Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 3 van 3 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 |
|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 27 jun 2006 1:17 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | @anderen: vragensteller kan toch ook vermeerderen met de wettelijke rente? |
Art 6:85 BW, vertragingsschade is slechts verschuldigd over de tijd waarin de schuldenaar in verzuim is geweest. Voor verzuim is een voorafgaande ingebrekestelling nodig via een schriftelijke aanmaning (6:82).
Je zou kunnen aanvoeren dat verzuim via 6:83 sub c al is ingetreden (omdat de broer min of meer heeft aangegeven niet te zullen betalen), maar zo duidelijk is me dat niet... het ligt bij zo'n uitblijvende betaling m.i. te zeer voor de hand dat er eerst maar eens een fatale termijn moet worden gesteld.
Quote: | En v.w.b. die website: nee, natuurlijk niet zomaar uit de lucht halen. Lichtelijk dreigen er mee in bijvoorbeeld een tweede aanmaningsbrief kan natuurlijk wel. "Mocht ik op dan en dan geen betalng hebben ontvangen, dan zie ik mij genoodzaakt" etc. |
Dat kan ook in de eerste ingebrekestelling. Ik vind het zelf niet zo sterk om eerst eens een stuk of 5 aanmaningen te versturen. De website uit de lucht halen kan op basis van het opschortingsrecht (6:52 BW). Hiervoor is m.i. wel vereist dat de website op dit moment juist in de lucht wordt gehouden door j.deetman. Het uit de lucht halen moet niet een sabotageactie zijn, maar het opschorten van de nakoming van een verbintenis tot in de lucht houden. Het zal er dus erg van afhangen hoe alles technisch en contractueel precies in elkaar steekt.
Overigens hoeft ontstaat de bevoegdheid tot opschorting niet pas wanneer de schuldenaar in verzuim is. Niet-nakoming is voldoende. J.deetman zou dus ook zonder ingebrekestelling de website uit de lucht kunnen halen (mits dit werkelijk als opschorting valt te bestempelen en niet als sabotage). Het lijkt me wel noodzakelijk om hier in voldoende mate voor te waarschuwen om te voorkomen dat onnodig schade wordt aangericht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 3 van 3 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|