|
Auteur |
Bericht |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 25 jun 2006 16:40 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: | Het probleem is dat, althans in de ervaring die ik heb, prive en BV niet zo sterk gescheiden zijn, maar dat de directeur heel veel eigenlijke prive-zaken onder de BV schaart; een nieuwe dure auto om het half jaar, de echtgenote ontvangt een salaris zonder daadwerkelijk werk voor het bedrijf te verrichten, onttrekking, en dat dit dan belastingtechnisch geen zuivere koek is, en dat dit dus eigenlijk helemaal niet mag, wil niet zeggen dat het niet gebeurt en een heel smerig spelletje is tegenover werknemers die ronduit worden uitgebuit..
|
Als dat daadwerkelijk het geval is, zal een curator bij een deconfiture niet veel moeite hebben de directie in privé aan te spreken.
Maar het enkele feit dat een directeur de grenzen van het toelaatbare opzoekt, maakt nog niet dat er sprake is van 'uitbuiting'... |
|
|
|
 |
j.deetman
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 25 jun 2006 19:30 Onderwerp: |
|
|
Even resumeren: Om mijn vorderingen zeker stellen, dien ik dus binnen elke 5 jaar een aanmaning te sturen.
Om MiriamvL te plezieren;
Ik heb natuurlijk in de afgelopen jaren mijn broer en dus ook zijn bedrijf, telkenmale aangesproken op zijn nog openstaande betalingsverplichting jegens mij.
Maar telkens op het moment van 'mondeling aanmanen' krijg ik te horen dat het erg slecht gaat met zijn bedrijf en dat er geen geld beschikbaar is om aan zijn betalingsverplichting te voldoen, ondanks dat ik wel steeds hoor over nieuwe investeringen, uitbreidingen in personeel en ga zo maar door. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 25 jun 2006 22:45 Onderwerp: |
|
|
Dat is inderdaad heeeeel wonderlijk allemaal (en dan zeg ik het nog maar eufemistisch). Maan in ieder geval aan via een formele en aangetekende brief en zet daarin een hele heldere betalingstermijn. Je broer heeft nu wel genoeg uitstel van betaling gehad, niet dan? Evt. kun je hem voorstellen in bijvoorbeeld 4 termijnen (ingaande bepaalde datum) te betalen. Het ligt er een beetje aan hoe hoog het bedrag is.
Iets anders: waarop draait de site? Op een server van jou?
Dames en heren verder gevorderden: is de website nu nog steeds niet het eigendom van vragensteller? Kan hij via die ingang niet iets?? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
j.deetman
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 2:26 Onderwerp: |
|
|
tikSimone ik heb het begrepen, aanmanen.
Maar deze site is niet van mij als je soms het woord direct aan mij richt. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 7:42 Onderwerp: |
|
|
j.deetman schreef: | tikSimone ik heb het begrepen, aanmanen.
Maar deze site is niet van mij als je soms het woord direct aan mij richt. |
Ik denk dat ze bedoelt te vragen waar de site van je broer draait, ofwel of jij controle hebt over het wel of niet functioneren van de site. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 7:45 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat bedoelde ik inderdaad. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 8:15 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Ja, dat bedoelde ik inderdaad. |
Het is nog maar de vraag of het uit de lucht halen van een site wel in verhouding staat tot het niet betalen. Gezien de lange termijn lijkt het mij gerechtvaardigd en persoonlijk zou ik er ook niet over aarzelen. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 10:55 Onderwerp: |
|
|
Nu ja, ik weet dus niet of dat zo maar kan. Zou het geen OD opleveren? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 11:44 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Nu ja, ik weet dus niet of dat zo maar kan. Zou het geen OD opleveren? |
Wanneer er in het geheel niet betaald is voor de gehele website, dan lijkt me dat sterk. Stel nu dat je een site offline haalt, omdat enkel de faktuur voor één of meer updates niet betaald is, dan is de kans op een geslaagd beroep op 1:162 groter. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 12:27 Onderwerp: |
|
|
6:162 mag ik toch hopen  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 14:02 Onderwerp: |
|
|
Mondelinge aanmaningen zijn leuk, maar niet te bewijzen als het er op aankomt.
Dus schriftelijk aanmanen.
Om dat kracht bij te zetten kun je daar gelijk bijvermelden dat als niet binnen x dagen wordt betaald, je genoodzaakt zal zijn alle verdere dienstverlening op te schorten.
En er bijvermelden dat hij ondanks deze opschorting het verschuldigde bedrag verschuldigd blijft, en dat hiervoor een deurwaarder zal worden ingeschakeld als niet wordt betaald.
Het is jammer dat een dienstverlening tussen broers moet uitmonden in een incassoprocedure, maar als hij met juridische verweren als verjaring begint, dan zul je het gewoon aan moeten pakken zoals je ook andere zakelijke wanbetalers aanpakt.
Hoe hoog is je vordering eigenlijk? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 17:33 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: | Mondelinge aanmaningen zijn leuk, maar niet te bewijzen als het er op aankomt. |
Bovendien schrijft de wet schriftelijk voor, toch? (voor een geldige ingebrekestelling) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 19:00 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Suijkerbuijk schreef: | Mondelinge aanmaningen zijn leuk, maar niet te bewijzen als het er op aankomt. |
Bovendien schrijft de wet schriftelijk voor, toch? (voor een geldige ingebrekestelling) |
Klopt. Art. 7:82 lid 1:
Quote: | Artikel 82
1. Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft. |
_________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
j.deetman
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 19:31 Onderwerp: |
|
|
Beste mensen het is prettig te zien dat hier zoveel response op komt.
Ja ik heb inderdaad nog de mogelijkheid om de site uit de lucht te halen, maar ik ga pas over tot zulke drastische maatregelen als alle andere middelen niet meer helpen.
Maar omdat mijn broer plots over verjaring sprak was ik benieuwd wat het Recht hier in Nederland over voorschrijft.
Dus ik zal eerst schriftelijk doch vriendelijk mijn broer aanmanen dat hij zijn betalings verplichtingen moet nakomen. een voorstel doen tot het betalen in termijnen met natuurlijk een uiterste betaal datum en als dat allemaal niet helpt misschien een deurwaarder of de site uit de lucht.
Na een weekendje hulp van jullie, heeft het me in iedergeval geholpen om over mijn eerste frustraties heen te komen.
Voor de eerste oplevering is korrekt betaald, echter in de jaren erna niet meer en we spreken nu over een nog openstaand totaalbedrag van ca. € 5000,00. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 22:31 Onderwerp: |
|
|
Doe dat alsjeblieft aangetekend, zodat jij altijd kunt aantonen dat de brief wel aangekomen is en op welke dag dat is geweest. Die paar eurootjes kunnen er ook nog wel bij.
Bovendien komt het volgens mij wat serieuzer over en ik hoop dat je broer dan ook eens fatsoenlijk betaalt.
@anderen: vragensteller kan toch ook vermeerderen met de wettelijke rente?
En v.w.b. die website: nee, natuurlijk niet zomaar uit de lucht halen. Lichtelijk dreigen er mee in bijvoorbeeld een tweede aanmaningsbrief kan natuurlijk wel. "Mocht ik op dan en dan geen betalng hebben ontvangen, dan zie ik mij genoodzaakt" etc.
Tjee zeg, wat jammer dat je broer de familiebetrekkingen zo ingewikkeld maakt..... Maar goed, ik hoop dat jullie het samen en naar beider tevredenheid kunnen oplossen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|