Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 12:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ex vrouw komt na bijna 11 jaar om `alimentatie` op te eisen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tiny65

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010 11:08    Onderwerp: Ex vrouw komt na bijna 11 jaar om `alimentatie` op te eisen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Vrijdag jl krijg ik een aangetekende envelope aangeboden. Het was een brief van een advocaat die door mijn ex vrouw in de arm was genomen.
In die brief wordt mij dringend verzocht om een betalings voorstel te doen die in een redelijk kort tijdsbestek ingelost moest zijn.
Het gaat hier volgens de brief om achterstallige alimentatie van bijna 11 jaar terug. Ik wordt verzocht om het voorstel tot betalen binnen 10 dagen voor te leggen.
Bijna 11 jaar geleden ben ik ivm mijn financiele draagkracht moeten stoppen met het betalen van de alimentatie. Mijn advocaat heeft dit middels een brief met daarin de berekening van mijn draagkracht en mededeling dat ik het niet meer kon opbrengen kenbaar gemaakt aan mijn ex vrouw en haar advocaat. Ook werd er in die brief gevraagd of zij binnen zes weken wilde reageren en accoord gingen met ons voorstel.
Ruim 7 weken verder en geen reactie is er opnieuw een schrijven naar mijn ex gegaan met het verzoek om een reactie te geven op mijn voornemen om te stoppen met het betalen van de alimentatie ivm de financiele situatie. Opnieuw werd mijn ex verzocht op binnen 4 weken op die brief te reageren en zou er opnieuw geen reactie van haar of haar advocaat komen dat we er dan vanuit gaan dat zij accoord gingen met mijn voorstel en ik na die 4 weken dan ook zou stoppen met de alimentatie.
Ook op die brief is nooit gereageerd en er kwam ook geen reactie toen ik vanaf dat moment stopte met betalen.

Tot afgelopen vrijdag, bijna elf jaar later, eist mijn ex vrouw de alimentatie op met terugwerkende kracht. Terwijl mijn zoon waar het voor was nu al bijna een jaar bij mij woont en in september jl 18 jaar is geworden. Wie kan mij vertellen wat mijn rechten zijn en wat ik moet doen in deze.
Het kan toch niet zo zijn dat na elf jaar stil zwijgen nu mijn ex zomaar beslag kan leggen.
Ik zie jullie reactie´s graag te gemoed.

Gr Tiny

Laatst aangepast door Tiny65 op zo 17 okt 2010 10:11, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010 18:24    Onderwerp: Re: Ex vrouw komt na bijna 11 jaar om `alimentatie` op te eisen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tiny65 schreef:
Het kan toch niet zo zijn dat na elf jaar stil zwijgen nu mijn ex zomaar beslag kan leggen.

Elf jaar geen cent alimentatie betalen is ook niet echt 'je dat' hè?

Maar als je financiële situatie nog steeds zo slecht is, is het dan wel handig om je zoon in huis te nemen? Of betaalt hij mee?

Mochten er geen antwoorden komen op je vragen dan kan ik je in ieder geval aanraden om naar het Juridisch Loket te gaan en daar je probleem voor te leggen. Een (tijdelijke) oplossing is er altijd wel. Waarschijnlijk wordt je doorverwezen naar een advocaat die probeert het probleem hanteerbaar te maken. Dat gaat je een paar tientjes kosten als je in aanmerking komt voor een toevoeging.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe is het alimentatiebedrag 11 jaar geleden vastgelegd? In (of aangehecht aan) de echtscheidingsbeschikking?

Als de kinderalimentatie niet via een rechterlijke beschikking (of notariële akte) is vastgelegd heb je denk ik niet veel te vrezen. Alimentatie is bedoeld om in het levensonderhoud te voorzien, niet om er mooi van te sparen. Het is je vrouw inmiddels gelukt om rond te komen, dus er is geen duidelijke noodzaak meer om alsnog te betalen.

Als de kinderalimentatie wel via een rechterlijke beschikking is vastgelegd staat je vrouw sterker. Dan moet je het denk ik van die brieven hebben waar ze nooit op heeft gereageerd. Mocht ze beslag leggen, dan zul jij een kort geding moeten aanspannen.

HenkR

BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Mocht ze beslag leggen, dan zul jij een kort geding moeten aanspannen.

Gaat er inderdaad gelijk beslag gelegd worden of wordt dan (enkel) de procedure daarvoor bij de deurwaarder neergelegd?
En staan er dan andere mogelijkheden open dan een kort geding?

BerichtGeplaatst: di 12 okt 2010 0:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De rechter heeft bij de scheiding inderdaad bepaalt dat ik f250, alimentatie moest betalen voor mijn zoon.
Bijna 3 jaar later kwam er verandering in mijn gezondheid en financiele situatie. Ik raakte bij een sportongeval gehandicapt en dat zorgde er weer voor dat ik meer onkosten had dan anders.
De veranderde levenssituatie en de gevolgen voor de alimentatie is doorgegeven aan mijn ex en haar advocaat en onze vraag was of zij wilde laten weten of zij accoord gingen met ons voornemen om te stoppen met de betaling van de alimentatie door de hierboven genoemde ingrijpende verandering.
Na 6 weken was er nog geen reactie van mijn ex vrouw of haar advocaat.
Mijn advocaat stelde een 2e brief op met daar in vermeld een verwijzing naar de als bijlage bijgevoegde 1e brief en nogmaals wordt mijn ex vriendelijk verzocht om te reageren alvorens tot uitvoer van de uitspraak wordt overgegaan.
Twee weken later is bij gebrek aan enige reactie van de zijde van mijn ex is er overgegaan tot uitvoer van de uitspraak en stopte de alimentatie.
Tussen mijn laatste betaling van de alimentatie en nu zit bijna 11 jaar. In die tussenliggende jaren is er nooit op enige wijze door mijn ex een reactie of wat dan ook geweest aangaande het stop zetten van de alimentatie.
Ze heeft ook nooit bij de daarvoor bedoelde gemeentelijke hulpinstanties aan geklopt.

De enige en eerste reactie kwam vrijdag jl. met de aangetekende brief met dreigende taal om over tegaan tot het betalen van de alimentatie. De correspondentie van mijn advocaat met de hare, bedoeld als de 2 brieven eerder beschreven, zijn nog in mijn bezit.

Het kan toch niet zo zijn dat ik na het stopzetten van de alimentatie, wat niet anders kon, omdat ik door mijn handicap invalide werd en in de WAO terechtkwam. Daardoor dus financieel zeer veel moest inleveren, het niet reageren op herhaaldelijk verzoek door mijn advocaat en in de bijna elf jaar na het stoppen van de alimentalie op geen enkele wijze hoe dan ook ongenoegen kenbaar maakte over de uitblijvende alimentatie?
In die elf jaar is er ook met enige regelmaat contact en overleg geweest tussen mij en mijn ex ivm onze zoon. Ook tijdens die contacten heeft zij op geen enkele wijze haar ongenoegen geuit over de alimentatie.

Laatst aangepast door Tiny65 op zo 17 okt 2010 10:18, in totaal 1 keer bewerkt
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: di 12 okt 2010 1:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tiny65 schreef:
Bijna 3 jaar later kwam er verandering in mijn gezondheid en financiele situatie. Ik raakte bij een sportongeval gehandicapt en dat zorgde er weer voor dat ik meer onkosten had dan anders.

Heeft u nog steeds evenveel onkosten als 11 jaren geleden? En zijn die totale extra onkosten in de afgelopen 11 jaren ongewijzigd gebleven?

Tiny65 schreef:
Het kan toch niet zo zijn dat ik na het stopzetten van de alimentatie,wat terecht was omdat ik door mijn handicap in de WAO terecht kwam

Hoeft iemand met een WAO geen alimentatie te betalen?

Tiny65 schreef:
Ik voel het als of er door haar een mes in mijn rug gestoken wordt terwijl ze weet en ziet dat ik weerloos ben.

Dat dacht uw ex misschien ook wel 11 jaren geleden. En misschien ook wel in alle jaren daarna. Wie zal het zeggen.
Het lijkt me op zich helemaal niet raar om een vervelende reactie te krijgen als u 11 jaren geen cent alimentatie heeft betaald.

Ik bedoel met bovenstaande reacties niet u het leven vervelend te maken maar enkel om aan te geven dat u de zaak wat eenzijdig belicht. Audi et alteram partem. En dat eenzijdige belichten kan ertoe leiden dat u bepaalde antwoorden krijgt of bepaalde antwoorden juist niet krijgt.

In ieder geval moet u met de situatie van het NU omgaan en niet aan ALLES denken dat er in het verleden misging.

Vraag blijft: Gaat er inderdaad gelijk beslag gelegd worden of wordt dan (enkel) de procedure daarvoor bij de deurwaarder neergelegd?
Weet uw advocaat dat misschien?

Leeftijd: 69
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 12 okt 2010 10:14    Onderwerp: alimentatie na 11 jaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is in ieder geval verstandig zo spoedig mogelijk een advocaat te raadplegen. Hij moet dan een beroep doen op rechtsverwerking. Dit betekent dat, nu uw ex-echtgenote zo lang (11 jaar) heeft gewacht met het aanspraak maken op alimentatie, althans niet heeft gereageerd op mededelingen waaruit blijkt dat u zou gaan stoppen met het betalen van alimentatie (onder het stellen van een redelijke termijn voor een reactie van uw ex-echtgenote), rechtsuitoefening van haar zijde naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is geworden.

prof. mr. André Nuytinck,
hoogleraar personen- en familierecht EUR en RU
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: di 12 okt 2010 10:42    Onderwerp: Re: alimentatie na 11 jaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

nuytinck schreef:
nu uw ex-echtgenote zo lang (11 jaar) heeft gewacht met het aanspraak maken op alimentatie, althans niet heeft gereageerd op mededelingen waaruit blijkt dat u zou gaan stoppen met het betalen van alimentatie

Beetje vervelend van mij maar u bedoelt met 'althans niet heeft gereageerd op' misschien: 'althans niet bewijsbaar schriftelijk heeft gereageerd op' ?

Overigens is uw punt mij duidelijk Smile

BerichtGeplaatst: di 12 okt 2010 16:21    Onderwerp: Re: alimentatie na 11 jaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,
Ik zal uw raad inderdaad opvolgen en een advocaat raadplegen. Wat mij zo tegen staat is dat zij door niet te reageren toestemde in de tenuitvoerlegging van de uitspraak, zoals mijn advocaat het toen omschreef. Dus accoord ging dat ik stopte met de alimentatie. Maar ze had toen ook de mogelijkheid om via de gemeentelijke sociale dienst om financiele ondersteuning te vragen en de sociale dienst zou op hun beurt mij doorlichten ofdat ik inderdaad niet draagkrachtig was. Ze heeft op geen enkele wijze of manier waardan ook kenbaar gemaakt dat ze het oneens was dat ik niet meer betaalde. Tegen onze zoon heeft ze zelfs gezegd geen geld aan te willen nemen van mij! Ook als we contact hadden over onze zoon over zaken als school, gezondheid etc heeft zij met geen enkel woord over de alimentatie gesproken. Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat ik wel degelijk een financiele bijdrage leverde met bv. het betalen van contributie, nieuwe kleding, zakgeld etc.
Onze zoon woonde bij zijn moeder en kwam om het weekend bij mij en omdat we 5 min fietsen van elkaar woonde kwam hij ook tussendoor langs.
Vanaf december 2009 waren er steeds meer incidenten tussen mijn zoon en zijn moeder die vaak te maken hadden met de opvoeding en zijn omgang met mij. Dit escaleerde in januari van dit jaar en vanaf die tijd woont hij bij mij. In april heeft bij zijn moeder kenbaar gemaakt dat hij besloten heeft om hier bij mij te blijven wonen.

Als hoogleeraar heeft u er voor gestudeerd en bent u deskundig op dit gebied. Ik hoop dat de rechtsgang in Nederland hier een oplossing in heeft. Ik weet wel dat ze niet in het belang van onze zoon handeld, want deze heeft haar reeds gemeld dat als ze niet stopt met haar voornemen, hij alle contact zal verbreken.
Dit heeft overigens niet alleen met dit voorval te maken. Zijn moeder heeft mij jarenlang als een crimineel bestempeld tegenover mijn zoon, ze heeft mijn vrouw mishandeld en is daar voor veroordeeld enz. enz.

nuytinck schreef:
Het is in ieder geval verstandig zo spoedig mogelijk een advocaat te raadplegen. Hij moet dan een beroep doen op rechtsverwerking. Dit betekent dat, nu uw ex-echtgenote zo lang (11 jaar) heeft gewacht met het aanspraak maken op alimentatie, althans niet heeft gereageerd op mededelingen waaruit blijkt dat u zou gaan stoppen met het betalen van alimentatie (onder het stellen van een redelijke termijn voor een reactie van uw ex-echtgenote), rechtsuitoefening van haar zijde naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is geworden.

prof. mr. André Nuytinck,
hoogleraar personen- en familierecht EUR en RU

Laatst aangepast door Tiny65 op zo 17 okt 2010 10:26, in totaal 1 keer bewerkt
Joey26

Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 12 okt 2010 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat dhr Nuytinck schrijft lijkt me helder.
Zelf geef je ook nog aan dat de Sociale Dienst de situatie ook 11 jaar geaccepteerd heeft. Zij zullen vast wel naar jouw inkomen geïnformeerd hebben en aangezien jij een AOW uitkering hebt....
Advocaatje nemen, zit niks anders op, je komt schat ik zo in in aanmerking voor de volledige toevoeging, dus kost je € 90,- voor de procesksoten en € 50,- voor de rechtbankkosten áls het zover komt.
Wat mij enorm stoort is dat een advocaat zo'n vrouw voor serieus neemt en 1e haar geld uit haar zak klopt € 90,- (in de hoop dat hij haar heeft verteld dat ze een toevoeging kan krijgen) en vervolgens alles wat boven die € 90,- van de "maatschappij" vangt voor een zaak die compleet nergens op slaat.
Nog los van de emotionele schade zou dit verboden moeten zijn en moeten dit soort advocaten een douw krijgen.
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 12 okt 2010 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het LBIO int alleen als de betalingsachterstand niet ouder is dan 6 maanden (net opgezocht).

Maar wat ik niet begrijp is dit: alimentatie moet toch ten goede komen van het kind. Als het kind inmiddels bij de vader woont, kan achterstallige alimentatie toch niet ten goede komen aan het kind als het aan de moeder wordt betaald? Dat is toch altijd de overweging bij een uitspraak? Wat is het beste voor het kind.

Hoe zit dat?

Overigens, ik neem aan dat het om kinderalimentatie gaat omdat u uw zoon noemt. Klopt dat?
Tiny65

BerichtGeplaatst: wo 13 okt 2010 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat inderdaad om kinderalimentatie. Iedereen die mij kent als vader en persoon weet dat ik, zeker als het om mijn kind gaat, alles zou doen om hem niets te kort te laten komen.

Vanaf het moment dat ik aan mijn ex vertelde dat ik niet meer kon omgaan met haar manier van een gezins leven, steeds weer een sorry na een slippertje van haar etc..., heeft zij er alles aan gedaan om mijn leven kapot te maken op welke manier dan ook.
Met als grootste klap een poging tot zelfdoding op 30 april 1997 waarin zij onze, toen 4 jaar oude, zoon wilde meenemen.
Mijn zoon heeft door concentratieproblemen veel moeite gehad met de omgang met zichzelf, anderen en op school
Iom de huisarts zijn er half 2009 gesprekken geweest met een deskundige.
De uitslagen van die gesprekken gaven veel duidelijkheid voor hem en gaven een klap in zijn gezicht.
Beide ouders waren hem even lief, alleen mocht er thuis nooit over mij gesproken worden. Zijn moeder kapte elke poging om over zijn vader te praten af. Op deze manier wist mijn zoon niet meer goed om te gaan met zijn emotie etc.. In 5 jaar tijd heeft hij 4 middelbare scholen doorlopen en afgelopen schooljaar was het zijn examenjaar voor een opleiding die helemaal niet bij hem paste.
Daarom heeft in januari van dit jaar besloten om bij mij te komen wonen, zodat hij zich beter kon voorbereiden op zijn examens.
In de maanden daarna is hij veel veranderd, slaagde voor zijn examen en vond een mooie vervolgopleiding in een leerwerkbedrijf, is met zijn autorijles bezig, gaat in de weekenden op stap met kameraden etc.
Toen hij dat zijn moeder is gaan vertellen dat hij bij mij bleef, heeft hij als de bekende druppel aangegeven dat hij de eeuwige strijd van haar jegens mij spuugzat was.

ouwe sloeber schreef:
Het LBIO int alleen als de betalingsachterstand niet ouder is dan 6 maanden (net opgezocht).

Maar wat ik niet begrijp is dit: alimentatie moet toch ten goede komen van het kind. Als het kind inmiddels bij de vader woont, kan achterstallige alimentatie toch niet ten goede komen aan het kind als het aan de moeder wordt betaald? Dat is toch altijd de overweging bij een uitspraak? Wat is het beste voor het kind.

Hoe zit dat?

Overigens, ik neem aan dat het om kinderalimentatie gaat omdat u uw zoon noemt. Klopt dat?

Laatst aangepast door Tiny65 op zo 17 okt 2010 10:38, in totaal 1 keer bewerkt
ouwe sloeber

BerichtGeplaatst: wo 13 okt 2010 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De tip is eerder gegeven, ga eens langs het juridisch loket.
Zelf weet ik werkelijk niet of je vrouw in haar recht staat nu het om KA gaat en je zoon bij jou woont. Ik ben benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben.
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: wo 13 okt 2010 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:
De tip is eerder gegeven, ga eens langs het juridisch loket.

Ja maar toen dacht ik nog dat hij niet genoeg geld had om alimentatie te betalen maar nu blijkt ineens dat hij teveel inkomen heeft om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming zoals hij schrijft. Meneer kan niet goed kiezen tussen wat hij moet doen of wat hij moest doen, lijkt het.

Om de vraag opnieuw te herhalen (en meneer misschien kosten te besparen): gaat er gelijk beslag gelegd worden of wordt enkel het verzoek daartoe binnenkort bij de deurwaarder neergelegd?

BerichtGeplaatst: do 14 okt 2010 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik een interessante vraag blijf vinden in deze, en die niet beantwoord wordt: Kan een niet verzorgende ouder alimentatie/geld eisen voor een kind dat het niet bij hem/haar woont?
Het geld komt dan toch aantoonbaar niet ten goede van het kind?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds