Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ex schoondochter uit huis krijgen. hoe?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AeneA

Leeftijd: 73
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI
Studieomgeving (MA): LOI

BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2012 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zijn kinderen uit de relatie, dus het zijn de kleinkinderen van de ouders. Zet je als grootouders je kleinkinderen op straat?

SandraS schreef:
Nee er is mondeling ook niks afgesproken. Ze zijn toen in het huis getrokken omdat hun huis toen verkocht werd omdat ze het niet meer op konden brengen. De bedoeling was om dan dit huis t.z.t. te kopen maar zo ver is het nooit gekomen omdat ze uit elkaar gingen. Zij mocht er dan even blijven wonen tot ze wat anders had. Maar mw vind het wel best, niks betalen en een prachtige woning. Dat gaat natuurlijk niet.

blijkbaar zijn er wel degelijk (mondelinge) afspraken gemaakt.
Allereerst: dat zoon en schoondochter mét de kinderen aldaar mochten verblijven. Hoe ver strekt dat? Staan ze op dit adres ingeschreven in het GBA? Zo ja, dan hebben de ouders hiervoor schriftelijk toestemming gegeven.
De bedoeling was dat dit gezin deze woning zou gaan kopen - blijkbaar zijn er verwachtingen gecreëerd.
En wie betaalde de vaste lasten van gas/licht/water/afvalstoffenheffing, etc. in die eerste periode en wie betaalt ze nu?

En waar zijn dan de ouders gebleven al die tijd? is het hun woonverblijf of zijn zij ergens anders naar toe getrokken? Hebben zij het huis nodig voor eigen bewoning of willen ze van de rompslomp af? Of hebben zij het geld nodig voor hun eigen verzorging?

Daarnaast: schoondochter mocht er (even) blijven wonen na de scheiding tussen zoon en schoondochter tot ze iets anders had gevonden (= een afspraak). Geen idee waar het zich afspeelt (in welk deel van Nederland), maar een huis tovert niemand even uit een hoge hoed. Staat ex-schoondochter ingeschreven bij Woningnet voor een woning, hoe lang duurt het in de regio normaal gesproken dat men een woning kan krijgen, zijn er andere opties om aan een woning te komen (kopen?)
En waar is zoon-lief gebleven en wat is zijn rol verder in dit geheel. Eerlijk gezegd is het een probleem van zoon en (ex)schoondochter, wat over de ruggen van de ouders lijkt te worden uitgespeeld.

Er valt niet met de schoondochter te praten, volgens TS, toch dient er gesproken te worden: alle partijen zullen eens om de tafel moeten gaan zitten: de ouders, de zoon en de (ex)-schoondochter en TS (neem aan dat dit dochter en zus is) en de kaarten op tafel te leggen.
Procederen kost geld, en elke procedure slaagt beter als alle stappen vooraf zijn genomen: dus praten met elkaar en degelijke afspraken maken en deze op schrift stellen.
Wat geweest is, is geweest - ga uit van de nieuwe situatie: zoon en schoondochter zijn uit elkaar, er zijn (klein)kinderen uit dit huwelijk en ik kan me niet voorstellen dat opa en oma de kleinkinderen op straat willen zetten, dus zoon en (ex)schoondochter zullen dit op moeten gaan lossen. En als de ex-schoondochter niet voor rede vatbaar is, dan zal men zoon-lief aan mogen/moeten spreken de zaak op de lossen.
Het is ook heel normaal dat mensen betalen voor hun onderdak, het gebruik van gas/licht/water en andere diensten zoals het ophalen van vuil, etc.
Het is verder ook heel normaal dat aan eerste "nood-hulp" een einde komt.

Het is ook gebleken dat zaken toestaan zonder deze goed en duidelijk op papier te zetten in dit geval ook niet werkt.

Dus: een gesprek met z'n allen, zonder de kleinkinderen.
Kaarten op tafel, en afspraken maken vanuit de nieuwe situatie
afspraken op papier zetten en door alle partijen laten tekenen.
Pas als de op schrift gestelde afspraken niet worden nagekomen, staat een weg open tot een succesvolle procedure.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
SandraS

Leeftijd: 61
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2012 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja maar dat kan ze niet betalen. Ze is liever afhankelijk van een uitekering omdat ze niet wil werken.
cvb

Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2012 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Idd kan die nood-hulp niet eindeloos doorgaan.
Normaal lijkt mij, dat de familie haar diverse verplichtingen aan de ex-deelgenoot afkoopt in vorm van een soort alimentatie met een omvang in redelijkheid, rekening houdend met aspekten, zoals genoemd door AeneA.
Bij de echtscheiding zal alimentatie al aan de orde zijn geweest, waarbij advies zal zijn ingewonnen; het zal er om gaan, dit advies zal m.i. worden gewijzigd/uitgebreid ivm vertrek van ex-schoonzus uit de betreffende woning.

Een verse onderhandelaar, een advokaat maar kan natuurlijk ook SusanS zijn, zou daarvoor nu zsm een mandaat moeten krijgen.
Wil ex-schoonzus niet naar rede luisteren, dan zal die een eindbod doen met ultimatum met een looptijd van b.v. 6 weken.
Als er binnen die termijn geen overeenstemming is, zal familie het via een advokaat voorleggen aan de rechter, etc.
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2012 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoon trekt in de woning, gaat voor z'n kinderen zorgen, en procedure beginnen om ex eruit te zetten.
cvb

BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2012 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Zoon trekt in de woning, gaat voor z'n kinderen zorgen, en procedure beginnen om ex eruit te zetten.
Vragen van een juridische leek: is dat niet o.m. gewoon huisvredebreuk, hij zal het gezag over de kinderen moeten (terug-)krijgen, etc.??
Zie overigens een dringende reden voor een eventuele verbeurdverklaring van rechten eerder van toepassing op de vader dan op de moeder van de kinderen.
hilde12

Leeftijd: 125
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2012 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er staat niets vermeld over gezag, leeftijd kinderen etc.

Dus waarom denken dat man het gezag niet heeft, of zelfs kwijtgeraakt is?
Dat is alleen maar speculatie.

Daarnaast zie ik in dit verhaal nog helemaal geen reden om de rechten van de vader verbeurd te verklaren.

Het enige wat ik lees is dat vader en moeder uit elkaar zijn, vader het huis heeft verlaten om moeder de gelegenheid te geven een nieuwe woning te zoeken, wat zij nalaat te doen.
dr.dunno

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2012 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me toch af of en in hoeverre er gesproken kan worden van iemand onrechtmatig uit huis zetten als je haar feitelijk uit de woning verwijdert. Ze was logé, niet huurder noch eigenaar.

Maar voor zover dat toch zo zou zijn (ik zou me op dit onderwerp moeten inlezen), denk ik dat Hilde wel een goed punt heeft. Laat de zoon zich gewoon inschrijven in de GBA op dat adres (met toestemming van de ouders) en vervolgens via de rechter haar eruit jagen. De kinderen worden er dan niet het slachtoffer van (uitgaande van standaard gedeeld ouderlijk gezag worden ze niet onthuisd) en je hebt een stok achter de deur, immers de eigenaars willen de woning voor een ander doel gaan gebruiken.

Eventueel kan de zoon ook gewoon een huurcontractje met z'n ouders aangaan, dan constateren dat hij niet de woning in kan, z'n ouders civielrechtelijk dagen wegens wanprestatie en van de rechter een veroordelende uitspraak krijgen nopend tot z'n ouders 'dwingen' de woning vrij te maken voor verhuur. Dit truukje werd vroeger vaak toegepast om krakers uit panden te zetten waar een aannemer mee aan de slag moest gaan, maar niet kon vanwege de krakers. Dat zou hier ook wel moeten werken.

Overigens, waar woont de zoon nu? Bij z'n ouders? Waarom heeft hij haar om te beginnen al niet uit dit huis laten zetten als het huis toch al van z'n ouders was? Jammer dat een voorspelbaar probleem zich ook daadwerkelijk in deze voordoet.

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2012 7:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
Ze was logé, niet huurder noch eigenaar.
Ex-schoonzus lijkt mij (meer een soort) hoofdbewoonster met in Nl bijbehorende rechten; een logé lijkt mij nog geen hoofdbewoonster.
Quote:
Maar voor zover dat toch zo zou zijn (ik zou me op dit onderwerp moeten inlezen), denk ik dat Hilde wel een goed punt heeft. Laat de zoon zich gewoon inschrijven in de GBA op dat adres (met toestemming van de ouders) en vervolgens via de rechter haar eruit jagen.
Op grond van welk(e) artikel(en)?
Quote:
....Dit truukje werd vroeger vaak toegepast om krakers uit panden te zetten waar een aannemer mee aan de slag moest gaan, maar niet kon vanwege de krakers. Dat zou hier ook wel moeten werken.
Ga er zelf van uit, dat er redenen zijn, waarom sommigen niet hoeven te worden afgekocht.
lvangaal

lvangaal

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2012 10:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Antwoord van Laurens klopt helemaal.

In Nederland ligt in de grondwet art. 12 vast dat je niet zomaar zonder toestemming een woning kan binnen treden. het Zgn. huisrecht. Dus inderdaad ongeacht of men huur betaald of niet.

Dan, d.m.v. de opzegging, zeggen de eigenaren van het pand eigenlijk dat er dus wel dergelijk een overeenkomst is. Want als die niet zou bestaan kan je ook niet opzeggen. Dus er is wel degelijk een afspraak tussen beide partijen.

Echter opzegging door de "verhuurder" doet de overeenkomst niet beeindigen. Deze overeenkomst zal hier door tussenkomst van een rechter worden beeindigd. art. 7:272 7:273 en 295 BW. Correctie op deze regels is slechts in een enkel geval denkbaar. Maar gezien het feit hier dat er door de schoonouders een opzegging is gedaan, geeft blijk van een afspraak c.q. overeenkomst.

Dus inderdaad niet zomaar binnentreden / niet zomaar sloten veranderen/ niet zomaar spullen uit huis laten halen.

Met moet een procedure starten dmv dagvaarding
De rechter zal vonnis uitspreken die kan toewijzend zijn of afwijzend,
Afwijzend: dan wordt de "huur"overeenkomst van rechtswege verlengd. Rechter beslist hier over de bepaalde of onbepaalde tijd.
Toewijzend : Rechter geeft of een eventueel betalingsuitstel aan (terme de grace) of tijdstip ontruiming. In beginsel onherroepelijk. Ook hier kunnen echter naar aanleiding van de redelijkheid en billijkheid nog wat haken en ogen aan komen. De rechter ziet nl. een vrouw met 2 kinderen, de kinderen familie in de 1e lijn zelfs. Met moet altijd voorzichtig zijn met huurders kun je zo uit huis zetten. Dat is zeer zeker niet zo in NL. Die zijn goed beschermd.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2012 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lvangaal schreef:
Antwoord van Laurens klopt helemaal.

In Nederland ligt in de grondwet art. 12 vast dat je niet zomaar zonder toestemming een woning kan binnen treden. het Zgn. huisrecht. Dus inderdaad ongeacht of men huur betaald of niet.

Dan, d.m.v. de opzegging, zeggen de eigenaren van het pand eigenlijk dat er dus wel dergelijk een overeenkomst is. Want als die niet zou bestaan kan je ook niet opzeggen. Dus er is wel degelijk een afspraak tussen beide partijen.

Echter opzegging door de "verhuurder" doet de overeenkomst niet beeindigen. Deze overeenkomst zal hier door tussenkomst van een rechter worden beeindigd. art. 7:272 7:273 en 295 BW. Correctie op deze regels is slechts in een enkel geval denkbaar. Maar gezien het feit hier dat er door de schoonouders een opzegging is gedaan, geeft blijk van een afspraak c.q. overeenkomst.

Dus inderdaad niet zomaar binnentreden / niet zomaar sloten veranderen/ niet zomaar spullen uit huis laten halen.

Met moet een procedure starten dmv dagvaarding
De rechter zal vonnis uitspreken die kan toewijzend zijn of afwijzend,
Afwijzend: dan wordt de "huur"overeenkomst van rechtswege verlengd. Rechter beslist hier over de bepaalde of onbepaalde tijd.
Toewijzend : Rechter geeft of een eventueel betalingsuitstel aan (terme de grace) of tijdstip ontruiming. In beginsel onherroepelijk. Ook hier kunnen echter naar aanleiding van de redelijkheid en billijkheid nog wat haken en ogen aan komen. De rechter ziet nl. een vrouw met 2 kinderen, de kinderen familie in de 1e lijn zelfs. Met moet altijd voorzichtig zijn met huurders kun je zo uit huis zetten. Dat is zeer zeker niet zo in NL. Die zijn goed beschermd.

Ik denk dat we dit gewoon bruikleen kunnen noemen, en die kun je wel degelijk eenzijdig beëindigen door opzegging. De gekozen termijn voor opzegging lijkt mij niet onredelijk. Wat nog wel van belang kan zijn voor de beoordeling door de rechter zijn de belangen aan weerszijden: als de ouders concrete plannen hebben is het gerechtvaardigd om haar eruit te zetten, maar als ze weinig tot geen (realiseerbare) plannen hebben zou de rechter nog weleens uit sympathie voor de belangen van de vrouw (en haar kinderen) kunnen afwijzen of inderdaad een lange ontruimingstermijn kunnen kiezen.

De discussie die hier verder is losgebarsten over voogdij, fatsoen etc. lijkt mij buiten het bestek van mijn vorige zin irrelevant. Een eigenaar moet in redelijkheid over zijn eigendom kunnen beschikken, laten we niet doen alsof je in dit land niet voor weinig geld goed kunt wonen als je het niet breed hebt. Daar hoeft een particuliere eigenaar als in dit geval niet voor krom te liggen.

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2012 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
Daar hoeft een particuliere eigenaar als in dit geval niet voor krom te liggen.
Waarom zou een rechter zich druk maken over de belangen van ex-schoonpa, waar laatstgenoemde het zelf af laat weten?
SandraS

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2012 11:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

waar laatstgenoemde het zelf af laat weten?[/quote]

Hoezo laat hij het afweten? Ik vind je reacties erg vreemd en niet relevant aan de vraagstelling.
cvb

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2012 11:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

SandraS schreef:
cvb schreef:
waar laatstgenoemde het zelf af laat weten?
Hoezo laat hij het afweten? Ik vind je reacties erg vreemd en niet relevant aan de vraagstelling.
Op enig moment vind de rechter misschien ook wel, dat ex-schoonpa eerder een goed gesprek(-tussen-vrienden) had moeten hebben of laten hebben met ex-schoondochter, zo'n ultimatum eerder had moeten stellen al dan niet met bijlegging van een paar centen, zodat, o.m., de moeder van zijn kleinkinderen eerder haar leven opnieuw had opgepakt??

Laatst aangepast door cvb op ma 02 apr 2012 12:36, in totaal 1 keer bewerkt
SandraS

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2012 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik al eerder schreef, er valt niet mee te praten. Laat staan dat ze gaat betalen voor haar woongenot. Dit loopt al een tijdje vandaar dat het nu gewoon afgelopen moet zijn.
dr.dunno

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2012 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
dr.dunno schreef:
Ze was logé, niet huurder noch eigenaar.
Ex-schoonzus lijkt mij (meer een soort) hoofdbewoonster met in Nl bijbehorende rechten; een logé lijkt mij nog geen hoofdbewoonster.

zolang je niet huurder noch eigenaar bent kun je niet de daaraan verbonden rechten vorderen.

Quote:
Maar voor zover dat toch zo zou zijn (ik zou me op dit onderwerp moeten inlezen), denk ik dat Hilde wel een goed punt heeft. Laat de zoon zich gewoon inschrijven in de GBA op dat adres (met toestemming van de ouders) en vervolgens via de rechter haar eruit jagen.
Op grond van welk(e) artikel(en)?[/quote]
Zie onderstaande voorbeeld over een huurcontractmogelijkheid en vordering op basis van wanprestatie uit hoofde van dat contract. De ex-schoondochter kan m.i. geen zwaarder wegend recht daar tegenover stellen, hoogstens kan de situatie met haar kinderen ergens meewegen.

Quote:
....Dit truukje werd vroeger vaak toegepast om krakers uit panden te zetten waar een aannemer mee aan de slag moest gaan, maar niet kon vanwege de krakers. Dat zou hier ook wel moeten werken.
Ga er zelf van uit, dat er redenen zijn, waarom sommigen niet hoeven te worden afgekocht.[/quote]

cvb schreef:
Laurens02 schreef:
Daar hoeft een particuliere eigenaar als in dit geval niet voor krom te liggen.
Waarom zou een rechter zich druk maken over de belangen van ex-schoonpa, waar laatstgenoemde het zelf af laat weten?

??

De ex-schoondochter laat het afweten, ex-schoonpa wil graag weer over zijn eigendom beschikken.

Wellicht een beroepsdeformatie, maar je antwoorden nopen mij te vragen of je wellicht high bent. Laughing
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds