|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 20:41 Onderwerp: |
|
|
Sluit me bij MartinJan aan, mede vanwege hetgeen Henk al schreef: een waarschuwing kan geen kwaad (mits netjes gebracht en verder zonder te veel details).
En v.w.b. het offtopic deel: juist de scherpste juristen (waarmee ik dit uitdrukkelijk even lostrek van bona fides, want ik herken het bij andere juristen) staan niet altijd bekend om hun empathie (of laten daarvan niet blijken).
Dat komt - voorstelbaar - wel eens rauw op het dak. Het is de kunst voor de scherpe jurist om juist in dit soort "gevoelige" zaken goed op de manier van uitdrukken te letten en voor de vragenstellers/cliënten om door de toon heen te prikken en te kunnen denken; "Hmz, daar zit wat in als je het heel nuchter en bewijstechnisch bekijkt."
Want, om mezelf uit een ander topic nog maar eens te herhalen: gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 21:19 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | En v.w.b. het offtopic deel: juist de scherpste juristen (waarmee ik dit uitdrukkelijk even lostrek van bona fides, want ik herken het bij andere juristen) staan niet altijd bekend om hun empathie (of laten daarvan niet blijken).  |
Maar dan vraag ik nog maar eens: empathie met wie? Met moeder/kinderen? Met vader? Stel je eens voor dat een arts gaat beweren dat jij 20 jaar geleden je vrouw en kinderen hebt misbruikt.
Empathie moet niet worden verward met medelijden. Empathie is nodig om bijv. in te kunnen schatten waarom moeder vader aan de schandpaal wil nagelen. In dit geval is dat niet moeilijk.
Empathie met de kerkenraad: wat moet je met zo'n beschuldiging die niet valt te controleren? Of gaan we de kerkenraad beschuldigen van een gebrek aan empathie als hij de beschuldiging naast zich neerlegt?
Quote: | Dat komt - voorstelbaar - wel eens rauw op het dak. Het is de kunst voor de scherpe jurist om juist in dit soort "gevoelige" zaken goed op de manier van uitdrukken te letten en voor de vragenstellers/cliënten om door de toon heen te prikken en te kunnen denken; "Hmz, daar zit wat in als je het heel nuchter en bewijstechnisch bekijkt." |
Als je bedoelt empathie met de vragensteller... ik ga ervan uit dat TS een relatieve buitenstaander is in deze casus. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 21:39 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | tikSimone schreef: | En v.w.b. het offtopic deel: juist de scherpste juristen (waarmee ik dit uitdrukkelijk even lostrek van bona fides, want ik herken het bij andere juristen) staan niet altijd bekend om hun empathie (of laten daarvan niet blijken).  |
Maar dan vraag ik nog maar eens: empathie met wie? |
Empathie lijkt mij een altijd aanwezige eigenschap of talent en niet iets dat je af en toe kunt inzetten.
Medelijden kun je wel hebben met de een en met de ander niet.
Correct me if I'm wrong.
bona fides schreef: |
Empathie met de kerkenraad: wat moet je met zo'n beschuldiging die niet valt te controleren? Of gaan we de kerkenraad beschuldigen van een gebrek aan empathie als hij de beschuldiging naast zich neerlegt? |
Van de kerkenraad hoeft geen empathie verlangd te worden, zij moeten iets doen met die waarschuwing. Als de kerkenraad de waarschuwing simpelweg terzijde schuift, kan dat immers problemen opleveren voor de kerk in Nederland en de gemeente zelf (niemand wil een Benno L-schandaal) maar de kerkenraad heeft daarnaast ook andere verantwoordelijkheden.
Ze moeten er iets mee doen, iets wat hen goeddunkt.
Daar komen ze niet onderuit. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 21:43 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | Ze moeten er iets mee doen, iets wat hen goeddunkt.
Daar komen ze niet onderuit. | Zeker, hun koster extra in de gaten houden; dat behoren ze niet alleen te doen; dat zullen ze ook; althans is er geen enkele reden om te veronderstellen, dat dat niet zal gebeuren. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 24 jun 2009 7:33 Onderwerp: |
|
|
Empathie met degene die de jurist een vraag stelt. Geen medelijden, maar gewoon even in de schoenen van de ander proberen te wippen (daarna er weer snel uit) en duidelijk maken dat je begrijpt dat een kwestie voor de ander belangrijk of emotievol is. Wat iets heel anders is dan blind meegaan in zo'n gedachte.
Ja jeetje, ik weet niet precies hoe ik dat uit moet leggen, hoor.
Misschien als voorbeeldje de zaak van Noah: dat uitgelegd wordt dat zijn kwestie voor hem heel belangrijk en omvangrijk is, maar voor rechter en OvJ "gewoon werk". Het kan toch helemaal geen kwaad om deel 1 van die zin óók te zeggen, hoewel je je best zou kunnen beperken tot alleen een droog advies (hou het kort, voor die mensen is het gewoon werk, oftewel deel 2).
In bijvoorbeeld zedenzaken of echtscheidingen/kinderen niet mogen zien spelen gewoon heel veel emoties. Het gaat er niet om dat je het met de vragensteller eens bent of in diens straatje praat; het gaat er om dat je begrip probeert op de brengen voor diens standpunt en dat ook even verwoordt (en daarna uitlegt hoe het juridisch zit). Dat zet gewoon een toon, snap je?
Maar goed, ik zal niemand tot iets verplichten, hoor! Het lijkt me alleen maar wat plezieriger werken voor beide partijen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 24 jun 2009 11:00 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Empathie met degene die de jurist een vraag stelt. |
Dat is hier nogal lastig, nu TS niet zelf in de casus voorkomt.
Nu kan ik me voorstellen dat het makkelijker is om een persoonlijk verhaal in de derde persoon weer te geven, en daar heb ik ook niets op tegen, maar dan kan m.i. verwacht worden dat de reacties ook zakelijker zullen zijn.
Quote: | Misschien als voorbeeldje de zaak van Noah: |
In die draad is het duidelijk dat het om TS zelf gaat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 24 jun 2009 16:01 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Empathie | vlg Wikipedia: Quote: | Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om je in te leven in de gevoelens van anderen | Normaliter kan dit m.i. alleen blijken uit gedrag, dat echter mogelijk veel meer wordt bepaald door andere zaken: belangen, angsten, ambities, kennis van zaken en ervaring, etc.??? |
|
|
|
 |
Annemarieke
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 13:17 Onderwerp: |
|
|
Om even ontopic te reageren: de kerk heeft inmiddels afstand genomen en heeft aangegeven dat ze niets zullen ondernemen en dat meneer is vergeven doordat Jezus aan het kruis heeft gehangen voor zijn zonden....dezelfde zonden die meneer volgens eigen woorden niet heeft begaan. Aardig wat tegenspraak in hun eigen berichtgevingen. Soit, ze moeten dat zelf uiteindelijk weten.
Er vinden inmiddels gesprekken plaats met de afdeling zedendelicten in de regio. Aangifte doen kan natuurlijk niet. Maar nu naar buiten is gekomen dat over Benno L. ook in 1996 al een melding is gedaan en het 13 jaar heeft geduurd eer het hele verhaal aan de oppervlakte is gekomen, neemt men de melding van de zoon wel serieus.
Men is bereid om in ieder geval de melding te noteren. Mocht meneer zich ooit nog eens vergrijpen dan zal iig blijken dat het niet de eerste keer was.
Heb niet echt goede ervaringen met alleen melden ipv aangifte doen, maar goed....het is jammer dat het gezin pas na 20 jaar een beetje in de rust is gekomen die nodig is om op te treden tegen de vader. |
|
|
|
 |
MartinJan
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 13:38 Onderwerp: |
|
|
Je kan ook de lokale wijkagent inlichten, als ik een vermoedden heb dan meld ik dat altijd schriftelijk bij het lokale buro, praat er met de wijkagent over en ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om die melding te maken, beter 1 melding te veel als helemaal niets doen, of te wijnig, en een wijkagent doet er meer mee dan zo maar een dienst doende diender.
Gewoon alert blijven, is het echt concreet dan aangifte doen.
En voor wat de kerk, ja als het tegen je geloofsovertuiging in, niet goed voeld, er zijn nog genoeg andere gemeenschappen, waar je terecht kunt. _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 15:43 Onderwerp: |
|
|
Annemarieke schreef: | Om even ontopic te reageren: de kerk heeft inmiddels afstand genomen en heeft aangegeven dat ze niets zullen ondernemen en dat meneer is vergeven doordat Jezus aan het kruis heeft gehangen voor zijn zonden....dezelfde zonden die meneer volgens eigen woorden niet heeft begaan. Aardig wat tegenspraak in hun eigen berichtgevingen. Soit, ze moeten dat zelf uiteindelijk weten. |
Dat is hun keus inderdaad.
Maar ze zullen 'm wel wat in de gaten houden en hem niet in verzoeking leiden, denk ik. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
erikjanneman
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 35
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 15:55 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | Annemarieke schreef: | Om even ontopic te reageren: de kerk heeft inmiddels afstand genomen en heeft aangegeven dat ze niets zullen ondernemen en dat meneer is vergeven doordat Jezus aan het kruis heeft gehangen voor zijn zonden....dezelfde zonden die meneer volgens eigen woorden niet heeft begaan. Aardig wat tegenspraak in hun eigen berichtgevingen. Soit, ze moeten dat zelf uiteindelijk weten. |
Dat is hun keus inderdaad.
Maar ze zullen 'm wel wat in de gaten houden en hem niet in verzoeking leiden, denk ik. |
Ze moeten hem in de gaten houden? Moeten ze hem extra in de gaten houden? Meer in de gaten houden dan andere kosters? Zoals bf al aangaf is het het woord van de vrouw en dochter tegen dat van de man?
Moet de kerk overigens handelen in het geval dat er wel bewijs zou zijn? Zijn zij dan verantwoordelijk/aansprakelijk voor het eventueel ondeugdelijk handelen van de koster? |
|
|
|
 |
MartinJan
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 16:17 Onderwerp: |
|
|
Ik heb net een gesprek gehad met onze wijkagent, die heb ik eens de casus voor gelegt, hij staat volledig achter een melding maken, ook is het verstandig om via de wijkagent een afspraak met de afdeling zede van de lokale politie (uw gemente) te maken, die kunnen e.e.a. veel beter beoordelen, het wordt niet aan de grote klok gehangen maar als meerderen een melding maken dan wordt het zeker met zurgvuldigheid serieus naar gekeken. _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 16:25 Onderwerp: |
|
|
Stel dat ik zonder enig bewijs een nog altijd actieve leraar uit mijn schooltijd begin te beschuldigen. Moet de school nu die leraar voortaan in de gaten gaan houden? Nee natuurlijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Annemarieke
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 16:30 Onderwerp: |
|
|
MartinJan schreef: | Ik heb net een gesprek gehad met onze wijkagent, die heb ik eens de casus voor gelegt, hij staat volledig achter een melding maken, ook is het verstandig om via de wijkagent een afspraak met de afdeling zede van de lokale politie (uw gemente) te maken, die kunnen e.e.a. veel beter beoordelen, het wordt niet aan de grote klok gehangen maar als meerderen een melding maken dan wordt het zeker met zurgvuldigheid serieus naar gekeken. |
Dank voor je betrokkenheid en interessant om te horen dat dit advies inderdaad gegeven wordt!
Inmiddels is er een telefonisch gesprek geweest met afdeling zeden hier in de regio en ze hebben het verhaal genoteerd, gaan zijn adresgegevens achterhalen en er komt een melding in het systeem met tevens een signalement. Is ook ingegeven door het feit dat afgelopen weekend hier in het dorp een man een klein meisje heeft aangerand denk ik. Maar soit, het feit dat ze iig de melding wel serieus nemen is voor de betrokkenen natuurlijk erg prettig.
Of men deze meneer in de kerk extra in de gaten moet houden mogen ze helemaal zelf bepalen, maar op het moment dat iemand een dergelijke melding doet ben je mijns inziens het aan je gemeente verplicht op zijn minst gewaarschuwd te zijn en in de gaten houden. Al is het natuurlijk makkelijker om te roepen dat het niet heeft plaatsgevonden. Het is immers heel normaal dat 4 mensen liegen over ernstige (seksuele) mishandelingen  |
|
|
|
 |
Annemarieke
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 16:33 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Stel dat ik zonder enig bewijs een nog altijd actieve leraar uit mijn schooltijd begin te beschuldigen. Moet de school nu die leraar voortaan in de gaten gaan houden? Nee natuurlijk. |
Het lijkt mij slim als men wel gealarmeerd is om in ieder geval niet het risico te lopen dat, hoe ongeloofwaardig jij dit ook vindt, iemand wel de waarheid spreekt. Maar ik begrijp dat het jouw werkelijk niets kan schelen als jouw kinderen bijvoorbeeld gymles krijgen van een docent waarover misschien wel meerdere meldingen zijn binnengekomen dat hij tijdens het douchen er een vreemde werkwijze op nahoudt?
Is je goed recht natuurlijk....
Maar goed, ik zal in dit topic maar niet te hard reageren op je...werkt een beetje als rode lap op een stier momenteel  |
|
|
|
 |
|