|
Auteur |
Bericht |
Annemarieke
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 16:34 Onderwerp: Smaad: de grens opzoeken...... |
|
|
Okee, eigenlijk niet echt een 'net' onderwerp dit. Ik weet dat het de grenzen van ethisch verantwoord handelen ernstig opzoekt.
Maar misschien dat er toch mensen zijn die bereid zijn iets verder te kijken dan alleen de morele argumenten.....
Situatie:
Moeder en 2 kinderen zijn jaren (seksueel) mishandeld door vader. Scheiding heeft 20 jaar geleden plaatsgevonden.
Nu komt men erachter dat vader als koster werkt en betrokken is bij oa dopingen. Bij de desbetreffende kerk is melding gemaakt van het feit dat deze koster zijn eigen kinderen en vrouw jarenlang heeft misbruikt en mishandeld. De kerk geeft aan dat het gezin deze meneer moet vergeven en dat hij door God reeds vergeven is. Verder zijn zij nergens toe bereid. Nu wil het gezin op een manier de kerkgangers duidelijk maken dat deze mishandelaar en misbruiker bij plechtigheden die de familiaire banden eren betrokken is.
Dit melden is natuurlijk altijd mede-ingegeven door frustratie en gevoelens van wraak / oneerlijkheid. Het gaat ze er echter om dat deze meneer met kinderen werkt en ze zich niet kunnen voorstellen dat hij zijn pedofiele / incestueuze gevoelens zonder hulp heeft overwonnen.
Dit zal eigenlijk altijd onder smaad vallen denk ik he?
Of is 'algemeen belang' nog enigszins op te rekken? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 17:14 Onderwerp: |
|
|
Smaad of strafbare belediging (iemand alleen voor "pedo" uitmaken valt bijv. niet onder smaad). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 19:58 Onderwerp: |
|
|
In het geval van de zwemleraar komen er ook plotseling meldingen van feiten, die jaren geleden hebben plaatsgevonden.
ik vind het ethisch verantwoord om alsnog aangifte te doen,waardoor de rol van de persoon nog eens duidelijk onder de loep wordt genomen. Heeft niet zoveel met wraakgevoelens te maken, maar meer bescherming voor anderen die mogelijk gevaar lopen bij dit soort plegers.
Als men in de andere zaak alerter was geweest, zou er waarschijnlijk een hoop ellende zijn voorkomen. Nu organiseert men grote bijeenkomsten en besef je dat het bij een goed beleid en kordaat optreden wellicht niet nodig was geweest. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 20:53 Onderwerp: |
|
|
U kunt een brief schrijven aan de kerkenraad en de classis waarin u melding maakt van het verleden dat de man met zich meezeult.
Als u daarvan aangifte heeft gedaan dan geeft dat mijns inziens meerwaarde aan uw boodschap.
De beslissing om de man in de kerk actief te laten zijn, is niet aan u uiteraard. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Annemarieke
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 21:52 Onderwerp: |
|
|
Maar dan zou het gaan om een aangifte van een feit dat al jaren verjaard is......
Een brief naar de kerkenraad is inderdaad wellicht nog een optie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 22:14 Onderwerp: |
|
|
De kerkenraad kan helemaal niets met zo'n lege beschuldiging. Iedereen kan ieder ander wel beschuldigen van dit soort dingen. Het is duidelijk dat er zwaar gefrustreerde familieleden rondlopen, maar dat is geen bewijs van seksueel misbruik. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 22:17 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | De kerkenraad kan helemaal niets met zo'n lege beschuldiging. |
Afhankelijk van hoe de brief opgestelt is, zou de kerkenraad 'gewaarschuwd' kunnen zijn  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Annemarieke
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 22:43 Onderwerp: |
|
|
Er zijn in zoverre bewijzen dat er briefjes zijn die de kinderen hebben geschreven ten tijde van de scheiding, getuigenissen van buren, getuigenissen van medici die aangeven dat de huidige medische toestand van de moeder komt door de mishandelingen en brieven van de minnaar van de vader. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 23:21 Onderwerp: |
|
|
Annemarieke schreef: | Er zijn in zoverre bewijzen dat er briefjes zijn die de kinderen hebben geschreven ten tijde van de scheiding, getuigenissen van buren, getuigenissen van medici die aangeven dat de huidige medische toestand van de moeder komt door de mishandelingen en brieven van de minnaar van de vader. |
Dat lijken me waardeloze bewijzen. Als de buren werkelijk weet hadden van het misbruik, dan kun je net zo goed die buren zelf aanklagen of de huidige werkgevers van de buren informeren. Idem voor de minnaar van de vader.
Verklaringen over de huidige medische toestand van de moeder zijn natuurlijk op geen enkele manier bewijs voor wat er in het verleden is gebeurd. Sterker nog, dit geeft me eerder het idee dat het om valse herinneringen gaat. (Gaat het om reguliere medici die onder een gedragscode werken? Of spreken we hier over het alternatieve circuit?)
Hoe dan ook, het is niet aan de kerkenraad om de vader te berechten, en dat zal die kerkenraad zelf ook wel beseffen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 3:09 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Annemarieke schreef: | Er zijn in zoverre bewijzen dat er briefjes zijn die de kinderen hebben geschreven ten tijde van de scheiding, getuigenissen van buren, getuigenissen van medici die aangeven dat de huidige medische toestand van de moeder komt door de mishandelingen en brieven van de minnaar van de vader. |
Dat lijken me waardeloze bewijzen. Als de buren werkelijk weet hadden van het misbruik, dan kun je net zo goed die buren zelf aanklagen of de huidige werkgevers van de buren informeren. Idem voor de minnaar van de vader.
Verklaringen over de huidige medische toestand van de moeder zijn natuurlijk op geen enkele manier bewijs voor wat er in het verleden is gebeurd. Sterker nog, dit geeft me eerder het idee dat het om valse herinneringen gaat. (Gaat het om reguliere medici die onder een gedragscode werken? Of spreken we hier over het alternatieve circuit?)
Hoe dan ook, het is niet aan de kerkenraad om de vader te berechten, en dat zal die kerkenraad zelf ook wel beseffen. |
Bona, ik denk dat cvb je account gehackt heeft  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
MartinJan
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 8:48 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt de kerk te informeren, het lijkt mij ook niet echt een prettig idee als mijn kind gedoopt wordt met zo'n figuur in de buurd met zo een beladen verleden.
Een brief aan de kerk is denk ik voldoende, en verder scherp blijven op signalen die je sterk doet vermoedden dat er iets niet in de haak is, en als je dan iets constateerd dan moet je daar melding van maken bij de lokale politie, voor een aangifte moet je echt zeker van zijn dat er recentelijk iets heeft platsgevonden.
Moreel zit het mij ook niet lekker als ik dit zo lees, maar als de kerk vergeeft dan wordt dat van de kerkganger ook verwacht, het is begrijpelijk als je daar niet mee kan leven en anderen en jezelf daarvoor wil behoedden, maar mischien moet je dan gan zoeken naar een andere kerk?
Ik denk dat het geen zin heeft iemand die een delict heeft gepleegd van die aard, deze constand te belagen met opmerkingen ed, wel zal ik de plicht voelen om bekende van de gemeente hierover subtiel te informeren, zonder een hetze te kweken, dat zie ik niet als smaad. _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
Annemarieke
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 10:21 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: |
Bona, ik denk dat cvb je account gehackt heeft  |
Ik zou het bijna hopen. Had eigenlijk best een hoge pet op Bona Fides, maar vind dat hoewel (delen van) zijn reacties inhoudelijk terecht zijn, het getuigt van erg weinig empathisch gevoel. Maar goed, zo leer je weer eens wat over de medemens
Het blijft erg makkelijk om te roepen dat iemand vergeven is. Er zijn momenteel gesprekken tussen de zoon en iemand van de kerk en hij hoopt een gesprek tussen vader en zoon te bewerkstelligen om te zorgen dat deze vader nu eindelijk eens toegeeft verkeerd gehandeld te hebben in het verleden. Dan is er iig eindelijk eens erkenning.
Want mensen reageren helaas bijna allemaal zoals Bona Fides: 'het zijn valse herinneringen en waar haalt het gezin eigenlijk het lef vandaan om iets te willen doen tegen deze meneer' |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 11:22 Onderwerp: |
|
|
Annemarieke schreef: | Ik zou het bijna hopen. Had eigenlijk best een hoge pet op Bona Fides, maar vind dat hoewel (delen van) zijn reacties inhoudelijk terecht zijn, het getuigt van erg weinig empathisch gevoel. Maar goed, zo leer je weer eens wat over de medemens  |
Empathisch gevoel voor wie? Voor de vader of voor de moeder/kinderen?
Ik weet niet wat jouw relatie is tot deze personen. Jij legt hier slechts een casus voor waar ik iets zinnigs over probeer te zeggen. Het is hier geen meehuilforum, dus verwacht niet dat ik ga meehuilen. (Ik denk ook zeker niet dat je dat verwacht had.) Ik ken die mensen niet. Ik weet alleen dat seksueel misbruik voorkomt én dat er vaak genoeg valselijk wordt beschuldigd. Er is geen deugdelijk bewijs dat vader misbruikt heeft (niet zo vreemd, na al die tijd). Het opstarten van een haatcampagne als een soort alternatieve strafrechtelijke vervolging is duidelijk onrechtmatig en waarschijnlijk strafbaar. Dat is een antwoord op je vraag. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Annemarieke
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 11:42 Onderwerp: |
|
|
Ik heb zeker geen behoefte aan meehuilen. Empathisch vermogen behelst in mijn ogen meer dan meehuilen. Ik zeg ook nergens dat je met betrekking tot mijn eigenlijke vraag geen gelijk hebt. Ik ben veel dingen, maar naïef niet
Het is alleen de toon die de muziek maakt en, hoewel ik je inhoudelijke reacties altijd waardeer, jouw toon komt op mij welhaast agressief over en ik lees een duidelijk oordeel over het al dan niet plaatsvinden van de feiten. Dat stuit mij een beetje tegen de borst.
Maar goed, offtopic genoeg geweest nu  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 13:06 Onderwerp: |
|
|
Annemarieke schreef: | Het is alleen de toon die de muziek maakt en, hoewel ik je inhoudelijke reacties altijd waardeer, jouw toon komt op mij welhaast agressief over en ik lees een duidelijk oordeel over het al dan niet plaatsvinden van de feiten. Dat stuit mij een beetje tegen de borst. |
Ok. Die toon wordt denk ik vooral veroorzaakt door de suggestie dat verklaringen van medici over de huidige toestand van de moeder zouden kunnen dienen als bewijs dat de vader 20 jaar geleden zijn vrouw en kinderen heeft misbruikt. Daar krijg ik de kriebels van, maar misschien vat ik het anders op dan het was bedoeld. Als er echt een medicus is die op basis van zijn waarnemingen bereid is te verklaren dat vader dit soort dingen heeft gedaan, dan dient die medicus zijn bevoegdheid te worden ontnomen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|