Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 21 jul 2025 22:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boerka verbod
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 21 Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 19, 20, 21  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 12:00    Onderwerp: Boerka verbod Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Boerka-verbod een stap dichterbij"

Even voor de duidelijkheid: ik ben geen moslim en ik ben ook niet per se vóór het dragen van boerka's. Waar ik wél (hartstochtelijk) voor ben is de bescherming van de rechtstaat, die er in belangrijke mate is om mensen te beschermen tegen een overheid die ze vertelt hoe ze hun leven moeten leiden. Die bescherming geldt niet alleen diegenen die zich voegen naar wat de (westerlijke christelijke) massa "normaal" vindt, maar in beginsel iederéén.

Daarom verbijstert het mij dat dit nieuws volgens mij tot nu toe alleen heeft geleid tot kleine feitelijke berichtjes, zowel op rechtennieuws.nl als op andere nieuwssite. Of wordt er een hevige discussie over gevoerd in een krant die ik niet lees? Kortom, mijn vraag: IS ER NU ECHT NIEMAND MEER IN DIT LAND DIE DIT TE BIZAR VOOR WOORDEN VINDT?

Om te beginnen: niemand gelooft toch echt dat het hier gaat om een veiligheidsmaatregel, hoewel hij natuurijk wel als zodanig verkocht moet worden (dus ook verbod op integraalhelmen en bivakmutsen) ten behoeve van de juridische haalbaarheid. Dit is niets anders dan een xenofobe maatregel, ingegeven door angst voor de islam. Je kunt dat ook proberen onder "veiligheid" te scharen maar ik hoop toch dat ook in het huidige klimaat er nog mensen (toch in elk geval juristen) zijn die daar doorheen prikken!

Ik citeer Wilbers: "(...) vrouwonvriendelijk en eigenlijk middeleeuws. Dat vrouwen geheel onherkenbaar over straat gaan, is een belediging voor iedereen die gelooft in gelijke rechten", maar ook PvdA-er Dijsselbloem: "De boerka moet zo snel mogelijk uit het straatbeeld verdwijnen. De boerka past niet in onze geëmancipeerde samenleving en is vrouw-onvriendelijk". Ook Verdonk laat zich ontvallen waar het eigenlijk om gaat: "Wij willen zien met wie we spreken (...) Dat hoort ook in Nederland." Misschien allemaal dingen waar je het redelijk snel mee eens kunt zijn, maar rechtvaardigt dat een verbod?

Gegeven het feit dat een verbod op het (in het openbaar) dragen van een bepaald kledingstuk een inbreuk is op de persoonlijke vrijheid, de privacy en mogelijk op de godsdienstvrijheid, zal er toch een goede rechtvaardiging voor moeten bestaan.

Als het gaat om veiligheid dan vraag ik me af wat er "onveilig" is aan het dragen van gezichtsbedekkende kleding. Kun je normaal gesproken aan iemands gezicht zien of hij een moordenaar/dief/terrorist is?
Verder heb ik in Nederland nog nooit feitelijk iemand een boerka zien dragen op straat; kan iemand mij vertellen of dit zo de spuigaten uit begint te lopen op plekken waar ik nooit kom dat we hier een wettelijk verbod tegenaan moeten gooien?

Ik heb me voorgenomen hier nog een meer diepgaande juridische analyse op los te laten, maar ik ben benieuwd of er (toch nog wel) meer mensen zijn die (in juridische termen) met deze problematiek bezig zijn.

Ik zie dit voorstel als het zoveelste teken dat we ons hier in Nederland helemaal gek hebben laten maken door 11/9 en de "war on terrorism", en waarbij angstbeelden worden opgeroepen die moeten verantwoorden dat de Nederlandse rechtsstaat steeds meer afglijdt tot een bedenkelijk niveau , maar waarbij het er eigenlijk om gaat dat we gewoon graag willen dat er maar één soort "Nederlander" is, namelijk die van de bekrompen-christelijke soort van het huidige kabinet.
Als er een boerkaverbod komt overweeg ik serieus om er één te gaan dragen.

Laatst aangepast door arizona op zo 19 nov 2006 17:42, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel je voor dat je op bezoek bent in een vrouwengevangenis:
Vraag: waarom zit je hier eigenlijk?
Antwoord: ik droeg een boerka.

In zo'n land leven we tegenwoordig...het komt er in ieder geval snel aan. Beginnen de mensen nu pas wakker te schrikken? Gros zit sowieso nog in een roes, omdat het die mensen niet raakt. Lang leve de slang die mij niet bijt-mentaliteit.

Een boerka is trouwens iets cultureels en niet godsdienstigs. Rotterdam was nota bene een paar jaar geleden de culturele hoofdstad van Europa. Ik schaam me voor Nederland dat 'we' nu alles opzij schuiven voor 'Big Brother'. Binnenkort mogen de dames met een boerka/hoofddoek zeker ook niet meer naar de uni... Eh?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 12:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is nog iemand die dit te bizar voor woorden vindt: ikke.
Ik begrijp ook echt niet hoe de overheid dit ooit zou kunnen rechtvaardigen. Het is naar mijn mening een gevaarlijk vorstel, die het wij/zij denken alleen maar verder versterkt. Dat kan niet anders dan niet goed aflopen.
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad een leuke polariserende voedingsbodem voor mensen als Wilders en Pastors die dan nog harder kunnen/zullen roepen...
MiriamvL

MiriamvL

Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het wel spijtig dat ik zometeen niet meer mijn bivakmuts op mag als het 20 graden vriest... Mad

Ik vind het lichtelijk apart dat er geen juridische obstakels zijn tegen een boerkaverbod.. ik had ook nooit verwacht dat er uit het rapport zou komen dat het haalbaar is... Ik word ook een beetje misselijk dat alles met een beroep op veiligheid moet kunnen..
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
mr. NN

Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit lijkt me een mooi voorbeeldje van symboolwetgeving. Wil Rita Verdonk met zo'n voorstel vlak voor woensdag nog even wat Wilders/Pastors stemmers terughalen naar de VVD?

Moet de tweedeling in de maatschappij die aan het ontstaan is door haar polariserende optreden van de afgelopen jaren nog verder worden vergroot?
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik persoonlijk vind het wel een goede zaak.
Je mag namelijk ook niet met een bivakmuts rondlopen die je complete gezicht bedekt.
En de film van die journaliste in Afghanistan die dat allemaal heeft kunnen opnemen door een boerka te dragen kennen we allemaal denk ik. Met die live executies op dat voetbalveld.

Nu is dat een voorbeeld wat voor ons niet bedreigend is maar het zou dus ook andersom kunnen werken.
Als de boerka mag zou ik iedereen willen aanraden om in het vervolg met een bivakmuts met gaten die het complete gezicht bedekt rond te gaan lopen.
Dan zal men wel snel inzien dat het wel degelijk voor de veiligheid is.

Volento Deo

BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik volg je niet. Kun je een concreet voorbeeld noemen van een veiligheidskwestie doordat iemand een boerka draagt?
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies hetzelfde als die mensen die met een bivakmuts rondlopen die hun hele gezicht bedekt. In het ergste geval voor bankovervallen of iets dergelijks.
En in minder ernstige gevallen het mishandelen van iemand op straat en er dan mee weg komen door het niet herkenbaar zijn.

[EDIT] Bij nader inzien moet de ernst verwisseld worden. Dus minder ernstig is het overvallen van een bank. En meer ernstig is het mishandelen van iemand.[/EDIT]

MiriamvL

Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verschil is wel dat er legio voorbeelden zijn waarin de bivakmuts inderdaad die rol speelde, maar ik geen voorbeelden ken van een bankovervaller/mishandelaar in een boerka...

En moet het dragen van een carnavalsmasker daarom ook maar verboden worden... Of het dragen van een muts en een tot over de neus getrokken sjaal?
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
En moet het dragen van een carnavalsmasker daarom ook maar verboden worden... Of het dragen van een muts en een tot over de neus getrokken sjaal?

Een carnavalsmasker behoort tot onze cultuur volgens mij. Ik zelf geef helemaal niks om carnaval en zou er ook niet tegen zijn om dat te verbieden maar dat gaat volgens mij toch wel om iets anders dan het verbieden van de boerka.

De muts en sjaal draag je om jezelf tegen de kou te beschermen en het is een veel voorkomend beeld in de winter in Nederland. Niemand zal je raar aankijken als jij in de vrieskou jezelf wilt beschermen daartegen.
De boerka dragen ze in Nederland niet om zich te beschermen tegen weersinvloeden.
En ik zou het ook helemaal niet leuk vinden als de boerka dadelijk een flinke opmars in Nederland maakt. Dan wanen we ons al snel in een islamitisch land denk ik. Hoewel al aangegeven is dat de boerka niets met de islam te maken heeft hebben veel mensen, waaronder ik, wel dat beeld daarvan. Met een hoofddoekje heb ik geen probleem omdat dat altijd al veel voorgekomen is in Nederland.

En het feit dat er nog geen overvallen of mishandelingen hebben plaatsgevonden waar de daders boerka's droegen hoeft niet te betekenen dat dit in de toekomst ook niet zal gebeuren.
Volgens die gedachte kunnen we de boerka wel goedkeuren totdat er eens iets vreselijk fout gaat en dan alsnog verbieden. Maar dan zijn we wel medeverantwoordelijk voor datgene wat fout is gegaan.

Laatst aangepast door Michaelm op zo 19 nov 2006 19:06, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[sarcasme]
Als Verdonk een beetje opschiet kunnen we nog iets tegen die Zwarte Pieten en Sinterklazen doen.
[/sarcasme]

Michaelm

BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
[sarcasme]
Als Verdonk een beetje opschiet kunnen we nog iets tegen die Zwarte Pieten en Sinterklazen doen.
[/sarcasme]

Het via de schoorsteen binnendringen van een huis is toch al onrechtmatig dacht ik Smile

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 19:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Een carnavalsmasker behoort tot onze cultuur volgens mij.
Eh ja. En andere mensen hebben weer een andere cultuur.
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:
Een carnavalsmasker behoort tot onze cultuur volgens mij.
Eh ja. En andere mensen hebben weer een andere cultuur.

Ja en die mogen ze gerust daar uitoefenen waar die vandaan komt van mij.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 21 Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 19, 20, 21  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds