|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 16:05 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Het wel of niet verbaasd zijn dat de kerkraad het naast zich neerlegt. En "het" is in dit geval de waarschuwing m.b.t. de koster. |
Dus jouw reactie moet ik lezen als:
(mijn redactie) schreef: | Daar zit denk ik ook het grote verschil:
het verbaast jou niet dat de kerkraad dat naast zich neerlegt.
De meesten verbaast het juist wel ! Ahh..nu begrijp ik de waarschuwing m.b.t. de koster helemaal. |
WimWest schreef: | Dat vind ik niet zo vaag. Ik bedoel precies wat ik zeg. |
Maar wat je zegt was in ieder geval niet duidelijk, want het woord "het" verwees grammaticaal niet naar "de waarschuwing m.b.t. de koster". En eerlijk gezegd, wat er nu staat begrijp ik ook niet.
Quote: | Als het jou niet verbaasd heeft, dan begrijp ik jouw mening beter. De meesten zijn juist wel verbaasd (net als ik)dat de kerkraad een waarschuwing over een dergelijk vergrijp naast zich neerlegt. |
Ik was er m.i. aldoor vrij duidelijk over dat dat mij niet verbaasde. De redenen daarvoor heb ik ook steeds gegeven.
Quote: | Jouw antwoord zal dan hoogstwaarschijnlijk zijn, dat men er niets mee kan zo lang het niet onomstotelijk bewezen is (door 4 mensen) dat de koster dit ook gedaan zou hebben. |
Het zou onomstotelijk door 4 mensen moeten worden bewezen? Alsof ik dat ergens heb geschreven.
Quote: | En zo start de discussie weer en blijf jij bij jouw standpunt door weer een taalkundige spitsvondigheid neer te zetten. Want toegegeven, daar ben je uiterst bekwaam in. |
Lees mijn bericht nog eens goed. Het was allerminst mijn bedoeling om de discussie over dat punt opnieuw aan te zwengelen. Met opzet heb ik niet opnieuw uiteengezet waarom ik die mening was toegedaan. Jij kiest ervoor om dit toch op te pikken en er vaag aan toe te voegen "Nu begrijp ik het helemaal".
On-topic: zijn we het eens dat het niet is toegestaan om bij de deur van de kerk aan kerkgangers folders uit te delen waarin de koster wordt beschuldigd? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 17:49 Onderwerp: |
|
|
Ikke wel.
Maar hoe sta je er in wanneer in het gebruikelijke praatje dat men na de kerkdienst met elkaar maakt uiteindelijk bij veel personen het vermeende gedrag van de koster ter sprake wordt gebracht op informele wijze? Bijvoorbeeld door te beginnen over de dame in kwestie en dan door te gaan over waarom zij het zo moeilijk heeft? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 18:42 Onderwerp: |
|
|
Wat betreft smaad/laster is het de vraag of er sprake is van "het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven". Of dat zo is moet aan de hand van de feiten worden beoordeeld.
Zoals TS het formuleerde is het doel in ieder geval om de kerkgangers kennis te doen laten nemen van de beschuldiging. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MartinJan
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 22:30 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | On-topic: zijn we het eens dat het niet is toegestaan om bij de deur van de kerk aan kerkgangers folders uit te delen waarin de koster wordt beschuldigd? |
Daar ben ik het wel mee eens ja, dat gaat echt te ver, want dan zoek je echt de grens op van smaad, en bij het maken van een melding aan de kerkraad en de lokale politie- wijkagent, eventueel aangevuld met een gesprek met de zede afdeling, ben je er wel.
Thuurlijk kan niemand je verbieden om met kerkgangers er "in de wandelgangen" of buiten de kerk er over te praten, je buurman kan ook in die gemeeschap zitten en als je daar goed mee omgaat komt het ook ter spraken, ik denk dat zo een verhaal snel de ronde doet, en dat zie ik niet als smaad, mensen kunnen dan zelf de keus maken om het zelfde te doen als jij. _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 6:26 Onderwerp: |
|
|
MartinJan schreef: | ik denk dat zo een verhaal snel de ronde doet. | Juist daarom lijkt mij, dat hier je mond niet over kunnen houden gezien moet worden gezien als ruchtbaarheid geven,
Quote: | en dat zie ik niet als smaad | Ik, mede gezien de positie van de koster, dus wel.
Een koster is b.v. geen BN-er; die kiest immers voor, ook dit soort, belangstelling en is doorgaans veel minder kwetsbaar.
Quote: | mensen kunnen dan zelf de keus maken om het zelfde te doen als jij. | Precies, die kletsen het ook door.
Quote: | Thuurlijk kan niemand je verbieden om met kerkgangers er "in de wandelgangen" of buiten de kerk er over te praten, je buurman kan ook in die gemeeschap zitten en als je daar goed mee omgaat komt het ook ter sprake | Wens is de vader van de gedachte??
Mij lijkt het idee van de wet, dat je (ook) met het belang van de koster goed omgaat, m.i. dus wel verboden. |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 17:53 Onderwerp: |
|
|
@ cvb dat laatste, kan je ook als roddelpraat zien, nb mensen mogen ervan zeggen wat ze vinden, (vrijheid van meningsuiting) maar flyers bij de deur van de kerk is echt iets heel anders dan er met elkaat over praten, (dat doen wij nu toch ook) of met mensen die je kent en vertrouwd. _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 21:22 Onderwerp: |
|
|
@MartinJan
Wij praten er zeker over; echter: de intenties zijn natuurlijk anders, onze gesprekken hebben een andere impact dan die van de kerkgangers van de betreffende gemeente, etc.
Vind jouw voorbeeld echt op het randje, althans voor mijzelf niet duidelijk wel of niet; die flyers is m.i. duidelijk wel smaad.
Mijn post is wel provocerend bedoeld; benieuwd wat anderen zeggen.
Quote: | mensen mogen ervan zeggen wat ze vinden (vrijheid van meningsuiting) | Voor zover mij bekend is dit geen absoluut recht; lijkt mij verder een kwestie van jurisprudentie(, waar ik niet in thuis ben). |
|
|
|
 |
erikjanneman
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 35
|
Geplaatst: di 30 jun 2009 7:55 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Het wel of niet verbaasd zijn dat de kerkraad het naast zich neerlegt. En "het" is in dit geval de waarschuwing m.b.t. de koster.
Dat vind ik niet zo vaag. Ik bedoel precies wat ik zeg. Als het jou niet verbaasd heeft, dan begrijp ik jouw mening beter. De meesten zijn juist wel verbaasd (net als ik)dat de kerkraad een waarschuwing over een dergelijk vergrijp naast zich neerlegt.
Jouw antwoord zal dan hoogstwaarschijnlijk zijn, dat men er niets mee kan zo lang het niet onomstotelijk bewezen is (door 4 mensen) dat de koster dit ook gedaan zou hebben. En zo start de discussie weer en blijf jij bij jouw standpunt door weer een taalkundige spitsvondigheid neer te zetten. Want toegegeven, daar ben je uiterst bekwaam in. |
Het standpunt staat of valt niet alleen met zinspelingen. Ik kijk er niet van op dat een kerk bestuur in deze niet verder handelt. Ik begrijp wel dat iemand daar anders over kan denken, dat is wel vaker zo bij het soort zaken waarbij gevoel een grote rol speelt.
Maar wat ik niet begrijp is dat je dan niet kunt inzien waarom het een reële mogelijkheid is dat een kerk hier niets mee doet. Laat je gevoel eens los en kijk puur naar de feiten. |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: di 30 jun 2009 18:49 Onderwerp: |
|
|
@erikjanneman , het laatste, de kerk kan ook dit hebben aangegeven "er niets mee te doen" om de zaak te luwen, en er toch even onderling scherp op te zijn, wellicht informeel de koster aanspreken op het feit, zonder dat te melden aan de gemeenschap. "mensen praten er echt over" _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 30 jun 2009 19:25 Onderwerp: |
|
|
Mea culpa.. ik hou me inderdaad vaak vast aan gevoel, soms hinderlijk, maar oh zo menselijk. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 30 jun 2009 19:37 Onderwerp: |
|
|
Wel vervelend als je een rechter treft die zaken op zo'n manier benadert. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
erikjanneman
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 35
|
Geplaatst: di 30 jun 2009 20:10 Onderwerp: |
|
|
MartinJan schreef: | @erikjanneman , het laatste, de kerk kan ook dit hebben aangegeven "er niets mee te doen" om de zaak te luwen, en er toch even onderling scherp op te zijn, wellicht informeel de koster aanspreken op het feit, zonder dat te melden aan de gemeenschap. "mensen praten er echt over" |
Ik snap wel dat dit in de praktijk voorkomt. Maar het is geen regel. Het is een mogelijkheid. Oftewel, ze kunnen het evenwel naast zich neerleggen. Het feit dat zij zeggen het naast zich neer te leggen betekent in deze dus weinig. Jij kan er vanuit jouw optiek vanuit gaan dat ze het intern wel regelen. Ik kan er vanuit gaan dat ze er niets mee doen. Geen van beiden zit dan fout. Zullen we het daar bij laten?  |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: di 30 jun 2009 22:01 Onderwerp: |
|
|
@erikjanneman , wat mij betreft wel jah ik heb geen zin om in herhaling te vervallen al is dat eik wel zo _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: di 30 jun 2009 22:06 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Mea culpa.. ik hou me inderdaad vaak vast aan gevoel, soms hinderlijk, maar oh zo menselijk. |
ditto  _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: di 30 jun 2009 22:08 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Wel vervelend als je een rechter treft die zaken op zo'n manier benadert. |
sjah rechters zijn ook mensen, vaders, moeders, opa's enz. _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
|