Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
een auto gekoc...
huurbeschermin...
ww, vakantie e...
Merkrecht en r...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 21 jun 2024 22:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat kan ik hier mee? (Seksuele intimidatie?)
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
missmar22



Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 13:20    Onderwerp: Wat kan ik hier mee? (Seksuele intimidatie?) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zal even kort uitleggen wat er gebeurt is.
Op woensdagochtend werk ik in een marktkraam (als inval voor mijn vriendin) De 'baas' is een 62 jarige man.
Hij maakte altijd seksueel getinte opmerkingen en raakte per ongeluk mijn borsten aan enz. Volgens mijn vriendin moest ik er niets achter zoeken want hij schijnt het bij alle vrouwen te doen. Maar woensdag is het volgende gebeurd. Ik moest de hele dag helpen ivm dorpsfeest. Hij maakte die dag vreemde opmerkingen zoals: Wat heb je lieve oortjes, daar zou ik weleens in willen bijten. En: je wilt niet weten wat ik allemaal met je wil doen. Heb het direct afgekapt en verteld dat hij niets in zijn hoofd moest halen.
De dag was om en we gingen schoonmaken. Hij kon opeens heel snel. Hij maakt altijd wat vast met klemmen en de laatste klem had hij niet vastgemaakt, achterin de kraam. Ook had hij de koeling aangetrokken zosat er maar een klein gangpad overbleef. Ik deed netjes wat hij me vroeg, totdat hij de klep dichtgooide. Ik wilde gauw de kraam uit, maar hij stond al binnen. Het was donker, niemand die ons kon zien. Hij gaf het geld en zei: Nu wil ik een kus. Hij pakte me vast en wilde zijn tong bij mij in de mond steken. Ik heb geroepen, niet doen niet doen en hij liep de kraam uit en mompelde iets.
Ik wil eigenlijk hiermee naar de politie zodat hij genoteerd staat, mocht hij het nog eens doen bij iemand anders (ik ga er niet meer naartoe in ieder geval)
Maar mijn vraag is nu, kan ik ook juridische stappen tegen hem ondernemen? Ik wil namelijk aan hem laten voelen hoe hij mij bezeerd heeft hiermee.

alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij de politie kun je aangifte doen. Dan staat het in ieder geval genoteerd, zoals je zelf al zegt. Het probleem is dat hij op basis van één getuigenis niet veroordeeld kan worden, dus de kans dat hij vervolgd wordt is niet zo groot. Maar de politie zal hem misschien wel vragen om zijn versie van het verhaal, en dat zal hem toch wel wat doen schrikken lijkt me. En wie weet ligt er al een andere aangifte te wachten op de jouwe.

Als je vriendin ook eens zoiets is overkomen, kun je haar misschien overhalen ook aangifte te doen. Het steeds "per ongeluk" aanraken gaat natuurlijk ook al te ver.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juridisch gezien is bewijs inderdaad een probleem. Ik neem aan dat dat zowel strafrechtelijk als privaatrechtelijk geldt. Dat betekent dus dat je aangifte, hoewel je die imho vooral wel moet doen, niet tot een veroordeling zal kunnen leiden (omdat je de enige getuige bent zoals bona fides hierboven al zei), en dat je hem ook niet zelf kan aanklagen, omdat je dan zult moeten bewijzen dat hij een onrechtmatige daad o.i.d. (ik zit niet zo vreselijk in het privaatrecht) heeft gepleegd. Ook daar loop je vast op bewijs.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er wel een delict gepleegd? Op het moment dat missmar22 aangaf niet te willen zoenen werd daar direct gehoor aan gegeven. Ik kan me goed voorstellen dat missmar22 de gang van zaken als zeer onaangenaam ervaart, maar of er sprake is van een strafbaar feit?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, er is sprake van een strafbaar feit, namelijk (poging tot) aanranding/verkrachting.

Quote:
Artikel 242
Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.


Quote:
Artikel 246
Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het plegen of dulden van ontuchtige handelingen, wordt, als schuldig aan feitelijke aanranding van de eerbaarheid, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.


Aanranding kan je m.i. wel hard maken gezien de handelingen die de man in kwestie ook op jouw vriendin botviert. Bij poging tot verkrachting heb je een bewijsprobleem, of er moet zich vaker een dergelijke situatie hebben voorgedaan en moet daar enige vorm van bewijs van bestaan.

Doe in ieder geval aangifte en vraag aan je vriendin om dat ook te doen.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is hier sprake van dwang?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me wel, aangezien er in beginsel sprake is van een ongelijke verhouding tussen beide pratijen (namelijk werkgeve/werknemer), met als bijkomende omstandigheid een openbare gelegenheid waardoor het moeilijk is om als slachtoffer te reageren zonder aanstootgevend te zijn.

Andere visie: Om geld te kunnen verdienen binnen de geschetste situatie is(/voelt) het slachtoffer (zich) gedwongen om bepaalde gedragingen van de werkgever te gedogen.
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
missmar22



Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij zal hij zoiets niet meer doen, ik ga nooit meer terug. Maar er werkt een meisje bij hem die totaal niets durft te zeggen. Ik ben bang dat hij het bij haar ook zal proberen en dat kan erger aflopen.

Maar wat ik ook vreemd is, hij gaat naar dit dorp verhuizen, komt zelfs een straat achter ons te wonen. Hij gaat weg uit zijn geboortedorp omdat hij zijn verleden wil achterlaten daar. Volgens hem is zijn woonplaats het mooiste dorpje op de aarde.
Zijn kinderen willen hem niet zien, hij is gescheiden. Ik weet niet wat er gebeurd is, en wil hem daarop niet veroordelen. Maar toch gaan mijn alarmbellen rinkelen. Hij staat op het punt om opnieuw te beginnen met een andere vrouw. In zijn dorpje staat hij bekend als een vrouwenidolaat.

En bedankt voor al jullie reacties. Lijkt me dus duidelijk dat ik wel even nara de politie moet gaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb alsjeblieft geen medelijden met personen als deze. Iedereen heeft een verleden en dat is zeker geen vrijbrief tot het toelaten/dulden van zijn gedragingen.
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Missmar, héél goed dat je stappen wilt ondernemen Good
Al die eerder dingen (de opmerkingen, het "per ongeluk" je borsten aanraken en god mag weten wat er nog meer gebeurd kan zijn) kunnen natuurlijk ook al niet. Doe in ieder geval aangifte.

Verder kun je op civiel gebied denk ik ook wel wat eisen. Heb/had je een contract daar? Want er lijkt me in elk geval al sprake te zijn van strijd met goed werkgeverschap. Moet dit civiele punt even verder voor je uitpuzzelen met een wetboek bij de hand en via bijv http://www.vrouwenrecht.nl/.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Lijkt me wel, aangezien er in beginsel sprake is van een ongelijke verhouding tussen beide pratijen (namelijk werkgeve/werknemer), met als bijkomende omstandigheid een openbare gelegenheid waardoor het moeilijk is om als slachtoffer te reageren zonder aanstootgevend te zijn.

Andere visie: Om geld te kunnen verdienen binnen de geschetste situatie is(/voelt) het slachtoffer (zich) gedwongen om bepaalde gedragingen van de werkgever te gedogen.


Een interessante visie. Maar missmar22 voelde zich allerminst gedwongen bepaalde gedragingen van de werkgever te gedogen.

Waaruit maak je verder op dat er ivm verkrachting zou zijn voldaan aan 'handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam'?

aanpassing: aanranding vervangen voor verkrachting in laatste zin.


Laatst aangepast door abraxes op ma 13 aug 2007 16:17, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Poging tot verkrachting is het m.i. niet, tenzij je het binnendringen met de tong als verkrachting beschouwd. Dit is door de HR al wel eens gedaan, maar is m.i. een beetje zot. (Aanranding lijkt mij volstaan, een lange gevangenisstraf zal voor een gedwongen tongzoen toch niet worden opgelegd.) Voor seksueel binnendringen op andere wijze lijkt geen opzet te hebben bestaan, en in ieder geval zou er dan sprake zijn van vrijwillige terugtred (zie het arrest Filmproducent, bekend van Hof van Joosten).

Aanranding of anders poging tot aanranding lijkt mij dit wel. Al kun je je afvragen of in het geval van poging dan ook niet een beroep op het Filmproducent-arrest kan worden gedaan... als je "niet doen" niet ziet als de oorzaak van het afbreken, dan kun je zeggen dat de oorzaak van het afbreken gelegen was in van de wil van de verdachte afhankelijke omstandigheden. Maar waarom zou het een poging zijn, het leed is toch al geschied? Dat het ook erger kon aflopen betekent niet dat deze vorm van betasten geen aanrandig inhoudt.

Meermalen kussen op de wang kan onder omstandigheden ontuchtig zijn, zie LJN: AY8880.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Een interessante visie. Maar missmar22 voelde zich allerminst gedwongen bepaalde gedragingen van de werkgever te gedogen.


Abraxes, dat weet je niet. Missmar22 schrijft alleen
Quote:
Hij maakte altijd seksueel getinte opmerkingen en raakte per ongeluk mijn borsten aan enz. Volgens mijn vriendin moest ik er niets achter zoeken want hij schijnt het bij alle vrouwen te doen.

_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
missmar22



Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ simone, Ik had er geen contract. Ik werkte als invalkracht en werd zwart uitbetaald. Als de belasting kwam moest ik hem zijn verhaal laten doen.

En kreeg net sms van mijn vriendin dat zij ook ontslag neemt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
missmar22



Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Gwenny, tegen klanten maakte hij wel eens opmerkingen dat hij zo'n mooie meid bij hem had staan. Dat hij helemaal vrolijk werd als ik bij hem was enz. enz.
Er is zelfs iemand van de markt geweest die hem nog eens duidelijk heeft verteld dat ik getrouwd ben, 2 kinderen heb en helemaal gelukkig ben en dat hij van mij (en andere vrouwen) af moet blijven.

Tegen mij maakte hij die opmerkingen en ik probeerde op mijn manier de grens aan te geven. Blijkbaar heeft hij dat niet begrepen. Helaas.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds