Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 6:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overheid: "verzoek niet ontvangen" - wet dwangsom
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Prætorianus

Leeftijd: 88
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010 16:09    Onderwerp: Overheid: "verzoek niet ontvangen" - wet dwangsom Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een overheidsinstantie een brief gestuurd met daarin een verzoek om een beslissing te nemen. Nadat de wettelijke beslistermijn ruimschoots was afgelopen, heb ik de instantie een ingebrekestelling verstuurd met de mededeling dat ze een dwangsom zou moeten betalen tenzij binnen twee weken mijn verzoek toch werd behandeld.

Ruim veertig dagen na het verzenden van de ingebrekestelling en na het sturen van een herinneringsbrief, krijg ik een antwoord van de instelling met de mededeling dat mijn verzoek om beslissing hun nooit heeft bereikt, en of ik de brief nogmaals op wil sturen.

Heb ik nu nog recht op uitbetaling van de dwangsom?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Furr

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee dit is nieuwe tactiek van o.a. justitie en politie. Doordat de ingebreke stelling niet aangetekend is verstuurd boeken zij hem niet in in het systeem! Daardoor heb je geen recht op de dwangsom.

Nu dus aangetekend opsturen of nafaxen Wink
Prætorianus

BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Furr schreef:
Doordat de ingebreke stelling niet aangetekend is verstuurd boeken zij hem niet in in het systeem!

Sailliant detail is dat na het verzenden van de ingebrekestelling ik een (tweede) antwoord kreeg op een veel ouder verzoek dat al afgehandeld was.
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat saillante detail kan wel eens impliceren dat er wel degelijk iets is ontvangen, maar dat zij de recente ingebrekestelling hebben gekoppeld aan een oudere reeds afgewerkte zaak. Dat is echter het probleem van het bestuursorgaan, alleen jij zal moeten bewegen om daar iets mee te doen.
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of het sailliante detail kan een aanwijzing zijn dat ze inderdaad je brief niet hebben ontvangen en dat een overijverige ambtenaar dacht dat je het antwoord op je eerdere verzoek nog niet had ontvangen.

Het is natuurlijk maar net hoe achterdochtig je wilt zijn Wink

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 12:50    Onderwerp: Re: Overheid: "verzoek niet ontvangen" - wet dwangsom Reageer met quote Naar onder Naar boven

Prætorianus schreef:
Ik heb een overheidsinstantie een brief gestuurd met daarin een verzoek om een beslissing te nemen. Nadat de wettelijke beslistermijn ruimschoots was afgelopen, heb ik de instantie een ingebrekestelling verstuurd met de mededeling dat ze een dwangsom zou moeten betalen tenzij binnen twee weken mijn verzoek toch werd behandeld.

Ruim veertig dagen na het verzenden van de ingebrekestelling en na het sturen van een herinneringsbrief, krijg ik een antwoord van de instelling met de mededeling dat mijn verzoek om beslissing hun nooit heeft bereikt, en of ik de brief nogmaals op wil sturen.

Heb ik nu nog recht op uitbetaling van de dwangsom?

Tenzij je kunt bewijzen dat je de brief hebt verstuurd wordt het lastig. Misschien kun je via de Wob of gewoon een telefoontje een medewerker naar de brief laten zoeken in het systeem?

Tip: de Awb stelt geen formele vormvereisten aan een ingebrekestelling. Je herinneringsbrief is dus ook een ingebrekestelling mocht het bovenstaande geen soelaas bieden. Twee weken na het versturen van de herinneringsbrief gaat de teller dus alsnog lopen.
Furr

BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja maar zolang er maar ingebreke instaat toch? Ik heb ook wel een keer gewoon herinnerd aan de WOB maar dat zagen ze niet als een ingebreke stelling omdat er niet specificiek naar verwezen werd. Rolling Eyes
Furr

BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 17:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

2x door traag internet
BartL

BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Furr schreef:
Ja maar zolang er maar ingebreke instaat toch? Ik heb ook wel een keer gewoon herinnerd aan de WOB maar dat zagen ze niet als een ingebreke stelling omdat er niet specificiek naar verwezen werd. Rolling Eyes

Nee, enkel aangeven dat er te laat wordt beslist is voldoende mits duidelijk is om welk besluit het gaat.

In de MvT staat:

Quote:
Aan de inhoud van de ingebrekestelling zijn geen bijzondere wettelijke eisen gesteld. Het spreekt echter vanzelf dat van een ingebrekestelling in de zin van de wet slechts sprake kan zijn indien voldoende duidelijk is op welk te nemen besluit zij betrekking heeft.
Als de aanvrager wegens het niet tijdig beslissen bezwaar instelt (artikel 6:2, aanhef en onder b, Awb) of daarover een schriftelijke klacht indient bij het bestuursorgaan (artikel 9:4 Awb), is daarmee tevens voldaan aan het vereiste van schriftelijke ingebrekestelling.

Misschien heb je in je ingebrekestelling niet voldoende duidelijk gemaakt om welk verrzoek het ging?
Furr

BerichtGeplaatst: di 14 dec 2010 12:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm oke dus als je zegt, u bent te laat met beslissen op verzoek kenmerk xxxxx dan zou dat in principe genoeg moeten zijn?
BartL

BerichtGeplaatst: di 14 dec 2010 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Furr schreef:
Hmm oke dus als je zegt, u bent te laat met beslissen op verzoek kenmerk xxxxx dan zou dat in principe genoeg moeten zijn?

Klopt. Meer is niet nodig. Daarom is het ook zo'n drama voor overheidsinstellingen om ze goed in te boeken in het postregistratiesysteem Smile
Furr

BerichtGeplaatst: di 14 dec 2010 16:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ha oke dan Very Happy thnx!
Prætorianus

BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2010 0:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
Furr schreef:

Klopt. Meer is niet nodig. Daarom is het ook zo'n drama voor overheidsinstellingen om ze goed in te boeken in het postregistratiesysteem Smile

Ik heb altijd naar mijn brieven verwezen via de datum die erop vermeld staat.
Prætorianus

BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2010 1:00    Onderwerp: Re: Overheid: "verzoek niet ontvangen" - wet dwangsom Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
Tenzij je kunt bewijzen dat je de brief hebt verstuurd wordt het lastig.

Tussen de regels doorlezend vraag ik me nu af: stel dat mijn originele brief (hoe onwaarschijnlijk ook) inderdaad de instantie niet heeft bereikt. Wat is mijn positie dan?
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 18 dec 2010 1:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het handigste is dat je beroep instelt bij de rechtbank (art. 8:55 b Awb)
waarin je stelt dat de beslistermijn is verstreken en dan een kopie van je
ingebrekestelling bijvoegen. je vraagt in rechte vast te stellen dat de dwangsommen zijn verbeurd en je vraagt de rb een termijn te stellen waarbinnen moet worden beslist.

rechtbank doet binnen 8/13 weken uitspraak (8:55b)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds