Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 25 jul 2025 3:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Heterdaadje?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2007 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar hoe wéét je dat dan? En nogmaals: wat is inbrekerstuig?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2007 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Maar hoe wéét je dat dan? En nogmaals: wat is inbrekerstuig?

Michèle formuleerde gewoon een situatie en vroeg zich af waarom in die situatie sprake zou zijn van heterdaad. Van "inbraak"-heterdaad is dan natuurlijk geen sprake, maar wel van heterdaad wat betreft het overtreden van die APV-bepaling.

Hier lopen wat casusjes door elkaar, maar dat mag het probleem niet zijn zolang er goed gequote wordt. Wanneer Michèle zegt "ook al weet je dat er inbrekerstuig in die tas zit" wordt geabstraheerd van de vraag hoe je dat zou kunnen weten. Dat doet er voor haar vraag dus niet toe.

Inbrekerstuig is gereedschap dat geschikt is voor inbraak. Dat kan veel zijn. De APV-bepaling roept dan ook interessante vragen op die hierboven al deels aan bod zijn gekomen.

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2007 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Tik,

Uit het APV Arnhem:

Artikel 2.4.7 Vervoer inbrekerswerktuigen
1. Het is verboden tussen 22.00 uur en 06.00 uur op de weg te vervoeren of bij zich te hebben lopers,
valse sleutels, touwladders, lantaarns of enig ander gereedschap, voorwerp of middel, dat ertoe kan
dienen zich onrechtmatig de toegang tot een gebouw of erf te verschaffen, onrechtmatig sluitingen
te openen of te verbreken, diefstal door middel van braak te vergemakkelijken of het maken van
sporen te voorkomen.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod is niet van toepassing indien de in dat lid bedoelde
gereedschappen, voorwerpen of middelen niet bestemd of niet gebruikt zijn voor de in dat lid
bedoelde handelingen.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2007 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat bedoel ik dus. Altijd meteen roepen dat lid 2 van toepassing is!
Oftewel: wat hebben we daar nou aan?? Zo vaag als wat, dan toch?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dat bedoel ik dus. Altijd meteen roepen dat lid 2 van toepassing is!
Oftewel: wat hebben we daar nou aan?? Zo vaag als wat, dan toch?

Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt. Leg je het artikel zo uit dat een meteen roepen dat lid 2 van toepassing is, voldoende is voor straffeloosheid?

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe wil men dan gaan bewijzen dat jij het bij je hebt om ergens in te gaan breken? Dus als jij vertelt dat je dat helemaal niet om die reden bij je hebt, wat wil men dan doen?

En wat is nou
Quote:
enig ander gereedschap, voorwerp of middel, dat ertoe kan dienen zich onrechtmatig de toegang tot een gebouw of erf te verschaffen, onrechtmatig sluitingen te openen of te verbreken, diefstal door middel van braak te vergemakkelijken of het maken van sporen te voorkomen.
Dat is toch hartstikke ongespecificeerd? Dat kan wel van alles zijn. Ik bedoel maar: loop ik met een stuk touw en een zaklamp in de tas, dan kan men mij verdenken van willen inbreken. Maar ik kan natuurlijk best een legitieme reden hebben die dingen bij me te hebben, ook al zou ik als inbreker bekend staan. Kan best dat het spullen zijn voor de zeilboot van manlief. Eens een dief is toch niet altijd een dief?

Ik vind dit soort APV-bepalingen gewoon een beetje leiden tot een soort klassejustitie. Heb het wel eens eerder gemeld:bij mij in de buurt geldt bijvoorbeeld de APV-regel dat het verboden is zich zonder noodzaak (??) op straatmeubilair te bevinden. Oma die lekker op een bankje geniet van de zon moet daarvan dezelfde gevolgen ondervinden als iemand die dakloos is. Maar dat gebeurt dus niet.

En daar mag iedereen me naief in vinden. Dat zij dan maar zo.
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
bij mij in de buurt geldt bijvoorbeeld de APV-regel dat het verboden is zich zonder noodzaak (??) op straatmeubilair te bevinden

Dat is het meest belachelijke wat ik ooit gehoord heb!! Stiekem moet ik er om lachen, maar eigenlijk is het natuurlijk helemaal niet grappig..
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat bedoelen we maar. Het zijn allemaal van die omwegbepalingen. Pffff.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar ze mooi ongewenste elementen aan kunnen pakken, als hangjongeren op bankjes, maar verbergen onder een algemeen verbod... Hmm... lijkt verdacht veel op dat gezichtsverhullendekledingverbod-plannetje... Think
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Hoe wil men dan gaan bewijzen dat jij het bij je hebt om ergens in te gaan breken?

Gezien de structuur van het artikel hoeft dat ook niet.

Quote:
En wat is nou
Quote:
enig ander gereedschap, voorwerp of middel, dat ertoe kan dienen zich onrechtmatig de toegang tot een gebouw of erf te verschaffen, onrechtmatig sluitingen te openen of te verbreken, diefstal door middel van braak te vergemakkelijken of het maken van sporen te voorkomen.
Dat is toch hartstikke ongespecificeerd? Dat kan wel van alles zijn.

Je vindt de bepaling in strijd met art 1 Sr en/of art 7 EVRM. Ik ben het niet helemaal met je oneens, maar ik vermoed dat de rechter er niet in mee zal gaan.

Quote:
Ik vind dit soort APV-bepalingen gewoon een beetje leiden tot een soort klassejustitie.

Zie ook alle bezwaren die eerder in de thread al zijn opgeworpen Wink.

Quote:
Heb het wel eens eerder gemeld:bij mij in de buurt geldt bijvoorbeeld de APV-regel dat het verboden is zich zonder noodzaak (??) op straatmeubilair te bevinden. Oma die lekker op een bankje geniet van de zon moet daarvan dezelfde gevolgen ondervinden als iemand die dakloos is.

Dat je niet zo maar op een bankje mag zitten is wel apart...

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 9:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, we hebben het eerder (in die viaduct-zaak) ook wel eens gehad over de omschrijving "redelijk doel" (zich zonder redelijk doel ergens ophouden).
Tja, wat is dan redelijk, he? Wink
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor het ophouden in een tunnel kan ik me nog een heeeeel klein beetje een voorstelling maken van een niet redelijk doel... maar het gebruikmaken van straatmeubilair?!?! Nooo
Pet Shop Boys - Integral
LM

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor dat bij de schouder pakken is m.i. toch een bevoegdheid nodig. Als het geen aanhouding is, valt het toch wel onder staande houden. Daarvoor moet de man eerst verdachte zijn.

Dat is interpretatie. Je zou ook kunnen zeggen dat het geen formele staande houding is en daarmee geldt dat deze betrokkene dit ook niet hadden hoeven te ondergaan. Nu hij echter toch stopt en ook reageert op vragen van de politie is dat zijn eigen keuze. De politie spreekt voortdurend mensen aan op staat zonder dat deze verdachte zijn.

Of de man verdachte is, is niet zo duidelijk. Als we aannemen dat hij het is, zou hem eerst de cautie moeten worden gegeven voordat men naar zijn spullen vraagt. Dat lijkt ook niet te zijn gebeurd.[/quote]

Zoals hierboven al gezegd ga ik er vanuit dat hij nog geen verdachte was. Het cruciale puntje blijft zitten bij de hand op de schouder. In hoeverre kan hier gesproken worden van bijv. toepassing van geweld, kracht van meer dan geringe betekenis etc. Ik kan me situatie voorstellen dat dit zeker het geval is maar het hoeft niet zo te zijn.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 0:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Zoals hierboven al gezegd ga ik er vanuit dat hij nog geen verdachte was. Het cruciale puntje blijft zitten bij de hand op de schouder. In hoeverre kan hier gesproken worden van bijv. toepassing van geweld, kracht van meer dan geringe betekenis etc. Ik kan me situatie voorstellen dat dit zeker het geval is maar het hoeft niet zo te zijn.

Ik denk niet dat het criterium is of er geweld bij is gebruikt, maar of er "dwang" is uitgeoefend, iets vrijheidsbeperkends. Voor de toepassing van een dwangmiddel is een wettelijke bevoegdheid vereist.

De persoon rende weg van de agenten toen zij hem wilden aanspreken. Hij wilde zich duidelijk aan de agenten onttrekken, en de agenten beseften dat ook (staat in de casus). Door de achtervolging in te zetten hebben de agenten hem dat niet toegestaan, maar hem juist gedwongen hun aanwezigheid in zijn directe nabijheid te dulden.

Het lijkt mij zeker een dwangmiddel. Als het niet onder staande houden (of een ander wettelijk dwangmiddel) valt, is er sowieso onrechtmatig opgetreden. Staande houden lijkt me echter ruim genoeg, alleen is er wel een verdachte voor nodig.

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 26 feb 2007 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de casus is het niet duidelijk of de betrokken ambtenaar de zwerver officieel staande gehouden heeft, met de woorden "u bent bij deze staande gehouden" om voorts de inhoud van de tas te inspekteren. Ik weet uit ervaring dat het in de praktijk anders gaat. De zwerver wordt aangesproken, "goedenavond, wat doet u hier en mogen wij even in uw tas kijken". Daarbij wordt er gewoon een vraag gesteld en meestal wordt er medewerking verleend. Wordt er geweigerd dan wordt staandehouding officieel medegedeeld en de persoon naar feiten en omstandigheden, in dit geval omstandigheden als verdachte aangemerkt.

Best interessant het criteria verdachte scherper te zien, want dat wordt nl in de praktijk nogal breed genomen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds