|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 14 aug 2009 12:55 Onderwerp: |
|
|
MaraVD schreef: | Het is een misvatting dat het alleen de bedoeling is om arbeidsritme op te doen. De Wet werk en bijstand stelt juist dat de werkzaamheden gericht moeten zijn op jouw reintegratie. Daarom is er ook een gemeentelijke reintegratieverordening en een persoonlijk reintegratiebudget. Dat is ook niet zo gek want het is in ieders belang dat iemand weer in een reguliere baan stroomt. Sterker nog, het is de enige oplossing. |
Zodra je algemeen geaccepteerde arbeid verricht, is de arbeidsinschakeling of reïntegratie compleet. Het doel wordt dus bereikt. Het soort werk lijkt me hierbij niet zo van belang, zolang het maar binnen je vermogen ligt en algemeen geaccepteerd werk is.
Het verbod op dwangarbeid kun je niet gelijk stellen aan een recht op inkomen zonder daarvoor te hoeven werken. Het verbod op dwangarbeid komt neer op de vrijheid om zelf te kiezen op wat voor manier je een inkomen vergaart (binnen de grenzen van de wet). Pas wanneer je daar zelf niet in slaagt, staat de overheid je bij. Dat kan in de vorm van geld (een uitkering) of in de vorm van het aanbieden van algemeen geaccepteerde arbeid. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 14 aug 2009 14:14 Onderwerp: |
|
|
Ik heb jaren geleden in mijn scriptie de WBP en het CBP behandeld. Ik denk er daarom voldoende van af te weten, om te stellen dat je geen gelijk hebt. Maar ik begin wel te begrijpen dat je wellicht wat anders bedoelt dan dat je schrijft. Je link brengt me althans op die gedachte.
Ik heb nooit ontkent dat de sociale dienst geen rekening hoeft te houden met de WBP. Dat zal ik zelfs beamen. Bij de UITVOERING van de WWB zal de uitvoerder dus rekening moeten houden met de bepalingen uit de WBP. Echter, en daar gaat mijn steling dus over: De WBP verbiedt alle vormen van verwerking van persoonsgegevens, tenzij er een "rechtvaardigingsgrond" voor is. Dus in feite mag je geen inlichtingen vragen als gemeente, maar op basis van de WWB heb je een inlichtingenplicht en mag de gemeente wel inlichtingen vragen tbv een WWB-uitkering. Derhalve wordt de WBP aldus beperkt door de WWB.
MaraVD schreef: | De dwang die de uitkeringstrekkers werd opgelegd was een bedreiging. Weigeren leverde een sanctie op, namelijk de daklozenopvang van het Leger des Heils!
Komt dicht in de buurt he ? |
Het komt toch helemaal niet in de buurt? De slaven werden vermoord door slavendrijvers, ofwel direct door hun bedreigers. De gemeenteambtenaren sturen jou echter niet naar de daklozenopvang. Bovendien kwamen de slavendrijvers naar de slaven toe, terwijl jij zelf op jouw "bedreigers" bent afgestapt.
Dat de daklozenopvang uiteindelijk de consequentie (of zelfs sanctie) is van het feit dat jij geen geld hebt gekregen van de gemeente, vind ik dan ook niet een juiste conclusie.
Als jij bij de daklozenopvang uitkomt betekent dat dat jij geen geld hebt weten te vergaren. Je had (zoals gezegd) zelf werk kunnen regelen, of kunnen werken bij de gemeente, je had aan de straat kunnen gaan bedelen, etcetera, etcetera... Echter jij voelt je te goed voor het soort van werk dat jou wordt aangeboden en hebt daarom ook geen geld te besteden.
Ik wil het best met je eens zijn dat het aan jou aangeboden werk niet direct zal leiden tot verbetering van de vaardigheden waarvoor je geschoold bent. Maar misschien zou je je dan eens moeten afvragen waarom jij met jouw geschoolde vaardigheden nu geen baan kan vinden. Als de arbeidsmarkt niet op jouw vaardigheden zit te wachten, dien je ergens anders opnieuw te beginnen...
Quote: | Want jij vindt dat in strijd met je principes, dan eten jij en je kinderen maar niets en slapen onder de brug, maar dan heb je je wel aan je principes gehouden, toch !? |
Jij kent mijn principes niet, en die hoef je ook niet te kennen. Echter het lijkt er op dat jij nogal in hokjes denkt. Als je het terecht vindt dat er best nog iets van werk verplicht mag worden aan mensen die wel gewoon werkzaamheden kunnen verrichten, dan ben je gelijk een Wilders stemmer. Kennelijk ontgaat het je dat jij prima in staat bent om uberhaupt werkzaamheden te verrichten en dat dat ter vrije keuze van jou is of je dat ook doet.
Toch ga jij liever met je universitaire studie thuiszitten, net zolang totdat de overheid de banen heeft gecreerd die jij toevallig kan beoefenen met jouw studie...
Overigens zou ook ik mijn kinderen niet laten verhongeren... Ik zou er indien nodig poep voor gaan scheppen in de middenberm van de A2. Gelukkig is het nog lang niet nodig, maar: If that's what it takes.... Je mag blij zijn dat je het in Nederland überhaupt in eigen hand hebt! |
|
|
|
 |
MaraVD
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 16 aug 2009 20:10 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Zodra je algemeen geaccepteerde arbeid verricht, is de arbeidsinschakeling of reïntegratie compleet. Het doel wordt dus bereikt. Het soort werk lijkt me hierbij niet zo van belang, zolang het maar binnen je vermogen ligt en algemeen geaccepteerd werk is.
|
Dus jij stelt als jij ontslagen wordt en je krijgt een halfjaar contract, een contract waarbij je verplicht bent te solliciteren, je je aan de inlichtenplicht moet houden, en betaald wordt door de belastingbetaler (het blijft namelijk gewoon een uitkering) dat dan de reintegratie compleet is.
Apart, want wat schiet de maatschappij hier dan mee op. De belastingbetaler betaalt voor bezigheidstherapie want je bent niet productief, levert geen dienst, het kost klauwen vol aan belastingcenten.
Ik dacht dat jullie je hier daar nu net zo druk over maakten.
Groetjes Mara |
|
|
|
 |
MaraVD
|
Geplaatst: zo 16 aug 2009 20:34 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | [Het komt toch helemaal niet in de buurt? De slaven werden vermoord door slavendrijvers, ofwel direct door hun bedreigers. De gemeenteambtenaren sturen jou echter niet naar de daklozenopvang. Bovendien kwamen de slavendrijvers naar de slaven toe, terwijl jij zelf op jouw "bedreigers" bent afgestapt.
Dat de daklozenopvang uiteindelijk de consequentie (of zelfs sanctie) is van het feit dat jij geen geld hebt gekregen van de gemeente, vind ik dan ook niet een juiste conclusie.
Als jij bij de daklozenopvang uitkomt betekent dat dat jij geen geld hebt weten te vergaren. Je had (zoals gezegd) zelf werk kunnen regelen, of kunnen werken bij de gemeente, je had aan de straat kunnen gaan bedelen, etcetera, etcetera... Echter jij voelt je te goed voor het soort van werk dat jou wordt aangeboden en hebt daarom ook geen geld te besteden.
Ik wil het best met je eens zijn dat het aan jou aangeboden werk niet direct zal leiden tot verbetering van de vaardigheden waarvoor je geschoold bent. Maar misschien zou je je dan eens moeten afvragen waarom jij met jouw geschoolde vaardigheden nu geen baan kan vinden. Als de arbeidsmarkt niet op jouw vaardigheden zit te wachten, dien je ergens anders opnieuw te beginnen...
Jij kent mijn principes niet, en die hoef je ook niet te kennen. Echter het lijkt er op dat jij nogal in hokjes denkt. Als je het terecht vindt dat er best nog iets van werk verplicht mag worden aan mensen die wel gewoon werkzaamheden kunnen verrichten, dan ben je gelijk een Wilders stemmer. Kennelijk ontgaat het je dat jij prima in staat bent om uberhaupt werkzaamheden te verrichten en dat dat ter vrije keuze van jou is of je dat ook doet.
Toch ga jij liever met je universitaire studie thuiszitten, net zolang totdat de overheid de banen heeft gecreerd die jij toevallig kan beoefenen met jouw studie...
Overigens zou ook ik mijn kinderen niet laten verhongeren... Ik zou er indien nodig poep voor gaan scheppen in de middenberm van de A2. Gelukkig is het nog lang niet nodig, maar: If that's what it takes.... Je mag blij zijn dat je het in Nederland überhaupt in eigen hand hebt! |
Dat was in America ook een heel bekend fenomeen Dennis, dat slaven die gevlucht waren terug gingen naar hun slavendrijver en op hun knieën vroegen of ze weer katoen mochten plukken voor een bakkie rijst.
Hierbij namen ze een partij zweepslagen omdat ze gevlucht waren voor lief. De vraag is of dat uit vrije wil is of omdat er anders geen mogelijkheden zijn om te overleven.
Jij gaat ervan uit dat iedereen die beroep op een uitkering doet gewoon een baan had moeten hebben. Dus waarom schaffen we uitkeringen dan niet af, ze zijn toch volstrekt overbodig !?
Als je poep wil scheppen in de middenberm moet je een werkgever zoeken die handelt in poep scheppen. Of je belt de gemeente en zegt "ik wil poep scheppen en jullie betalen mij het minimumloon, oke ?". Is allemaal niet reeël Dennis, bedelen is, behalve dat het ook geld uit de zak van de belastingbetaler kloppen is en er niets voor doen, verboden in veel gemeenten.
En inderdaad, als jouw vaardigheden niet meer gevraagd worden moet je je ergens anders op richten middels een opleiding. En dat heet een omscholingscursus, precies wat de gemeente jou op basis van artikel 10 WWB in die situatie zou moeten aanbieden. Dan ondersteun je iemand namelijk bij zijn/haar reintegratie en spaar je op termijn geld uit voor de belastingbetaler.
Groetjes Mara |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 16 aug 2009 20:36 Onderwerp: |
|
|
MaraVD schreef: | Dus jij stelt als jij ontslagen wordt en je krijgt een halfjaar contract, een contract waarbij je verplicht bent te solliciteren, je je aan de inlichtenplicht moet houden, en betaald wordt door de belastingbetaler (het blijft namelijk gewoon een uitkering) dat dan de reintegratie compleet is. |
Als je op basis van dat contract verplicht bent om te solliciteren of je aan de inlichtingenplicht te houden (op straffe van ontslag of korting op je loon, bijvoorbeeld), dan is dat geen arbeidscontract.
Verder vind ik er veel voor te zeggen dat je in ieder geval zo'n tijdelijke baan per direct moet kunnen opzeggen zodra je een andere baan hebt gevonden. Of dat mogelijk is weet ik niet.
Verder is het in de eerste plaats aan de gemeente en overige bestuurders om te bepalen wat goed is. De rechter kan alleen de rechtmatigheid van het bestuurshandelen toetsen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 17 aug 2009 11:37 Onderwerp: |
|
|
MaraVD schreef: | De belastingbetaler betaalt voor bezigheidstherapie want je bent niet productief, levert geen dienst, het kost klauwen vol aan belastingcenten.
Ik dacht dat jullie je hier daar nu net zo druk over maakten. |
Volgens heb je maar half weet van de personen die op dit forum, normaal gesproken, geheel belangenloos mensen van juridisch advies voorzien. Jij meent dat we Wilders stemmers zijn en je legt ons woorden in de mond mbt tot belastingcenten die we nooit gezegd hebben. Kennelijk ontgaat het je nog steeds dat mensen van alle pluimage van mening zijn dat indien je een beroep moet doen op bijstand van de overheid, daar op enigerlei wijze best iets tegenover mag staan.
Quote: | En inderdaad, als jouw vaardigheden niet meer gevraagd worden moet je je ergens anders op richten middels een opleiding. En dat heet een omscholingscursus, precies wat de gemeente jou op basis van artikel 10 WWB in die situatie zou moeten aanbieden. Dan ondersteun je iemand namelijk bij zijn/haar reintegratie en spaar je op termijn geld uit voor de belastingbetaler. |
Die omscholingscursus is iets heeeel anders dan de hulp die jij dient te krijgen bij jouw arbeidsinschakeling. Ten eerste krijg jij al gelijk een baan aangeboden door de gemeente, want je krijgt een arbeidscontract en dus loon in plaats van een uitkering. Ten tweede zou het mij zeer verbazen als die gemeente geen jobcoach of casemanagers in dienst had die jou nog steeds blijven begeleiden naar ander werk. Een omscholingscursus kan wel gefinancierd worden uit de WWB, maar dat is zeer zeker geen verplichting.
Bovendien dan hebben we het niet over een omscholing naar een andere universitaire studie in een richting met meer toekomst, maar over de timmerman, die met z'n rijbewijs, wat hij als timmerman ook al had, de laatste kunstjes van het taxivak bijgeleerd krijgt.
Quote: | Dat was in America ook een heel bekend fenomeen Dennis, dat slaven die gevlucht waren terug gingen naar hun slavendrijver en op hun knieën vroegen of ze weer katoen mochten plukken voor een bakkie rijst. |
Ik ben hier al veels te diep op ingegaan en daar stop ik nu maar mee. Ik krijg er behoorlijk de kriebels van dat jij jouw situatie durft te vergelijken met die van de slaven uit de tijd van VOC. Ik had de confrontatie overigens graag mee willen maken waarin jij aan een slaaf zou gaan uitleggen hoe vergelijkbaar de door jouw geschetste situaties zijn... |
|
|
|
 |
MaraVD
|
Geplaatst: ma 17 aug 2009 19:49 Onderwerp: |
|
|
Oke, over en sluiten dan maar.
Ik zie nu pas dat dit een forum voor studenten is, dat jullie nog niet zo slim zijn als ik is dus begrijpelijk.
Succes met jullie studie en maak iets van je leven !
Groetjes Mara  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 17 aug 2009 20:23 Onderwerp: |
|
|
MaraVD schreef: | Ik zie nu pas dat dit een forum voor studenten is |
Wat dacht je dan? Dat wij rechters waren en dat je ons maar hoefde te overtuigen van je gelijk om je uitkering zonder ervoor te hoeven werken te behouden?
Dat is inderdaad niet het geval. Als wij - tegen beter weten in - met je mee zouden praten, zou je daar precies niets aan hebben. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 17 aug 2009 20:45 Onderwerp: |
|
|
MaraVD schreef: | Ik zie nu pas dat dit een forum voor studenten is, dat jullie nog niet zo slim zijn als ik is dus begrijpelijk. |
De student van vandaag is de advocaat van morgen
Maar ik meen het punt wel te begrijpen: moeten werken lijkt niet zozeer het bezwaar, alswel het nogal zinloze van het werk dat dan wordt aangeboden. Het lijkt meer op bezigheidstherapie dan op werken aan werk. Dat Mara dáár bezwaren tegen heeft kan ik me goed voorstellen. In de tijd dat je werkt kun je bovendien ook niet op zoek naar een baan die dan wel meer aansluit bij je capaciteiten en vaardigheden.
Nu de vraag echter gesteld wordt als: mag dat zomaar?? luidt het antwoord: ja.
Als je daar iets aan wilt veranderen, dan is de weg m.i. via de politiek en de media, zodat op den duur wellicht die wetgeving verandert. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
ilonka
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: wo 02 sep 2009 15:35 Onderwerp: |
|
|
Dan kunnen de jongeren tot 27 jaar helemaal 'lachen' met de komst van de Wet investeren in jongeren (WIJ). Dan doet de gemeente een 'leerwerkaanbod' dat je moet accepteren. Zo niet, dan geen inkomensvoorziening.
Ik ben het wel met Mara eens dat gemeenten wel erg snel en makkelijk overgaan tot het plaatsen bij een WSW-bedrijf. Zo'n WSW-bedrijf wordt gesubsidieerd door gemeenten en zo sla je twee vliegen in 1 klap als gemeente. Het gevaar van het plaatsen van uitkeringsgerechtigden bij een WSW-bedrijf is, dat zij de WSW-geindiceerden verdringen van hun arbeidsplaats. En dit gebeurt al in het land. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 02 sep 2009 21:54 Onderwerp: |
|
|
Bennie protesteert maar door ....... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
jelle v
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 03 sep 2009 0:39 Onderwerp: Re: Verplichting tot tekenen arbeidscontract / Sociale Dienst |
|
|
MaraVD schreef: | Deze werkzaamheden
vinden plaats op een sociale werkplaats waar je zeker als je een beetje
opgeleid bent niets aan hebt. |
Gewoon uit nieuwsgierigheid:
Wat voor werk moet je doen en waarvoor ben je opgeleid?
Ook gelet op het verhaal "Bennie" zegt mijn gevoel dat de verplichting om zomaar elk werk te moeten accepteren wel erg ver gaat.. Het is een beetje belachelijk als iemand die is opgeleid om in de zorg te werken, als reintegratietraject aan het werk moet in de plantsoendienst en elke dag moet schoffelen..  |
|
|
|
 |
eliza47
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 nov 2009 17:06 Onderwerp: vooroordelen, lekker makkelijk |
|
|
zo. genoeg gelezen van vooral de studenten in deze discussie.
Met je neus in een studieboek verkondigen hoe iemand in beschreven situatie blij moet zijn met een uitkering, ook al is er gedwongen te werk stelling?
laat me niet lachen.
Niets is zo vernederend als de genoemde te werk stelling bij een wsw werkplaats! goed opgeleide mensen, met levenservaring en verscheidende achtergronden, die heus wel beter kunnen dan pleisters inpakken!
de zeepbel die reintegratie heet, is niets meer dan een winstoogmerk voor de betreffende gemeente!
ik geef mara gelijk, zoals ze de misstanden durft te noemen.
houd moed meid, er komt actie!!
en, daar hadden de studentjes nog niet aan gedacht: er is geen keuze uit verschillende reintegratie bedrijven. die keuze maakt de gemeente voor je.
ook voor jullie, als je straks pech hebt op de arbeidsmarkt!!! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 13 nov 2009 18:31 Onderwerp: |
|
|
Als je iets beters kunt vinden dan pleisters inpakken, dan ga je dat toch gewoon doen?
Als je zelf niets beter kunt vinden, waarom is pleisters inpakken dan niet goed genoeg als laatste vangnet? Voel je je zoveel beter dan mensen die hun hele leven hun dagelijkse brood verdienen met het inpakken van pleisters? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: vr 13 nov 2009 23:55 Onderwerp: |
|
|
Juistem!
En Eliza: sommige "studentjes" hier hebben al meerdere economische crises meegemaakt met bijbehorende megahoge werkloosheid en pakten gewoon aan wat ze konden vinden, hoe nederig het werk ook! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|