Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 6:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Status Hirsi Ali
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 17 van 19 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Het was het opblijven waard Razz .

Opblijven tot 9 uur in de avond? Of heb je het de afgelopen nacht tot half 6 in de ochtend volgehouden?

bona fides schreef:
Ik vind de afpersing van Hirsi Ali om deze excuusbrief te schrijven vele malen schokkender dan al wat er eerder is gebeurd in deze soap...

Het is dus de druppel geworden. Niet onterecht. Wel bijzonder lachwekkend dat het misplaatste eergevoel van Verdonk de zaak op deze manier heeft doen ontploffen. Jammer dat het 3 jaar heeft geduurd voordat D66 besloot niet langer de democratie onrecht aan te doen door een minderheidskabinet in het zadel te houden. D66 heeft immers nooit echt meegeregeerd.

Gwenny

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jah, afgelopen nacht doorgehaald Embarassed.

Verder ben ik van mening dat het D66 sierde om deze keer wel vol te houden.

Ik ben absoluut niet te spreken over het leugenachtige gekonkel van met name de VVD en CDA, en ik ben blij dat er voor alsnog een einde aan is gekomen.

Gwen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Hanifa

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 23:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HIer ook een die zeer content is dit te horen. Na de diverse affaires met TBS'ers, de diverse stunten van mevrouw Verdonk en ga zo maar door heeft het kabinet eindelijk gedaan wat juist was. Continue maar dat gedraai om koste wat kost te blijven zitten. Zielige vertoningen waren het niet zelden.

Nu heel goed gaan bekijken wie mijn stem gaat krijgen. PvdA wordt het toch niet denk ik. Maar ik ben wel een absolute linkse dus eens goed kijken wie het best bij mijn opvattingen past Smile

www.galathilion.nl
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 30 jun 2006 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En de Hoge Raad heeft een nieuwe uitspraak gedaan in een zaak van valse personalia: www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AV0054

Kort samengevat hanteert de HR 1 april 2003 als omslagpunt. Een naturalisatiebesluit van voor 1 april 2003 wordt behandelt volgens de 11-11-2005 leer. Een naturalisatiebesluit na deze datum is echter in strijd met artikel 14 RWN, waarin staat aangegeven dat "het Nederlanderschap niet wordt verloren dan krachtens de bepalingen van dit hoofdstuk."

De uitspraak mijns inziens tot gevolg hebben dat alle lopende valse personalia-zaken m.b.t. een naturalisatiebesluit van na 1 april 2003 zullen worden gestaakt, en een officiële intrekking van het naturalisatiebesluit zal volgen. Een dergelijke intrekking zal met de nodige zorgvuldigheid gepaard moeten gaan.
De zaken over naturalisatiebesluiten van voor 1 april 2003 zullen gewoon doorlopen. En er zullen nog wel meer van dergelijke zaken opduiken, omdat de waarheid omtrent de juistheid van de personalia nog jaren later ontdekt kan worden.

Aandachtspunt is dat de HR hiermee deels tegen Strikwerda ingaat, die de HR er in zijn conclusie aan herinnert dat de HR in de uitspraak van 11-11-2005 omtrent een artikel 14 RWN verweer heeft bepaald dat "art. 14 RWN ziet op gevallen waarin het Nederlanderschap daadwerkelijk door het naturalisatiebesluit is verkregen, en niet op gevallen waarin het naturalisatiebesluit met valse of fictieve personalia is verkregen, en dus rechtsgevolg mist."
Strikwerda betoogt geen nuancering.

De zaak Ayaan betreft een naturalisatie van voor 1 april 2003 (toch?) dus valt ook met deze nuancering onder de 11-11-2005 leer.

P.S. Zwaar aangepast na een tweede lezing van het betreffende arrest.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 30 jun 2006 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, het arrest gaat tegen de conclusie van Strikwerda in, en haalt daarmee ook deels de argumentatie van de beschikking van 11-11-2005 onderuit. Veel maakt dat voor de familie Naïf niet uit, want ook met deze nieuwe redenering is art 14 RWN niet van toepassing op de casus van 11-11-2005.

Ik weet niet wanneer precies is bedacht dat onder de oude wetgeving intrekking niet mogelijk was, maar ik vind het erg ongelukkig dat toen dan maar bedacht is dat er nooit rechtsgevolg was. Volgens mijn boeken bestuursrecht wordt in ieder geval doorgaans aangenomen dat een bevoegdheid tot intrekking impliciet gegeven wordt door een bevoegdheid tot toekenning.

Ik merk op dat de HR nu nadere invulling geeft aan de term "bijzondere omstandigheden". In de uitspraak van 11-11-2005 stond er slechts "behoudens bijzondere omstandigheden waaromtrent door de rechtbank in deze niets is vastgesteld". Nu wordt hieraan toegevoegd:
HR schreef:
Hiervoor is nodig dat, ondanks de onjuistheid van de verschafte persoonsgegevens, omtrent de ware identiteit van de aanvrager bij de instanties die de aanvraag moesten onderzoeken en beoordelen, een zodanige duidelijkheid heeft bestaan, dat niet gezegd kan worden dat de onjuistheid van de persoonsgegevens hun onderzoek en beoordeling belemmerd heeft.

Ik blijf de indruk houden dat een verkeerd opgegeven geboortedatum voor een onderzoek wel degelijk belemmerend werkt...

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 30 jun 2006 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Hiervoor is nodig dat, ondanks de onjuistheid van de verschafte persoonsgegevens, omtrent de ware identiteit van de aanvrager bij de instanties die de aanvraag moesten onderzoeken en beoordelen, een zodanige duidelijkheid heeft bestaan, dat niet gezegd kan worden dat de onjuistheid van de persoonsgegevens hun onderzoek en beoordeling belemmerd heeft.

Dat is in ieder geval een handvat om "bijzondere omstandigheden" te kunnen beoordelen, die in het arrest van 11-11-2005 niet nader werden omschreven.
De leugen over de geboortedatum van Ayaan komt hiermee weer om de hoek kijken. Is daardoor het onderzoek en de beoordeling belemmerd?
Tottie

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 30 jun 2006 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Een naturalisatiebesluit na deze datum is echter in strijd met artikel 14 RWN, waarin staat aangegeven dat "het Nederlanderschap niet wordt verloren dan krachtens de bepalingen van dit hoofdstuk."

Wanneer er sprake is van een ongeldig naturalisatiebesluit dan is er toch geen sprake van "intrekking" of "verliezen van Nederlanderschap"..Rare jongens daar bij de HR.
Floriaan

BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kennelijk toch wel; in de nieuwe leer van HR 30-06-2006 heeft een naturalisatie-KB verleend na 1 april 2003 berustend op valse personalia wél rechtsgevolg en kan het derhalve ook worden ingetrokken. Reden hiervoor is volgens de HR (impliciet) het uitputtende karakter van art. 14 RWN (zoals door Samkalden bepleit in het NJB (en wel voor alle besluiten, onafhankelijk dus van het moment van verlening)) en het belang van de rechtszekerheid zoals een en ander uit de parlementaire geschiedenis blijkt.

Naturalisatie-KB's verleend vóór 1 april 2003 hebben ook in de nieuwe leer geen rechtsgevolg en wel omdat de gewijzigde RWN geen bepaling zou bevatten die deze naturalisatiebesluiten alsnog rechtsgevolg zou verlenen, aldus de HR.

Deze argumentatie leidt tot onaanvaardbare rechtsongelijkheid: mensen die voor 1 april 2003 met een valse naam zijn genaturaliseerd, zijn nooit Nederlander geworden, terwijl degenen die na die datum onder een valse naam zijn genaturaliseerd, wel Nederlander werden.
Het standpunt van de HR is daarnaast bevreemdend omdat de achtergrond van de aanname van rechtsgevolg (respectievelijk de normering van intrekking) ook volgens de HR mede wordt ingegeven door het belang van de rechtszekerheid maar dit belang niet minder zwaar weegt in gevallen waarin naturalisaties verleend werden voor 1 april 2003.

Wat ik aan de argumentatie van HR 30-06-2006 niet begrijp, is dit:

HR 30-6-2006, 3.4.4 schreef:

Wel volgt, zoals reeds is vermeld, uit art. II lid 1 van de Rijkswet van 21 december 2000 in verbinding met art. 14 lid 1 (zoals bij die Rijkswet gewijzigd) dat intrekking ook mogelijk is wanneer het Nederlanderschap is verleend vóór de inwerkingtreding van die Rijkswet, doch in dat geval niet verder terugwerkt dan tot het tijdstip van inwerkingtreding daarvan.

Hoe kan uit de bepaling van art. II lid 1 van de Rijkswet waar kennelijk is vastgesteld dat de intrekking ook kan geschieden bij naturalisatiebesluiten verleend vóór inwerkingtreding van de nieuwe RWN, toch worden afgeleid, dat intrekking in die gevallen juist niet mogelijk is??
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tottie heeft strikt genomen een goed punt. Art 14 RWN is uitputtend voor wat betreft het verliezen van het Nederlanderschap. De HR heeft juist altijd bepaald dat er door verkeerde personalia nooit iets gegeven is, waardoor ook niets verloren kan worden.

Bovendien komt de HR hier nu pas mee, dus het is gewoon een door de politieke ontwikkelingen ingegeven draai. Op zich geen onjuiste of ongewenste draai, maar zeker niet noodzakelijk door art 14 RWN afgedwongen (zoals de HR het nu plots wel doet voorkomen!).

Ik ben het ermee eens dat we nu alleen maar een grotere rechtsongelijkheid hebben. Nu het toch wel duidelijk is dat de Begriffsjurisprudenz losgelaten moest worden, had de HR net zo goed ook voor oude gevallen de nieuwe lijn kunnen laten gelden.

Overweging 3.4.4 lijkt mij te zeggen dat in het geval van een toekenning van het Nederlanderschap onder het oude recht die wel rechtsgevolg had (dus: juiste personalia), intrekking via art 14 RWN (bijvoorbeeld wegens een vals vluchtverhaal) mogelijk is, maar slechts tot het tijdstip van inwerkingtreding van die intrekbevoegdheid.

Dus nu we bepaald hebben dat het nationalisatiebesluit van Hirsi Ali wel rechtsgevolg had, kan Verdonk op grond van art 14 RWN het Nederlanderschap van Hirsi Ali wegens haar leugenachtige vluchtverhaal intrekken met terugwerkende kracht tot 1 april 2003.

Met andere woorden, de HR heeft een grote barrière getimmerd op 1 april 2003 voor wat betreft de werking van art 14 RWN. Art 14 RWN heeft geen terugwerkende kracht voor wat betreft wel/geen rechtsgevolg, maar ook niet voor wat betreft wel/geen intrekbaarheid.

BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
(...) maar zeker niet noodzakelijk door art 14 RWN afgedwongen

Dat zie ik anders, met kijk op de wetsgeschiedenis eist art. 14 RWN naar mijn idee ook in geval van valse namen toepassing.

bona fides schreef:
Overweging 3.4.4 lijkt mij te zeggen dat in het geval van een toekenning van het Nederlanderschap onder het oude recht die wel rechtsgevolg had (dus: juiste personalia), intrekking via art 14 RWN (bijvoorbeeld wegens een vals vluchtverhaal) mogelijk is, maar slechts tot het tijdstip van inwerkingtreding van die intrekbevoegdheid.

Dat zegt de overweging mij ook.

HR, 30-06-2006 schreef:
Hiermee is echter niet alsnog rechtsgevolg verleend (zij het met mogelijkheid van intrekking) aan naturalisatiebesluiten die vóór die inwerkingtreding zijn genomen maar ingevolge het toen geldende recht rechtsgevolg misten.

Naturalisaties van voor 1 april 2003 die berusten op valse namen hebben thans precies dezelfde wettelijke achtergrond als degene die daarna werden verleend: Er is geen expliciete wettelijke grondslag die rechtsgevolg verleent (dan wel onthoudt) maar er is de intrekkingsbevoegdheid bij bedrog/valse verklaring van art. 14 RWN.

Het argument van de HR om bij naturalisaties van na 1 april 2003 berustend op valse namen wel rechtsgevolg aan te nemen en deze categorie te scharen onder bedrog/valse verklaring van art. 14 RWN, namelijk de bestaande bevoegdheid tot intrekking, heeft niet minder kracht bij de gevallen voor 1 april 2003 - de intrekkingsbevoegdheid strekt zich tengevolge van art. II lid 1 RWN 21 december 2000 immers kennelijk ook uit tot de naturalisaties die werden verleend voor 1 april 2003.

Volgens mij is het daarom - nog afgezien van de rechtsongelijkheid die de argumentatie van de HR tot gevolg heeft - ook uit systeemtheoretisch oogpunt inconsistent om in die eerstgenoemde gevallen geen rechtsgevolg aan te nemen en in de andere gevallen wel.

bona fides schreef:
Als de wettelijke regeling waarop een beschikking rust niet de bevoegdheid tot intrekking regelt, wordt doorgaans aangenomen dat die bevoegdheid tot intrekking impliciet gegeven is in de bevoegdheid tot verlening.

Dit punt is voor mij ook onduidelijk. Ook mijn boeken bestuursrecht gaan uit van een impliciete intrekkingsbevoegdheid in geval van een expliciete bevoegdheid tot verlening.
Waarom was de impliciete intrekkingsbevoegdheid volgens de HR niet toepasselijk in geval van naturalisaties berustend op valse namen?
Is die impliciete intrekkingsbevoegdheid afhankelijk van de zwaarte van de consequenties, de ingrijpendheid?
En hoe rijmt de impliciete intrekkingsbevoegdheid zich eigenlijk met het legaliteitsbeginsel dat voor "Eingriffsverwaltung" een wettelijke grondslag vereist?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Floriaan schreef:
bona fides schreef:
(...) maar zeker niet noodzakelijk door art 14 RWN afgedwongen

Dat zie ik anders, met kijk op de wetsgeschiedenis eist art. 14 RWN naar mijn idee ook in geval van valse namen toepassing.

Het feit dat de AG en tot voor kort ook de HR het anders zag, zegt mij dat het niet noodzakelijk uit art 14 RWN volgt.

En art 14 RWN gaat dus over verliezen. Staat in de wetsgeschiedenis dat nooit gekregen hebben gelijk gesteld moet worden aan verliezen?

Ik zeg dus niet dat je aan art 14 RWN niet de uitleg kan geven die de HR nu geeft. De HR geeft deze uitleg, dus dat het kan spreekt voor zich.

Floriaan schreef:
Waarom was de impliciete intrekkingsbevoegdheid volgens de HR niet toepasselijk in geval van naturalisaties berustend op valse namen?

Ik vermoed dat de HR dit ooit eerder zo bepaald heeft. En waarom:
Floriaan schreef:
Is die impliciete intrekkingsbevoegdheid afhankelijk van de zwaarte van de consequenties, de ingrijpendheid?

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ik heb een theorie die eenvoudig getest kan worden aan de hand van de geschiedenis van de rechtspraak op dit punt, maar die ken ik verder niet. Ik speculeer hier dus:

Misschien heeft de HR ooit, in een zaak waarin het Nederlanderschap om niet helemaal de goede redenen verleend is, bepaald dat het Nederlanderschap niet kan worden ingetrokken, omdat dit een nogal zware sanctie is en bovendien mogelijk problematisch ivm allerlei verdragen. Op dat moment zou dan zijn vast komen te staan dat er geen impliciete bevoegdheid tot intrekken mag worden aangenomen. Dat zal dan wel in een vroegere politieke periode van "barmhartigheid" zijn geweest.

Later, in een tijd dat vreemdelingenpolitiek heel andere kanten kreeg, gaf dit een probleem met personen die zich voordeden als een ander, om zo het Nederlanderschap te kunnen verwerven ondanks een ernstig misdadig verleden. De HR kon op dat moment het Nederlanderschap niet meer intrekken omdat er dus geen impliciete bevoegdheid tot intrekken mag worden gelezen. De HR bedacht daarop een truc: het Nederlanderschap was nooit toegekend.

Klinkt best aannemelijk, toch? Maar ik heb dus geen idee wat hiervan waar is!!! Smile

Quote:
En hoe rijmt de impliciete intrekkingsbevoegdheid zich eigenlijk met het legaliteitsbeginsel dat voor "Eingriffsverwaltung" een wettelijke grondslag vereist?

Impliciet betekent dat die grondslag er ook echt is, al zie je die niet expliciet staan. Kwestie van wetsinterpretatie. Beetje krom inderdaad, maar expliciete bevoegdheidsbepalingen worden ook wel eens krom uitgelegd.

Leeftijd: 54
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mijn oorspronkelijke account "Floriaan" is per ongeluk uitgeschakeld...

bona fides schreef:
En art 14 RWN gaat dus over verliezen. Staat in de wetsgeschiedenis dat nooit gekregen hebben gelijk gesteld moet worden aan verliezen?

Nee, in de wetsgeschiedenis van de RWN wordt in het algemeen nergens gerept over naturalisaties zonder rechtsgevolg; er staat dus evenmin dat ze anders behandeld dienen te worden. Ik houd het voor mogelijk dat men in de parlementaire behandeling simpelweg niet heeft gedacht aan het verschijnsel van geen rechtsgevolg.

Wel blijkt uit de wetsgeschiedenis van de RWN dat intrekking terughoudend dient te worden toegepast, om die reden sterk genormeerd is en blijkt uit de RWN zelf dat intrekking de enige manier van verlies is.

Nu de feitelijke consequenties van de vaststelling van geen rechtsgevolg dezelfde zijn als bij terugwerkende intrekking, ligt het m.i. voor de hand om de normen die op intrekking van toepassing zijn, ook toe te passen bij naturalisaties baserend op valse namen (onafhankelijk van de datum van verlening) en aldus bij voldoen aan de criteria tot intrekking over te gaan.
Daargelaten nog het argument dat het opgeven van valse namen een vorm van bedrog dan wel valse verklaring is en het m.i. daarom niet valt uit te leggen dat deze categorie naturalisaties niet onder bereik van art. 14 vallen.

En als je de stap neemt en wel rechtsgevolg aanneemt, valse namen te spijt - wat de HR ook doet (m.b.t. na 1 april 2003 verleende naturalisaties) -, dan valt m.i. niet in te zien waarom je hem niet analoog ook neemt m.b.t. de gevallen betreffende verlening voor 1 april 2003. Helemaal niet, als je als argument voor het wél aannemen van rechtsgevolg aanvoert (zoals de HR doet) het feit dat de verleende naturalisatie onder chronologisch bereik van de mogelijkheid tot intrekking vallen.
Intrekking is in het algemeen immers zowel mogelijk bij naturalisaties die verleend werden na 1 april 2003 als ook in de gevallen daarvoor. Dan zou het toch logisch zijn om bij al die gevallen waarover zich de intrekkingsbevoegdheid uitstrekt, wél rechtsgevolg aan te nemen?

bona fides schreef:
Het feit dat de AG en tot voor kort ook de HR het anders zag, zegt mij dat het niet noodzakelijk uit art 14 RWN volgt.

Ik kom los van de AG of de HR tot het oordeel dat het wel noodzakelijk uit de RWN volgt en het enkele feit dat zij daar anders over dachten, overtuigt mij nog niet van het tegendeel. Pragmatisch moet ik constateren dat je er kennelijk anders over kunt denken maar normatief vind ik die houding daarom nog niet juist.

bona fides schreef:
Klinkt best aannemelijk, toch? Maar ik heb dus geen idee wat hiervan waar is!!!

Tsja, zou kunnen, wie weet.

Floriaan schreef:
bona fides schreef:
Impliciet betekent dat die grondslag er ook echt is, al zie je die niet expliciet staan.

Kan een impliciete bevoegdheid een wettelijke grondslag hebben?

BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb geen steekhoudende argumenten om jouw interpretatie van art 14 RWN, ook voor wat betreft de werking vóór 1 april 2003, onderuit te halen. Aan de andere kant zie ik ook geen duidelijke argumenten tegen de interpretatie van de HR. Bij nieuwe wetgeving is het nu eenmaal altijd de vraag hoe je de overgang regelt, tenzij de wet zelf of de memorie van toelichting daar duidelijk over is. De HR maakt een keuze, de keuze waar een meerderheid van de raadsheren voor te vinden was. Waar je de motivering te kort vindt schieten is het goed mogelijk dat die meerderheid het onderling niet eens was over de juiste argumenten voor de gekozen benadering.

Maar als er zoals je zegt bij het ontwerp van art 14 RWN misschien niet eens gedacht is aan gevallen zonder rechtsgevolg, dan zie ik niet hoe je kunt zeggen dat uit art 14 RWN plus wetsgeschiedenis iets noodzakelijk volgt voor die gevallen zonder rechtsgevolg. Het wordt opengelaten, de HR heeft het nu ingevuld. (Heel strikt gesproken wordt het niet eens opengelaten maar is art 14 RWN simpelweg niet van toepassing daar waar geen rechtsgevolg is, althans niet van toepassing op die persoon waarvoor het besluit geen rechtsgevolg had. Maar de HR heeft zich hier wat vrijheid gegund.)

Maar kennelijk bedoel je dat het normatief noodzakelijk is. Dan is dat of een strikt persoonlijke noodzakelijkheid, of je dwingt je normatieve referentiekader aan anderen op (dat zal niet). Toen ik schreef "Op zich geen onjuiste of ongewenste draai, maar zeker niet noodzakelijk door art 14 RWN afgedwongen (zoals de HR het nu plots wel doet voorkomen)." bedoelde ik dit in een wat breder, vooral juridisch, kader. Juridisch gezien zijn er gewoon verschillende mogelijkheden, die op zich best zijn in te passen in het normatieve stelsel van de Nederlandse samenleving: de conclusie van de AG bevalt ons twee misschien niet, maar zou deze maatschappij nou toch ook niet op haar grondvesten doen schudden (zolang het niet om Hirsi Ali gaat!!!!).

In diezelfde reactie van mij schreef ik overigens ook "... had de HR net zo goed ook voor oude gevallen de nieuwe lijn kunnen laten gelden", dus verder zijn wij het gewoon eens over hoe we op dit punt het liefst het recht zouden zien.

Quote:

Een impliciete wettelijke grondslag is ook een wettelijke grondslag. Impliciet = stilzwijgend erin begrepen. Zodra het er impliciet staat, staat het er. Natuurlijk is het een beetje een kunstgreep om een missende bevoegdheid tevoorschijn te toveren door te stellen dat het er impliciet staat, al kan ik het me ook wel als een soort wetgevingstechniek voorstellen om de wettekst compact te houden. In de constitutie van de VS worden heel veel bevoegdheden ingelezen (al dan niet zo bedoeld door de schrijvers van die tekst).

Leeftijd: 54
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 21 jul 2006 13:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Al delen we wellicht inderdaad dezelfde opvatting over hoe we het recht op dit punt liefst zouden zien, in analytisch opzicht komen we toch tot verschillende conclusies: Naar mijn idee is de argumentatie van de HR inconsistent, ook in juridisch opzicht niet steekhoudend. Er waren m.i. niet twee in juridisch opzicht gelijkwaardige opties m.b.t. al dan niet rechtsgevolg voor 1 april 2003.

Toen ik hierboven schreef "normatief", bedoelde ik overigens niet "subjectief". Bij mijn weten kunnen normatieve begrippen best objectief worden ingevuld. Als ik normatieve begrippen in juridische context gebruik - zoals rechtszekerheid of rechtsgelijkheid - probeer ik ze hoe dan ook zoveel mogelijk objectief in te vullen.
Het gaat mij er dus niet om dat de argumentatie van de HR volgens mijn persoonlijk normatief referentiekader onjuist zou zijn maar daarom dat mijn analytisch denkvermogen mij ingeeft dat de argumentatie in objectieve juridische zin (waartoe ik ook normatieve elementen reken) niet steekhoudend is.

Omdat je schreef dat je geen duidelijke argumenten ziet tegen de houding van de HR, zijn ze hier opnieuw. Het gaat om de volgende normatieve tegenargumenten:

1. De argumentatie van de HR schept rechtsongelijkheid.
    Het is inmiddels bekend; betrokkenen, die voor 1 april 2003 een naturalisatie onder opgave van een valse naam kregen, zijn nooit Nederlander geworden, terwijl degenen die de naturalisatie onder opgave van een valse naam na die datum hebben gekregen, wél Nederlander werden. In de laatste gevallen kan de nationaliteit worden onttrokken, in de andere gevallen is ze bij voorbaat non-existent.
    Omdat het om staatsburgerschap gaat en dit volgens diverse verdragen een mensenrecht of fundamenteel recht is, is de rechtsongelijkheid m.i. best ernstig.
    Volgens mij schrijft Samkalden overigens een artikel over deze rechtsongelijkheid in het volgende nummer van het NJB.

2. De argumentatie doet inbreuk op de rechtszekerheid.
    Zoals de HR zelf schrijft, druist vaststelling van geen rechtsgevolg in tegen de (met de RWN beoogde) rechtszekerheid; desalniettemin wordt geen rechtsgevolg aangenomen in de gevallen van voor 1 april 2003.

3. Vaststelling van geen rechtsgevolg is reeds an sich bezwaarlijk; namelijk uit oogpunt van rechtsbescherming (bestuursrechtelijke rechtsbescherming ontbreekt in het geheel) en rechtsstatelijkheid (geen wettelijke grondslag) terwijl het dus toch gaat om een mensenrecht of fundamenteel recht.

en de systeemtheoretische:

4. De intrekkingsbevoegdheid van de RWN lijkt uitputtend te zijn bedoeld. De sterke normering en nadruk daarop dat het Nederlanderschap op geen andere wijze dient te worden verloren, duiden daarop. Geen rechtsgevolg aan te nemen terwijl er parallel een intrekkingsbevoegdheid is, doet erg vreemd aan. Helemaal indien de parallele intrekkingsbevoegdheid in sommige gevallen hét argument blijken om wél rechtsgevolg aan te nemen.

5. Als wel rechtsgevolg wordt aangenomen louter omdat op de gevallen een wettelijke intrekkingsbevoegdheid toepasselijk is, dan zou bij alle naturalisaties waarop deze intrekkingsbevoegdheid van toepassing is, rechtsgevolg moeten worden aangenomen. Dit niet te doen is simpelweg onlogisch.

6. Het is inconsistent om naturalisaties berustend op valse namen soms wel en soms niet in de categorie bedrog/valse verklaring van art. 14 RWN te laten vallen.

7. Het is inconsistent om betreffende dezelfde feitelijke situaties de ene keer rechtsgevolg strikt uit te sluiten en de andere keer strikt aan te nemen.
    De stelling van de HR dat de RWN niet alsnog rechtsgevolg verleent aan naturalisaties berustend op valse namen van voor 1 april 2003 (en ze om die reden niet kunnen worden ingetrokken) is twijfelachtig: Ook betreffende de gevallen na 1 april 2003 regelt de RWN geen rechtsgevolg en toch kunnen zij kennelijk wel rechtsgevolg hebben - waarom dan niet de anderen?

Maar nu: Wat zijn de argumenten vóór de houding van de HR in 30-06-2006??

bona fides schreef:
Maar als er zoals je zegt bij het ontwerp van art 14 RWN misschien niet eens gedacht is aan gevallen zonder rechtsgevolg, dan zie ik niet hoe je kunt zeggen dat uit art 14 RWN plus wetsgeschiedenis iets noodzakelijk volgt voor die gevallen zonder rechtsgevolg.

Onder andere door de analoge redenering: Omdat uit de RWN en zijn wetsgeschiedenis in absolute termen volgt dat verlies van het Nederlanderschap enkel onder bepaalde genormeerde omstandigheden kan plaatsvinden aangezien anders een inbreuk op de rechtszekerheid en de RWN dreigt, moeten daarmee ook zijn bedoeld de gevallen waarin enkel een feitelijk verlies plaatsvindt (en geen juridisch verlies).
Het gaat hierbij trouwens om dezelfde redenering die de HR in de gevallen van na 1 april 2003 ook heeft aangenomen.

bona fides schreef:
flow schreef:

Een impliciete wettelijke grondslag is ook een wettelijke grondslag. Impliciet = stilzwijgend erin begrepen. Zodra het er impliciet staat, staat het er.

Hier stuit ik aan mijn semantische grenzen... een impliciete wettelijke grondslag kan ik mij niet voorstellen - dat is m.i. een contradictio in terminis. "Wettelijk" betekent per definitie geschreven, dus expliciet, uitdrukkelijk en niet impliciet, stilzwijgend. Of heb ik iets gemist?

Leeftijd: 70
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 21 jul 2006 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
"Wettelijk" betekent per definitie geschreven

Ik kan er naast zitten, want nog aardig groen, maar bestaat er niet ook 'ongeschreven recht', m.a.w. recht dat inderdaad niet geschreven is maar wel de status 'wettelijk' heeft? Laughing
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 17 van 19 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds