|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 18:58 Onderwerp: |
|
|
Maar je hoeft het niet eens te zijn met de rechtsnormen van het land waar je woont. Er zijn bijvoorbeeld voldoende mensen in Nederland die tegen vrijwel iedere vorm van abortus zijn, maar dat betekent niet dat aan die mensen een steekje los zit. In andere landen waar abortus is verboden zijn dan weer mensen die een abortus willen ondergaan en daarvoor naar bijv. Nederland komen. Zit aan die mensen een steekje los, en vanuit welk perspectief moet je dat beoordelen?
Je moet leven volgens de (rechts)normen van het land waar je woont, maar dat betekent niet dat je moreel verplicht bent om het met die normen eens te zijn. Het is juist belangrijk dat je het ermee oneens mag zijn, want anders zouden wetten niet meer kunnen worden gewijzigd.
Gloeilampen zijn over een paar jaar verboden en bepaalde soorten zijn dat nu al. Ik vind dat idioot en zal dat idioot blijven vinden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 19:21 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | theod schreef: | Dat deze niet vervolgd kunnen worden vind ik diep triest, als ik in Duitsland vijf kilometer te hard rij en wordt dat daar geconstateerd moet ik ook betalen al kom ik nooit meer in Duitsland |
In Duitsland vijf kilometer "te hard" impliceert een snelheidsovertreding. Daar staat ook in Duitsland een boete op.
|
Klopt en als je die niet betaald komt sde Nederlandse overheid hem bij jou incasseren.
Mishandel je een dier in Duitsland en word je daar voor veroordeelt dan komt er niemand achter je aan in Nederland, kan het nog krommer.
En het mooie van onze democratie is dat je bij de volgende verkiezing op een partij kunt stemmen die tegen het verbod op gloeilampen is, bij voldoende stemmen komen die aan het bewind, misschien maakt het een beetje verschil en ja ik vind dat verbod ook grote onzin omdat de warmte van die lampen niet of maar minimaal verloren gaat bij particuliergebruik, als ze nu de plasma tv zouden verbieden had ik daar wel begrip voor. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 19:37 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Klopt en als je die niet betaald komt sde Nederlandse overheid hem bij jou incasseren. |
Dat is Europees zo afgesproken.
Quote: | Mishandel je een dier in Duitsland en word je daar voor veroordeelt dan komt er niemand achter je aan in Nederland, kan het nog krommer. |
Bron graag. Dierenmishandeling is zowel in Duitsland als in Nederland strafbaar en uitlevering is zeker mogelijk. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 20:07 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Mishandel je een dier in Duitsland en word je daar voor veroordeelt dan komt er niemand achter je aan in Nederland, kan het nog krommer. |
Fout.
Intussen verander je keer op keer je standpunt. Dan gaat het om dierenleed, dan om het feit dat er geld mee wordt verdiend, dan om het feit dat de persoon in kwestie een bekende Nederlander is, en nu gaat het om een verondersteld verschil met verkeersovertredingen waarbij je vergelijkingen niet opgaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 20:21 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | theod schreef: | Klopt en als je die niet betaald komt sde Nederlandse overheid hem bij jou incasseren. |
Dat is Europees zo afgesproken. |
Mogelijk dat het Europees is maar wordt niet door alle landen uitgevoerd, Polen bijvoorbeeld doet totaal niets.
Quote: | Quote: | Mishandel je een dier in Duitsland en word je daar voor veroordeelt dan komt er niemand achter je aan in Nederland, kan het nog krommer. |
Bron graag. Dierenmishandeling is zowel in Duitsland als in Nederland strafbaar en uitlevering is zeker mogelijk. |
Klopt, wordt echter weinig toegepast terwijl dat van een bekeuring slechts een berichtje is naar het JIB.
Overigens overtrad hij ook de regels in het land van de daad, de slang die hij dode is opgenomen in het CITES in appendix I(rode lijst) echter in dat land zal een strafvervolging omtrent dierenmishandeling danwel dode van een bedreigd dier weinig uithalen zolang de overheid zich zelf niet houdt aan het CITES.
Dat het om een bedreigde slang gaat is pas later met zekerheid vastgesteld omdat taxonomie nu niet het makkelijkst is bij reptielen, één streepje anders kan van een bedreigd reptiel een gewoon reptiel maken. |
|
|
|
 |
iggy
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 48
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 20:36 Onderwerp: |
|
|
Yep de emoties worden allemaal teveel, moet ik nu begrijpen dat we iemand dan maar 2x voor hetzelfde feit veroordelen ?
Dierenmishandeling is zeker in sommige gevallen strafwaardig, maar ik weiger mee te doen aan hysterie.
Hier nog even Penn & Teller (comedy)
http://www.youtube.com/watch?v=NAt1z_TgPQ4 |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 20:55 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | theod schreef: | Mishandel je een dier in Duitsland en word je daar voor veroordeelt dan komt er niemand achter je aan in Nederland, kan het nog krommer. |
Fout.
Intussen verander je keer op keer je standpunt. Dan gaat het om dierenleed, dan om het feit dat er geld mee wordt verdiend, dan om het feit dat de persoon in kwestie een bekende Nederlander is, en nu gaat het om een verondersteld verschil met verkeersovertredingen waarbij je vergelijkingen niet opgaan. |
Weet niet waar jij het allemaal vandaan haalt, het gaat vanaf bericht één over dierenleed, daar komt bij dat het een bekende Nederlander is die duidelijk zegt van sorry slang maar dit is voor mijn werk (dus voor het geld) en uitgezonden wordt op de Nederlandse TV.
En ach een overtreding valt inderdaad niet te vergelijken met een misdrijf maar als de straf op een overtreding makkelijker ten uitvoer kan worden gebracht dan die van een misdrijf is het recht in mijn ogen aardig krom.
Laatst aangepast door theod op vr 20 nov 2009 21:01, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 21:00 Onderwerp: |
|
|
iggy schreef: | Yep de emoties worden allemaal teveel, moet ik nu begrijpen dat we iemand dan maar 2x voor hetzelfde feit veroordelen ?
Dierenmishandeling is zeker in sommige gevallen strafwaardig, maar ik weiger mee te doen aan hysterie.
|
Er is jammer genoeg helemaal niemand veroordeelt, maar ja er zijn nu eenmaal mensen die het niet erg vinden dat er dieren uitsterven enkel en alleen voor het vermaak van de mens. |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 22:28 Onderwerp: |
|
|
Lange Frans is gewoon een lul. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 22:28 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Weet niet waar jij het allemaal vandaan haalt |
Uit jouw reacties.
Op iggy reageer je met "Waar slaat dit op? We hebben het over een Nederlander die voor geld ...". Aha, kennelijk is jouw punt dat het om het geld ging dat hij ermee verdiende. Want als dat niet jouw punt was, dan sloeg de reactie van iggy wel degelijk ergens op.
Als ik erop wijs dat ook in Nederland dieren legaal leed wordt aangedaan, reageer je met "wordt niet gedaan door een bekende Nederlander". Aha, kennelijk is jouw punt dat het om een bekende Nederland gaat.
Tussendoor maak je een vergelijking met in Duitsland te hard rijden, waarvoor je in Nederland een boete kunt krijgen. Die vergelijking gaat helemaal niet op, want te hard impliceert niet toegestaan, en wat in Duitsland niet is toegestaan mag je in Duitsland niet doen. In het land van je filmpje lijkt het villen van levende slangen een soort lokaal gebruik te zijn. Geen idee om welk het land het gaat, dus ik ga slechts af op de indruk die het filmpje mij geeft.
Quote: | Dat het om een bedreigde slang gaat is pas later met zekerheid vastgesteld omdat taxonomie nu niet het makkelijkst is bij reptielen, één streepje anders kan van een bedreigd reptiel een gewoon reptiel maken. |
Met zekerheid vastgesteld op basis van het filmpje zeker? Ik vermoed dat het gaat om een flinke dosis wishful thinking aan de zijde van de persoon die deze vaststelling meent te hebben gedaan.
Maar moet ik nu concluderen dat het je toch niet om het dierenleed gaat, maar om het gevaar dat een slangensoort uitsterft?
Kijk, dat vind ik persoonlijk een veel betere reden om je ergens over druk te maken. Het individuele dierenleed van de ongelukkige slang is nauwelijks anders dan het normale dierenleed dat overal in de natuur en in halal-slachthuizen voorkomt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 22:48 Onderwerp: |
|
|
Quote: | normale dierenleed dat overal in de natuur en in halal-slachthuizen voorkomt.
|
Laten we niet doen alsof 'wij' het beter met de dieren voorhebben dat de spaanse dierenvechters en de halalslagers.
Ik bedoel wij in het algemeen, niet persé Bona die in een eerdere mail al aangaf dat het om al het dierenleed in Nederland gaat, wat wij Nederlanders met overgrote meerderheid sponsoren. Een biologisch kipfilet is immers wel erg duur (3 x zo duur en het is crisis).
Wij eten ook varkens, kippen, kistkalveren die een verschrikkelijk leven achter de rug hebben. Vind ik erger dan een stierenvechter om eerlijk te zijn. Ja, ik ben ook schuldig. Het vlees eten kan ik moeilijk laten, naar stierenvechten ga ik nooit dus dat is makkelijker om daar wat over te roepen. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 22:48 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het individuele dierenleed van de ongelukkige slang is nauwelijks anders dan het normale dierenleed dat overal in de natuur en in halal-slachthuizen voorkomt. |
Ik vrees dat je gelijk hebt, maar dat geeft mij persoonlijk geen reden om het dan maar ok te vinden. |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 23:18 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | theod schreef: | Weet niet waar jij het allemaal vandaan haalt |
Uit jouw reacties.
Op iggy reageer je met "Waar slaat dit op? We hebben het over een Nederlander die voor geld ...". Aha, kennelijk is jouw punt dat het om het geld ging dat hij ermee verdiende. Want als dat niet jouw punt was, dan sloeg de reactie van iggy wel degelijk ergens op. |
Quote: | Weet niet waar jij het allemaal vandaan haalt, het gaat vanaf bericht één over dierenleed, daar komt bij dat het een bekende Nederlander is die duidelijk zegt van sorry slang maar dit is voor mijn werk (dus voor het geld) en uitgezonden wordt op de Nederlandse TV. |
Quote: | Als ik erop wijs dat ook in Nederland dieren legaal leed wordt aangedaan, reageer je met "wordt niet gedaan door een bekende Nederlander". Aha, kennelijk is jouw punt dat het om een bekende Nederland gaat. |
Quote: | Het onverdoofd doorsnijden van de keel (halal-slachten) keur ik ook niet goed, wordt ook niet uitgezonden op tv als zijnde iets goeds en wordt niet gedaan door een bekende Nederlander. |
Quote: | Tussendoor maak je een vergelijking met in Duitsland te hard rijden, waarvoor je in Nederland een boete kunt krijgen. Die vergelijking gaat helemaal niet op, want te hard impliceert niet toegestaan, en wat in Duitsland niet is toegestaan mag je in Duitsland niet doen. In het land van je filmpje lijkt het villen van levende slangen een soort lokaal gebruik te zijn. Geen idee om welk het land het gaat, dus ik ga slechts af op de indruk die het filmpje mij geeft. |
Dus zich niet verdiept in de materie en geeft zomaar kritiek zonder te weten waar het over gaat, nee het doden van die soort slang is in dat land (Thailand) ook niet toegestaan.
Quote: | Quote: | Dat het om een bedreigde slang gaat is pas later met zekerheid vastgesteld omdat taxonomie nu niet het makkelijkst is bij reptielen, één streepje anders kan van een bedreigd reptiel een gewoon reptiel maken. |
Met zekerheid vastgesteld op basis van het filmpje zeker? Ik vermoed dat het gaat om een flinke dosis wishful thinking aan de zijde van de persoon die deze vaststelling meent te hebben gedaan. |
Gelukkig is dat geconstateerd door meerdere personen, om zoiets te kunnen moet men verstand hebben van reptielen
Quote: | Maar moet ik nu concluderen dat het je toch niet om het dierenleed gaat, maar om het gevaar dat een slangensoort uitsterft? |
Hoe kom je hierbij????
Of het nu gaat om een bedreigde diersoort of niet, de vraag was en is of een dergelijke handeling in Thailand bestraft kan worden volgens het Nederlands recht.
Dat het een bedreigde soort betreft verzwaart enkel het feit.
Quote: | Kijk, dat vind ik persoonlijk een veel betere reden om je ergens over druk te maken. Het individuele dierenleed van de ongelukkige slang is nauwelijks anders dan het normale dierenleed dat overal in de natuur en in halal-slachthuizen voorkomt. |
Gaarne iets verder verdiepen in dergelijke materie, een dier in de natuur vermoord geen ander dier om maar een glaasje bloed te kunnen drinken of om zo iets dergelijks uit te zenden op TV, zelfs in een halal-slachterij vermoord men geen dier voor enkel een emmer bloed of amusement.
Moeten daarbij ook niet vergeten dat de meeste dieren die we slachten speciaal gefokt zijn voor menselijk gebruik, deze dieren kunnen nooit overleven in de natuur. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 23:25 Onderwerp: |
|
|
Ah, natuurlijk is iedereen vrij om het niet ok te vinden! Persoonlijk vind ik die hele Frans niet ok, maar ook niet interessant genoeg om me over hem druk te maken. Het goede van deze Frans is in ieder geval dat ik hem op tv vrijwel nooit tegenkom, wat helaas niet gezegd kan worden van zo'n persoon als Ali B., die mij met zijn gebrekkige Nederlands en rare uitspraken met enige regelmaat dwingt mijn tv uit te schakelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 23:37 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Dus zich niet verdiept in de materie en geeft zomaar kritiek zonder te weten waar het over gaat, nee het doden van die soort slang is in dat land (Thailand) ook niet toegestaan. |
Bron?
Quote: | Gelukkig is dat geconstateerd door meerdere personen, om zoiets te kunnen moet men verstand hebben van reptielen |
Bron?
Quote: | Hoe kom je hierbij???? |
Omdat je sprongen blijft maken. Je doet geen enkele moeite om op een consequente manier stelling te nemen. Je haalt uit met zinnen als "waar slaat dat nou weer op, jij krijgt er niet voor betaald", terwijl het je kennelijk niet (of toch wel?) gaat om die betaling.
Als die betaling niet beslissend is, dan slaat iggy's vergelijking toch wel degelijk ergens op? Waarom daaromheen draaien? Daarmee wordt je betoog niet overtuigender.
Quote: | Of het nu gaat om een bedreigde diersoort of niet, de vraag was en is of een dergelijke handeling in Thailand bestraft kan worden volgens het Nederlands recht. |
Als het in Thailand mag, is vervolging niet mogelijk.
Quote: | Gaarne iets verder verdiepen in dergelijke materie |
Gaarne goed lezen. Het leed van een dier wordt niet groter of kleiner door de reden waarom het leed wordt toegedaan. Of vind je de tv-uitzending een inbreuk op de privacy van het dier?
Quote: | Moeten daarbij ook niet vergeten dat de meeste dieren die we slachten speciaal gefokt zijn voor menselijk gebruik, deze dieren kunnen nooit overleven in de natuur. |
En dat maakt hun leed minder erg?
Het eten van scharreldieren is toch beter dan het eten van bioindustriedieren? Tuurlijk, scharreldieren zijn ook gefokt voor de slacht, maar die hebben toch een wat beter leven gehad. Natuurlijk nog lang niet zo goed als een in de vrije natuur levende slang.
Maar goed, nu gaat het dus ook nog over het feit dat de slang niet speciaal is gefokt om gevild te worden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|