Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 24 jul 2025 20:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

lange Frans martelt slang
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 02 dec 2009 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt een morele en een juridische discussie voeren over Lange Frans. De morele heeft als uitkomst dat hij een zak hooi is en een enorme slappe zak bezit, zonder de beschikking te hebben over enige ruggengraat. De juridische kan geen andere hebben dan dat Lange Frans niet vervolgd kan worden.

Hetzelfde zou ook gezegd moeten worden, indien hij een zeehondje had doodgeknuppeld om er een bontjas voor zichzelf van te maken. Moreel verwerpelijk, juridisch (in principe) toelaatbaar.

Echter nu ik dit zo type, bedenk ik mij echter, dat ik de discussie op een andere manier wil aanzwengelen. Ik kan nemelijk maar met moeite inzien waarom bijvoorbeeld bepaalde dieren wel ritueel geslacht zouden mogen worden, en zelfs gewoon in Nederland geslacht mogen worden, maar waarom een slang niet op eenzelfde wijze geslacht mag worden?

Zowel het ritueel geslachte schaap als de slang zijn gebruikt voor consumptie. Waarschijnlijk is procentueel van de slang wel meer genuttigd, dan van een dergelijk schaap! Welke nuance zie ik over het hoofd? Waarom is het doden van de slang mishandeling? (Ik dacht altijd dat slangen geen gevoel hadden, maar dit terzijde...) En waarom het doden van een schaap niet? Wordt Lange Frans als voorbeeld gesteld, of wordt van de aangehaalde familie ook aangifte gedaan? Maakte de enkele opmerking vooraf "sorry slang" je behalve een slappe zak, ook een crimineel?

Ben benieuwd naar de mening van anderen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Brakkie

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 02 dec 2009 17:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De reden waarom een schaap wel mag en een slang niet is omdat er voor het schaap andere regels gelden.

Ten eerste is een schaap geen beschermde diersoort en dient dus ook niet beschermd te worden. Dat betekent niet dat een schaap geen rechten heeft maar enkel dat een schaap dus wel gedood mag worden en een schaap niet.

Ten tweede wordt het schaap geslacht wegens religieuze overtuigingen en hebben wij hier in Nederland, de o zo vrije vrijheid van godsdienst, welke het toelaat om min of meer alles te kunnen en mogen doen in naam van deze vrijheid. Het ritueel slachten van een schaap valt hier ook onder. Als het slachten van de slang wegens religieuze overtuigingen zou gebeuren dan zou dit, in mijn ogen, volgens de Nederlandse wet ook moeten kunnen.

Echter is het dan nog de vraag of een beschermde diersoort boven de vrijheid van godsdienst kan/mag staan? Rolling Eyes
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 03 dec 2009 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ DENNIS79: Ik ben verbaasd dat jij tevoren al weet wat de uitkomst van een discussie zal zijn. Dit zou betekenen dat de discussie niet meer nodig zal zijn als we allemaal naar jouw luisteren....... maar dan was er geen discussie geweest en kon je dus ook de uitkomst niet weten... Laughing

Waarom een slang niet en al die tonnen vis per dag wel? Die worden niet eens geslacht, die gaan vanzelf een keer dood door verstikking.

Als je een morele discussie gaat voeren, dan dien je ook de mensen als hebberige individuen erbij te betrekken die allemaal roepen dat dierenleed niet kan, maar ze lopen wel gewoon langs de viskraam.

De reden dat er op grote schaal 'dierenleed' plaatsvindt is dat iedereen zijn eigen gewoontes blijft volgen en wil blijven volgen.

Ik zeg dit allemaal vrij gedecideerd, maar het is uiteraard mijn, aangeleerde, visie.

EDIT: ik zag wat typefoutjes.

Laatst aangepast door pacta sunt servanda op ma 07 dec 2009 10:09, in totaal 2 keer bewerkt
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 06 dec 2009 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik kan nemelijk maar met moeite inzien waarom bijvoorbeeld bepaalde dieren wel ritueel geslacht zouden mogen worden, en zelfs gewoon in Nederland geslacht mogen worden, maar waarom een slang niet op eenzelfde wijze geslacht mag worden?
Dan moet je eens even wat lezen over hoe (vakkundig) ritueel slachten van schapen in zijn werk gaat en dan zie je meteen het verschil.
Lexus

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 22:47    Onderwerp: opensnijden slang Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had geen tijd om de vijf bladzijden met reacties te bekijken. Wellicht is mijn antwoord al eerder gegeven. Maar toch.
Als dit verwerpelijke gedrag in het buitenland is gepleegd, is dit wel degelijk in Nederland strafbaar. Daarvan kan men dus aangifte doen.
Art. 5 lid1 onder 2e Wetboek van Strafrecht zegt dat een strafbaar feit in Nederland strafbaar is als het hier een misdrijf is en als er in dat betreffende land straf op is gesteld.
Dit gedrag valt onder de omschrijving van art. 36 lid 1 Welzijns- en gezondheidswet voor dieren. In art. 121 lid van diezelfde wet is dat als misdrijf aangemerkt. Ik weet niet in welk land dat opensnijden heeft plaatsgevonden, maar het moet toch dunkt mij een behoorlijke bananenrepubliek zijn om daar niet strafbaar te zijn. De kans dat dit in alle West -Europese landen strafbaar is lijkt mij erg groot, alhoewel ik dat niet zeker weet.
ALs je dit met de Dierenbescherming opneemt, denk ik dat die daar graag op in zullen springen.
Ik wens je daar zeer veel succes mee.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: di 08 dec 2009 10:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is al aangebracht door BF. Ook zie je over het hoofd dat het strafbaar moet zijn in dat land. Daarvoor zal in die wetgeving gekeken moeten worden.

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 08 dec 2009 20:29    Onderwerp: re. op pacta sunt servanda Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt wel gelijk, maar ik wijs er toch even op dat dit ook in mijn bijdrage staat. Ik heb een stukje van het filmpje gezien, het ziet er nogal tropisch uit.
Hoe het daar met de wetgeving gesteld is op dit punt is maar de vraag. Bovendien weet ik niet welk land het betreft.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: wo 09 dec 2009 9:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Lexus: Shocked Waarom meng je je in een discussie als je het teveel moeite vindt om je even in te lezen in de situatie?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds