|
Auteur |
Bericht |
lake
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 14:43 Onderwerp: Geluidsoverlast |
|
|
Vanaf hoe laat mag je beginnen met werkzaamheden in huis (boren):
- op doordeweekse dagen
- op zondagen
- op feestdagen
En tot hoe laat mag je doorgaan op alle drie soorten dagen?
Bedankt. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 15:07 Onderwerp: |
|
|
Ik vond op internet dit voor je:
Quote: | Nederland kent de Milieuwet, maar deze wet is slechts van toepassing op bedrijven, niet op buren. De wet geeft wel een goede indruk van wat onder geluidsoverlast moet worden verstaan. Overdag tussen 07.00-19.00 uur geldt een maximum van 35 decibel (dB), 's avonds tussen 19.00-23.00 geldt een maximum van 30 dB en 's nachts tussen 23.00-07.00 uur een maximum van 25 dB.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten geeft als advies om in de APV 22.00 uur als nachtgrens te nemen waarna het stil moet zijn. Het is na 22.00 uur verboden op de een of andere wijze handelingen te verrichten waardoor geluidshinder wordt veroorzaakt. Echter wat 'stil' of 'geluidshinder' concreet inhouden wordt niet benoemd; op dit punt is de regelgeving dus niets waard. Amsterdam gaat uit van 23.00 uur als grens tussen dag en nacht |
Denk dat je even in de APV van je gemeente moet kijken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 15:29 Onderwerp: |
|
|
En naar je woonsituatie. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
lake
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 15:55 Onderwerp: |
|
|
Ik woon in een eengezinswoning (rijtjeshuis). Verschillen de normen per gemeente?
Kan ik de APV via internet opzoeken? zo ja, zou iemand me kunnen helpen, ik woon in Den Haag. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 17:38 Onderwerp: |
|
|
Even als burger, dus niet als jurist in spé: van 22.00 tot 08.00 zijn de uren voor de nachtelijke rust. Dus om 22.00 ophouden met boren. Je kunt pv aan je broek krijgen. Welk wetsartikel is me even ontschoten. Voor zover ik weet doen feestdagen of woonsituatie hier niet ter zake. |
|
|
|
 |
lake
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 18:05 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Even als burger, dus niet als jurist in spé: van 22.00 tot 08.00 zijn de uren voor de nachtelijke rust. Dus om 22.00 ophouden met boren. Je kunt pv aan je broek krijgen. Welk wetsartikel is me even ontschoten. Voor zover ik weet doen feestdagen of woonsituatie hier niet ter zake. |
Dus volgens jou, als burger, is het normaal dat mn biuren vandaag al om 9 uur begonnen met boren? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 19:13 Onderwerp: |
|
|
Zoek maar even op Algemene politieverordening 's-Gravenhage 1982en dan vind je dit bestand.
Art. 69 geeft wel iets over nachtelijke werkzaamheden, maar 9 uur is niet echt 's nachts. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
lake
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 20:02 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Zoek maar even op Algemene politieverordening 's-Gravenhage 1982en dan vind je dit bestand.
Art. 69 geeft wel iets over nachtelijke werkzaamheden, maar 9 uur is niet echt 's nachts. |
Er staat niks over tijden.
Het is niet 's nachts, maar het is toch wel enigszins asociaal om op zondag om 9 uur te beginnen met boren? |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 20:44 Onderwerp: |
|
|
Nachtrumoer is in de APV geregeld, overlast mag echter nooit veroorzaakt worden. Overdag een gaatje boren is natuurlijk geen probleem, 's nachts wel. Maar overdag je muziek vol aan mag niet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 24 dec 2006 22:48 Onderwerp: |
|
|
lake schreef: | Het is niet 's nachts, maar het is toch wel enigszins asociaal om op zondag om 9 uur te beginnen met boren? | Dat wel, maar dat kun je dus niet onderbouwen met regelgeving. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 dec 2006 4:28 Onderwerp: |
|
|
Ik zal mijn vorige opmerking iets beter onderbouwen.
Burengerucht wordt door meerdere wetten uitgelegd.
Nachtrumoer is niet alleen bij APV geregeld. Art. 431 WvSr. bepaalt ook dat nachtumoer strafbaar is, vaak regelt de APV specifieke nachtrumoer (door muziek, dieren etc.) of specifieke tijden, maar ook bij het ontbreken van een passend artikel in de APV is nachtrumoer dus verboden.
Op basis van jurisprudentie heeft dit artikel vorm gekregen. Zo kan iemand om een uur 's nachts lopen te schreeuwen op straat, als de buurt op dat moment nog grotendeels wakker is is er geen sprake van nachtrumoer. Ook valt harde muziek draaien in de nacht zelden onder dit artikel. Dit moet dus bij APV geregeld worden. Het boren van een gat kan er wel onder vallen, maar dan moet de buurman dit eigenlijk doen om iemand uit zijn slaap te houden. Nachtrumoer op basis van dit artikel moet een baldadig karakter hebben. Eigenlijk moet iemand bijna als doel hebben om anderen te wekken.
Daarnaast is civielrechterlijk ook nog iets geregeld:
In art. 5:37 van het Burgerlijk Wetboek is vrij vertaald geregeld dat je je eigendom niet mag gebruiken op een wijze dat een ander daarvan hinder ondervind. Hieronder valt het veroorzaken van lawaai ook.
In het artikel wordt ook verwezen naar 6:162, onrechtmatige daad. Er wordt gezegd dat er sprake moet zijn van een onrechtmatige daad wil je je echt kunnen beroepen op dit artikel.
Feitelijk bedoelt men daarmee dat een zekere mate van hinder moet worden geaccepteerd. Bijvoorbeeld een gaatje boren dus. Nu zal de één het niet normaal vinden dat dit om 9 uur gebeurd en de ander wel. Als je het mij vraagt zie ik het probleem niet als dit sporadisch gebeurt. Voordat hier een geschil over ontstaat is er waarschijnlijk al het een en ander aan vooraf gegaan.
Mocht er sprake zijn van een huurwoning dan staat er vaak in de huurovereenkomst e.e.a. mbt woongenot en overlast vermeld. Het is echter een lange weg voor de verhuurder en de huurders die overlast ondervinden om iemand die overlast veroorzaakt uit zijn/ haar woning te zetten. De verhuurder is overigens wel wettelijk verplicht om in zo'n situatie op te treden anders overtreed men 7:204 lid 2 BW.
Om dus even op de casus terug te komen:
9 uur 's ochtends boren KAN strafbaar zijn. Dit kan alleen indien dit specifiek voor dit tijdstip en dit soort overlast in de APV is geregeld.
Indien dit bewust gebeurd om iemand te wekken terwijl de buurt in slaapt (op zondag bijv. zou dit kunnen of op nieuwjaarsdag) kan het strafbaar zijn.
Gebeurd het structureel dan kan het civielrechterlijk mogelijk opgelost worden.
Is er sprake van een huurwoning dan kan het in samenwerking met de verhuurder opgelost worden.
Maar, terug met de beentjes op de grond. Als we hier praten over een incident omdat de buurman zijn plasma tv op wilde hangen is geen van deze artikelen van toepassing (gelukkig als je het mij vraagt).
Druk eens op de bel bij deze beste man/ vrouw en vraag of ze de volgende keer iets later willen boren.
Groeten,
Jerry |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 25 dec 2006 10:35 Onderwerp: |
|
|
Hoi Jerry,
Als eerste een fijne kerst toegewenst. Ben je beide dagen vrij?!
Art. 431 Sr: Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtelijke rust KAN worden verstoord.
Je schreef:
Zo kan iemand om een uur 's nachts lopen te schreeuwen op straat, als de buurt op dat moment nog grotendeels wakker is is er geen sprake van nachtrumoer. Ook valt harde muziek draaien in de nacht zelden onder dit artikel. Dit moet dus bij APV geregeld worden. Het boren van een gat kan er wel onder vallen, maar dan moet de buurman dit eigenlijk doen om iemand uit zijn slaap te houden. Nachtrumoer op basis van dit artikel moet een baldadig karakter hebben. Eigenlijk moet iemand bijna als doel hebben om anderen te wekken.
Kom jij dan? Zit je bij Gelderland-midden?
Het stuit me geweldig tegen mijn juridische borst.
Laatst aangepast door JetKroket op ma 12 mrt 2007 20:04, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 25 dec 2006 15:18 Onderwerp: |
|
|
Ben trouwens ook tegen kerkklokgelui 's avonds laat en 's ochtends vroeg  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
lexine
|
Geplaatst: ma 25 dec 2006 15:40 Onderwerp: |
|
|
En niet te vergeten, de zondagsrust. Tot 12 uur meen ik, behalve de door simone -en mijzelve- zo vermalijde kerkklokken. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 25 dec 2006 15:56 Onderwerp: |
|
|
Als jullie nou eens in de kerk zouden zitten op dat moment, zouden jullie er geen last van hebben  |
|
|
|
 |
|