alleen voor de ontbinding binnen 7 dagen. *en* wanneer de verkoper niet aan zijn informatieplicht heeft voldaan, wat hier het geval is, want de informatie klopt niet, wordt die termijn zelfs verlengd tot 3 maanden.
Quote:

Tot slot zegt de verkoper in zijn mail dat ik 80% van het aankoopbedrag terug kan krijgen (restockingskosten noemt hij het). Als ik hier nog dieper op in zal gaan, dan zal dat percentage dalen vanwege zijn uurloon o.i.d.

reactie verkoper schreef:
Indien u wenst dat het artikel toch retour genomen wordt zal ik door het onstane meerwerk gaan calculeren wat ik u vrijblijvend kan aanbieden...

LOL.
Bekijk de homepage
zjieb

BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 14:24    Onderwerp: Re: Problemen met ontbinding bij koop op afstand Reageer met quote Naar onder Naar boven

zjieb schreef:

Och, ik zie nu dat het gewoon in art. 46d staat.

BW 7, 46d:1
1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden.

StevenK schreef:

De verkoper stelt dat het apparaat ongebruikt moet zijn en beroept zich op de gedragsregels van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.

Artikel 5 gedragsregels
De consument kan alleen daadwerkelijk gebruik maken van zijn herroepingsrecht indien de betreffende goederen compleet, onbeschadigd, ongebruikt zijn en in de originele verpakking geretourneerd worden.

Ik weet niet hoe 'ongebruikt' gedefinieerd wordt en volgens mij zegt de wet hier niets over? (De shop is overigens niet eens aangesloten bij thuiswinkel.org)

In het jaarverslag 2003-2004 van deze organisatie las ik het volgende:

De werkgroep buigt zich over het ‘herroepingsrecht’. In de praktijk komt het regelmatig voor dat consumenten goederen retourneren die gebruikt zijn. Dit is een serieuze kostenpost voor bedrijven. Navraag bij het Ministerie van Justitie leerde dat het herroepingsrecht nadrukkelijk niet bedoeld is als een ‘koop op proef’. Het lijkt dan ook redelijk van de consument te verlangen dat hij bij gebruikmaking van zijn herroepingsrecht, het betreffende product ongebruikt, onbeschadigd en in de originele verpakking retourneert.

Wat is nu waar? Ik heb het apparaat wel 1x aangesloten. Maar na deze eenmalige test verkeert het produkt volgens mij nog steeds in nieuwstaat.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 14:54    Onderwerp: Re: Problemen met ontbinding bij koop op afstand Reageer met quote Naar onder Naar boven

zjieb schreef:
zjieb schreef:

Och, ik zie nu dat het gewoon in art. 46d staat.

BW 7, 46d:1
1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden.

StevenK schreef:

De verkoper stelt dat het apparaat ongebruikt moet zijn en beroept zich op de gedragsregels van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.

Artikel 5 gedragsregels
De consument kan alleen daadwerkelijk gebruik maken van zijn herroepingsrecht indien de betreffende goederen compleet, onbeschadigd, ongebruikt zijn en in de originele verpakking geretourneerd worden.

Ik weet niet hoe 'ongebruikt' gedefinieerd wordt en volgens mij zegt de wet hier niets over? (De shop is overigens niet eens aangesloten bij thuiswinkel.org)

In het jaarverslag 2003-2004 van deze organisatie las ik het volgende:

De werkgroep buigt zich over het ‘herroepingsrecht’. In de praktijk komt het regelmatig voor dat consumenten goederen retourneren die gebruikt zijn. Dit is een serieuze kostenpost voor bedrijven. Navraag bij het Ministerie van Justitie leerde dat het herroepingsrecht nadrukkelijk niet bedoeld is als een ‘koop op proef’. Het lijkt dan ook redelijk van de consument te verlangen dat hij bij gebruikmaking van zijn herroepingsrecht, het betreffende product ongebruikt, onbeschadigd en in de originele verpakking retourneert.

Wat is nu waar? Ik heb het apparaat wel 1x aangesloten. Maar na deze eenmalige test verkeert het produkt volgens mij nog steeds in nieuwstaat.

Ik heb nu even geen tijd om de tekst erbij te zoeken, maar in de EU richtlijn waar deze wetgeving op gebaseerd is en ook de kamerstukken staat duidelijk uitgelegd dat proberen (en daarmee gebruiken) het doel is van de wetgeving.
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, een product eenmaal uitproberen zou geen enkel probleem moeten zijn. Dit kun je naar mijn mening ook opmaken uit het feit dat producten die verzegeld zijn (dvd's etc) niet mogen worden teruggestuurd nadat de verzegeling verbroken is. Omdat je dan natuurlijk het product zou kunnen hebben gekopieerd. Bij andere producten mag je de verpakking dus uiteraard gewoon openen en testen.

Dat van de tijd waarbinnen je moet terugzenden vind ik een beetje tricky. Er staat duidelijk niks over in de wet. En in mijn boeken over consumentenrecht kan ik er ook niks over vinden.
Er staat alleen iets over wanneer de verkoper het geld moet hebben teruggestort (30 dagen). En die termijn begint te lopen de dag nadat het product is teruggezonden.
Het zou wellicht zo kunnen zijn dat de verkoper in zijn algemene voorwaarden hier iets over heeft geregeld. Misschien staat daarin dat een retourzending binnen 8 dagen moet geschieden. Ik denk dat een verkopende partij in principe wel een termijn mag stellen waarbinnen een retourzending gedaan moet worden. 8 dagen lijkt mij zelf ook redelijk. Ik zou dus eerst even kijken of er iets over in de algemene voorwaarden staat. Is dit niet het geval dan lijkt het me onmogelijk dat ze je aan deze termijn houden. Is het wel zo dan moet je ook nog even nagaan of er wel een de informatieplicht is voldaan ( meestal is hier wel aan voldaan maar het gebeurt nog steeds wel dat bedrijven hier niet aan voldoen) want als dat niet het geval is gelden de voorwaarden niet.
Ik weet dus niet zeker of ze je aan een termijn mogen houden maar ik denk zelf dat het wel mag mits het in de algemene voorwaarden vermeld is en mits het een redelijke termijn is. 8 dagen lijkt mij zelf wel redelijk.
zjieb

BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hun algemene voorwaarden:
De retourzending moet uiterlijk op de 8e dag na ontvangst van het geleverde door de afnemer weer in het bezit van xxxxxxxx zijn.

Volgens mij kan ik dit negeren, want dit zou betekenen dat als ik op dag 7 de koop ontbind, het produkt de volgende dag al in het bezit van de verkoper moet zijn. Ergo: in dat geval is de termijn van retourzending 1 dag.

De mail na mijn melding dat ik het produkt retour wilde sturen
De zending dient voldoende gefrankeerd, in originele verpakking met alle bijbehorende componenten binnen 8 dagen bij ons afgeleverd te zijn.

In dat geval heeft de verkoper voldaan aan zijn informatieplicht, toch blijf ik me afvragen of een dergelijke termijn gesteld kan worden. Ik zie toch een discrepantie tussen deze retour-termijn en de termijn van 30 dagen waarbinnen de verkoper het aankoopbedrag terug moet betalen.

Bovendien wordt in dit geval de termijn wel erg strikt gehanteerd. 18 april (laat in de middag) is dag 1, 28 april is dag 9.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, die retourzending waarover ze het in hun algemene voorwaarden hebben is inderdaad niet van toepassing op dit soort gevallen. Tenminste, wellicht bedoelen zij dat zelf wel zo, maar dat kan natuurlijk niet want dan zou je maar 1 dag hebben om retour te zenden.
In dit geval lijkt het er dus op dat zij uit het oogpunt van die bepaling jou dat mailtje hebben gestuurd met die termijn van 8 dagen. Maar ze hebben die bepaling dus wel zo geinterpreteerd dat vanaf het moment dat jij aan hebt gegeven dat je het product retour wilde sturen ( en dat was dus pas na 6 dagen) die termijn van 8 dagen pas begon te lopen. En in dit opzicht zou het dan wel weer redelijk zijn.
Ik twijfel nu een beetje omdat die bepaling in de algemene voorwaarden dus op zich niet juist is, of iniedergeval niet toepasbaar is op koop op afstand. Maar aan de andere kant geven ze je wel nadat je aangeeft het product niet te willen nog 8 dagen de tijd om terug te sturen. Ik vind dit op zich echt een redelijke termijn. Oke, het staat niet in verhouding met die 30 dagen, maar geld terugstorten kan dmv administratieve redenen soms wat langer duren.
Op zich ben ik van mening dat je ook inderdaad wel een punt hebt dat het misschien onredelijk is om 18 april mee te laten tellen aangezien je de mail pas om 15:23 ontving en bij mijn weten gaan postkantoren e.d. vaak vrij vroeg dicht. Bovendien had je op je werk kunnen zitten en dan was het sowieso al geen mogelijkheid meer geweest om die dag mee te tellen. Als je dan ook nog bekijkt dat bij het terugstorten van het geld de termijn dus pas begint te lopen de dag nadat je het product hebt teruggezonden is er wel wat voor te zeggen dat dat nu ook het geval is. Uit dat oogpunt zou de verkoper wat mij betreft vanuit coulance kunnen zeggen dat de retourzending dus net op tijd binnen was. Of je er wettelijk echt aanspraak op kunt maken twijfel ik dus.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zjieb schreef:
Hun algemene voorwaarden:
De retourzending moet uiterlijk op de 8e dag na ontvangst van het geleverde door de afnemer weer in het bezit van xxxxxxxx zijn.

Volgens mij kan ik dit negeren, want dit zou betekenen dat als ik op dag 7 de koop ontbind, het produkt de volgende dag al in het bezit van de verkoper moet zijn. Ergo: in dat geval is de termijn van retourzending 1 dag.

Sterker nog: het feit dat ze dit roepen, maakt volgens mij dat ze afwijken van de regeling en dat daarmee automatisch de 3 maanden termijn van toepassing is.
Bekijk de homepage
zjieb

BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En dan is het ook nog eens zo dat ik op de dag van terugzenden telefonisch contact heb opgenomen met de shop om te vragen of ik niet te laat was. Wat niet het geval was. Helaas ben ik weer eens zo stom geweest niet op te schrijven wie ik gesproken heb.

Maar goed, dit terzijde.

Eva schreef:
Uit dat oogpunt zou de verkoper wat mij betreft vanuit coulance kunnen zeggen dat de retourzending dus net op tijd binnen was.

Gezien de reacties van de verkoper denk ik niet dat hij erg coulant zal zijn.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De 3 maanden regeling is toch alleen van toepassing als niet is voldaan aan de informatieplicht?? Dat lijkt me nu niet zo snel het geval.

Nee ik begrijp dat de verkoper niet echt coulant is. Maar zoals ik al zei, of je wettelijk echt gelijk hebt daarin twijfel ik. Ben benieuwd wat een rechter hier over zal zeggen. Het is voor mij iniedergeval niet zo zonneklaar dat ik zeg ja je hebt voor 100% gelijk. Dus misschien moet je dan toch maar hun aanbod accepteren, of je hebt de weg naar de rechter er voor over, dat is ook een optie, die absoluut niet kansloos lijkt te zijn.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

(Ik heb nog niet alles gelezen, dus misschien herhaal ik iets.)
Door binnen de wettelijke termijn te laten weten dat je de koop ontbindt, wordt de koop ontbonden. Er ontstaan hierdoor verbintenissen tot ongedaanmaking. De verkoper is gehouden het betaalde zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen 30 dagen te retourneren (art 7:46d lid 3). Uiteraard rust tegelijkertijd op de koper de verplichting de gekochte zaak te retourneren.

Wat betekent nu de termijn van 8 dagen? De verkoper geeft daarmee aan dat hij nakoming vordert van de verbintenis tot teruggave van de zaak. Dat mag natuurlijk, maar hij zal wel een redelijke termijn moeten stellen. Nu lijkt mij 8 dagen (natuurlijk ingaande op het moment van mededeling) op zich niet onredelijk, maar als het binnen die termijn niet precies wordt gehaald betekent dat natuurlijk niet dat de eerdere ontbinding weer ongedaan kan worden gemaakt! Die koop blijft gewoon als ontbonden gelden. Wat de verkoper wel kan doen, is de teruggave van het betaalde opschorten met een beroep op 6:52 BW. Ofte wel, de gewone bepalingen van het BW zijn van toepassing op de 2 verbintenissen tot ongedaanmaking.

Eva

BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou dat weet ik niet. De ontbinding, waar je dus in eerste instantie wettelijk recht op hebt, kan toch later nog wel aan bepaalde (redelijke) voorwaarden worden verbonden? Ik weet dus niet of het wettelijk zo is dat je altijd recht blijft houden op die ontbinding als ook in de algemene voorwaarden van partijen vermeldt staat dat de ontbinding binnen een bepaalde termijn binnen moet zijn. Anders zou je bijv. zelfs nog na 1 jaar het product pas terug kunnen sturen en toch recht blijven houden op de ontbinding (als je het binnen die 7 dagen gemeld hebt), dat lijkt me onredelijk.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe wil je die ontbinding terugdraaien? De overeenkomst is ontbonden, dus bestaat niet meer. De enige manier om hier onderuit te komen is (bijv. achteraf) aantonen dat aan de voorwaarden voor de ontbinding op het moment van ontbinden al niet voldaan werd. In dat geval was de ontbinding nooit rechtsgeldig. Maar in de situatie waar we het hier over hebben werd aan alle voorwaarden voor de ontbinding voldaan.

Dat je aan redelijke voorwaarden bent gebonden mbt het retourneren van de zaak is iets anders. Jij zit met een zaak die terugmoet naar de verkoper, en de verkoper zit met een bedrag dat terugmoet naar de koper. Dit moet in alle redelijkheid worden opgelost.

Ik vind het zeker redelijk dat de koper de zaak eerst maar eens terugstuurt. Dus zolang hij dat niet doet, kan de verkoper de terugbetaling opschorten. Dat de wet hem 30 dagen geeft doet er dan niet toe: de wet zegt alleen dat die 30 dagen een onderdeel vormt van de verbintenis tot terugbetalen, maar nakoming van die verbintenis kan volgens de wet worden opgeschort.

Als het helemaal gek wordt, doordat de verkoper de zaak pas na 1 jaar terugstuurt, kun je dit geen nakoming meer noemen van de verbintenis tot retourneren, dus hoeft de verkoper ook niet meer na te komen. Dat is het mooie van de wet: zodra het onredelijk wordt, zoals jij zegt, levert de wet vanzelf oplossingen.

Maar als 8 dagen een redelijke termijn is, is 9 dagen dat ook nog wel. Hoe dan ook, onder geen beding kan de verkoper die ontbinding ongedaan maken op basis van feiten die stammen van ná de ontbinding.

Eva

BerichtGeplaatst: wo 03 mei 2006 11:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Quote:
Hoe wil je die ontbinding terugdraaien? De overeenkomst is ontbonden, dus bestaat niet meer. De enige manier om hier onderuit te komen is (bijv. achteraf) aantonen dat aan de voorwaarden voor de ontbinding op het moment van ontbinden al niet voldaan werd. In dat geval was de ontbinding nooit rechtsgeldig.

Ja en dat bedoel ik dus precies. Kun je niet stellen dat een van die voorwaarden van die ontbinding van de koop op afstand ook is dat als in de AV staat dat het product na de ontbinding binnen 8 dagen binnen moet zijn en als je daar dus niet aan voldoet je dus ook niet aan alle voorwaarden van de ontbinding hebt voldaan? Zoals ik al zei, dit is meer m'n gevoel dat dit zegt, ik kan het zelf nergens terugvinden of het ook werkelijk zo is. Het lijkt mij dat iemand wel in z'n AV mag regelen dat die ontbinding zonder opgaaf van redenen aan een bepaalde termijn verbonden is, en als dat 8 dagen is, dan is 9 dagen dus letterlijk gezien gewoon te laat. Hoewel de AV in deze casus eigenlijk gewoon niks vermelden over dit geval en dus ook niet toepasbaar zijn.

Quote:
Als het helemaal gek wordt, doordat de verkoper de zaak pas na 1 jaar terugstuurt, kun je dit geen nakoming meer noemen van de verbintenis tot retourneren, dus hoeft de verkoper ook niet meer na te komen. Dat is het mooie van de wet: zodra het onredelijk wordt, zoals jij zegt, levert de wet vanzelf oplossingen.

Ja maar in dit geval beschouwt de verkoper dus na 9 dagen al dat hij niet meer hoeft na te komen. En als dat in voorwaarden zo is gesteld, en het is een redelijke termijn, dan is dat toch ook rechtsgeldig?
zjieb

BerichtGeplaatst: wo 03 mei 2006 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Kun je niet stellen dat een van die voorwaarden van die ontbinding van de koop op afstand ook is dat als in de AV staat dat het product na de ontbinding binnen 8 dagen binnen moet zijn en als je daar dus niet aan voldoet je dus ook niet aan alle voorwaarden van de ontbinding hebt voldaan?

Ik ben geneigd mee te gaan in wat bona fides stelt. Feit blijft dat ik volgens de wet aan alle voorwaarden heb voldaan om de koop te ontbinden. Het ontbinden van deze overeenkomst is geschied binnen de termijn van 7 werkdagen. Dit is weer bevestigd door de mail die ik ontving waarin stond (en ik parafraseer): 'stuur het produkt terug, maar doe dit binnen 8 dagen'. Deze mail suggereert toch eigenlijk al dat de koop ontbonden is?

M.i. ben ik na de ontbinding dus een nieuwe overeenkomst aangegaan waarin gesteld wordt dat ik het produkt binnen 8 dagen retourneer. Dat ik niet voldaan heb aan deze 'nieuwe' overeenkomst, wil niet zeggen dat het ontbinden ineens ongedaan gemaakt kan worden. Met name ook omdat de betreffende passage uit de AV van het bedrijf niet eensluidend is over deze periode:
24.5. In het geval van de 7 dagen afkoelingsperiode geldt voor alle producten dat de producten ongebruikt zijn geweest. Enkel zaken die compleet zijn, zonder bedrukt plakband en zonder geschreven tekst op de verpakking, kunnen worden teruggezonden en kunnen worden aanvaard.
24.7 De retourzending moet uiterlijk op de 8e dag na ontvangst van het geleverde door de afnemer weer in het bezit van xxxxxxx zijn.

Wanneer ik in het huidige geval zon- en feestdagen in mindering breng heb ik de zaak na 2 werkdagen aanhangig gemaakt bij de leverancier. Als ik nu hun AV hanteer, dan had ik dus nog 6 dagen om het produkt terug te sturen, wat een termijn is die ik al minder redelijk acht.

Nogmaals: wat ik vreemd vind, is dat een verkoper 30 dagen de tijd heeft om je het produkt toe te zenden nadat het besteld is (art. 7:46f BW), terwijl dezelfde verkoper me 8 dagen geeft om exact hetzelfde te doen.

Verder zou ik ook nog even willen voortborduren op wat StevenK zegt. In hun voorwaarden staat ook nog het volgende:
Op of aan het afgeleverde mag geen enkele wijziging zijn aangebracht en het afgeleverde dient in ongeschonden staat te zijn en de verpakking dient ongeopend te zijn;

Aangezien de verpakking wel degelijk geopend mag worden, is de verschafte informatie toch foutief? En kun je in dat geval niet stellen dat de verkoper niet aan zijn informatieplicht heeft voldaan omdat hij foutieve informatie verstrekt?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds