Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 19:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verjaringstermijn mondelinge afspraak
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
j.deetman

Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2006 0:24    Onderwerp: verjaringstermijn mondelinge afspraak Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

In augustus 2001 lever ik een Website voor het bedrijf van mijn broer op.
We zijn mondeling een uurtarief overeengekomen, in het bijzijn van zijn compagnon en de projectleider die met de bouw behartigd was. Hij laat me overigens alleen een boete clausule tekenen, indien ik niet op tijd de Website zou opleveren.

Ik lever op tijd op en wordt overeenkomstig uitbetaald.

Echter na maanden, het is inmiddels 2002, wordt ik door de projectleider van het bewuste bedrijf benaderd of ik niet even de hele website wil herbouwen en ook even tweetalig. Dat wil ik wel en ik verifiëer mondeling even bij mijn broer of dat onder dezelfde condities gaat. Ja.. en ik mag zelfs al mijn onkosten opvoeren. Niets is te gek, zo lijkt het.

Er worden geen boete clausules meer getekend, alles gaat mondeling.

Na maanden werk lever ik de nieuwe website eind 2002 op en iedereen is tevreden. Behalve ik, want plots vetelt mijn broer dat het erg slecht gaat met het bedrijf en dat ie maar net het hoofd boven water kan houden. Ik als broer twijfel daar niet aan en heb daar begrip voor.
Tevens laat hij me weten, mij niet zorgen te maken omtrendt mijn beloning. Dat komt allemaal goed.

Alleen dat hoor ik tot op de dag van vandaag nog steeds, ondanks dat ie wel elk jaar op vakantie gaat met de kids en de meest waanzinnige luxe voor zichzelf en zijn kinderen aanschaft. Hij vindt overigens dat ik met zijn uitgavenpatroon niet moet bemoeien.

Nu ik zelf in finaciële moeilijkheden ben beland, zou zijn geld een welkome oplossing bieden, echter hij beroept zich nu dat de afspraken verjaard zijn. Ondanks dat ik in de loop der jaren, wel steeds voor updates heb gezorgd. (In mijn ogen een doorlopend contract)

Vraag: is er een verjaringstermijn voor dit soort mondelinge overeenkomsten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2006 7:41    Onderwerp: Re: verjaringstermijn mondelinge afspraak Reageer met quote Naar onder Naar boven

j.deetman schreef:
Vraag: is er een verjaringstermijn voor dit soort mondelinge overeenkomsten?

Het gaat niet om de verjaringstermijn van de overeenkomst, maar van de verplichting tot betalen die uit de overeenkomst voortvloeit. En zo'n betalingsverplichting verjaart na 5 jaar; de verjaring wordt gestuit door elke vorm van aanmaning.

Dus schriftelijke aanmaning opstellen en in die aanmaning een duidelijke termijn stellen.
Bekijk de homepage
Hanifa

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2006 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat moet je dus wel snel doen want augustus 2006 is de vijf jaar voorbij!!!

Overigens ben ik het niet eens met de stelling 'prive moet je niet met zakelijk vermengen'. Ik heb ooit eens voor een baas gewerkt die absurd veel van het personeel eiste. Tot aan het schilderen van zijn privewoning aan toe (woning van 1 miljoen gulden!!!). Waar ik overigens nooit aan meegedaan heb. Op een dag belde hij me vanuit Bali (vakantie) dat ze het salaris niet konden uitbetalen omdat het wat minder ging met het bedrijf. Ik heb gezegd dat dat geen probleem was. Uiteraard had ik daar begrip voor (voor de zesde keer al inmiddels). Ik heb vervolgens gemeld dat hij mij even een belletje moest geven wanneer het salaris gestort was. Hij vroeg waarom. Ik heb hem simpel geantwoord dat ik dan weer kom werken. Ik kon zijn gezciht niet zien door de foon maar hij was woest. Tja, ik moet ook de rekeningen betalen. Kom op zeg.

www.galathilion.nl
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2006 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De heer Deetman heeft in de tussentijd wel enkele malen zijn broer er op aangesproken, Steven spreekt over 'enige vorm van aanmaning' die de verjaring stuit, is deze mondelinge aanmaning van de heer Deetman dan niet ook een aanmaning die de verjaring stuit?

Niet om te betwisten dat het wel zo verstandig is z.s.m. een schriftelijke aanmaning te sturen..
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2006 12:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
Overigens ben ik het niet eens met de stelling 'prive moet je niet met zakelijk vermengen'. Ik heb ooit eens voor een baas gewerkt die absurd veel van het personeel eiste. Tot aan het schilderen van zijn privewoning aan toe (woning van 1 miljoen gulden!!!). Waar ik overigens nooit aan meegedaan heb. Op een dag belde hij me vanuit Bali (vakantie) dat ze het salaris niet konden uitbetalen omdat het wat minder ging met het bedrijf. Ik heb gezegd dat dat geen probleem was. Uiteraard had ik daar begrip voor (voor de zesde keer al inmiddels). Ik heb vervolgens gemeld dat hij mij even een belletje moest geven wanneer het salaris gestort was. Hij vroeg waarom. Ik heb hem simpel geantwoord dat ik dan weer kom werken. Ik kon zijn gezciht niet zien door de foon maar hij was woest. Tja, ik moet ook de rekeningen betalen. Kom op zeg.

Maar waarom dan niet 'niet prive met zakelijk vermengen'?
Pet Shop Boys - Integral
Hanifa

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2006 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat sloeg meer op de opmerking van de broer dat hij zich niet met zijn uitgavenpatroon moest bemoeien. Maar ik vind (persoonlijk dus) dat ie dan ook niet met zijn kont op vakantie moet gaan en zich alle luxe moet toeeigenen. Eigenlijk doet ie dat namelijk wel van de centen van zijn broer. Ik vind het sowieso not done om je broer zo te behandelen.

Maar dat is dus vanuit een persoonlijk point of view Wink

www.galathilion.nl
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2006 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah... nu snap ik het Very Happy Tja, zowieso schandalig om jezelf van allerlei luxe te voorzien, en niet je werknemers te betalen... maar je eigen broer... slaat toch wel alles... maar ja...
Pet Shop Boys - Integral
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2006 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Ah... nu snap ik het Very Happy Tja, zowieso schandalig om jezelf van allerlei luxe te voorzien, en niet je werknemers te betalen... maar je eigen broer... slaat toch wel alles... maar ja...

Ik vind dit een redelijk kortzichtige benadering, wanneer je iemand's privéfinanciën op één hoop veegt de financiën van zijn onderneming(en).

Het komt mij ook heel bekend voor, maar dan juist andersom. In mijn BV's heb ik over het algemeen veel meer financiële ruimte dan privé.
Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2006 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
In mijn BV's heb ik over het algemeen veel meer financiële ruimte dan privé.

Offtopic: hoeveel B.V.'s heb je dan wel niet?
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2006 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
StevenK schreef:
In mijn BV's heb ik over het algemeen veel meer financiële ruimte dan privé.

Offtopic: hoeveel B.V.'s heb je dan wel niet?

Op dit moment 2: een pensioen-bv c.q. holding en een werkmaatschappij voor m'n IT & autosport activiteiten.
Binnenkort, hopelijk morgen al, komt er een derde bij.
Bekijk de homepage
Hanifa

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2006 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
MiriamvL schreef:

Ik vind dit een redelijk kortzichtige benadering, wanneer je iemand's privéfinanciën op één hoop veegt de financiën van zijn onderneming(en).

Het komt mij ook heel bekend voor, maar dan juist andersom. In mijn BV's heb ik over het algemeen veel meer financiële ruimte dan privé.

Begrijp ik dan goed dat jij het ok vindt dat je als werkgever jezelf alles toegestaan acht, maar dat je je werknemers in de kou laat staan dat is geen probleem?

Dit is dus even de menselijke benadering en niet de profesionele benadering.

www.galathilion.nl
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2006 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
StevenK schreef:
MiriamvL schreef:

Begrijp ik dan goed dat jij het ok vindt dat je als werkgever jezelf alles toegestaan acht, maar dat je je werknemers in de kou laat staan dat is geen probleem?

Nee. Maar ik vind wel dat een ondernemer, zeker wanneer er dmv. een BV-structuur een strikte scheiding privé / zakelijk is, niet privé bij hoeft te springen als het bedrijf slecht draait. Dit is in mijn ogen pas anders wanneer een werkgever zijn bedrijf structureel leeg haalt.

Als directeur van een BV moet je jezelf een redelijk en marktconform salaris betalen. Ook wanneer de BV eens een keer verlies draait. Hierdoor kan het heel goed zijn dat je verplicht bent jezelf een riant salaris van een ton of meer per jaar te betalen.

maar het kan nog veel éénvoudiger zijn: die directeur kan wel eens aanzienlijke financiële reserves hebben, die niets met de bedrijfsvoering van de afgelopen jaren te maken hebben. Die heeft 'ie dan waarschijnlijk o.a. om zijn uitgavenpatroon vast te kunnen houden wanneer het zakelijk minder gaat.

Kortom: nee, ik vind niet dat een werkgever zomaar alles toegestaan is. maar evenmin vind ik dat een werkgever een sociaal instituut is, dat er primair voor de werknemers is. En dat is niet zozeer omdat veel werknemers die benadering hanteren, maar ook omdat een ondernemer zijn geld verdient door risico's te nemen, door te investeren en daar wat mij betreft ook zeker een riant uitgavepatroon tegenover mag staan.
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2006 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het probleem is dat, althans in de ervaring die ik heb, prive en BV niet zo sterk gescheiden zijn, maar dat de directeur heel veel eigenlijke prive-zaken onder de BV schaart; een nieuwe dure auto om het half jaar, de echtgenote ontvangt een salaris zonder daadwerkelijk werk voor het bedrijf te verrichten, onttrekking, en dat dit dan belastingtechnisch geen zuivere koek is, en dat dit dus eigenlijk helemaal niet mag, wil niet zeggen dat het niet gebeurt en een heel smerig spelletje is tegenover werknemers die ronduit worden uitgebuit..

Tuurlijk, als prive en BV sterk gescheiden zijn is het een ander verhaal, maar dan nog betwijfel ik of het heel tactisch is om vanaf Bali je werknemers te bellen dat het salaris niet betaald kan worden Wink

Maar hier helpen we de heer Deetman niet echt mee, en ik vraag me toch wel af hoe dat nu zit met die 'mondelinge aanmaning'..
Pet Shop Boys - Integral
j.deetman

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2006 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben erg blij met jullie respons , bedankt!

Er blijkt dus wel degelijk eenverjaringstermijn te zijn voor de betalingsverplichtingen voortvloeiend uit overeenkomsten.

Maar wat wordt die als het om een stilzwijgend doorlopend onderhouds contract gaat, aangegaan medio 2002, die nu nog steeds loopt.

Welke datum moet/ mag ik dan hanteren met het oog op verjaring.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 25 jun 2006 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

j.deetman schreef:
Ik ben erg blij met jullie respons , bedankt!

Er blijkt dus wel degelijk eenverjaringstermijn te zijn voor de betalingsverplichtingen voortvloeiend uit overeenkomsten.

Maar wat wordt die als het om een stilzwijgend doorlopend onderhouds contract gaat, aangegaan medio 2002, die nu nog steeds loopt.

Welke datum moet/ mag ik dan hanteren met het oog op verjaring.

In principe vijf jaar vanaf het opeisbaar worden van de vordering; heb je nota's gestuurd ? Dat moet je van de datum van die nota's uit gaan.

Heb je geen nota's gestuurd, dan zou ik voor elk van keren dat je gewerkt hebt uit gaan van wanneer je de werkzaamheden opgeleverd / afgerond hebt.

Maar in beide gevallen geldt dat elke aanmaning, dus ook een mondelinge, de verjaring stuit en dus de termijn opnieuw laat beginnen.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds