Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 19 dec 2012 22:22 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | kampeerder schreef: | Zoiets kan makkelijk uigelegd worden als misleiding. | Van Dale gefineerd misleiding als "het opzettelijk wekken van onjuiste voorstellingen". Welke indrukken zou TS hebben gewekt en met welke uitlatingen heeft zou hij dat gedaan hebben? |
Hij heeft de onjuiste voorstelling van zaken gegeven dat hij een serieuze koper was.
Een recht om een gekochte zaak retour te doen is nooit bedoeld om te worden misbruikt zoals TS dat hier van plan is. Probeer je dat wel, dan spreken we van misbruik van recht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jpst
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 dec 2012 18:03 Onderwerp: |
|
|
Ja goed misbruik van recht.
Hoe ga je dat bv aantonen als TS dit boek wel degelijk op afstand heeft gekocht en het zonder opgaaf van reden mag retourneren?
Ik ken wel meer praktijkvoorbeelden waarin dit retourrecht wordt misbruikt.
Ik vraag me echter af wat je hier als winkel aan kunt doen? |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 21 dec 2012 0:30 Onderwerp: |
|
|
Ik zie geen misbruik van een recht.
De aanleiding om het herroepingsrecht is ingevoerd, is dat de consument het product niet voor de totstandkoming van de overeenkomst kon zien. Hierin zie ik niet direct een doel in, omdat het recht niet beperkt is tot zicht of zelf beperkt is tot uitproberen. Dat acht ik zelfs onwenselijk, omdat hiermee juridische gevechten worden gestimuleerd. De verkoper heeft er tenslotte belang bij dat koop niet ontbonden wordt, omdat hij anders winst misloopt. Het belang van de verkoper wordt m.i. voldoende gediend op het moment dat de koper de waardevermindering van het product vergoed die het gevolg is van ander gebruik dan het uitproberen.
Verder heeft de koper de overeenkomst niet gesloten met het doel om de verkoper schade toe te richten. En het belang van de verkoper, die winst wil maken, acht ik, op basis van het bovenstaande, niet zwaarder dan het belang van de koper, die het product niet wil hebben. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
jpst
|
Geplaatst: vr 21 dec 2012 22:41 Onderwerp: |
|
|
In het kader van de wet koop op afstand de mogelijkheid een product te beoordelen heb ik me weleens hard geprobeerd te maken dat er situaties zijn die zich hier tegen verzetten. Echter het idee van 'zonder opgaaf van reden' maakt vrijwel alles mogelijk, zolang je verder zwijgt.
Ik lees weleens zaken dat men product x ergens koopt. Product x is echt het product dat deze klant daadwerkelijk wil kopen. Dit heeft klant besloten nav reviews of ervaring of heeft soms al een exemplaar van dit product.
Als winkel y dan levert en x is opeens 50 Euro goedkoper elders, dan is de wet koop op afstand hier eigenlijk totaal niet voor bedoeld. De klant koopt immers hetzelfde product elders en de strekking van de wet is dat je iets kunt beoordelen op de eigenschappen.
Wat ik ook veel zie gebeuren in de praktijk is dat het product een doa is of een defect heeft en dat dan hetzelfde gebeurt. Product wordt binnen de 7 dagen teruggestuurd en elders besteld.
Het kan aan mij liggen, maar in beginsel is de wet hiervoor niet in het leven geroepen, maar wordt wel op deze manier ge/misbruikt.
Daarnaast vraag ik me af of het de bedoeling is dat je product x beoordeelt, dus als producttype en niet het specifieke item dat je krijgt. Als je namelijk een defect item krijgt, kan het natuurlijk nog best zo zijn dat het producttype (mits werkend) nog steeds aan je wensen voldoet.
In dat kader denk ik dat men bij problemen ook te makkelijk de koop kan ontbinden binnen de 7 dagen. |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: za 22 dec 2012 0:58 Onderwerp: |
|
|
Er wordt in ieder geval misbruik van herroepingsrecht gemaakt wanneer de koper een koopovereenkomst sluit met geen ander doel dan de verkoper te schaden.
Ik zie geen misbruik in het gebruik maken van dit recht omdat je het zelfde product elders goedkoper hebt gezien. De wetgever had deze situatie eenvoudig kunnen noemen in de lijst van uitzonderingen, maar dat heeft ze niet gedaan.
Ook zie ik geen misbruik in het gebruik maken van dit recht omdat het product defect is afgeleverd. Ook in dit geval had de wetgever gemakkelijk conformiteitsgerelateerde zaken kunnen uitsluiten. In deze situatie is de verkoper tekortgeschoten in zijn verplichting. Ontbinden betekent dat de verkoper twee keer verzendkosten bespaard worden.
jpst schreef: | Daarnaast vraag ik me af of het de bedoeling is dat je product x beoordeelt, dus als producttype en niet het specifieke item dat je krijgt. Als je namelijk een defect item krijgt, kan het natuurlijk nog best zo zijn dat het producttype (mits werkend) nog steeds aan je wensen voldoet. | Hier raak je me kwijt.
jpst schreef: | In dat kader denk ik dat men bij problemen ook te makkelijk de koop kan ontbinden binnen de 7 dagen. | De Europese commissie heeft de consumptiegoederen en koop op afstand richtlijn herzien. Bepalingen zijn verduidelijkt, aangescherpt en uitgebreid. In de richtlijn is opgenomen dat de "consument alleen is aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het behandelen van de goederen dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen. De consument is in geen geval aansprakelijk voor waardevermindering van de goederen wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig artikel 6, lid 1, onder h), informatie over het herroepingsrecht te verstrekken." Hoe kan de verkoper een schadevergoeding toe komen, als de koper de overeenkomst helemaal niet zou kunnen ontbinden?
Het herroepingsrecht was en blijft m.i. bewust ruim opgesteld. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
jpst
|
Geplaatst: za 22 dec 2012 22:21 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Er wordt in ieder geval misbruik van herroepingsrecht gemaakt wanneer de koper een koopovereenkomst sluit met geen ander doel dan de verkoper te schaden. |
En hoe wil iemand dat gaan aantonen? Je kan het tenslotte zonder opgaaf van reden retourneren.
Ik heb ook weleens momenten dat ik een product maar 1 dag nodig heb. Dit retourrecht werkt wel in de hand om iets dan maar lukraak te bestellen.
Dat is leuk voor een verkoper die iets speciaal voor mij moet bestellen bij zijn leverancier (geen maatwerk!) en het daarna eigenlijk niet meer kan verkopen.
Quote: | Ik zie geen misbruik in het gebruik maken van dit recht omdat je het zelfde product elders goedkoper hebt gezien. De wetgever had deze situatie eenvoudig kunnen noemen in de lijst van uitzonderingen, maar dat heeft ze niet gedaan. |
Ik zie daar dus wel een probleem in. Het werkt zelfs lui koopgedrag in de hand.
Quote: | Hier raak je me kwijt. |
Wat ik wil zeggen is dat je een defect product niet kunt beoordelen. Dus dat er tot dan ook geen grond kan zijn iets te retourneren, behoudens voor reparatie of herstel dan.
Quote: | Het herroepingsrecht was en blijft m.i. bewust ruim opgesteld. |
En mijn idee daarover is dus dat het ook wel erg makkelijk is om misbruik van te maken. |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: zo 23 dec 2012 1:50 Onderwerp: |
|
|
Wat me opvalt is dat niemand echt goed motiveert waarom het herroepingsrecht hier misbruikt zou worden. Of hier spraken is van misbruik moet objectief bepaald worden aan de hand van art. 3:13 BW. Lid 2 hiervan geeft aan dat een bevoegdheid o.a. misbruik wordt wanneer het ingezet wordt voor een ander doel als waarvoor het geven is. Maar uit de parlementaire geschiedenis blijkt uit de aanleiding om een bepaalde bevoegdheid in te voeren, niet mag worden afgeleid dat deze bevoegdheid uitsluitend voor dat doel is verleent. Zoals ik eerder aangegeven is het herroepingsrecht naar mijn idee bewust ruim opgesteld. Hieruit volgt dat het misbruik niet (snel) uit het doel volgt waarvoor het wordt waarvoor het wordt gebruikt.
jpst schreef: | Dit retourrecht werkt wel in de hand om iets dan maar lukraak te bestellen. | Een lage drempel is economisch juist gunstig. Als je gemakkelijk van een overeenkomst af kan dan zul je eerder geneigd zijn om een aanbod te aanvaarden. Zo bereikt je meer klanten. En onder die klanten zullen er dan ook een paar zitten die van deze mogelijk daadwerkelijk gebruik maken.
jpst schreef: | Wat ik wil zeggen is dat je een defect product niet kunt beoordelen. Dus dat er tot dan ook geen grond kan zijn iets te retourneren, behoudens voor reparatie of herstel dan. | De consument kan besluiten om een afstandbediening niet te willen houden omdat deze niet lekker in de hand ligt. Hiervoor hoeft de afstandbediening het niet te doen. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: zo 23 dec 2012 15:46 Onderwerp: |
|
|
Wat mij weer opvalt, is dat velen het hebben over koop op afstand, terwijl TS gewoon een winkel in is gelopen en daar een boek heeft gekocht.
Je hebt dan in beginsel geen retourrecht, tenzij de winkelier die optie biedt. Dat zou vervat kunnen zijn in algemene voorwaarden, maar ook op de factuur vermeld kunnen worden.
Wat verder onverlet laat, dat daarbij ook nadere eisen mogen worden gesteld die bij een koop op afstand niet mogen worden gesteld, waarbij de winkelier ook prima kan zeggen dat een enkel krasje of een gevouwen pagina (bij openslaan) al voldoende is.
Daarbuiten wil ik me graag aansluiten bij de eerdere mening dat TS een lutser is met z'n moreel verwerpelijke gedrag. Als je een boek wilt lenen, ga dan op tijd naar de bibliotheek en benadeel niet een eerlijke winkelier met dit soort egoïstische fratsen. Misbruik van het recht dient niet gehonoreerd te worden. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 23 dec 2012 18:40 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | Ik zie geen misbruik van een recht. |
Heb je het wel over de zaak waar deze thread over gaat?
TS koopt een boek dat hij nodig heeft voor een tentamen met het vooropgezette plan om het na het tentamen te retourneren. Heel slim ja, want zo kost het hem geen cent.
Beweer je dat het retourrecht (of dat nu op de Wet koop of afstand is gebaseerd of op de AV) hiervoor bedoeld is?
Een ander punt is het bewijsprobleem: tenzij TS op een internetforum uit de doeken heeft gedaan met welke intentie hij de koopovereenkomst is aangegaan (zoals hier), zal het voor de verkoper lastig worden om feiten hard te maken waarop misbruik van recht kan worden gebaseerd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: ma 24 dec 2012 0:45 Onderwerp: |
|
|
Ja, ik heb het over de zaak in deze draad . En nee, ik beweer niet dat het herroepingsrecht (Wet koop op afstand) geven is om gebruikt te worden zoals TS van plan is.
Het is de verkoper die zal moeten stellen dat de koper misbruik heeft gemaakt van het herroepingsrecht. De verkoper kan dat doen door aan te tonen dat de koper dit recht onverenigbare wijze heeft gebruikt met het doel waarvoor het is geven. Echter, hier heeft de verkoper twee bewijsproblemen. Hij zal dan namelijk ook moeten aantonen met welk doel dit recht is gegeven. En hierin zal hij niet slagen door te beargumenteren dat het herroepingsrecht niet bedoelt is om misbruikt te worden, omdat hij dan gebruik maakt van iets dat nog aangetoond moet worden.
De veertiende overweging richtlijn 97/7/EG geeft slechts welk doel de Europese wetgever voor ogen had. Hieruit kan niet opgemaakt worden dat de Europese noch Nederlandse wetgever het herroepingsrecht uitsluitend voor dit doel hebben gegeven. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 26 dec 2012 21:49 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | Echter, hier heeft de verkoper twee bewijsproblemen. Hij zal dan namelijk ook moeten aantonen met welk doel dit recht is gegeven. |
Dat de verkoper bewijsproblemen heeft, ben ik met je eens (en schreef ik al). Wat jij noemt is echter zeker geen bewijsprobleem, maar een kwestie van wetsuitleg.
Het gezonde verstand biedt hier de oplossing: geen redelijk mens zal serieus volhouden dat het Europese herroepingsrecht (of een in de AV vastgelegd retourrecht bij een koopovereenkomst) mede ten doel heeft het mogelijk te maken dat een koper een product zogenaamd "koopt" met het vooropgezette plan het product na enkele dagen van gebruik te retourneren. Een reality check op zijn tijd doet wonderen.
Het probleem (voor de verkoper) is alleen dat het bestaan van dit vooropgezette plan in de regel niet valt aan te tonen (maar toevallig wel in deze zaak, zodra de koper is te koppelen aan deze draad). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: do 27 dec 2012 2:54 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Wat jij noemt is echter zeker geen bewijsprobleem, maar een kwestie van wetsuitleg. | De rechter zal er van overtuigd moeten zijn dat het herroepingsrecht geven is voor een specifiek doel en dat dit recht voor iets anders is gebruikt. Hier heeft niemand tot op heden aangegeven voor welk doel dit recht gegeven zou zijn, laat staan een zinnige redenatie. Wel heb ik hier een cirkelredenering langs zien komen ("dit recht is niet bedoelt om misbruikt te worden") en de ad hominem ("geen redelijk mens zou vinden dat..."). Ik zou dus onredelijk zijn en zou een reality check moeten uitvoeren. Sterk hoor.
In de plaats van een moddergevecht, zie ik liever een inhoudelijke discussie. Relevante vragen daarbij zijn: 1) voor welk doel is dit recht gegeven en 2) waar blijkt dit uit? 3) Waarom is dit niet opgenomen in de artikels van de richtlijn en de Nederlandse wet? Mijn antwoorden: a) het herroepingsrecht is m.i. niet uitsluiten geven voor een specifiek doel, zoals het product te kunnen uitproberen. b) Dit is niet opgenomen in het wetsartikel en volgt niet uit de memorie van toelichting. c) Omdat de wetgever het kennelijk wenselijk acht om herroepingsrecht eenvoudig te houden, om zo onzinnige juridische gevechten niet te stimuleren.
Uit de veertiende overweging volgt dat Nederland gerechtigd is om zelf te kiezen uit de consequentie van het gebruiken van het product. Nederland kan onder meer kiezen uit geen beperkingen, het recht van een schadevergoeding bij gebruik of het ontzeggen van het herroepingsrecht. Met betrekking tot dit laatste valt op te merken dat dit helemaal nergens is vastgelegd en, in een breder verband, valt te noemen dat in de parlementaire geschiedenis hierover het volgende is aangegeven:
Parlementaire geschiedenis NBW schreef: | Het ontwerp noemt in de eerste plaats als gevallen van rechtsmisbruik die, welke reeds onbetwist in het tegenwoordige recht als zodanig worden erkend: het gebruik van een bevoegdheid alleen om een ander te schaden en het gebruiken van een bevoegdheid voor een ander doel dan waarvoor zij mocht zijn verleend. Bij deze laatste rubriek bedenke men wel, dat in het burgerlijk recht niet iedere bevoegdheid voor een bepaald doel is gegeven. Bovendien kan de wetgever bij het geven van bevoegdheid een bepaald doel hebben voor ogen gestaan, zonder dat nochtans behoeft aangenomen te worden, dat de wet de bevoegdheid uitsluitend voor dat doel heeft verleend. (bron) |
Bij een contractueel verkregen herroepingsrecht is helemaal dol. De verkoper geeft eerst rechten en achteraf roept hij "ja maar zo had ik het niet bedoelt". Lekker makkelijk. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 27 dec 2012 12:51 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | Wel heb ik hier een cirkelredenering langs zien komen ("dit recht is niet bedoelt om misbruikt te worden") en de ad hominem ("geen redelijk mens zou vinden dat..."). |
Dat is niet zozeer als een ad hominem als wel een vergelijking met een abstracte maatman, zoals wel meer gebruikelijk is in het burgerlijk recht ('goed huisvader' etc.). Een echte ad hominem zou zijn: jij hebt ongelijk, want je hebt moeite met de juiste vervoeging van voltooide deelwoorden.
Alfatrion schreef: | De rechter zal er van overtuigd moeten zijn dat het herroepingsrecht geven is voor een specifiek doel en dat dit recht voor iets anders is gebruikt. |
Die regel volgt niet uit de door jou geciteerde wetsgeschiedenis. Daar staat juist dat als een bevoegdheid met een bepaald doel is gegeven, een gebruik voor een ander doel niet noodzakelijkerwijs een misbruik van recht oplevert. Je juridische kader klopt dus niet.
Alfatrion schreef: | Bij een contractueel verkregen herroepingsrecht is helemaal dol. De verkoper geeft eerst rechten en achteraf roept hij "ja maar zo had ik het niet bedoelt". Lekker makkelijk. |
Misbruik van recht is wat mij betreft een uitvloeisel van de beperkende werking van de redelijkheid en billijkheid (art. 6:248 lid 2 BW). Het is uitzonderlijk, maar dogmatisch wel geaccepteerd dat een expliciete contractuele afspraak in bepaalde omstandigheden toch niet geldt. |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: vr 28 dec 2012 4:52 Onderwerp: |
|
|
Art. 3:13 lid 1 BW geeft aan dat een bevoegdheid niet misbruikt mag worden. Art. 3:13 lid 2 BW geeft aan dat er spraken is van misbruik indien er een beroep gedaan wordt op de bevoegdheid: a) om de ander te schaden; b) dat niet in overeenstemming is met het doel waarvoor deze is gegeven; of c) het onredelijk is om deze uit te oefenen.
Hier wordt gesteld dat hier het herroepingsrecht ingezet wordt voor een ander doel dan waar deze voor gegeven is, zonder daarbij te benoemen voor welk doel het herroepingsrecht geven zou zijn.
Als het herroepingsrecht is gegeven zonder doel, dan zal de rechter niet anders kunnen dan komen tot afwijzing van een beroep op misbruik van een recht wegens het inzitten voor een doel dat niet in overeenstemming is voor het doel waarvoor het herroepingsrecht gegeven zou zijn. Zeg maar afwijzen van een beroep op art. 3:13 lid 2 onder b BW.
Regin schreef: | Die regel volgt niet uit de door jou geciteerde wetsgeschiedenis. Daar staat juist dat als een bevoegdheid met een bepaald doel is gegeven, een gebruik voor een ander doel niet noodzakelijkerwijs een misbruik van recht oplevert. Je juridische kader klopt dus niet. | Er staat (in de laatste zin) dat als de wetgever de bevoegdheid heeft gegeven vanuit een bepaalde aanleiding, hieruit niet kan worden aangenomen dat de bevoegdheid voor dat doel is gegeven.
De veertiende overweging geeft wat de aanleiding was om het herroepingsrecht te gegeven. De aanleiding was dat consument bij een koop op afstand het product niet vooraf konden beoordelen. Hieruit mag niet worden aangenomen dat het herroepingsrecht uitsluitend voor dat doel geven is.
Regin schreef: | Dat is niet zozeer als een ad hominem als wel een vergelijking met een abstracte maatman, zoals wel meer gebruikelijk is in het burgerlijk recht ('goed huisvader' etc.). Een echte ad hominem zou zijn: jij hebt ongelijk, want je hebt moeite met de juiste vervoeging van voltooide deelwoorden. | "Jij hebt ongelijk, want redelijke mensen nemen dit standpunt niet in", is anders ook een echte ad hominem. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 31 dec 2012 20:33 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | bona fides schreef: | Wat jij noemt is echter zeker geen bewijsprobleem, maar een kwestie van wetsuitleg. | De rechter zal er van overtuigd moeten zijn dat het herroepingsrecht geven is voor een specifiek doel en dat dit recht voor iets anders is gebruikt. Hier heeft niemand tot op heden aangegeven voor welk doel dit recht gegeven zou zijn, laat staan een zinnige redenatie. Wel heb ik hier een cirkelredenering langs zien komen ("dit recht is niet bedoelt om misbruikt te worden") en de ad hominem ("geen redelijk mens zou vinden dat..."). Ik zou dus onredelijk zijn en zou een reality check moeten uitvoeren. Sterk hoor. |
Luister, ik weet wel iets van rechten. Zoals ik al schreef is dit een kwestie van wetsuitleg. Uitlegging van de wet is het exclusieve domein van de rechter. Partijen kunnen daarover hun licht laten schijnen, maar het is aan de rechter om er zelfstandig een oordeel over te vormen. Bewijsstukken e.d. spelen hierbij geen enkele rol. De rechter zal soms wel aan de hand van bronnen als de wetsgeschiedenis en expliciet aangehaalde interpretatietechnieken uitleggen hoe hij tot een bepaalde uitleg komt, maar hij kan ook gewoon volstaan met "een redelijke wetsuitleg brengt mee dat ...". En hier hebben we typisch zo'n geval: het is evident onredelijk om vol te houden dat het herroepingsrecht (of een retourrecht uit de AV) mede ten doel heeft het soort acties als gepland door TS mogelijk te maken. Dergelijk gebruik van het herroepingsrecht is eenvoudigweg misbruik. Als je je nu persoonlijk voelt aangevallen, dan is dat jammer voor je.
In de conclusie bij het Messner-arrest schrijft de A-G trouwens:
A-G schreef: | 5. Levert de mogelijkheid dat er zich individuele gevallen van misbruik voordoen grond op voor een regeling die nadelig is voor alle consumenten?
88. Het argument van de Commissie(87), dat in sommige gevallen de grens van ongerechtvaardigde verrijking zou kunnen worden overschreden, bijvoorbeeld wanneer een goed op afstand wordt gekocht voor één specifieke gelegenheid en nadien onder herroeping van de overeenkomst wordt teruggezonden(88 ), kan geen grond opleveren om een voor alle consumenten nadelige algemene kostenregeling vast te stellen.
89. Zoals reeds uiteengezet laat de richtlijn de lidstaten geen bijkomende marge om regelingen vast te stellen waarbij de consument kosten ten laste worden gelegd die geen verband houden met de in de richtlijn uitdrukkelijk vermelde terugzending van de goederen. De regels van richtlijn 97/7 moeten op dit punt geacht worden uitputtend te zijn.
90. Bovendien zij erop gewezen dat de vrees dat er zich individuele gevallen van misbruik zullen voordoen, er niet in het algemeen mag toe leiden, de bescherming van de door de communautaire rechtsorde gewaarborgde rechten jegens eenieder in te perken. Uit de rechtspraak van het Hof(89) volgt immers dat de toepassing van een nationale regel ter voorkoming van misbruiken geen afbreuk mag doen aan de volle werking en de eenvormige toepassing van de gemeenschapsbepalingen in de lidstaten. In het bijzonder mogen de door een bepaalde gemeenschapsrechtelijke regeling, bijvoorbeeld een bepaalde richtlijn, nagestreefde doelstellingen niet in gevaar worden gebracht.(90)
91. In dat verband dient te worden erkend, dat er moet kunnen worden opgetreden in echte gevallen van misbruik (en in gevallen waarin er schade is ontstaan(91)), zoals reeds dwingend uit het gelijkwaardigheidsbeginsel voortvloeit. Tegen dergelijke gevallen kan de leverancier desondanks per specifiek geval optreden, evenwel zonder zich daarbij te kunnen beroepen op een regeling die nadelig is voor alle consumenten. Werkelijke gevallen van misbruik vallen mijns inziens niet onder het kostenbegrip van richtlijn 97/7, zodat daarvoor een oplossing kan worden gevonden in algemene civielrechtelijke regelingen, inzonderheid de relevante nationale bepalingen inzake ongerechtvaardigde verrijking. Evenzo kan voor gevallen waarin een werkelijke schade is ontstaan, een oplossing worden gevonden in het relevante nationale recht. |
De regeling kan volgens de A-G dus wel degelijk misbruikt worden. Het voorbeeld dat de Commissie daarvoor geeft is de koop op afstand van een goed voor één specifieke gelegenheid. Dat is precies de situatie die we hier hebben. Voor dit soort gevallen moet een oplossing worden gezocht in het nationale recht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|