|
Auteur |
Bericht |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: vr 05 mei 2006 19:23 Onderwerp: |
|
|
Nog even iets anders, ik lees net ook in Consumentenkoop van Loos dat: " Vermoedelijk geldt voor de vraag of de ontbinding tijdig is geschied, niet de ontvangsttheorie van 3:37 lid 3, maar de in de meeste andere Europese richtlijnen uitdrukkelijk opgenomen verzendtheorie. "
Dus dat geeft je nog een extra steuntje in de rug. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 05 mei 2006 20:29 Onderwerp: |
|
|
Interessant, van die verzendtheorie. Het viel me al op dat de Britse implementatie dit zo uitgebreid regelt:
Quote: | 4) A notice of cancellation given under this regulation by a consumer to a supplier or other person is to be treated as having been properly given if the consumer -
(a) leaves it at the address last known to the consumer and addressed to the supplier or other person by name (in which case it is to be taken to have been given on the day on which it was left);
(b) sends it by post to the address last known to the consumer and addressed to the supplier or other person by name (in which case, it is to be taken to have been given on the day on which it was posted);
(c) sends it by facsimile to the business facsimile number last known to the consumer (in which case it is to be taken to have been given on the day on which it is sent); or
(d) sends it by electronic mail, to the business electronic mail address last known to the consumer (in which case it is to be taken to have been given on the day on which it is sent). |
Dit zal te maken hebben met het common law systeem. Om te voorkomen dat gaten worden aangevuld met rechtersrecht dat niet conformeert aan het Europese recht, probeert men waarschijnlijk heel nauwkeurig de Europese regels uit te schrijven. Inderdaad wordt hier duidelijk de verzendtheorie aangehangen.
Verder valt me op dat onder "information about the conditions and procedures for exercising the right to cancel under regulation 10" kan vallen de bepaling dat de koper de zaak moet retourneren (zie artikel 8 lid 2 sub b). Zonder die informatie mag de koper de zaak na annulering van de koop kennelijk houden.
Artikel 10 lid 1 schrijft duidelijk voor dat "a notice of cancellation" binnen de termijn het effect heeft de overeenkomst te annuleren. In deze implementatie dus geen mogelijkheid voor extra voorwaarden die dit recht kunnen beperken.
Hier een heel boekje over de richtlijn en de verschillende implementaties. Ik heb er nog niet goed naar gekeken, misschien is er iets nuttigs uit te halen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
zjieb
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 05 mei 2006 23:54 Onderwerp: |
|
|
Eva schreef: | Nog even iets anders, ik lees net ook in Consumentenkoop van Loos dat: " Vermoedelijk geldt voor de vraag of de ontbinding tijdig is geschied, niet de ontvangsttheorie van 3:37 lid 3, maar de in de meeste andere Europese richtlijnen uitdrukkelijk opgenomen verzendtheorie. "
Dus dat geeft je nog een extra steuntje in de rug. |
Nja, maar het ontbinden bestaat toch slechts uit de (schriftelijke) mededeling aan de verkoper 'ik ga het terugsturen o.b.v. het herroepingsrecht'? In dit geval is die melding op de 2e werkdag na ontvangst van het product verzonden en dezelfde dag bevestigd.
Dus in dit geval doet het er niet toe welke theorie gebruikt wordt, of begrijp ik dit verkeerd? |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: vr 05 mei 2006 23:58 Onderwerp: |
|
|
Zjieb, je kunt dus nog even in een brief of email vermelden dat de bepaling voor ontbinding die zij stellen, 8 dagen dus, zo geinterpreteerd moet worden dat jij het product binnen die 8 dagen verzonden moet hebben en dus niet dat zij, zoals zij het stellen, dat het product binnen die 8 dagen bij hen binnen moet zijn. In dat geval heb jij de ovk dus sowieso op tijd ontbonden.
Ik weet dan alleen weer niet zeker of dat van die verzendtheorie geldt bij alle termijnen die de verkoper opstelt, dwz dus ook bij termijnen die ruimer zijn dan die 7 dagen, of dat het dus alleen geldt bij die wettelijke termijn van 7 dagen. Maar ik denk het eerste en dan heb jij dus op tijd gehandeld (ookal heb je dat dus wellicht al, dmv het op tijd laten weten dat je de ovk ontbindt, maar dit is toch weer een stapje extra). |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: vr 05 mei 2006 23:59 Onderwerp: |
|
|
Nee inderdaad je hebt gelijk, ik haal alles weer een beetje door elkaar
Dit heeft dan dus niet te maken met de tijd waarbinnen het product is teruggestuurd, maar met de tijd waarbinnen de ovk is ontbonden.
De ontbinding is trouwens vormvrij en hoeft dus niet perse schriftelijk te geschieden. |
|
|
|
 |
zjieb
|
Geplaatst: za 06 mei 2006 0:15 Onderwerp: |
|
|
Mocht iemand er interesse in hebben: HIER staat de brief die ik verzonden heb naar de webshop.
Zal wel niet helemaal kloppen, maar ik ben dan ook niet juridisch geschoold. Het kan ook zijn dat je passages tegenkomt die je herkent; kan kloppen, ik heb een aantal quotes uit deze draad gestolen.  |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 06 mei 2006 6:54 Onderwerp: |
|
|
zjieb schreef: | Mocht iemand er interesse in hebben: HIER staat de brief die ik verzonden heb naar de webshop.
Zal wel niet helemaal kloppen, maar ik ben dan ook niet juridisch geschoold. Het kan ook zijn dat je passages tegenkomt die je herkent; kan kloppen, ik heb een aantal quotes uit deze draad gestolen.  |
Clark Kent junior. ROFL.
Brief ziet er heel goed uit. |
|
|
|
 |
Hanifa
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 06 mei 2006 8:22 Onderwerp: |
|
|
zjieb schreef: | Mocht iemand er interesse in hebben: HIER staat de brief die ik verzonden heb naar de webshop.
Bwhaha, Clark? .
Juridisch geschoold of niet, je hebt een ontzettend sterke brief geschreven.
Alleen, het sterke zwak je door een ding af. Ik hoop dat je nog niets verzonden hebt, dan kun je het als je dit wenst nog aanpassen:
Quote: | Het is op zijn minst flauw te noemen dat u me probeert te beboeten voor het aankaarten van een zaak waarin ik veronderstel het recht aan mijn zijde te hebben. |
Je praat hier over 'waarin ik veronderstel'. Dit zwakt je hele brief af omdat je in je hele brief hem overtuigt van het feit dat het recht aan je zijde IS. Ik zou dus gewoon zeggen 'waarin ik het recht aan mijn zijde heb'. _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
Hanifa
|
Geplaatst: za 06 mei 2006 8:22 Onderwerp: |
|
|
chips. Je hebt hem al verzonden zie ik. _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
zjieb
|
Geplaatst: za 06 mei 2006 13:25 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Clark Kent junior. ROFL.
zjieb schreef: | Ik zei vroeger ook weleens tegen mensen dat mijn vader Superman was om indruk te maken  |
Tja, je moet wel een beetje in je rol blijven
@Hanifa:
m.b.t. de zin die je aanhaalt: je hebt gelijk. Ik heb nog even zitten twijfelen wat ik daar nu neer zou zetten. Dat ik hier een slag om de arm houd is wsl. een stukje beroepsdeformatie. In mijn beroep is niets voor 100% zeker en als je iets als 100% zeker bestempelt, kun je er daarna op aangesproken worden als het toch anders blijkt te zijn. De gemiddelde brief die ik stuur, staat vol met 'slagen om de arm'.
In dit geval dacht ik dat ik op gronden, die niet behandeld zijn in de brief of waarvan ik niet op de hoogte ben, alsnog ongelijk zou kunnen hebben. Daarom heb ik ervoor gekozen het op deze manier op te schrijven. Maar je hebt gelijk als je zegt dat het het geheel afzwakt. |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: za 06 mei 2006 13:42 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad een mooie brief. Nog even dit terzijde, de ontbinding kan vormvrij geschieden in het geval van de ontbinding bij koop op afstand. Dat gedeelte waarin je het hebt over de schriftelijke mededeling is dus eigenlijk overbodig, hoewel het met het oog op het bewijs uiteraard zeer verstandig is dit wel schriftelijk te doen. |
|
|
|
 |
Hanifa
|
Geplaatst: za 06 mei 2006 19:21 Onderwerp: |
|
|
zjieb schreef: | StevenK schreef: | Clark Kent junior. ROFL.
zjieb schreef: | Ik zei vroeger ook weleens tegen mensen dat mijn vader Superman was om indruk te maken  |
Tja, je moet wel een beetje in je rol blijven
@Hanifa:
m.b.t. de zin die je aanhaalt: je hebt gelijk. Ik heb nog even zitten twijfelen wat ik daar nu neer zou zetten. Dat ik hier een slag om de arm houd is wsl. een stukje beroepsdeformatie. In mijn beroep is niets voor 100% zeker en als je iets als 100% zeker bestempelt, kun je er daarna op aangesproken worden als het toch anders blijkt te zijn. De gemiddelde brief die ik stuur, staat vol met 'slagen om de arm'.
In dit geval dacht ik dat ik op gronden, die niet behandeld zijn in de brief of waarvan ik niet op de hoogte ben, alsnog ongelijk zou kunnen hebben. Daarom heb ik ervoor gekozen het op deze manier op te schrijven. Maar je hebt gelijk als je zegt dat het het geheel afzwakt. |
Ik ben wel benieuwd naar jouw beroep nu .
Het is geen drama hoor. Alleen in dit soort zaken wil je superzeker overkomen. Eigenlijk tot aan het bluffen aan toe. Maar aangezien je de feiten gewoon goed op een rij hebt staan zie ik hier geen probleem in. Volgens mij sta je gewoon enorm in je recht! _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
Hanifa
|
Geplaatst: ma 22 mei 2006 8:19 Onderwerp: |
|
|
Hoe staat het er nu mee? _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
|