|
Auteur |
Bericht |
Haspel
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 23 mrt 2007 15:47 Onderwerp: Uitlokking |
|
|
Ik hoor net van iemand uit Amsterdam dat er daar politieagenten verkleed als junk rondfietsen, in de hoop dat mensen hen aanspreken om de fiets te kopen en ze vervolgens te vervolgen voor heling.
Dat lijkt me pure uitlokking. Uitlokking is toch verboden in Nederland? _________________ DIXI |
|
|
|
 |
baba
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: vr 23 mrt 2007 15:55 Onderwerp: |
|
|
Rotterdam zet politieagenten verkleed als hoer ("lokhoeren") in om prostituanten te bekeuren.... |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 23 mrt 2007 16:15 Onderwerp: |
|
|
?? zette vrouwelijke politieagenten verkleed als oud dametje in om tasjes dieven te pakken..... _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 23 mrt 2007 16:19 Onderwerp: |
|
|
Wat lok ik uit als ik als junk verkleed rondfiets?
Als ze nou gingen mensen gingen vragen "fietsie kopen", dan werd het wat anders...
Arnoud |
|
|
|
 |
Tom84
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: vr 23 mrt 2007 16:49 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Wat lok ik uit als ik als junk verkleed rondfiets?
Als ze nou gingen mensen gingen vragen "fietsie kopen", dan werd het wat anders...
Arnoud |
moet jij je ervoor omkleden?  |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 23 mrt 2007 17:12 Onderwerp: |
|
|
Hey niet iedere UVA student loopt er bij als een voddenzak hoor.
Arnoud |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 23 mrt 2007 19:07 Onderwerp: |
|
|
Dus de politie in Amsterdam fietst als een voddenzak rond.
Valt dit onder bijzondere opsporingsmethode?  _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: za 24 mrt 2007 9:56 Onderwerp: |
|
|
Wie zijn uitlokker:
Quote: | 47 Sr:
"Zij die door giften, beloften, misbruik van gezag, geweld, bedreiging, of misleiding of door het verschaffen van gelegenheid, middelen of inlichting het feit opzettelijk uitlokken" |
De acties die de politie de laatste tijd doet en waarvan er een aantal in deze draad zijn genoemd staan op zijn minst op gespannen voet met artikel 47 Sr. De politie zoekt bewust de grenzen op. Er zullen nog wel wat zaken over volgen lijkt mij. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een criterium ook was hoe actief of hoe passief je je opstelt bij een dergelijke op uilokking lijkende gedraging. |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: za 24 mrt 2007 10:01 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Wie zijn uitlokker:
Quote: | 47 Sr:
"Zij die door giften, beloften, misbruik van gezag, geweld, bedreiging, of misleiding of door het verschaffen van gelegenheid, middelen of inlichting het feit opzettelijk uitlokken" |
De acties die de politie de laatste tijd doet en waarvan er een aantal in deze draad zijn genoemd staan op zijn minst op gespannen voet met artikel 47 Sr. De politie zoekt bewust de grenzen op. Er zullen nog wel wat zaken over volgen lijkt mij. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een criterium ook was hoe actief of hoe passief je je opstelt bij een dergelijke op uilokking lijkende gedraging. |
De rechtspraak hanteert min of meer het criterium dat het uitlokking betreft wanneer iemand tot een misdrijf wordt overgehaald, welke hij zonder die uitlokking niet zou hebben gepleegd. Op zich vind ik de voorbeelden niet bijzonder op gespannen voet staan met artikel 47. Dat de politie de grenzen aan het verkennen is, is wel iets dat duidelijk blijkt. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: za 24 mrt 2007 10:13 Onderwerp: |
|
|
Leon78 schreef: |
Op zich vind ik de voorbeelden niet bijzonder op gespannen voet staan met artikel 47. |
waarom niet? Opzettelijk gelegenheid verschaffen?
Quote: | Dat de politie de grenzen aan het verkennen is, is wel iets dat duidelijk blijkt. | MAar het stond toch niet op gespannen voet?? Hoe kom je dan tot deze conclusie? |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 24 mrt 2007 12:14 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Leon78 schreef: |
Op zich vind ik de voorbeelden niet bijzonder op gespannen voet staan met artikel 47. |
|
Op welke manier wordt opzettelijk gelegenheid geboden? Als je dat zou huldigen is elke er als junk uitziende fietser strafbaar wegens het opzettelijk gelegenheid bieden van heling. Immers, het initiatief om de junk aan te spreken om de fiets te kopen ligt bij de aanstaande verdachte, niet bij de lokjunk die een fiets bij zich heeft. Er wordt niets uitgelokt, de mensen die de lokjunk aanspreken zouden een andere junk ook hebben aangesproken.
Het zou anders zijn als de lokjunk zelf het initiatief nam om de fiets aan de man te brengen. Of, zoals ik heb meegemaakt tijdens een sportdag op school, een stel jongens die voor mijn ogen een fiets -met slot en al- uit het rek rukten en vervolgens, met zwaar accent, vroegen aan mij: "Fiets kopen? Tien gulden".........  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 24 mrt 2007 16:01 Onderwerp: |
|
|
Is strafbare uitlokking (art 46a Sr, art 47 lid 1 sub 2 Sr) precies de grens tot waar de politie mag gaan?
Ik kan me voorstellen dat de politie bij de "opsporing" minder ver mag gaan dan wat een gewone burger nog mag zonder strafbaar te worden. Ik bedoel, rechtmatigheid van de opsporing lijkt me niet hetzelfde als niet-strafbaarheid.
Is het de taak van de politie om mensen op te pakken die alleen nog maar met het idee rond lopen om een fiets te helen? Mijn voorlopig antwoord is: alleen wanneer er een heel groot maatschappelijk belang is om dit soort feiten te voorkomen. In het geval van heling van fietsen zie ik zo'n belang eerlijk gezegd niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
baba
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: za 24 mrt 2007 16:32 Onderwerp: |
|
|
De APV geeft ook nog wel een goed instrument aan de politie.....
Artikel 2.8A van de APV Amsterdam
Openbare fietsverkoop.
1. Het is verboden, op of aan de weg fietsen of onderdelen van fietsen ten verkoop aan te bieden, te verkopen of te kopen.
2. Het in het eerste lid bepaalde is niet van toepassing op de bedrijfsmatige handel in fietsen.
3. Burgemeester en Wethouders kunnen plaatsen en tijden aanwijzen waarop het eerste lid niet van toepassing is. |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: za 24 mrt 2007 17:51 Onderwerp: |
|
|
komodo schreef: | cia76 schreef: | Leon78 schreef: |
|
Op welke manier wordt opzettelijk gelegenheid geboden? Als je dat zou huldigen is elke er als junk uitziende fietser strafbaar wegens het opzettelijk gelegenheid bieden van heling. Immers, het initiatief om de junk aan te spreken om de fiets te kopen ligt bij de aanstaande verdachte, niet bij de lokjunk die een fiets bij zich heeft. Er wordt niets uitgelokt, de mensen die de lokjunk aanspreken zouden een andere junk ook hebben aangesproken.
|
Op zich kan dit de argumentatie zijn om inderdaad te stellen dat het geen uitlokking is maar er valt naast nog wel wat tegenin te brengen. Een junk die over straat fietst fietst daar omdat ie ergens naar toe moet en ja als ie de gelegenheid krijgt zal hij misschien ook spul kopen maar dat is niet het primaire doel van zijn fietstocht. En ook al zou dat wel zo zijn dan nog fietst hij daar in de vorm van zijn eigen gedaante. Hij heeft niet die gedaante aangenomen om te worden aangesproken door drugsdealers. Het verschil is dat de politie wel die gedaante aanneemt om door drugsdealers te worden aangesproken. Zij doen dit heel doelbewust. Het gaat hier om opzettelijk gelegenheid bieden en in dit vet gedrukte woord zie ik een verschil tussen een echte junk en een politie die zich opzettelijk voordoet als junk met het doel om.... .
Dat de politieagenten in junk uniform verder passief zijn kan wellicht nog een verschil maken waardoor ze toch niet onder het strafbare feit uitlokking vallen maar..... .
Het is overigens misschien wel de korpsbeheerder of de OvJ die strafbaar is want zij zijn het die de politieambtenaren dit opdragen om te doen en zij lokken daarmee strafbare feiten uit. Dat is immers hun doel! Het middel is dan de inzet van politieagenten in junkuniform.... .
Voors en tegens..... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 24 mrt 2007 18:58 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het met cia76 eens dat het opzet hier een groot verschil uitmaakt. Voor strafbare uitlokking is opzet nodig, en dat is bij "elke er als junk uitziende fietser" afwezig. De politieman verkleedt zich echter niet voor niets als junk. Er is duidelijk sprake van opzet om iemand te betrappen op poging tot heling.
De enige verdediging tegen strafbare uitlokking lijkt mij het argument dat de als junk verklede agent bij de uitgelokte niet de wil heeft wakker geroepen om een poging tot heling te begaan (vereist is dat de gedraging van de politie een psychische omslag veroorzaakt, zie bijv. De Hullu, VII, 4.4). Als de politie aannemelijk kan maken dat de uitgelokte toch al van plan was om via een junk een fiets op de kop te tikken, dan was er geen psychische omslag, en lijkt mij er geen sprake te zijn van overtreding van art 47 lid 1 sub 2 Sr. Hier is iets voor te zeggen in een omgeving die rijk is aan rondfietsende junks.
Wat mij hier wel aan dwars zit, is dat de politie kennelijk doelbewust op zoek gaat naar (nog) onschuldige mensen met slechte bedoelingen. Het hebben van slechte bedoelingen is echter niet strafbaar. Als je iedereen op zou pakken die onder (on)juiste omstandigheden een strafbaar feit zou begaan, worden de straten plots heel erg leeg. Alleen speelt hier dus net dat de politie weliswaar gelegenheid verschaft, maar toch niet echt andere omstandigheden creëert wanneer op die plek toch al junks rond fietsen.
Dus ik blijf zitten met het gevoel "heeft de poltiie niets beters te doen" zonder dat ik hard kan maken waarom het OM hier onontvankelijk zou moeten worden verklaard. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|