|
Auteur |
Bericht |
Eric_vr
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: za 25 sep 2010 22:38 Onderwerp: Boete voor het niet hebben van een geldig vervoersbewijs |
|
|
Goedeavond,
Ik heb zojuist een boete ontvangen in de trein. Normaal reis ik gratis, met een OV-weekkaart. Vandaag (zaterdag) was ik echter vergeten een kaartje te kopen. Stom! Mijn eigen schuld uiteraard.
Nu is het echter zo, dat de conducteur mijn inziens een te hoge boete heeft uitgeschreven.
Ik moest van Terborg naar Arnhem (centraal). Het volle tarief voor deze reis kost 6,30 euro en met reductie kost deze reis 3,80 euro.
De boete voor het niet hebben van een geldig vervoersbewijs kost 35 euro. De conducteur heeft een boete uitgeschreven van 43,80. Dit is, volgens mij, een te hoge boete.
Bezwaar maken is een optie. Heeft iemand wellicht tijd en tips hierover? Want een te hoge boete, hoe nikszeggend 'te hoog' dan ook, ga ik niet betalen.
Bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 0:30 Onderwerp: |
|
|
Strikt genomen is bezwaar maken volgens mij geen optie.
Je hebt art. 70 Wet personenvervoer 2000 overtreden. Dit is strafbaar op grond van art. 101 Wpv 2000.
Ingevolge art. 102 Wpv 2000 kan strafvervolging worden afgekocht door voldoening van een bij AMvB vast te stellen geldsom aan de vervoerder. Deze AMvB is het Besluit personenvervoer 2000.
Het gaat om art. 48 Bpv 2000. De hoogte van de boete is vastgelegd in deze ministeriële regeling. Inderdaad € 35.
Door tijdige betaling van verschuldigde vervoerprijs plus € 35 komt het recht van strafvervolging te vervallen, zie art. 48 lid 7 Bpv 2000. Je kunt dus volstaan met betaling van € 41,30. Mocht het OM je op verzoek van de NS dan toch voor de strafrechter dagen, dan zal de rechter het OM niet-ontvankelijk verklaren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Eric_vr
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 12:45 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je antwoord. Ik kan natuurlijk het bedrag overmaken en daarmee dit voorval vergeten. Zoals eerder gezegd, het is mijn eigen schuld.
Toch ben ik benieuwd of er niet meer mogelijkheden zijn...
Op de site van Syntus staat dat er wel optie tot bezwaar maken mogelijk is.
http://www.syntus.nl/klantenservice/antwoorden_op_veelgestelde_vragen.aspx#14
Ook vraag ik mij af of de gekregen boete überhaupt rechtmatig is. De hoogte van de boete klopt gewoonweg niet. |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 13:18 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Je kunt dus volstaan met betaling van € 41,30. |
Kan hij niet volstaan met 38,80 euro? Hij had zijn kortingskaart immers bij zich. Dus de boete en het bedrag voor het kaartje met korting. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 14:12 Onderwerp: |
|
|
ouwe sloeber schreef: | Kan hij niet volstaan met 38,80 euro? Hij had zijn kortingskaart immers bij zich. Dus de boete en het bedrag voor het kaartje met korting. |
Ah, daar zit zeker wat in.
Eric_vr schreef: | Ook vraag ik mij af of de gekregen boete überhaupt rechtmatig is. De hoogte van de boete klopt gewoonweg niet. |
Je kunt overwegen niet te betalen en de zaak te laten voorkomen. De kans dat het OM tot vervolging over gaat lijkt me bijzonder klein. Brieven van de NS over incassobureau's kun je in ieder geval negeren, want de NS heeft geen mogelijkheid om betaling af te dwingen. Een brief aan de NS met het hoe en waarom zou natuurlijk wel netjes zijn.
Ah, het gaat hier niet om de NS maar Syntus, en Syntus is blijkbaar wel bereid om naar je bezwaar te luisteren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 15:06 Onderwerp: |
|
|
Bona, wat een vreemde reactie, alsof je het er maar op aan moet laten komen. Eric, heeft zonder kaartje gereisd en dan moet hij gewoon dokken. Ik word zo moe van die onethische juridische adviezen. Je kunt niet altijd (juridisch) rechtpraten wat krom is. Gewoon je verantwoordelijkheid nemen Eric en dokken, ook als het niet kan worden "afgedwongen". |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 16:41 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Bona, wat een vreemde reactie, alsof je het er maar op aan moet laten komen. Eric, heeft zonder kaartje gereisd en dan moet hij gewoon dokken. Ik word zo moe van die onethische juridische adviezen. Je kunt niet altijd (juridisch) rechtpraten wat krom is. Gewoon je verantwoordelijkheid nemen Eric en dokken, ook als het niet kan worden "afgedwongen". |
Welnee, Eric heeft gewoon het (mensen)recht om het geschil aan de rechter voor te leggen.
Iemand die het niet eens is met een transactievoorstel hoeft ook niet te betalen. Het advies is dan om het voor te laten komen. De situatie die we hier hebben is niet anders.
Ik kan het niet helpen als de Wet personenvervoer 2000 het zo onhandig regelt. Zoals het nu is heb je de keuze tussen of laten voorkomen, of eventueel onrecht maar slikken. Er is geen fatsoenlijke mogelijkheid om bezwaar te maken. (Goed, wellicht dat Syntus op dit punt schappelijker te werk gaat dan de NS.)
Wat wil je dan, dat ik verzwijg hoe het in elkaar zit? Dat ik Eric_vr, tegen de waarheid in, op het hart probeer te drukken dat hij vooral moet betalen omdat er anders allerlei heel nare dingen zullen gebeuren? Kom nou zeg. Ik ben wel integer, toevallig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 16:50 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Bona, wat een vreemde reactie, alsof je het er maar op aan moet laten komen. Eric, heeft zonder kaartje gereisd en dan moet hij gewoon dokken. Ik word zo moe van die onethische juridische adviezen. Je kunt niet altijd (juridisch) rechtpraten wat krom is. Gewoon je verantwoordelijkheid nemen Eric en dokken, ook als het niet kan worden "afgedwongen". |
volgens mij is het probleem hier niet zozeer dat TS een boete moet betalen maar de hoogte van de boete. En daarin staat TS wel in zijn recht.
Persoonlijk zou ik het niet laten voorkomen om 2 redenen, het kost me meer energie tijd en geld dan dat het me oplevert, en daarnaast vind ik het zonde van het overheidsgeld dat het kost om dit te behandelen. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 19:34 Onderwerp: |
|
|
maartjedevries schreef: |
Persoonlijk zou ik het niet laten voorkomen om 2 redenen, het kost me meer energie tijd en geld dan dat het me oplevert, en daarnaast vind ik het zonde van het overheidsgeld dat het kost om dit te behandelen. |
Het laatste is juist de reden waarom ik het wel voor zou laten komen.
Het kan niet zo zijn dat een derde ten onrechte inkomsten genereert.
De overheid heeft het vervoersbedrijf de mogelijkheid tot het geven van boetes gegeven, ze zullen er dan ook er op moeten toezien dat dat correct gebeurd, indien dat niet anders kan dan via een rechtszaak dan zij het zo. |
|
|
|
 |
Eric_vr
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 20:29 Onderwerp: |
|
|
Aangezien ik geen geldig vervoersbewijs bij mij droeg, is het niet anders dan logisch dat ik daarvoor beboet word. Ik ben het dan ook eens dat ik moet 'dokken.'
Maar, om even kinderachtig te zijn, het is zaak dat alle partijen zich aan de regels houden. Dus ook de conducteur. Dat is echter niet het geval...
Ik zal morgen, per email (hoop dat ik dan spoedig een antwoord krijg), bezwaar indienen. Ik laat nog wel weten hoe het verloopt. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 21:13 Onderwerp: |
|
|
Ah, meneer staat ook klaar om op vormverzuim vrijgesproken verdachten in de kelder op te sluiten? |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 21:44 Onderwerp: |
|
|
Het gaat mij helemaal nergens om behalve dat hier iemand zonder kaartje reist, dit ook toegeeft, nu dan lijkt het mij - ongeacht welke wettelijke regeling en mogelijkheden om er onderuit te komen - ethisch juist om gewoon alsnog netjes af te rekenen. Ik word moe van mensen die altijd maar in de weer zijn om op het moment dat zij een boete hebben gekregen van alles proberen te doen om daar onderuit te komen. Het subtiel met juridische argumenten rechtvaardigen van eigen fouten. Gewoon even bellen voor het juiste bedrag en betalen en verder gaan met je leven, als iedereen dat zou doen zou dat de belastingbetaler veel geld schelen. Uiteraard ben ik geen tegenstander van het gebruik maken van bezwaar maken als je werkelijk onrechtvaardig bent behandeld. En Sabri, mensen die vrijkomen door vormverzuim niet opsluiten in de kelder, maar dit soort vrijspraken zijn wel kwalijk. Ik ben ervoor dat een herziening van strafzaken ook mogelijk wordt voor de aanklager. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 26 sep 2010 22:27 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | En Sabri, mensen die vrijkomen door vormverzuim niet opsluiten in de kelder, maar dit soort vrijspraken zijn wel kwalijk. |
Kwalijk zeker, maar jij rekent het (zo blijkt uit andere draden, als ik zo vrij mag zijn) de advocaat aan, terwijl zoiets slechts het OM valt aan te rekenen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Furr
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: ma 27 sep 2010 0:16 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Het gaat mij helemaal nergens om behalve dat hier iemand zonder kaartje reist, dit ook toegeeft, nu dan lijkt het mij - ongeacht welke wettelijke regeling en mogelijkheden om er onderuit te komen - ethisch juist om gewoon alsnog netjes af te rekenen. Ik word moe van mensen die altijd maar in de weer zijn om op het moment dat zij een boete hebben gekregen van alles proberen te doen om daar onderuit te komen. Het subtiel met juridische argumenten rechtvaardigen van eigen fouten. Gewoon even bellen voor het juiste bedrag en betalen en verder gaan met je leven, als iedereen dat zou doen zou dat de belastingbetaler veel geld schelen. Uiteraard ben ik geen tegenstander van het gebruik maken van bezwaar maken als je werkelijk onrechtvaardig bent behandeld. En Sabri, mensen die vrijkomen door vormverzuim niet opsluiten in de kelder, maar dit soort vrijspraken zijn wel kwalijk. Ik ben ervoor dat een herziening van strafzaken ook mogelijk wordt voor de aanklager. |
Kwalijk al die mensen die zich als mak schaap door deze rotte overheid laten behandelen....
Ik vecht elke boete aan en met succes! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 27 sep 2010 1:47 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Brieven van de NS over incassobureau's kun je in ieder geval negeren, want de NS heeft geen mogelijkheid om betaling af te dwingen. |
Dit klopt vermoedelijk toch niet. De boete kan op basis van de algemene voorwaarden van de NS worden gevorderd, zie art. 8.8 en 8.9. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|