|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 28 feb 2008 12:25 Onderwerp: |
|
|
En nu ook de lokhomo. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 28 feb 2008 12:46 Onderwerp: |
|
|
En lokvrachtwagens _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 21 mei 2008 21:39 Onderwerp: |
|
|
Wat ik in ieder geval opvallend zou vinden is wanneer er kinderen worden ingezet (in plaats van volwassenen). Dit, omdat niet duidelijk is of er -sprekende over de vorming van de psyche- nadelige gevolgen aan vast kleven. Althans dat denk ik. En (met en) buiten dat: bij ons in het dorp zag ik vaak dat kleine verradertjes destijds altijd 'gepest' werden (onderrochelen, zandeten enzovoort). Tja, dat lijkt me nou ook niet echt een geweldig vooruitzicht. |
|
|
|
 |
fiasc o
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 150
|
Geplaatst: do 28 aug 2008 14:48 Onderwerp: |
|
|
Uit dit artikel maak ik op dat er binnenkort (meer) helderheid kom over de lokfiets.
Quote: | De Hoge Raad doet op 28 oktober uitspraak. |
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 02 sep 2008 17:38 Onderwerp: |
|
|
Ik ben benieuwd hoe de HR gaat oordelen over de lokfiets.
Intussen is er de lokoma. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
fiasc o
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 150
|
Geplaatst: di 28 okt 2008 19:11 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ik ben benieuwd hoe de HR gaat oordelen over de lokfiets. |
De lokfiets mag
Rechtspraak.nl en de uitspraak (BE9817) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 28 okt 2008 20:38 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad:
HR schreef: | 2.3. Vooropgesteld moet worden dat het plaatsen door de politie van een zogenoemde lokfiets teneinde aldus fietsendieven op heterdaad te kunnen betrappen, op zichzelf niet ongeoorloofd is, ook al steunt dit handelen niet op een specifieke wettelijke regeling. Voor zover de middelen dit miskennen, falen ze.
2.4. Voor zover de middelen klagen dat in het onderhavige geval het plaatsen van een lokfiets ongeoorloofd was en dat het Hof het daarop steunende beroep op de niet-ontvankelijkheid van het Openbaar Ministerie in de vervolging dan wel bewijsuitsluiting ten onrechte, dan wel ontoereikend gemotiveerd heeft verworpen, falen ze eveneens.
Het oordeel van het Hof komt erop neer dat in het onderhavige geval geen sprake is geweest van onrechtmatig handelen door de politie omdat de verdachte door het plaatsen van de lokfiets niet is gebracht tot andere handelingen dan die waarop zijn opzet reeds tevoren was gericht. Dat oordeel geeft niet blijk van een onjuiste rechtsopvatting en is niet onbegrijpelijk in het licht van 's Hofs hiervoor onder 2.2.3 weergegeven vaststellingen. De Hoge Raad heeft hierbij in aanmerking genomen dat - naar volgt uit het verhandelde ter terechtzitting - de politie te dezen niet meer heeft gedaan dan het plaatsen van de desbetreffende fiets op een plek waar veel andere fietsen plegen te worden gestald en waar veelvuldig fietsen worden gestolen, om vervolgens af te wachten wat met de lokfiets zou gebeuren. De enkele omstandigheid dat die fiets niet was afgesloten, dwingt niet tot een ander oordeel. |
Het gaat er dus om of de verdachte door de uitlokking op andere handelingen is gebracht dan waarop zijn opzet reeds was gericht (het Tallon-criterium). De HR vindt het oordeel van het Hof dat daar geen sprake van was niet onbegrijpelijk.
De A-G had wel een probleem met het oordeel van het Hof, omdat het Hof het voldoende achtte dat de politie niet specifiek deze verdachte heeft willen uitlokken. Zijns inziens is ongerichte uitlokking nog steeds uitlokking. Waar het volgens de A-G om gaat is of het lokmiddel de situatie ter plaatse wezenlijk verandert:
A-G schreef: | 16. De vraag waarop het mijns inziens aankomt is dus of van het plaatsen van het lokmiddel objectief gezien een uitlokkende werking uitgaat. In het eerder aangehaalde artikel van Boogers wordt vermeld dat in Groningen door de justitie als "uitlokkingscriterium" met betrekking tot het plaatsen van een lokauto wordt gehanteerd "dat de lokauto in principe niet van andere auto's moet verschillen. Er worden niet opvallend kostbare spullen in de auto gelegd: er zit bijvoorbeeld een gangbare radio-cd-speler in".
17. Dit Groningse criterium spreekt mij aan. Lokmiddelen plegen te worden ingezet op plaatsen waar bepaalde vormen van criminaliteit veelvuldig voorkomen.(5) Het doel daarbij is de bestrijding van die aldaar veelvuldig voorkomende criminaliteit. Welnu, als het lokmiddel de situatie ter plaatse niet wezenlijk verandert (en dat is het geval als het lokmiddel niet afwijkt van wat ter plaatse normaal aan objecten aanwezig is), kan niet gezegd worden dat het plaatsen van het lokmiddel het gedrag van de dader aanmerkelijk heeft beïnvloed. Het is dan min of meer toevallig dat de dader zich aan de lokauto vergreep en niet aan de auto van een willekeurige derde. Anders is het evenwel als het lokmiddel wel een afwijking meebrengt ten opzichte van de gewone situatie ter plaatse. Dan schept de politie een gelegenheid die er normaal niet is en maakt zij daarmee de dief. Dan ook bestrijdt de politie andere criminaliteit dan die ter plaatse veelvuldig voorkomt. In de bestrijding van die criminaliteit kan het politieoptreden haar rechtvaardiging derhalve niet meer vinden. |
Volgens de A-G lijkt het erop dat de situatie door het plaatsen van een fiets die niet op slot is, wezenlijk is veranderd. De HR is het (volgens mij alleen) op dat punt niet met de A-G eens.
Het lijkt erop dat de HR zich niet kan vinden in het onderscheid tussen gericht en ongericht uitlokken dat kantonrechters maken (zie dit bericht). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 29 okt 2008 3:56 Onderwerp: |
|
|
Tsja, ach, ik vind het wel een terechte uitspraak. Men heeft met diens poten van andermans eigendom af te blijven. Blijft inderdaad over in hoeverre men met de "uitlokking" ook de dader creëert. Daar valt ongetwijfeld ook wel de nodige statistiek op los te laten; ik vermoed dat dat meevalt. Maar ja, bij gebrek aan goede statistieken valt daar wellicht niet veel over te zeggen. M.i. ligt dan de bewijslast van de uitlokking bij de dader. Niemand tenslotte die de dader verplicht een fiets mee te nemen die niet van hem of haar is, ook al staat die fiets niet op slot. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 29 okt 2008 12:21 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | En daar hebben we nou het mooie instituut "hoger beroep" voor  |
Als ik het goed heb dan wordt -pas bij instellen van hoger beroep- het vonnis wat uitgebreider opgemaakt (door de voorzitter) waarbij dan alsnog een pv ter terechtzitting wordt opgemaakt (beknopt weergegeven) aan de hand van notities van de griffier en naar inzicht van diezelfde voorzitter..
Het goede daaraan is dat het vonnisgehalte wat minder knip- en plakkerig is en het wordt duidelijker waarop de veroordeling stoelen moet; het nadeel is dat de voorzitter twee weken na uitspreken van het vonnis misschien het een en ander aanpast of weglaat uit het pv ter terechtzitting; de kans bestaat dat de voorzitter op deze wijze het vonnis 'repareert' .. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 23:56 Onderwerp: |
|
|
Binnenkort wellicht de lokjood. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|