Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 18:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geluidsoverlast
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lexine

BerichtGeplaatst: ma 25 dec 2006 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, in de kerk hier klinken de klokken binnen nog erger dan buiten Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 25 dec 2006 19:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En daar heb je ook nog de geluidsoverlast die veroozaakt wordt door je (vals) zingende buren.
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 25 dec 2006 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Drink Fork Drinking beer

Fijne kerstdagen, beste mensen.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 25 dec 2006 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de buren morgenvroeg geen lawaai maken zal dat wel lukken.

Maar even zonder flauwekullen: het is inderdaad erg irritant. Je kunt er helaas weinig aan doen, behalve die mensen vragen voortaan een beetje rekening met je te houden. Het gebeurt waarschijnlijk zonder er bij na te denken. Je hebt nu eenmaal van die vroege vogeltjes die om 9 uur 's ochtends al een heeeeeeeeeele tijd op gang zijn.
JBA

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 26 dec 2006 1:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Hoi Jerry,

Als eerste een fijne kerst toegewenst. Ben je beide dagen vrij?!

Art. 431 Sr: Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtelijke rust KAN worden verstoord.

Je schreef:
Zo kan iemand om een uur 's nachts lopen te schreeuwen op straat, als de buurt op dat moment nog grotendeels wakker is is er geen sprake van nachtrumoer. Ook valt harde muziek draaien in de nacht zelden onder dit artikel. Dit moet dus bij APV geregeld worden. Het boren van een gat kan er wel onder vallen, maar dan moet de buurman dit eigenlijk doen om iemand uit zijn slaap te houden. Nachtrumoer op basis van dit artikel moet een baldadig karakter hebben. Eigenlijk moet iemand bijna als doel hebben om anderen te wekken.

Kom jij dan? Zit je bij Gelderland-midden?

Het stuit me geweldig tegen mijn juridische borst.

Wordt weer vechten met de politie.

Jij ook een fijne kerst, en iedereen die dit leest trouwens.
Nou, vrij is een groot woord, ik sta beide dagen in mijn nieuwe huis te klussen.

Zoals ik ook schreef heeft dit artikel door jurisprudentie vorm gekregen en daarom is het zo strak ingekaderd. Vergelijk het een beetje met artikel 5 van de wegenverkeerswet. Je bent volgens dat artikel al strafbaar als je je zodanig gedraagt dat je hinder of gevaar KAN veroorzaken op de weg. Zodra je je voordeur uitstapt maak je je al schuldig aan dit artikel. Vandaar dat dit artikel ingekaderd is, evenals 431 SR.
Vechten met de politie hoef je niet te doen, eerder met de politiek, want bij gebrek aan bevoegdheden KAN deze ook niet optreden.
Daarbij, als het enkel gaat om een gaatje boren op de vroege ochtend dan WIL je daar toch niet tegen optreden. We leven nu eenmaal in een dichtbevolkt landje. Zoals ik al eerder schreef moet er volgens mij meer aan de hand zijn als je daar werkelijk werk van wil maken. Zelfs al stond mijn buurman om vier uur 's nachts een gat te boren, dan bel ik de volgende ochtend even bij hem aan en vraag hem om dat de volgende keer iets later te doen.

Groeten,

Jerry
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 26 dec 2006 2:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nou, vrij is een groot woord, ik sta beide dagen in mijn nieuwe huis te klussen.

Niet te vroeg beginnen, he? Wink
JBA

BerichtGeplaatst: di 26 dec 2006 2:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee hoor,

en als ik vroeg begin dan is het hooguit om een gaatje te boren..... Wink
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 26 dec 2006 3:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mr. Green
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: di 26 dec 2006 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

‘Gerechtigheid en vrede kussen elkaar’. Psalm 85:11

Art. 5 Wegenverkeerswet 1994: ‘Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd’.
Juist hieraan valt te demonstreren dat een gebrek aan abstracte voorzienbaarheid niet bijzonder bezwaarlijk is; ofschoon de wet geen catalogus bevat van de gevaarlijke gedragingen die art. 5 vallen, zal voor de gemiddelde weggebruiker toch duidelijk zijn welk gedrag in concreto strafbaar is. (Bovendien bieden begrippen als ‘gevaar’ en ‘hinder’, hoe ruim ook, voldoende bescherming tegen rechterlijke willekeur.)

Art. 431 Sr: Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtelijke rust kan worden verstoord.
Hoewel de wet ook hier geen catalogus bevat, zal voor de gemiddelde burger toch duidelijk zijn welk gedrag in concreto strafbaar is.

Het is geenzins nodig dat in abstracto uit de wet kan worden afgelezen welk gedrag wel, en welk gedrag niet wordt aanvaard. Waar het om gaat is dat een met normaal verstand begiftigd mens van zijn handelingen in concreto kan vaststellen, welke gevolgen zij ‘rechtens’ zullen (kunnen) hebben.

Dus knal je ’s nachts met je audio, dan moet het de gemiddelde burger duidelijk zijn dat hij/zij de nachtelijke rust (van de buren) kan verstoren en dat hij/zij proces-verbaal op grond van art. 431 Sr opgemaakt kan krijgen.

Met art. 431 Sr in de hand kan de politie optreden tegen mensen die de nachtelijke rust verstoren. Met art. 431 Sr in de hand kan ik van de politie verlangen op te treden. Bij de wetgever hoef ik niet zijn. Met hem/haar heb ik geen probleem met art. 431 Sr in de hand.

Zoals je schreef, Jerry,: ‘... ook bij het ontbreken van een passend artikel in de APV is nachtrumoer dus verboden.’ ‘...overlast mag echter nooit veroorzaakt worden. Overdag een gaatje boren is natuurlijk geen probleem, ’s nachts wel. Maar overdag je muziek vol aan mag niet’.

Ik geloof dat je een beetje te hard gewerkt had toen je schreef:

‘Zo kan iemand om een uur 's nachts lopen te schreeuwen op straat, als de buurt op dat moment nog grotendeels wakker is is er geen sprake van nachtrumoer.’
Jawel, Jerry! En op basis van art. 431 Sr dien je op te treden. Of er nog nachtbrakers zijn doet echt niet ter zake.
Hoe wil je dit praktisch aanpakken?
Je krijgt een melding dat iemand loopt te schreeuwen op straat en het is 01.00. Jullie rukken uit en kijken eerst even om je heen achter hoeveel raampjes er nog licht brandt, afgezet tegen het totaal aantal raampjes. Je neemt voetstoots aan dat licht gelijk staat aan thuis zijn en wakker zijn. De wetenschappelijk georiënteerde belt overal even aan, en turft.
Een omschrijving van het begrip ‘nachtrumoer’ staat los van hoeveel mensen er nog wakker zijn.
Zo voer je een wet niet uit. Foei, Jerry!!!

‘Ook valt harde muziek draaien in de nacht zelden onder dit (art. 431 Sr, JK) artikel. Dit moet dus bij APV geregeld worden. Het boren van een gat kan er wel onder vallen, maar dan moet de buurman dit eigenlijk doen om iemand uit zijn slaap te houden. Nachtrumoer op basis van dit artikel moet een baldadig karakter hebben. Eigenlijk moet iemand bijna als doel hebben om anderen te wekken te wekken.’
Jawel Jerry, pleur art. 431 Sr op het het pv.
Afgezien van de wettelijke kant, de praktische. Eerst even op de sofa van de politie, proberen in het hoofd te kijken van een ander mens, voetstoots aannemen dat de waarheid wordt gesproken tegen ‘blauw’, dat er wordt meegewerkt aan eigen veroordeling. Hier wordt de deur opengezet naar het strafbaar stellen van een kwade gezindheid. Ik bedoel: pasdan een pv opmaken. Gezindheidsstrafrecht opent de poorten van willekeur! Wij leven hier in een rechtsstaat!

Denk je ook even aan het 'slachtoffer'?

Een beetje opgeschoten in je nieuwe huis?

Goodbye
JBA

BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 2:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begin even met je laatste vraag: Nee.

Er moet nog voor 2 weken werk verzet worden voor we er eigenlijk in kunnen en we gaan er zaterdag al in. Reden dat ik alleen even kort wil reageren, maar ik blijf je een uitgebreid antwoord schuldig.

Ik heb de uitleg van dit artikel niet uitgevonden. Als het aan mij lag werd van iedereen die in het midden van de nacht op straat liep te schreeuwen "opgebost". Ik heb mijn uitleg van dit artikel grotendeels vanuit de bespreking van Stapel en de Koning. Kennlijk is er gewoon een hele beperkte uitleg van dit artikel. Dat dat niet logisch overkomt ben ik volledig met je eens, maar daar kan ik ook niets aan doen.

Vanwaar trouwens je beleving dat ik bij de politie zou werken?

Zoals gezegd kom ik met een uitgebreider verhaal terug. Zit nu alleen nog letterlijk met de (opgedroogde) verf aan mijn handen dit verhaal te typen, dus maak me de komende dagen even ergens anders druk om.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 3:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Vanwaar trouwens je beleving dat ik bij de politie zou werken?

Eerlijk gezegd had ook ik die indruk Wink. Je reacties wekken hier en daar op mij de indruk dat je meer dan gemiddeld op de hoogte bent van wat een politieagent weet en doet. Maar ik besef dat je je daar nooit duidelijk over hebt uitgelaten (wat voor mij ook zeker niet hoeft hoor!).

MiriamvL

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 17:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook ik heb een nieuwe buur, één die op eerste kerstdag om 18.00 nog even een gaatje in de betonnen muur moest boren Confused
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides,
Je schreef:
Je reacties wekken hier en daar op mij de indruk dat je meer dan gemiddeld op de hoogte bent van wat een politieagent weet en doet.

Klopt.

Laatst aangepast door JetKroket op ma 12 mrt 2007 20:07, in totaal 2 keer bewerkt
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jet, dat was tot JBA gericht.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 28 dec 2006 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Jet, dat was tot JBA gericht.

Zekers.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds